Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: Peeveli. - 24.12.2012, 11:38:58
-
Olen jo varaillut uudet renkaat ja 17-Volvoalut ja renkaana siis yllä mainittu "leveä" koko, ja merkki Continental CV5 kitka.
Olen kuullut kauhutarinoita tuon levyisen renkaan mahdottomasta ja vaarallisesta talviajettavuudesta eli menettäisi ohjattavuutensa ja nousisi ilmaan kuin pulkka lumipinnalla tai sohjossa, tai ei etene lumituiskun jälkeen kadulla tai parkkipaikalla.
Onko kenelläkään kokemusta tuosta koosta talvirenkaana? Kesärenkaana tuo koko oli mm. ex-Alfa Giuliettassa ja hyvin toimi, aivan sateellakin Saksan autobaanalla aika kovassa matkavauhdissa.
Eli kokemuksianne, kiitos! :)
-
Autona allekirjoituksen 740 sedan ja rengastuksena 235/45 R17 nokialaiset nastarenkaat ja ihan yhtälailla tuolla pääsee eteenpäin turvallisesti lumella sekä jäällä kun talouden käyttöautollakin (740 farkku) jossa alla 185/65 R15 uudet misukat nastoilla.
sitten kun lunta on yli 12cm maassa "aurattavana" huomaa eroa etenemis kyvyssä farkun eduksi mutta sekin voi johtua siitä että maavara sedanissa on vain 10-12cm ;D
-
Kyllä tuo rengaskoko vielä ihan ok. menee suomen talvessa.
Pikkasen tietysti kitkojen kanssa pitää ennakoida enemmän kun nastojen, jos on liukasta, mutta rauhallisesti edeten ei ole mitään ongelmaa. ;)
-
Ok, kiitos kommenteista! Eiköhän noilla sitten aja...
Hyvää joulua vaan muille volvisteille! :)
-
Itsellä oli edelliset kitkat saman kokoiset Contit ja oli S60 alla. Ei ollut mitään ongelmia renkaiden kanssa :)
-
225 on nykyään jo aika perus... Jotain 255 alkaisin pitään vasta leveänä.
-
205/50-17 olis ollu toinen vaihtoehto.
-
205/50-17 olis ollu toinen vaihtoehto.
Tiedän. Ei vaan ehdi tilauksena ensi torstain reissulle kotiseudulla käymään, jäi parin päivän päähän Good Yearina. Ja ei siis käynyt aikatauluuni. Siksi tuo em. koko.
Mutta, eiköhän niillä tiellä pysy kun on pysynyt aikoinaan vanhalla Suzuki Swiftilläkin ilman espejä ja jossa ikivanhat koppurat nastarenkaat ja nastoja alle 10 kpl per rengas...
-
Mä epäilin myös tuota 225:sta että nousee varsinkin nuoskassa vallin päälle, sen takia 205/50-17 Misukan X-ice kitkat. Tyytyväinen olen ainakin tähän mennessä ollut.
-
Mä epäilin myös tuota 225:sta että nousee varsinkin nuoskassa vallin päälle, sen takia 205/50-17 Misukan X-ice kitkat. Tyytyväinen olen ainakin tähän mennessä ollut.
Tossa 225 renkaassa on leveys tuohon 205 renkaaseen nähden vain 20mm, ja sekään ei tarkoita renkaan kulutuspinnan leveyttä, vaan renkaan leveyttä, joten tuskin paljoa asiaan vaikuttaa.
Mutta tottakai totuuden nimissä kapeampi kulutuspinta on talvella parempi, koska renkaaseen kohdistuva paino renkaan pinta-alaan nähden on kapeammassa suurempi.
Eipä nuo rallissakaan käytä talvisin leveitä renkaita, juuri tuosta syystä. ;)
-
Tossa 225 renkaassa on leveys tuohon 205 renkaaseen nähden vain 20mm, ja sekään ei tarkoita renkaan kulutuspinnan leveyttä, vaan renkaan leveyttä, joten tuskin paljoa asiaan vaikuttaa.
Painavassa autossa ei niinkään mitä kevyessä. Siinäkin jo 2cm vaikuttaa. Ja kulutuspintoja on eri merkeillä erilaisia. Joskus noita oli mittailtu(tosin kesä fillareita), oli melkein sentin eroja leveyksissä.
Esim tuo Conti taitaa olla leveempi kuin Noksut. Oli sitten mutu. ;)
Mulla joskus Mazda 323 jossa oli 195 kitkat, ja kyllä haras sohjossa. Alkuperänen 155. :D
-
Eihän leveydellä suurempaa merkitystä ole, KUNHAN kuski sisäistää itse, et on leveämpi ja nuoskassa/sohjossa kenties huonompi.
Nimin: 275 m+s ja 3mm pintaa, on yks talvi ameriikan pikupilla suhailtu penkkojen välissä.. :2funny:
-
Mulla on otsikon kokoiset Contin nastat S60:ssä, ja hyvin toimivat. Tosin, haluttais kokeilla että mitenkä kapeammat toimisi.
Rengaspaineet kun pitää kohdallaan niin ei probleemia. 3 kiloa, tai yli.
-
Tuon kokoisilla kitkoilla ja nyt viimeks nastoilla ajellu ainakin viimeset 9...10 talvea ja hyvin on renkaat pelannu. Pääasiassa Michelinejä ollu alla... :)