Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jvVolvo - 24.12.2012, 16:06:17
-
Joo eli pitäis tässä ylihuomenissa ruveta vaihtamaan 940 vm90' volvon b200f konetta b234f koneeseen. Miten noissa noi sähköt yms menevät? Voiko ihan noilla sähköillä vaiko tarviiko olla tuon vaihtokoneen omat sähköt? Kaikki vinkit/neuvot tervetulleita :hello:
-
Siitä niinku lähäretähän, jotta omat sähköt tottakai.
Niin ja ecut ja muut systeemit.
Niin ja mikä kone oli alkujansa ja minkämoinen sähköiltään tuo "uus" kone??
-
Oikeastaan tarvitset kytkentäkaaviot molemmista, että edes johtoväreistä voit päätellä mikä johto minnekin menee. Joitakin eroja voi nimittäin olla varustelussa, esim laite on tyystin eri paikassa ja on pakko jatkaa/lyhentää johdotusta. Laturi on täysin eri mallia kuin tuossa vanhassa. Aikanaan omistin tuollaisen Volvo 740 GLT 16V:n ja törmäsin jo samassa mallissa eroihin eri vuosimalleissa. Toinen seikka mikä olisi otettava huomioon, on ne moottorityynyt. Vaihtokoneesi on varustettu kahdella tasapainoakselilla ja se vaatii ne 16V-tyynyt. Ne "perusmallin" tyynyt ovat väärää "tiukkuusluokkaa" enkä ole edes varma niiden paikalleen sopivuudesta kun ei ollut vertailukohdetta :(. Samalla on hyvä tutkia miten ne hihnatiukkuudet menevät siellä jakopäässä. Säästyt useamman tonnin remontilta jos opit ne etukäteen ;). Sain itse kyllä yli 40 vuoden kokemuksella "pidetyksi koossa", mutta remonttitunneissa tuli kyllä uusi ennätys :D omalla kohdalla...
-
osaisiko joku antaa linkkiä noihin sähkökaavioihin? Ja niinkuin yllä laitoin niin b200f kone vaihtuu b234f koneeseen.
-
http://360.haubits.net/index.php?dir=VolvoRacing.se%2F
-
Kannattaako motonetin jakohihnaa laittaa, ja mitä sinisellä maksaa jakohihna/ koko setti?
-
Onko mitenkään mahollista että menisi ihan samoilla johdoilla toi koneen vaihto? Kun oma volvo toimii kuitenkin tolla glt:n boxilla ihan ok. Kun eikö kaikki anturit suht samoin mene?
-
En mee vannomaan kun en ole tehnyt mutta peruskonehan on lähes sama että ei luulis mitään strategista olevan erilailla...
Jos siellä nyt muutama venttiili on enempi ja tilavuutta pikkusen enempi niin ei se varmaan lämpöjä muuta eikä nakurajaa.
Ruokaa tuo 16V tarvii himpun enemmän mutta luulis tuon 8V boksin pystyvän siihen kun vaan suuttimet on 16V suuttimet. Onko noilla 8V vs 16V suuttimilla paljon eroa, en viitti taulukkoa nyt kaivaa...
Kokeile niin tiiät. :o
Laita vaikka Gatesin tai Contitechin remmi, pitäis olla ok.
-
En tiedä onko 700 ---> 900 bokseissa kovin paljon uutta, mutta GLT:ssä kylmäkäynnistys oli toteutettu eri tavalla kuin 700 mallin vastaavissa. Se että auton saa käyntiin jollakin boksilla ei kyllä kerro koko totuutta ;). Miksi ihmeessä esim Bosch tekisi noin paljon erilaisia
mutta "samanlaisia" ::)... Mitä muuten moottoripuoleen tulee samoja komponentteja on kyllä paljon käytetty, mutta erojakin löytyy sieltä mistä ehkä niitä vähiten odottaa :). Voihan niitä toki kokeilla ellei satu muuta tekemistä löytymään ;).
-
Etu palkki menee vaihtoon myös kun käyttää B234 lohkoa, kannakkeet erilaiset.
Johtosarja on aika liki sama mutta liekö johtojen pituudet hieman eri kun imusarja erilainen, en tiedä.
Samalla kun sulla se B234 ylhäällä niin eliminoi ne tasapainoakselit, niistä ei ole kuin harmia.
-
Etupalkki on tosiaan erilainen. Ostin aikanaan GLT:hen uudet moottorityynyt, mutta myin ne irtotavarana auton mukana. Moottori pyrkii hieman värähtelmään tyhjäkäynnillä kun tyynyt "väsyvät". Hommasin sen jälkeen Pajeron bensakoneella varustetun maasturin 4G54-moottorilla, jossa myös on nuo tasapainoakselit, mutta jakopäässä kaksi ketjuvetoa: jakoketju ja tasapainoakseliketju joka pyörittää samalla öljypumppua. Tästä moottorimallista on teollisuusmoottorimalli, josta tasapainoakselit on jätetty pois (esim trukkikäytössä). Muistelen jostain lukeneeni että tuota huippukierroslukua olisi rajoitettu. Tasapainoakselit pyörivät hyvin Volvossakin, mutta vaatii joitakin pieniä muutoksia säätötyöhön, kiristysrulla vaihdettava 30000 tkm ja tietysti säätö on oikein tehty. Tosin samalla vaihtaa myös tuon tasapainoakselien hammashihnankin ;)
Lisätään että jakopään kunnostus kummassakin autossa itse tehtynä vei n 500 euroa pelkkiin osiin ;D.
-
Eilen jumpattu kone pois keulilta ja nyt kysymys kuuluu, voiko tasapainoaskelien hihnan ihan kylmästi vaan poikkaista ja jättää lelut sinne?
-
Eilen jumpattu kone pois keulilta ja nyt kysymys kuuluu, voiko tasapainoaskelien hihnan ihan kylmästi vaan poikkaista ja jättää lelut sinne?
Kyllä voi.
-
Kiitos, näin sitten tehdään:) Eikös toi etupalkki ole pultattava? Ajattelin jos sen ottaa tuosta 745 ja laittaa 940 volvoon?
-
Kiitos, näin sitten tehdään:) Eikös toi etupalkki ole pultattava? Ajattelin jos sen ottaa tuosta 745 ja laittaa 940 volvoon?
Juu pulteilla se on kiinni runkoaisoissa ja aivan identtinen muilta osin pois lukien moottorinkorvakkeet.
-
Asia selvä, ja kiitos vastauksista :)