Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: hukka - 27.12.2012, 12:53:00
-
En löytänyt haualla suoraa vastausta kysymykseeni!
Eli säädetäänkö 945 käsijarru vain auton sisältä vaijerista vai kannattaako säätää paloja lähemmäs?
Katsastuksessa valittivat ettei käsijarru ota tarpeeksi. Molemmat puolet ottavat, mutta liian vähän.
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=28059
Tosta voi alustavasti perehtyä aiheeseen ennen kuin joku viisaampi tulee vastaamaan miten se tehdään.
-
Mä olen taistellut tuon saman jutun kanssa. Kun kengät kuluvat, käsijarrumekanismin vipusuhde jää huonoksi eikä jarru pidä vaikka vaijeri olisi kuinka kireällä.
Motonetistä löytyy 240-sarjaan tarkoitetut säätöruuvit (http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/222000/0). Kun näillä korvaa jarrukenkien välisen H:n muotoisen välipalikan, saa säädön jolla saa pidettyä kengät riittävän lähellä rumpua. Silloin nuo kenkien levittäjät toimivat kunnollisella vipusuhteella ja jarru pitää. Ja säädönkin voi tehdä jarrurummun reikien läpi ruuvimeisselillä, rengas pitää toki irroittaa.
Mulla on tuollaiset '97 945:ssä eikä enää ole ongelmia katsastuksessa. Käsijarru pitää silloin riittävän hyvin jos hiekkatiellä saa vedettyä molemmat takapyörät pienestä vauhdista lukkoon.
-
juuri näin, kun ToniA sanoo.
ja käyttö sen pitää kunnossa. käsijarrun.
niinkuin muutkin jarrut.
kovaan käyttöä ainakin välillä. ei jumi silloin.
pätee muuten koko vauhtivanhukseen! :hello:
-
Päätin purkaa ensin toisen puolen. Hihnasta puuttui puolet ;D
Uudet hihnat+jouset tuli vaihdettua molemmin puolin vaikka toisella puolella oli vielä pintaa jäljellä.
Ei siellä tosiaan ollut pyöritettävää säätöä :idiot2: Ihmettelen kyllä kovasti miks siitä on luovuttu.
Hyvä että avasin, ei olis pelkkä vaijerin säätö riittänyt.