Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: jesse87 - 29.12.2012, 15:15:08
-
Onko kellään kokemusta? ihan kun tyhjäkäynti moottorista kuuluisi "naputus" koneen olessa käynnissä. ei kuulu aina mutta silloin tällöin. Voiko ääni tulla siitä? Olen yrittänyt kuunnella mutta en muuta paikkaa keksi. Jos se on vikana nii mistä sellaisia löytää? bensa kone ja se 192heppanen matalapaine turbo.Jos nyt jotain merkitystä.
-
Semmoinen naputus tulee helposti siitä tyhjäkäyntimoottorin etupuolella olevasta hiilisäiliön pötikästä.
Taisi olla musta pötikkä kiinni siinä syylärin ylälaidassa, johon tulee alipaineletku imusarjasta ja myöskin sähköliitin.
En muista mikä tehtävä tuolla kyseisellä osalla on, mutta liittyi jotenkin siihen kuskin eturenkaan edessä olevaan hiilisäiliön toimintaan.
Viisaammat jatkakoon... P>
-
ei se ääni vois kuuluu suuttimien magneettikytkimistä?
-
Eli voiko tyhkäkäyntimoottorista edes kuulua naputusta? Kiitoksia vastanneille:) Jos muutakin voi olla niin kertokaahan.
-
Enpä ainakaan itse ole yhdessäkään kasipätkässä kuullut, että tyhjäkäyntimoottori olisi naputtanut...mutta eihän sitäkään voi varmaksi tietää... ;)
-
Veikkaisin kans sitä evap venttiiliä. Itsellä oli tosi vaikea löytää nakutuksen lähde, se tuntui kuuluvan juuri tyhjäkäyntimoottorilta, mutta kuului evapilta, jota arska11 veikkasikin jo tuossa.
Kannattaa ainakin tunnustella sitä evap venttiiliä kun nakutus on päällä, tai irrottaa siitä johdon niin eliminoituu se mahdollisuus.
-
Eli se syylärin yläreunassa oleva "pötikkä"? Kun naputus kuuluu niin johto pois? mikä virka sillä sitten on?
-
Se magneetti venttiili on pulssiohjattu, sen takia naputtaa. Se tyhjentää bensatankkiin/hiilisiäiliöön kertyneet kaasut imusarjaan moottorin poltettavaksi. Toinen letku menee suoraan imusarjaan ja toinen turbon imuputkeen. Molemmissa sellaiset muoviset takaiskut. Vaparissa, pelkästää imusarjaan letku.
Jos ottaa johdon irti, hetken päästä tulee moottorivikavalo. Ja se tyhjentää sitten milloin katsoo tarpeelliseksi (bensatankissa on paineanturi sitä varten)
-
Otin johdon irti siitä evap venttiilistä. Nakutus loppu siihen paikkaan. Käykä vaparin venttiili siihen? jos ei niin mistä löydän sellaisen osan? Kiitoksia taas :)
-
Miksi pitäisi venttiili vaihtaa? Ei se naputa ilman sähköä. Sähköä se saa vain moottorin ohjausyksikön ohjaamana. Eli se tyhjentää sitä hiilipurkkia jostain syystä jatkuvasti, jos kerran naputtaa kokoajan. Voi olla paineanturi/johto vika bensatankissa, joka näyttää että liikaa painetta ja sen takia sitä yritetään alentaa kokoajan.
-
Taitaa mullaki tuo naputtamaa jäädä usein ajon jälkee jättäessä tyhjäkäynnille. En ole jaksanu asiasta stressiä ottaa.
-
Olis se mukava ku ei naputtais. kuitenkin melkein kokoajan pitää ääntä. Ajaa parkkiin johonkin ja jättää auton käyntiin nii naputus alkaa:( Mitä sille sit kannattaa tehdä?
-
Mulla loppu naputus kun vaihoin venttiilin. En olisi itsekkään muuten ehkä vaihtanu, mutta sattu olemaan varaosa auto tuvan nurkalla...
Niin ja jos se evap on viallinen, voi karkuuttaa ahtoja sitäkautta.