Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: s73 - 29.12.2012, 21:15:36
-
Kilometrejä kertynyt yli 350tkm. Ja alkavaa vuotoa näkyvissä imusarjan alla. Mitä menee varmast uusiksi jos avaa sen? Onko usein alakerran kunnostukselle tarvetta?
-
alakerta useimmiten timmissä kunnossa, yläpään tiivistesarjalla selviää.
tai jos nuukailee ilman uusia stefoja niin hankintalistalle kansipahvi, venakopan tiiviste, imu- ja pakosarjan tiivisteet joista jälkimmäisiä ei tartte jos ei irrota pakosarjaa.
samalla tarkistaa venavälykset
-
alakerta useimmiten timmissä kunnossa, yläpään tiivistesarjalla selviää.
tai jos nuukailee ilman uusia stefoja niin hankintalistalle kansipahvi, venakopan tiiviste, imu- ja pakosarjan tiivisteet joista jälkimmäisiä ei tartte jos ei irrota pakosarjaa.
samalla tarkistaa venavälykset
kiitos, samalla taidan laitattaa venttiilien kumit ym. Pitää sit miettiä alakerran kohtalo.
-
kiitos, samalla taidan laitattaa venttiilien kumit ym. Pitää sit miettiä alakerran kohtalo.
kannattaa siis hommata koko yläpään satsi :) siinä tulee kaiki ja vähän ylimääräistäkin
-
kannattaa siis hommata koko yläpään satsi :) siinä tulee kaiki ja vähän ylimääräistäkin
se oli ajatus, mikäli remontti tulee. Mitä kaikkea siniseltä tulevassa sarjassa on? Imu ja pakosarjan tiivisteet, ei kai ollut mukana..
-
sinisen sarjasta en tiedä, mutta varaosa puljusta tilaamalla: elring 701.955 tulee kaikki yläpään tiivisteet ja hilppeet kansipahvista lähtien. Hintaa oli karvan alle 60e alennuksen kanssa.
b230x(x) koneille siis
-
Kiitoksia -H-
-
ala kerralle tuskin mitään tarvii tehä noilla kilometreillä.. Keväällä oli 240stä kansi auki ja vasta 430tkm ja pytyissä ei kulumaa.... Kansi takas ja hyvin rokkaa :pomo:
-
ala kerralle tuskin mitään tarvii tehä noilla kilometreillä.. Keväällä oli 240stä kansi auki ja vasta 430tkm ja pytyissä ei kulumaa.... Kansi takas ja hyvin rokkaa :pomo:
tässä hävisi öljynpaineet ja pyöritin sitä vähän kun tutkin vikaa.. Tosin tyhjäkäynnillä :facepalm:
-
tässä hävisi öljynpaineet ja pyöritin sitä vähän kun tutkin vikaa.. Tosin tyhjäkäynnillä :facepalm:
Suunnillee kuinka kauan pystytko sanomaa? Puhutaanko sekunneista, kymmenistä sekunneista vai minuuteista
Käsittääkseni hetkellisen öljynpaineen hävikin kone kestää mutta ei pitkäään
-
En muista varmaksi, ehkä pari minuuttia siitä on muutama vuosi aikaa. Autolla ajettu sen jälkeen useita tuhansia kilometriä. :facepalm:
-
Jos tuolloin parin tonnin aikana on paineet ollu kunnossa eikä öljyä ole kulunut niin eipä siellä alakerrassa mitää vikaa pitäs olla
-
Ajoin välillä 5w40 öljylllä ja söi vajaa 2l. 10tkm. Ja nyt 5w50 vähemmän. Sieltä oli valon palaessa paine kateissa.
-
:facepalm: Ja mihikkään ei vuotanut sitä? Olisin vahvasti sitä mieltä että kansi irti ja kattoa mitä sylintereille kuuluu kun tällästä kulutusta on ilmaantunut.
-
Jos tuolloin parin tonnin aikana on paineet ollu kunnossa eikä öljyä ole kulunut niin eipä siellä alakerrassa mitää vikaa pitäs olla
tämä on epäselvää, mitä parin tonnin aikana? Eikö litra 10000km kohti ole normaalia? Kulutti öljyä ennen ja jälkeen tapahtuman.
-
tämä on epäselvää, mitä parin tonnin aikana? Eikö litra 10000km kohti ole normaalia? Kulutti öljyä ennen ja jälkeen tapahtuman.
Joo siinä aattelin sitä että jos on jotain tapahtumassa niin se tapahtuu siinä parin tuhannen kilsan aikana. ;) Toi litra per 10 000km on ihan normaalia ainaki minusta. Suotta sitä alakertaa aukomaan kun kerran on kuluttanut öljyä jo ennen taphatumaakin.
-
Joo siinä aattelin sitä että jos on jotain tapahtumassa niin se tapahtuu siinä parin tuhannen kilsan aikana. ;) Toi litra per 10 000km on ihan normaalia ainaki minusta. Suotta sitä alakertaa aukomaan kun kerran on kuluttanut öljyä jo ennen taphatumaakin.
ajattelin samaa. Nyt on näköjään ilmestynyt öljyn hikoilua pakosarjan alle ja kannentiivisteestä johtuu, kestääkö se kesään asti? Mitä lisätöitä tulee jos tiiviste menee ajossa? Nyt on öljyvuodot ulospäin. ???
-
ajattelin samaa. Nyt on näköjään ilmestynyt öljyn hikoilua pakosarjan alle ja kannentiivisteestä johtuu, kestääkö se kesään asti? Mitä lisätöitä tulee jos tiiviste menee ajossa? Nyt on öljyvuodot ulospäin. ???
Nyt en enää osaa vastata :-\
-
Pitää testata kestääkö, haalia osia ja kesällä laitella. :-[
-
Saattaa kestää tai sitten ei. Hyvällä tuurilla selviää pelkällä kannentiivisteen vaihdolla, huonommalla lykyllä joutuu etsimään uuden koneen. Hyvällä tuurilla kun vuoto kasvaa ja et enää jaksa lisäillä öljyä (tai naapureiden kuittailut reviirinsä merkkaavasta Volvosta rupeavat tympimään) ja korjaat vian. Huonolla lykyllä tiiviste pettää ja öljynpaineet katoaa vauhdissa tai jäähdytysnesteet lorahtaa öljyn sekaan ja pahimman skenaarion mukaan laakerit, männät ja kampirauta hajalle, sylinterit naarmuille, nokka-akseli pilalle >:(.
Onko vuoto varmasti kannen välistä ettei kumminkin tihkuisi venttiilikopan (ja öljykorkin) välistä?
Litra-pari kymppitonnilla on ihan hyväksyttävä öljynkulutus. Puoli litraa tonnilla on merkki kulumisesta mutta ei aiheuta toimenpiteitä, litra tonnilla niin rupeaa remppa olemaan ajankohtainen (tai sitten vuotaa reilusti ulospäin ja vakio parkkipaikalla on musta lammikko Volvon kohdalla). Se desi tai pari tonnilla menee helposti kovettuneiden/horojen venttiilivarren kumien välistä. Selvin merkki on sininen pölähdys putkesta (ja palaneen öljyn haju) kun käynnistää hetken seisomisen jälkeen, samaten sininen pölähdys moottorijarrutuksen jälkeen isolla vaihteella suoritetun kiihdytyksen (esim. nelosella moottorilla jarruttaa vauhdin 100=>60 ja sitten talla pohjaan) yhteydessä juoruaa vuotavista ventiilivarren kumeista. Ei ole vaarallista mutta jossakin vaiheessa saattaa se perässä seuraava sininen ja kitkerä savu ruveta hävettämään :-[ :D . Kumit saa vaihdettua kannen paikoilla ollessakin mutta tietysti helpompi homma jos kansi on pöydällä.
Kiertokangen laakereissa saattaa olla merkkejä kulumisesta noilla kilometreillä, ilman öljynpaineita käyttäminen on saattanut aiheuttaa normaalia suurempaa kulumaa. Mitä noita vinokoneita on tullut availtua niin puolikin miljoonaa ajetuissa on runkolaakerit (laakereiden päiväyksen perusteella alkuperäiset) olleet käytännössä virheettömät, kiertokangen laakereissa on sitten ollut enemmän tai vähemmän kulumaa mutta loppu ne ei ole missään olleet.
-
Kiitoksia vastauksista. Öljyä menee litra kymppitonnia kohti, se ei ole ongelma. :) vuoto ei ole öljykorkista eikä venttiilikopasta. Ehkä tulee tulpan reiästä, kiristin sitä ja vielä vuotaa.
-
En olisi vielä huolissani kun ei tuon enempää vie oilia ja öljynpaineet on tallella (öljynpainemittari olis kiva). Sitten jos rupeaa sotkemaan nesteitä öljyyn tai toisinpäin, vuoto käy runsaaksi tai öljynpaineet häviää on remppa ajankohtainen. Sekään ei vielä paljon haittaa jos lykkää öljyä nesteen sekaan, ex-lankulla ajelin lähemmäs sata tonnia vaikka lykkäs öljyä paisariin (D6:n tyyppivika eli lohkon öljykanava halki).
Eikä vuoto ole pakosarjan tiiivisteessä? Sen kyllä yleensä kuulee, pitää tsuputusta, saattaapa jopa kuulostaa kolkutukselta. Joskus ehdin säikähtämään että meni kiertokangen laakerit kun pakosarjan tiiviste katkes ja piti terävää pauketta :-[
-
Tässä hiljattain purettiin B230FT lohko joka nostettiin omasta ysisatkusta pois. Sylinterit ja laakerit oli viimesen päälle mutta lähes kaikki tiivisteet päästi öljyä moottorin ulkopuolelle. Kansipahvin välistä oli tullu jäähdytysnestettäkin ulos. Öljyrenkaat oli täynnä jotain p*skaa joten osan öljystä se varmasti myös poltti. Hyvillä öljyillä kun ajaa niin ei taida sylinterit päästä kulumaan. :)
-
Mistä muuten johtuu ihme käry, kovan ajon jälkeen tulee haju sisälle? Lohkolämmitin vuotaa ja vesiputki kiiltää pakosarjan alla siitä vauhtipyörän päältä. Vuotaako nyt putki vain paineen alla pakoputkelle? Jos käyttää kannen auki, käykö tähän turbon kansi?
-
Mistä muuten johtuu ihme käry, kovan ajon jälkeen tulee haju sisälle? Lohkolämmitin vuotaa ja vesiputki kiiltää pakosarjan alla siitä vauhtipyörän päältä. Vuotaako nyt putki vain paineen alla pakoputkelle? Jos käyttää kannen auki, käykö tähän turbon kansi?
Mahtaa nesteet höyrystyä siinä pakosarjan luona jos pääsee pärskimään pihalle. Haisee semmoselta makeahkolta.. joltain? ::)
Uskaltaisin väittää että käy, mutta miten mahtaa puristussuhteiden käydä? En tiiä onko turbojen kansissa isommat palotilat kun koskaan semmosta ottanu irti..
-
Mahtaa nesteet höyrystyä siinä pakosarjan luona jos pääsee pärskimään pihalle. Haisee semmoselta makeahkolta.. joltain? ::)
Uskaltaisin väittää että käy, mutta miten mahtaa puristussuhteiden käydä? En tiiä onko turbojen kansissa isommat palotilat kun koskaan semmosta ottanu irti..
joo, kovan ajon jälkeen hajua tulee sisälle, uusi putki on olemassa ja huollon yhteydessä tarkoitus vaihdattaa. Pitää asentajalta kysyä mikä kansi sinne käy.
-
En oo varma mut eikös turboissa oo tehty se pienenpi puristussuhde männillä? eli niissä on kuopat? eli samanlaiset kannet olisi.
-
kannet on muuten identtiset turboissa ja vapareissa, paitsi turboista pitäisi löytyä natrium? täytteiset venttiilit. Tämä ei ainakaan tee kannesta yhtään huonompaa.
puristussuhde tehdään erilaisilla männillä, tosin 530 ja 531 kansissa pieni ero palotilan koossa
-
Joo, meillä wanhuksessa B200f pata ja taulussa 514 000. Ei mitään tarvetta availla vielä näillä kilometreillä ;D
Piston slap ääntä tuo on pitänyt kylmänä siitä asti kun 187 000 ajettuna meille hommattiin, mutta ei ole siltäkään osin äänimaailma muuksi muuttunut tässä vuosien varrella.
joo ja kuulo heikkenee vuosien varrella, viat haittaa vähemmän. :2funny: Vaihdatan tuon vesiputken pakosarjan alle, vuotaa myös vesipumpun luota, muuta en teetä.
-
Kannattaako reilusti viritettyyn moottoriin ostaa volvolta jakoremmi ja kiristin vai voiko esim fixuksen osiin luottaa..?
-
Motonetistä saa Gatesin jakopääsettiä, joka on laadukas paketti. Saman saa varmasti Fixuksen ja AD:n kauttakin (ainakin tilaamalla). Tosin eipä se Sinisen settikään taida olla paljoa kalliimpi :hello:
-
Meni pahvi, käykö -530 fk:n kansi tähän?
Omassa on 230f kone bendixin ohjauksella ja päätyjakajalla. ???
-
Käy
-
Mitään eroa esim. Nokassa, tarviiko sitä alkaa vaihtamaan?
Tai muuttuuko mikään?
-
Mitään eroa esim. Nokassa, tarviiko sitä alkaa vaihtamaan?
Tai muuttuuko mikään?
http://www.lintsi.info/wx/volvo/turbo/k-nokka/k-nokka.htm
-
M nokka on autossasi vakiona mutta se että kansi on 530, ei kerro mitään mikä nokka siellä on.
Periaatteessa mikä tahansa nokka on parempi kuin tuo M kunhan ei mikään race malli ole. Näkee nokka-akselin takapäädystä mikä nokka.
-
kannet on muuten identtiset turboissa ja vapareissa, paitsi turboista pitäisi löytyä natrium? täytteiset venttiilit. Tämä ei ainakaan tee kannesta yhtään huonompaa.
puristussuhde tehdään erilaisilla männillä, tosin 530 ja 531 kansissa pieni ero palotilan koossa
Turbomoottorissa kannattaa myös suosia pienillä vesikanavilla olevaa kantta.