Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: VolvoMan740 - 28.12.2012, 12:27:58
-
Joo eli auto on 740 vm. 89 b200f ja kai joku lh.2.4, se mis on se vikojen luku järjestelmä.
Aina kun käynnistän auton, jää varoitusvalot palamaan (pesuneste,jarrupiiri, latausvalo ja kässäri). Öljynpaine sammuu onneksi heti. Sit ku painan vähänki kaasua, ne sammuu ja taas ovat normaalit. Eli tuntuu kuin auto luulisi että virrat on päällä edelleen kunnes huomaa että kierrokset nousivat. Missä vika? :o
Edit: ja ei anna vikakoodeja.
-
Laturissa häikkää tai laturin latauksen merkkivalossa. Tarkista piuhat, lataussäädin/hiilet yms kuntoon. Niistä on hyvä aloittaa. Voi olla myös mittaristossa vikaa. Yleismittari käteen ja mittailemaan.
-
Käynnistin tänään ja ei enää tehny sitä, voisko seisominen pakkasessa tehdä tätä, kun yks kaks loppuu kun ilmat lämpee.?
-
Joo, joku liitos on murtunut tai hiilet niin loppu että yltää lämpimämpänä mutta ei kylmässä kun metallihan omaa sen lämpölaajenemisominaisuuden...
-
Tänään 9 astetta pakkasta ja valot sammui normaalisti... :)
toivottavasti tuo oli jotain seisomisesta johtunutta sekoilua! jos jatkuu niin ne hiilet vois vaihtaa, ei oo kalliit, 2,90 € boschin hiilet! :D
-
Yleensä jos vika on latauksessa niin varoitusvalot hehkuu vähän himmeinä ja aaltoilemalla. Tarkista ja öljyä virtalukon pohja, ja tietenkin kaikki johtoliitokset check-in.
-
Joo ei oikee viittais viat latausvikaan, hihnan vois kiristää ja tsekkaa liitokset. Kannattasko laittaa crc mm. maadotuksiin?
Eikös jos hiilet oo loppu niin valot voi ns. välähdellä? Niin ainaki enon autossa on käyny.
-
Joo eli auto on 740 vm. 89 b200f ja kai joku lh.2.4, se mis on se vikojen luku järjestelmä.
Aina kun käynnistän auton, jää varoitusvalot palamaan (pesuneste,jarrupiiri, latausvalo ja kässäri). Öljynpaine sammuu onneksi heti. Sit ku painan vähänki kaasua, ne sammuu ja taas ovat normaalit. Eli tuntuu kuin auto luulisi että virrat on päällä edelleen kunnes huomaa että kierrokset nousivat. Missä vika? :o
Edit: ja ei anna vikakoodeja.
oma tekee samaa mätänetin laturilla ja tuon tehdessä alta 11 volttia. Laturi tai hiilisilta vika.
-
Voi olla myös mittaristossa vikaa.
Mittariston tausta muovikalvolle ääni, jos sellanen löytyy..
-
Kyllä tuo on nimenomaan laturivika kun mittaristossa kerran valot palaa.
-
Laturissa on hihna kyllä aika löysä, aina ku starttaa ni inahtaa pari sekkaa... saa nähdä mitä tuleman pitää. :)
-
Kyllä tuo on nimenomaan laturivika kun mittaristossa kerran valot palaa.
Tälle kannatusta.
Vaihda hiilisilta, ennenku teet mitään muuta.
Volvoissa ollu jo kauan tuo ominaisuus, jotta kaikki valot syttyy, kun lataus tiensä päässä.
Nykyisessä 940 -98 autossani myös tämä ominaisuus ja edellisessä 240 -90 samoin.
Kun ei tee mitään asialle, niin volttien tippuessa alle 10V, auto sammuu, oli se sitten pihassa tai menossa.
Laturissa on hihna kyllä aika löysä, aina ku starttaa ni inahtaa pari sekkaa... saa nähdä mitä tuleman pitää. :)
Onko kellään enää kivaa, kun auto sippaa tielle, näillä talvisilla keleillä, vettä sataa ja tuuloo kovaa.
Ajossa kun valot pillahtaa palamaan, niin valot pois ja flekti sammuksiin, sekä kaikki muutkin sähkön kuluttajat, saattaa sillä viä muutaman kilometrin päästä ajamaan.
-
Selvä laturivika, eikä pelkkä hiilien vaihto auta kuin hetkeksi. Kannattaa vaihtaa liukurenkaat, laakerit ja koko jännitteensäätäjä tai vaihtoehtona tuolle viimeiselle ainankin hiilet. Tämän jälkeen laturi on yleensä uuden veroinen. Jos tuntuu ylivoimaiselta, vie autosähköliikkeeseen tai hanki tehdaskorjattu vaihtolaturi.
Esimerkiksi vuoden -86 Hiace tekee tuon saman tempun - kaikki merkkivalot syttyy ;). Tuolloin katsoin vaihtolaturin parahaaksi vaihtoehdoksi. Muita Boschin vanhempia malleja olen peruskorjannut useita: Golf, Audi, Volvo tuolla alussa mainitulla reseptillä. Tosin se vaatii hieman sitä työkalukantaa ja ehkä osaamistakin...
-
Auto seisoo, ja yks kaks laturi sippi? :o
Pitää käydä ostamassa yleimittari ja mitata latausjännitte.
Ei kato oo kokemusta laturi duuneista mutta mitäpä en rakkaan autoni eteen tekisi. :D
-
Taas valot paloivat, mutta minkä takia ne sammuu heti kun antaa kierroksia? Huomasin että kun mulla ny on jarruremppa käynnissä, niin jos neste määrä menee alle minimin niin sen jarrujen varotusvalo jää palamaan ja samalla kun neste on alhaalla ja starttaa niin valotkin syttyy... täytin säiliötä ja käynnistin seur. päivänä ja toimi normisti. Jos jarrunesteen merkkivalo syttyy, niin eihän se laukaise muita valoja palamaan?
-
Taitaa olla ns "monilaitevika"? Laturi ei anna riittävää jännitettä tyhjäkäynnillä eli "kaikki merkkivalot palavat". Kun annat kieroksia, laturi antaa niillä "hiilentähteillä" enemmän jännitettä ja valot sammuvat. Se sähköntuotto kiikkuu siinä rajatilassa, mutta onneksi se tuotto loppuu kyllä kokonaan jossain korpitaiapaleella :D. Lyhyesti arvioitu, mutta akku on kiikunkaakun ja laturi antaa viimeisiään ;). Kyllä se vika mittaamalla löytyy viimeistään autosähkökorjaamolla :'(.
-
Auto seisoo, ja yks kaks laturi sippi? :o
Pitää käydä ostamassa yleimittari ja mitata latausjännitte.
Ei kato oo kokemusta laturi duuneista mutta mitäpä en rakkaan autoni eteen tekisi. :D
Hyvä vika jos seisoo omassa pihassa ;). Mittausvälineen saa kympillä ja jossakin allekin. Siitä alkaa viisaus autosähköpuolella. Tuo mainisemani Bosch-laturin korjaus maksoi itse tehtynä 17 - 23 euroa muutama vuosi sitten, mutta uudemmat laturit ovat jo vaikeampia korjattavia. Esim Mondeo vm 2000 vaihtolaturi maksoi Motonetissa vähän yli 200 euroa kun palautin vanhan (pantin).
-
Omassa seiskassa lataushuolet etenivät seuraavalla kaavalla:
Ostaessani auton, vain osa merkkivaloista toimi, kuten lataus- ja öp-valo ainakin. Aina startatessa latausvalo jäi palamaan, mutta kierroksia antamalla se sammui.
Myöhemmin kävi niin, että kierroksia vaadittiinkin tavallista enemmän valon sammumiseen ja pian valo syttyikin aina tyhjäkäynnillä. Laturin sisällä näkyi kipinöintiä ja hiilet olivat täysin loppu.
Vaihdoin ensiapuna jännitteensäätimen hiilineen uuten ja laturi toimi hetken aikaa normaalisti.
Jonkun ajan päästä kuitenkin huomasin ajossa merkkivalojen hehkuvan varsinkin pienillä kierroksilla, selvä merkki heikosta latauksesta. Latausvalo ei syttynyt, koska laturi kuitenkin latasi edes hiukan.
Tässä vaiheessa vaihdoin laturin uuteen ja ajattelin kaikkien ongelmien poistuvan, mutta ei. Latausvalo jäi edelleen palamaan startissa.
Tähän vaivaan auttoi lopulta mittariston tinaus, vika oli sinisessä piirikalvossa, selvä murtuma trippimittarin nupin kohdalla johteessa.
Laturin perään tuleva pieni lattaliitin on latausvalolta tuleva heräte. Vaikka valo minulla toimikin, ei jännite mittariston vian takia ilmeisesti ollut riittävä.
Tämän testasin yksinkertaisesti irroittamalla herätteen ja yhdistämällä lasikantapolttimon johtimet laturin plusnapaan ja herätteen liittimeen. Tällöin valon pitäisi palaa koneen ollessa seis ja sammua heti startissa, jos laturi on kunnossa. Se siis toimii, kuten latausvalo kojelaudassakin, mutta mittariston viat ei pääse sotkemaan.
-
Mutta tässä tapauksessa kun kerran antaa kierroksia niin sammuu lopullisesti, eli kun taas palaa tyhjä käynnille niin valot ei syty.
-
Juuri niin toimi mullakin pitkän aikaa ja vielä uudellakin laturilla, ennen mittariston korjausta.
Kokeile tuossa viimeisessä kappaleessa kerrotulla tavalla laturin toiminta.
Silloin näet, alkaako laturi lataamaan heti startissa, kun se saa varmasti kunnon herätteen.
Jos alkaa, kannattaa vikaa hakea herätejohdosta/mittaristosta jne.
-
Tämä riippuu aika paljon laturin sisäisestä kytkennästä eli on tavallaan tässä mielessä merkkikohtainen. Minulla oli aikanaan vene jossa Yanmar 2Q20 diesel. Vaihdoin tähän loppuunkuluneen Hitachin tilalle Lucasin traktorinlaturiksi tarkoitetun, tehdaskorjatun vehkeen. Tämä sai myös herätteen latauksen merkkivalon kautta ja lampun piti huolto-ohjeen mukaan olla teholtaan 4 wattia. Jotkut laturit voivat herätä ns jäännösmagnetismilläkin. Esimerkiksi vanha farmari-Lada lähti vielä työntämällä käyntiin vaikka oli vuorkauden ollet valot päällä, eikä mikään merkkivalo enää syttynyt ;D. Boschilla taitaa riittää tuo mittarivalon wattimäärä herätevirraksi::)?
-
Kuhan tässä kerkee tonne motonettiin hakemaan mittarin ku tuo vanha ei näytä mitään... samalla ostan takajarrupalat ja ne laturin hiilet, ku eivät käytännössä mitään maksa.
-
Hiilien vaihto edellyttää jossakin tapauksissa myös dremelin/vastaavan käyttöä, monessa versiossa hiilen johdot ovat juotoksen lisäksi puristamalla kiinni säätimessä, eivätkä siten irtoa pelkistään kolvilla. Tuhoaa sen puristusliitoksen sopivaksi katsomallaan tavalla, ja sitten esim 2.5mm-3mm poranterällä painaa hiilen puolelta uuden reiän langalle niin uudet saa helpohkosti paikalleen. Vanhasta kannattaa ottaa mitta (esim puukolla jälki) siitä, kuinka syvälle hiili jää säätimen sisään kun säädin on irti laturista.
-
mahdollisesti hommaan ensin varaosat ja jätän työskentelyn hieman lämpimimmille ajoille. mulla on kyllä tollanen bilteman pieni monitoimityökalu, se varmaan kelpaa tuohon tulevaan koitokseen.
-
Laturia ei tarvitse hiilien vaihdon takia irroittaa, kaksi ruuvia irti ja silta on kadessä. Rohkea suomailainen voi myös jättää akun kengän paikalleen, mikä ei ole suotavaa. :)
-
Laturia ei tarvitse hiilien vaihdon takia irroittaa, kaksi ruuvia irti ja silta on kadessä. Rohkea suomailainen voi myös jättää akun kengän paikalleen, mikä ei ole suotavaa. :)
Kiitos! Enpähän tee taas tapani mukaan turhaa työtä! :D Enkä yritä kuulua nuihin rohkeisiin suomalaisiin! ;)
-
Ku mulla on tuo korjausopas, ni ku luin sitä ni ymmärsin et hiilet on jännitteen säätimessä? :o
Ku motonetissä olis jännitteen säädin bosch-hiilillä 9,90€. Onko tällä tavalla mahollista välttyä kolvaukselta jos koko ton setin vaihtaa? Vai olenko hakoteillä? :D
-
Varmaankin. Siis et ole hakoteillä! :D Paikallisesta varaosaliikkeestä olen usein ostanut sellaisen säätimen(hiilet tietysti jo valmiina) joka antaa vähän korkeammam jännitteen, eikä sekään maksa kuin ehkä n. 15€.
Ite en kyllä viittis kuudella eurolla alkaa juotteleen vanhoja hiiliä irti ja kolvaileen uusia tilalle ja loppusaldona on että sulla on yhä Wanha säädinosa... :o
-
:2funny: :2funny:
Mulla kestää n.15 minuuttia säätimen vaihtaminen hakemisen kans, mutta tämän topicin vaihtotyö on kestänyt jo yli viikon.
Hohhoijaa..... ::)
-
:2funny: :2funny:
Mulla kestää n.15 minuuttia säätimen vaihtaminen hakemisen kans, mutta tämän topicin vaihtotyö on kestänyt jo yli viikon.
Hohhoijaa..... ::)
No kuule peehoi, ensinnäkään mulla ei ole mikään kiire hakea osaa autoon joka käynnistyy ja ei ole päivittäisessä ajossa. Toiseksi ei ole 100% varmaa onko se osa välittömässä vaihtokunnossa. Kolmanneksi minulla on riittävästi työtä pyöriä tuolla jäisellä ja loskaisella parkkipaikalla, ja tehdä kyseiseen autoon jarruremonttia, kun tämä päiväkään ei vielä ole tänä vuodenaikana äärettömän pitkä... toivottavasti sinulle selkisi ettei kaikki murheeni kohdistu MAHDOLLISESTI vialliseen jännitteen-säätimeen. :)
-
Joo, kaikki ei tee näitä täyspäiväisesti, se pitänee ottaa kaikkien huomioon... ;)
-
No nyt sit mittasin latausjännitteen ja akun varauksen... no akusta sain 12,09 V eli ihan jees mielestäni kun ajattelee et vaan käynnistellään ja ajetaan muutamia kymmeniä metrejä. No lautaus jännite oli 14,4 V... miltä kuulostaa? Ja ei oo tehny sitä vikaa enää. :)
-
No nyt sit mittasin latausjännitteen ja akun varauksen... no akusta sain 12,09 V eli ihan jees mielestäni kun ajattelee et vaan käynnistellään ja ajetaan muutamia kymmeniä metrejä. No lautaus jännite oli 14,4 V... miltä kuulostaa? Ja ei oo tehny sitä vikaa enää. :)
Ihan hyvä. Akkujännite vähän alhaalla mutta selittynee tuolla pikkuajolla. 14.4V riittää lataukseen, on ihan normaali.
-
Jep. Joku 12.4-5 V ois kai ihanteellinen? Ilmeisesti laturin sisuskaluja ei tarvitse tähän hätään uusia vaikka ennen leimaa ne menee vaihtoon kuiteskin. Kiitoksia kaikille. :)
-
No nyt sit mittasin latausjännitteen ja akun varauksen... no akusta sain 12,09 V eli ihan jees mielestäni kun ajattelee et vaan käynnistellään ja ajetaan muutamia kymmeniä metrejä. No lautaus jännite oli 14,4 V... miltä kuulostaa? Ja ei oo tehny sitä vikaa enää. :)
Tietysti tuosta akun napajännitteestä voi olla montaakin mieltä, mutta minusta se on kyllä "kuoleman partaalla" eikä huoli sitä latausjännitettä sisäänsä ;). Jos autoa edes jonkin verran käytetään tuolla latausjännitteellä napajännitteen tulisi olla 12.6 - 13.0 kieppeillä lähipäivinä mitatessa. Riippuu tietysti mistä nuo jännitteet mittasit, mutta ihan akun navoista mitaten saa luotettavimman perustuloksen. Latausjännitteen mittauksessa pitää tietysti auto olla käynnissä ;). Kunnossa oleva käynnistin toimii pienellä virranotolla etenkin kesällä, vaikka wanhat Volvot taitavat olla niitä "sahaamalla käyntiin - autoja" :). Ehkä kuitenkin kannattaa ladata akku täyteen verkkolaturilla ja katsella sen jälkeen "pysyykö sähköt lukemilla" vaiko ei.
-
Joo siis kyllä mä sen verran tiedän et auto käynnissä ku latausjännitettä mitataan. :D Vaikken mikää taikuri olekkaan.
Ja navoista mä sen akun jännitteen mittasin, otin tänään akun sisälle ja ku oli akku lämmin niin sain tuloksen 12,35 V. Ja mulla on tollanen pieni akkulaturi ja laitoin lataukseen, pitää kattoo minkä tuloksen sitte saan. Eikö alle 12,2 v ole käytännössä jo reilusti purkautunu, välillä tulee istuttua autossa niin että radio soi ja kattovalo päällä ku näprään jotain, sekin varmaan laskee varausta. Seuraava ostos on joka tapauksessa se jännitteen säätäjä ja pyörijän vois tsekkaa onko hapettunu.
-
Tietysti tuollaista autossa oleilua varten on se akun kapasiteetti avainasemassa. Normaalisti näissä Volvoissa akun kapasiteetti on yleensä 60 Ah (=ampeerituntia). Minulla on vastaava akku matkailuvaunussa ja kestää noin viikon kesäaikaan ennen kuin pitää kiskoa agregaatti käyntiin (sähköpumppu/vesi, lämmitys, valaistus). Tuo 12v on se maaginen lukema, jonka alle ei jännitettä kannata laskea, koska vesipumpun ja lämmityksen moottorit (+sytytys) alkavat oikkuilla. Lisäksi akku voi sanoa työsopimuksen irti. Tosin auton käynnistyskään ei noin alas puretulla akulla tahdo aina onnistua ::)
-
Tietysti tuollaista autossa oleilua varten on se akun kapasiteetti avainasemassa. Normaalisti näissä Volvoissa akun kapasiteetti on yleensä 60 Ah (=ampeerituntia). Minulla on vastaava akku matkailuvaunussa ja kestää noin viikon kesäaikaan ennen kuin pitää kiskoa agregaatti käyntiin (sähköpumppu/vesi, lämmitys, valaistus). Tuo 12v on se maaginen lukema, jonka alle ei jännitettä kannata laskea, koska vesipumpun ja lämmityksen moottorit (+sytytys) alkavat oikkuilla. Lisäksi akku voi sanoa työsopimuksen irti. Tosin auton käynnistyskään ei noin alas puretulla akulla tahdo aina onnistua ::)
Lähtee se vielä kesäkelillä 10V akkujännitteellä jos kaikki komponentit on kunnossa. :)
talvella kylmä kone ei lähde.
-
Joo no tuo mun akku 68 Ah josta kai johtuukin että on lähteny viimeiset kolme talvea käyntiin jopa -35 asteessa. Eikös tuo ole suht isohko akku?
Kun akku oli laturissa puolipäivää ja laitoin tonne parvekkeelle (-9), oli se tyhjentynyt hieman, mutta vain 12,38 V:iin, oli sisällä 12,48. Ei alle tuon 12,38 laskenu. Eli ei ole akku kuollu, vain tyhjentyny käytöstä ku ei oo ajettu. :)
Muuten on Freedom merkkinen akku... ei ilmeisesti oo kovin tuttu? Ite en tiedä mutta pääasia mulle on et siinä riittää potku.
-
Tuo "puolipäivää" saattaa olla normaalilla akkulaturilla liian vähän. Akku on normiluokkaa, minulla näkyi olevan 72 Ah:n Motorcrafti bensamondeossa, mutta se taitaa olla dieseleihin tarkoitettu ;). Hieman vaikuttaa noista lukemista, että akku on vasta "puolivireessä". Minulla on noita latureita useampaa kokoa ja paras tuuppaa alussa 8 ampeeria akkuun. Latauksen kestäessä virta pienenee ja 60 Ah 4A laturilla voi kestää jopa pari vuorokautta. Tässäkin on siitä yleismittarista apua sillä 14 volttia alkaa jo olla lähellä täyttä mutta jotkut akut vaativat sen 14.5 että ovat täynnä - se loppulataus yleesä kestää koska virta pienenee. Tavallinen ns suora laturi jossa on ampeerimittari kertoo olevansa tuollaisella "normiakulla" olevansa täynnä jos latausvirta on 1 A tai hieman alle. Riippuu tietysti myös sen laturin elektoniikasta.
-
Tavallinen ns suora laturi jossa on ampeerimittari kertoo olevansa tuollaisella "normiakulla" olevansa täynnä jos latausvirta on 1 A tai hieman alle. Riippuu tietysti myös sen laturin elektoniikasta.
..sekä pakkasessa ei kyllä helposti putoa latausvirta alle 1A, se pitää ottaa huomioon. Jos se kylmänä pukkaa alle 2A on se jo aika hyvä.
Jos haluaa halvalla tietää akun tilan, ostaa ominaispainomittarin, ei tosin voi käyttää jos akussa ei ole avattavia korkkeja... :P
Tosiaan, taval. kotilaturilla saa kyllä painaa ainakin vuorokauden että on suunnilleen täys, niinkuin pikis tuossa ylempänä kevyesti vihjaskin.
-
Joo siis ei oo noita korkkeja eli eikös tää oo huoltovapaa sillo?
Kiitti tiedosta et puolipäivää ei riitä, pidin jotain 10h ja tuo mun laturi on tosiaan antiikin aikainen ja 20 cm X 20 cm kokoinen loota, eli kun pakkaset kiristyy, pitää pitää tosiaan pari päivää latingissa. :)
-
Pitänee kai munki vaihtaa tuo jännitteensäädin.. Pamahti pieni ihmetyksen ilme kun 60km/h rajotuksen jälkeen alko kiihdyttämään 80, niin neloselta vaihtaessa vitoselle, kaasu ylhäällä, kaikki mittarin varoitusvalot (samat kuin käynistettäessä) vilahtivat himmeästi.. sama tapahtui kun kotitiellä painoi kaasua, huomasin kun kierrosten noustessa esim.ajovalot himmenivät ja varoitusvalot vilahtivat. Pitää tarkistaa ne laturin hiilet ja jos niissä kaikki ok, niin siiten jokatapauksessa säädin vaihtoon. :) käsittääkseni se ei kovin hintava laitos ole ;)
-
Joo siis ei oo noita korkkeja eli eikös tää oo huoltovapaa sillo?
Kiitti tiedosta et puolipäivää ei riitä, pidin jotain 10h ja tuo mun laturi on tosiaan antiikin aikainen ja 20 cm X 20 cm kokoinen loota, eli kun pakkaset kiristyy, pitää pitää tosiaan pari päivää latingissa. :)
ei välttämättä, siinä voi myös akun pituinen muovilaatta päällä, katso näkyykö saumoja siinä. Omassa on iso exide ja ei ole korkkeja, pitkä laatta ja se teippi piti ekana leikata siitä saumasta, laatan alla oli tavalliset kennot.
-
www.miljoonalaatikko.com/dokumentit/lyijyakku.pdf
V Varaustila % Ominaispaino
12,8 100 % 1,28 Täysi akku. Täyden akun pakkaskesto on jopa -67°C
12,7 95 % 1,27 Täyteen varattu ehjä ja hyvä akku n. 24h kuluttua
12,6 90 % 1,26 viimeisestä täyteen lataamisesta
12,5 85 % 1,25
12,4 75 % 1,23 75% Kohdalla akku kannattaa ladata, koska sen alitus
12,3 70 % 1,22 kuluttaa akkua huomattavasti. Pakkaskesto -35°C
12,2 60 % 1,20
12,1 50 % 1,18
12,0 40 % 1,16 Pidempään alle 50% varauksessa säilytetty akku
11,9 30 % 1,14 pilaantuu hyvin nopeasti. Pakkaskesto enää -18°C
11,8 25 % 1,13
11,7 20 % 1,12
11,6 10 % 1,10
11,5
11,4
11,3
11,2
11,1
11,0 0 % 1,00 Tyhjän akun elektrolyytti on pelkkää vettä, pakkaskesto vain -5°C
-
Tuohan on selvä taulukko... pitää näköjään ladata oikeen kunnolla.
Tännään kun laitoin käyntiin niin hörähti todella nätisti. :)
Ja katoin ne hiilet, toinen oli noin millin lyhyempi ku toinen. Noin 7mm. oli hiilten pituus ja liikkuivat sujuvasti.
Et voishan ton vaihtaa ku ton säätimen irrotukseen menny ku minuutti. :)
-
Asiaan liittyen, polkasin tänään pojan nissanin tulille kun oli seissyt viikon. Pakkasta välillä -20 nyt vain n. -5astetta.
Mittasin napajännitteen ennen yritystä, oli 11,73V.
Eikun starttaamaan.
Ensin pari kertaa kaasua, tuo kun on sellainen yksipisteruisku siis suutin ruuttaa kaasariin näin helposti ilmaistuna.
Hyvin veivas, tärähti tulille, ei jaksanut käydä.
Toisen kerran sama.
Kolmas kerta toden sanoi ja jäi tulille. Tein piruuttani tuon kokeen tosiaan lämmittämättä moottoria.
Ei se mikään maailman pirtein akku ollut mutta tuntui että olis jaksanut veivata vielä pitkään...
Ajelin puoli tuntia tuolla raaserilla ja mittasin napajännitteen akusta, 12.78V.
Akku on uusi 60Ah exide, normaali lyijyakku, mitään höpöhöpöakkuja en enää ota yhteenkään autooni.
Ed. Apropo, pitäisköhän akku kylmässä virtansa paremmin kun ottais kengän irti? Meinaan jos auto seisoo vaikka pojalla pari viikkoa intissä. Ainahan se vähän purkaa mutta jos kenkä on poies niin luulis uuden täyteen ladatun akun pärjäävän paremmin?
Eded. Kuinka monella on akussa yli 12V jos auto seisoo reilun viikon yli 10 asteen pakkasessa? Lähtee silti käyntiin.
Tuo mikan laittama taulukko kuvaa ihannetilannetta, ei todellisuutta suomen talvessa jos auto seisoo muutaman päivän. Ei sitä tarvii heti laturiin laittaa jos napajännite on alle 12.4V.
-
Niin no ainahan nuo on suuntaa antavia, ja suomessa on tapana pärjätä heikommalla tai vanhemmalla kalustolla. ;)
-
Akunkengän irroitus auttaa jos seisottaa autoa viikonkin. Vielä enemmän auttaa kun vie sen akun lämpimään siksi aikaa.
Ennenvanhaan tehtiin noin että akku otettiin irti lämpimään jos ei lokilämppäri ollut.
-
Akunkengän irroitus auttaa jos seisottaa autoa viikonkin. Vielä enemmän auttaa kun vie sen akun lämpimään siksi aikaa.
Ennenvanhaan tehtiin noin että akku otettiin irti lämpimään jos ei lokilämppäri ollut.
Näin arvelinkin mutta ei tuo poika saa intissä akkua viereensä ottaa niin ottakoon edes kengän irti kun en viitsi päävirtakatkaisijaakaan tuon takia siihen asentaa... :facepalm:
-
Eded. Kuinka monella on akussa yli 12V jos auto seisoo reilun viikon yli 10 asteen pakkasessa? Lähtee silti käyntiin.
Tuo mikan laittama taulukko kuvaa ihannetilannetta, ei todellisuutta suomen talvessa jos auto seisoo muutaman päivän. Ei sitä tarvii heti laturiin laittaa jos napajännite on alle 12.4V.
Tuo jännitetaulukko pitää paikkansa vain +20C lämpötilassa. Jännite tippuu lämpötilan myötä ja samalla kasvaa latausjännitteen tarve täyteen lataukseen. Jännitteen lämpötilakerroin on -0.022V/C
Ja tuo taulukko on se lyijyakun todellinen taulukko. Lyijyakun ominaisuudet tunnetaan jo muutaman sadan vuoden kokemuksella.
Näin arvelinkin mutta ei tuo poika saa intissä akkua viereensä ottaa niin ottakoon edes kengän irti kun en viitsi päävirtakatkaisijaakaan tuon takia siihen asentaa... :facepalm:
No, eipä tuollainen pääkytkin ole kummoinen juttu asentaa, sillä se anta sitä starttausreserviä seisomisen jälkeen.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-1830
-
Minulla sattui olemaan n 60 Ah:n akku jonka varasin täyteen viime vuoden syyskuun lopulla kun palattiin Pohjois-Savosta metsätöistä. Akku oli purettu 11,7volttiin ja sitä käytettiin kännykkäakkujen lataamiseen + vaimon sähköhammasharjan akun varaamiseen invertterin läpi. Kävin nyt mittaamassa kylmässä autotallissa napajännitteen. Oli 12,72 volttia! Lisäksi akku on siitä edellisestä Mondeosta ja teki ensimäisenä syksynä temput - ei virtaa ollenkaan kun menin autotalliin käynnistämään. Piti hankkia uusi. Ajattelin kuitenkin kokeilla onnistuuko elvytys ja pistin lataukseen - ei elonmerkkiä ja unohdin koko projektin. Kun seuraavan kerran noin viikon päästä huomasin tuon akun olevan varaajassa kiinni, totesin napajännitteen olevan 14.5 volttia ja siirsin varakalustoon. Ollut mm matkailuvaunun vaihtoakkuna pitemmillä reissuilla. Ilmeisesti tuo täystyhjäys johtui ehkä akun pohjalla olevasta pohjasakasta - sisäinen purkausvirta? Vanha akku? Akulla ikää n 6 - 7vuotta. Autossa taas oli ns automaattivalot.
Akun napajännite ei muuten muutu lämpötilan laskiessa. Sensijaan se tehonluovutuskyky heikkennee pakkasella oleeelisesti.
-
Juu lyijyakun kapasiteetti laskee uskomattomalla vauhdilla lämpötilan laskiessa. Tästä syystä olen aina survonut kotteroihini niin ison akun kuin sinne on sopinut. Vanhoissa nokivasaroissani käytin yleisesti 100-170Ah akkuja!
Se on kiva laittaa parkit päälle ja raaputella ikkunoita -35C lämpötilassa ja sitten hehkuttaa ja startata. Oli siinä aina naapureilla ihmettelemistä, miten ihmeessä se nokivasara lähti käyntiin niin "kevyesti" startaten... ;D
No, pyörittihän se kun siellä oli 170Ah:n akku! Viimeisessä hlö-biilissä olikin sitten 2 kpl akkuja ja jumalaton solenoidi hässäkkä, joka kytki akut sarjaan starttauksen ajaksi (24V solenoidi). Pyöritti muuten vihaisesti sekin.
Tuo parkki kikka on sitä varten, että se pienehkö purkausvirta lämmittää kylmää akkua, koska akun sisäinen resistanssi kasvaa lämpötilan laskiessa.
Täyteen varattu akku jota kuormitetaan
lämpötilassa
+25 °C antaa 100 % kapasiteetistaan
±0 °C antaa n. 75 % kapasiteetistaan
-18 °C antaa n. 50 % kapasiteetistaan
http://exide.fi.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2009/05/Exide_fi_Teknisk_info.PDF
-
Jo tässä vaiheessa todettakoon, että kaivoin tuosta faijan eli takapotkukartanon kertomasta tapauksesta äsken jännitesäätäjämysteerion irti tuossa pihalla otsalampun valossa ja toisesta hiilestä näköjään vain nysä jäljellä. On noita ennenkin kuluneita nähty, mutta ei noin tynkää ikuna,,,
-
Luultavasti pelaa taas seuraavat kolme-neljä vuotta. Hyvä kun vika löytyi(uskoit puhetta).