Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Volvo Fani - 19.02.2011, 22:37:28
-
Arvavuksia missä vikaa ? nitisee etupää kun hiljaa ajaa ja varsinkin jos tie epätasainen ja pyöriä käännellessä myös kuuluu ääniä taas kovassa vauhdissa ei kuulu mitään eikä rattikaan täristä ajettavuus ei ole muuttunut mitenkään auto v70 01 bensa.
Edit: Otsikko muokattu kuvaavammaksi T:(Miksu)
-
Mahdollisuuksia on moniakin. Iskarien yläpäät/alapäät, lunta iskareissa, tukivarsien puslat, koiranluut, raidetängonpäät yms..Itselläni narahteli alkutalvesta juurikin iskarit kun oli lunta tai jotain siellä välissä. Onko se ääni ihan nitinää vai koliseeko myös käännellessä/kuopissa?
-
Ei kolise ollenkaan vaan nitisee sellainen ääni kun pakkaslumella ajettaessa ääni tulee todennäköisesti apumiehen puolelta vika ilmaantui nyt pakkasella
-
Terve.
Sama homma itelläkin, kun -31 astetta oli pakkasta niin natinat tuli ja nyt on -7 ja natisee vieläkin.
D5:ssa.
pitää alkaa tutkiin kun kerkeää.
-
Pakkaset kun laski nitinä hävisi mutta monttuun kun ajaa kolahtaa pelkääjän puoli edestä.Vika tuli siis yllättäen joten jotain on rikkoontunut ilmeisesti iskarin yläpää? Iskari tuntuisi muuten olevan kunnossa koska ei huoju montussa kyllä kolahtaa.Millainen rakenne iskarin yläpäässä on? laakeri?Vai onko muita arvauksia missä vika itse en vielä ehtinyt katsoa kuin päällisin puolin mitään ei näkynyt että olisi rikki.
-
Yläpään tukilaakerin kumiholkki on voinut antautua.
(http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/72/huge/72-753_h.jpg)
Ehkäpä se laakerikin on vaihtokunnossa
(http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/72/large/72-770_l.jpg)
-
Veikkaa myös iskarinyläpäätä. Pakkanen aiheuttaa kovettumista, ja lauhtuminen kerää kosteutta, molemmat nitisee.
-
Iskarin yläpäästä pettänyt kalvanointi, normi hommia kaikissa vähänkin uudemmissa, koko pakka maksaa 150€, mutta motonetistä saa pelkän kumin parilla kympillä
-
Vulkanointia varmaan tarkoitit ;)
-
Vulkanointia varmaan tarkoitit ;)
Toivottavasti ;)
-
mistä ootte ostaneet noita yläpään kumeja / laakereita ? siis missä edullisimmat ?
-
Biltema ! Ainakin mulla on kestänyt jo 4 vuotta / n.80tkm
edit: Huomautettakoon, että tuo mun osa on kiinni 850:ssä eli onko sama osa kenties sopiva V70 :een +
-
V70 natisee ja vikisee apukuskin puolella.
Vaihdettu n. 1,5v. sitten iskarit ja pari päivää sitten yläpään sarjat sekä alatukivarren pallonivel.
Kun painelee etupäätä voimakkaasti kuuluu sama kitinä/vikinä("vik" -ääni) kuin ajettaessa.
Kuulostaa että ääni kuuluisi alapäästä. Mistäköhän ääni voisi tulla?
Jos yrittää rasvailla niveliä ym. mitäköhän ainetta voisi laittaa ettei tuhoa kumiosia?
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4159.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2358.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4462.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4048.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2831.0
Onhan noita.
-
Ei mitään, vastasin väärään ketjuun!
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4159.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2358.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4462.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4048.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2831.0
Onhan noita.
Aika monta vaihtoehtoa ???
Rasvailin kaikki mahdolliset nipat alhaalta, mutta ei auttanut.
Lopuksi(kun olin jo lähes luopunut toivosta) ajattelin että täytyy vielä kokeilla suihkuttaa crc:tä iskarin yläpuolelta konehuoneesta ja siihen loppui kitinät O0
Nyt vaan mietityttää että voiko tuo crc tehdä jotain tuhoja iskarille/juuri vaihdetulle yläpään sarjalle(sis. mm. laakerin)?
-
Yhdistin "Natina ja nitinä etupäästä V70 2001" ja "V70 natina ja kitinä etupäästä" -aiheet
-
Palailin vielä tähän, kun tänään vähän katselin taas tätä yläpäätä.
Eli se puoli, johon on vaihdettu yläpään sarjat niin kun käsin pyörittää tästä tolpan yläpäässä kiinni olevaa pyöreää kumi"päätä" niin se pyörii(kuinmyöskin kumipäässä kiinni oleva tolppa/tanko kumin mukana samaa tahtia). Siellä puolella missä ei ole ollut vikaa ei pysty pyörittämään käsin.
Kysymys kuuluukin että saako tämä "tolppa" pyöriä käsin, vai onko se liian löysällä? Tätä kumipäätä ei ole yläpään sarjan vaihdon yhteydessä vaihdettu.
-
Palailin vielä tähän, kun tänään vähän katselin taas tätä yläpäätä.
Eli se puoli, johon on vaihdettu yläpään sarjat niin kun käsin pyörittää tästä tolpan yläpäässä kiinni olevaa pyöreää kumi"päätä" niin se pyörii(kuinmyöskin kumipäässä kiinni oleva tolppa/tanko kumin mukana samaa tahtia). Siellä puolella missä ei ole ollut vikaa ei pysty pyörittämään käsin.
Kysymys kuuluukin että saako tämä "tolppa" pyöriä käsin, vai onko se liian löysällä? Tätä kumipäätä ei ole yläpään sarjan vaihdon yhteydessä vaihdettu.
Kai se on kasattu oikeassa järjestyksessä, kun on tullut väärinkin kasattuja vastaan.
Alhaalta ylös päin: Iskarin yläpäälautanen - kääntölaakeri - mutteri jossa kanta on 4sakaraa - n. 8-10cm halkaisijaltaan oleva kumipäällysteinen metallilautanen - 21mm kantainen mutteri - muovinen kupu mutterin päällä.
Ja minkään osan ei saisi käsin pyöriä, jos on oikein kasattu ja tarkoitat sitä n. 8-10cm halkaisiljalta olevaa levyä, joka pyörii, niin todennäköisesti tuo 21mm kantainen mutteri on löysällä, jos se on löysällä, kannattaa tarkastaa myös tuo 4-sakareinan mutteri, että on kiinni.
Auton ollessa maassa, sen 21mm kantaisen mutterin ja sen levyn voi irroittaa ja vaikka siirtoleukapihdeillä koittaa sen 4-sakareisen mutterin kireys, en muista momenttia, mutta siten se pitää olla että on kiinni.
-
Kiitti vinkistä.
En osaa sanoa missä järjestyksessä on kasattu, koska vaihdettiin AD-korjaamolla.
Voisinhan tietenkin itsekin kokeilla kiristää tätä 21 millistä mutteria(+ 4-sakaraista), vai onko järkevämpi mennä AD:lle ja sanoa tästä että tästä kumipäällysteisestä levystä pyörii käsin ja on ilmeisesti liian löysällä :-\
Kun painelee voimakkaasti etupäästä, näyttää että tämä vaihdettu puoli heiluu paljon kovemmin kuin toinen puoli.
-
Kiitti vinkistä.
En osaa sanoa missä järjestyksessä on kasattu, koska vaihdettiin AD-korjaamolla.
Voisinhan tietenkin itsekin kokeilla kiristää tätä 21 millistä mutteria(+ 4-sakaraista), vai onko järkevämpi mennä AD:lle ja sanoa tästä että tästä kumipäällysteisestä levystä pyörii käsin ja on ilmeisesti liian löysällä :-\
En tiedä sun ajatuksista, mutta itse näkisin, että auton viemisessä korjaamolle on enemmän vaivaa, kuin että kokeilee, onko noi mutterit kiinni.
Jos ei niillä helpota, niin sitten viedä auto sinne korjaamolle ja ilmoittaa että remontin jälkeen on narissut pirusti... toki kannattaa huomauttaa, että eivät vaihtele osia sinne ilman sun lupaa
-
En tiedä sun ajatuksista, mutta itse näkisin, että auton viemisessä korjaamolle on enemmän vaivaa, kuin että kokeilee, onko noi mutterit kiinni.
Jos ei niillä helpota, niin sitten viedä auto sinne korjaamolle ja ilmoittaa että remontin jälkeen on narissut pirusti... toki kannattaa huomauttaa, että eivät vaihtele osia sinne ilman sun lupaa
Kävin kokeilemassa ja sain tämän 21-millisen mutterin auki. Sakaramutteri oli ylhäällä, tosin saattoi nousta samalla mukana kun avasin mutterin. Kiristin kohtalaisen tiukalle sakaramutterin ja laitoin 21-millisen mutterin kiinni. Yhä pyörii käsin pyörittämällä tätä kumipäällysteistä levyä. Ilmeisesti "kireys" säädetään jostain alempaa?
Tanko joka tulee reijästä ylös, näyttää olevan vinossa. Eli se tulee ylös lähes reijän toisesta laidasta.
Myöskin tämä kumipäällysteinen levy on ihan vinossa verrattaessa alla olevaa metallista pyöreää levyä(liekö sitten laakeri). Kunnossa oleva puoli on ihan keskellä. Viittaisiko tämä johonkin?
Ilmeisesti täytyy käydä AD:llä :(
-
Kävin kokeilemassa ja sain tämän 21-millisen mutterin auki. Sakaramutteri oli ylhäällä, tosin saattoi nousta samalla mukana kun avasin mutterin. Kiristin kohtalaisen tiukalle sakaramutterin ja laitoin 21-millisen mutterin kiinni. Yhä pyörii käsin pyörittämällä tätä kumipäällysteistä levyä. Ilmeisesti "kireys" säädetään jostain alempaa?
Tanko joka tulee reijästä ylös, näyttää olevan vinossa. Eli se tulee ylös lähes reijän toisesta laidasta.
Myöskin tämä kumipäällysteinen levy on ihan vinossa verrattaessa alla olevaa metallista pyöreää levyä(liekö sitten laakeri). Kunnossa oleva puoli on ihan keskellä. Viittaisiko tämä johonkin?
Ilmeisesti täytyy käydä AD:llä :(
Saisitko sä kuvaa siitä yläpäästä otettua ja linkitettyä tänne, tai sitten mun sähköpostiin, jos et saa foorumille laitettua, kun täytyy ensin kuitenkin laittaa jollekkin muulle palvelimelle nettiin.
Kuva, kun kaikki kasassa ja sitten kuva, kun se 21mm mutteri ja sen alla oleva levy on irrallaan.
-
Ok, yritän saada huomenna aikaiseksi.
-
Tässä muutama kuva. Niinkuin näkyy tolppa tulee ylös aikas vinosti:
(http://i1219.photobucket.com/albums/dd425/IJa4/th_25052011125_2.jpg) (http://i1219.photobucket.com/albums/dd425/IJa4/th_25052011126_2.jpg)
(http://i1219.photobucket.com/albums/dd425/IJa4/th_25052011127_2.jpg) (http://i1219.photobucket.com/albums/dd425/IJa4/th_25052011134_2.jpg)
(http://i1219.photobucket.com/albums/dd425/IJa4/th_25052011135_2.jpg)
-
Oukei.
Eli jousen ylälautanen on rikki.
(http://i1219.photobucket.com/albums/dd425/IJa4/th_25052011134_2.jpg)
(http://i1219.photobucket.com/albums/dd425/IJa4/th_25052011135_2.jpg)
Näissä kuvissa näkyvä holkki, joka on tuon kierteen ympärillä, pitäisi olla kumiin vulganoituna kiinni, eli se on murtunut irti vulganoinnista.
Yleensä tuo jousen ylälautanen kuluessaan hajoaa juuri noin.
Tästä johtuu nitinät ja natinat, sekä se, että saat pyöritettyä sitä päällä olevaa kumipäällysteistä levyä.
Ihme jos eivät ad:lla ole tajunneet tuon olevan rikki ja ovat kasanneet noin.
No, jokatapauksessa, uusittava se on.
-
Kiitoksia :)
Niin, ellei se "kumivulganointi" sitten irronnut samalla kun pyörittelin/availin tätä yläpäätä.
Tarkoittaako jousen ylälautanen tätä(minkä kuvan jaskajokunenkin on tuolla edellä laittanut)
(http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/72/huge/72-753_h.jpg)?
Täytyypä kertoa tulokset, sitten kun joskus saa ajan + korjattua AD:lla, että miten kävi.
-
Kiitoksia :)
Niin, ellei se "kumivulganointi" sitten irronnut samalla kun pyörittelin/availin tätä yläpäätä.
Tarkoittaako jousen ylälautanen tätä(minkä kuvan jaskajokunenkin on tuolla edellä laittanut)
(http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/72/huge/72-753_h.jpg)?
Täytyypä kertoa tulokset, sitten kun joskus saa ajan + korjattua AD:lla, että miten kävi.
Moi
kyseinen osa on juurikin tuo en usko että on hajonnut kun avasit yläpäätä. ::) taikka sitten on ollut valmiiksi hieman rikki ja hajosi lopullisesti irrotuksessa. ???
-
Moi
kyseinen osa on juurikin tuo en usko että on hajonnut kun avasit yläpäätä. ::) taikka sitten on ollut valmiiksi hieman rikki ja hajosi lopullisesti irrotuksessa. ???
Samaa mieltä..
Uutta tuollaista saa holkista varmaan vääntää monen metrin vivulla monen miehen voimin, ennen kuin kuuluu irrota :)
-
Heh, onneksi en ole kuitenkaan teräsmies ja saanut sitä rikki näpeillä pyörittämällä ;D
Sen verran väliaikatietoa että kävin aamulla näyttämässä autoa ja totesivat että jousilautanen on rikki.
Oli kuulemma vaihdettu uusi yläsarjan vaihdon yhteydessä. Sanoivat että siinä on varmaankin ollut valmistusvika. Ehkä menee takuuseen(8.6. vaihdetaan uusi)...
Näytin "varmuuden vuoksi" asentajalle että kannattaisi varmaan pitää torxilla kiinni samalla kun kiristää mutteria. Se kait sillä tolpan päässä olevalla torx-kololla on tarkoitus? Kuulin jonkun sitten mainitsevan ettei se tolppa pyöri, vaikka kyllähän se pyorii mukana. Tuli vain mieleen että olisiko mennyt kiristyksen yhteydessä rikki jos ei ole pidetty torx-avaimella vastaan kun on kiristetty mutteria...
-
Itselläni on v70 D5 -02 joka on natissut jo vuoden ajan.
Olen vaihtanut iskarit ja jouset
olen vaihtanut iskarien yläpäät
olen vaihtanut koiran luut ym...
nyt seuraavaksi menee vaihtoon kallistuksen vakaaja siellä on vulkanointi pettänyt.
nyt en enään keksi mistä tuo ihme kumimainen narskunta tulee.
On aivan sama mikä keli on -30/+30 aina narisee kun ajaa esim hidastetöyssyihin taikka ja nupukivitiellä.
Jos teillä on neuvoja niin ota mielelläni vastaan
-
Jeps.
Tuntuu kuin eri autolla ajaisi. Natinan ja nitinän lisäksi loppui töyssyihin ajettaessa kuulunut "pauke".
Yläpään sarjat vaihdettiin kuulemma uudestaan ja meni takuun piikkiin.
Huh. Olipa kuuma työmatka ilmastoimattomassa linja-autossa. Onneksi taas huomenna pääsee ilmastoidulla Volvolla töihin :)
epeli80 - voisiko vian paikallistaa sumuttamalla pikkuhiljaa eri paikkoihin es. crc:tä. Minullahan vika paikantui yläpäähän, (ja Miksuhan se ratkaisi ongelman lopullisesti) -H-.
-
Juu mä suihkutin tossa viikonloppuna WD-40 ainetta kallistuksen vakaajan kumeihin ja natina ja rutina loppui. mutta silti se ei korjaa sitä ongelmaa että niiden vulkanointi on pettänyt. Nyt pärjään tällä "vippaskonstilla" pikkasen pidempään toki tarkoitus on kesälomalla purkaa etupää ja vaihtaa tuo kallistuksen vakaaja uuteen.
-
Nyt on kallistuksen vakaajakin vaihdettu vaan ei nitinä/ narina loppunut. Nyt on konstit vähisä?
-
oletko varma että koiranluut jne. kiristetty tarpeeksi tiukalle?
koiran luita kiristäessä tarvitsee varmistaa torx avaimella ettei mutteria kiristäessä kierre osa pyöri mukana.
-
Oukei.
Eli jousen ylälautanen on rikki.
(http://i1219.photobucket.com/albums/dd425/IJa4/th_25052011134_2.jpg)
(http://i1219.photobucket.com/albums/dd425/IJa4/th_25052011135_2.jpg)
Näissä kuvissa näkyvä holkki, joka on tuon kierteen ympärillä, pitäisi olla kumiin vulganoituna kiinni, eli se on murtunut irti vulganoinnista.
Yleensä tuo jousen ylälautanen kuluessaan hajoaa juuri noin.
Tästä johtuu nitinät ja natinat, sekä se, että saat pyöritettyä sitä päällä olevaa kumipäällysteistä levyä.
Ihme jos eivät ad:lla ole tajunneet tuon olevan rikki ja ovat kasanneet noin.
No, jokatapauksessa, uusittava se on.
Onko tuossa jotakin astetta "isompaa" jippoa, jolla tuon 21mm mutterin saisi auki (kuvassa ei näy mutteria, vaan se yläpää jossa on kiinni)? Olen koittanut pitää torxilla vastaan mutteria avatessani, mutta minulla on kolme (!!!) torxin hylsyä jo napsahtanut poikki.
Minulla tuo vulkanointi on ilmeiseti mennyt rikki koska kumitutti muttereineen pyörii ympyrää.
-
Vastaan itselleni eli sain 21 mm mutterin auki pulttipyssyllä. Ei tarvinut torx avainta.
Tosiaan ylälautanen oli rikki, siitä oli vulkanointi pettänyt.
Millainen homma on vaihtaa tuo ylälautanen? Saako niitä erikseen vai vaatiiko myös uuden laakerin? Saako ylälautasen vaihdettua ilman koko iskarin irroittamista? En uskaltanut irroittaa sitä propellinnäköistä mutteria, kun tuo iskunvaimentimen rakenne ei ole minulla tiedossa.
-
Iskaritolppa pitää irroittaa ja jousi puristaa kokoon.
Niitä jousilautasia saa erikseenkin.
-
Minulla alkanut myös apukuskin puolelta alkanut kuulua nitinää. Nyt käsin koitin käsin pyöritellä näitä iskaritolppien päissä olevia kumeja, niin juuri apukuskin puoleinen kumi nitisee väänneltäessä. Toinen puoli ei. Onko vika siis kumissa vai onko muitakin mahdollisuuksia?
-
Niitä jousilautasia saa erikseenkin.
Myös siniseltä, eikä ole kallis. Vaihdoin edelliseen V70: seen nuo molemmat, ei ollu paha homma.
-
Palataampa taas itse asiaan.
Narinaa on, edessä, vasemmalla.
Rasvaa/silikonia on nyt jousien välissä, lautasen välissä, laakerissa, apurungon puslissa ja jopa syylärin kiinnikkeessä.... mutta narisee edelleen.
Saa helposti esille kun päästä jarrulla hitaasti etenemään, pyörät käännettynä.
Sopivaan kohtaan kun tulee, ja päästää n 10..20cm eteenpäin (tai taakse), nariseeee.... Ei toistuvasti samalla pyörähdyksellä tai edes pihalla edes takaisin ajaessa/työntäessä.
Nähdäkseni jouset/iskarit eivät liiku ollenkaan. tosin ovat nyt niin rasvattuja, ettei ääntä pitäisi tullakaan.
Sopivasti, pyörät valmiina linkussa, kone sammuksiin ja työntää, saattaa narinan saada aikaiseksi.
Alkaa jo epäilyttämään, että laakeri narisee??? Ei kyllä ajossa muuten äännä. Mutta on viimeinen "liikkuva osa", mitä ei ole rasvattu.
Mitäköhän vielä jää jäjelle?
Niin, malli on '08 V70 II
-
Puutarhaletkuihin palaten.
Laitoin v70 -00 mustaa lämmitysletkua sisähalkaisija 16mm.
Materiaalia tarvitsee noin 50cm per puoli että saa kierroksen pyöriteltyä alajousen kierteelle.
Noin 10 nippusiteellä laitoin kiinni per puoli, enää ei kolahtele kun korotettuun ajaa.
Jälkeenpäin ajateltuna laittasin samaa letkua, poikkeuksena että olisi halkaisijaltaan millin-pari vähemmän.
jousen halkaisijaksi mittasin 15mm.
16mm letku vääntyili ja pursusi nippareiden välistä..
Myös jousilautasen päälle satunnaisesti lentää kiviä/pientä kiveä mökkitieltä, sen kyllä kuulee,on niin pahaääninen, et jos semmoinen äkillinen ääni esiintyy,niin kannattaa puhdistaa eka sieltä.
-
Mulla kuskin puolen etupää narisi aika voimakkaasti ja kolisi satunnaisesti. Narinan sai paikallaan aikaiseksi siten, että käänsi renkaat linkkuun ja paineli etukulmaa alas. Kunnolla ei saanut selville, mistä ääni oli lähtöisin.
Vaihdoin kaikki etutolpan osat, eli iskarit, jouset, pohjaanlyöntikumit, jousijalan ylätuet ja laakerit, laitoin uudet kumieristeet sekä alas että myös ylätuen ja jousen väliin. Myös uudet koiranluut vaihdoin.
Ainoa selvästi viallinen osa oli juuri kuskin puolen etuiskari, joka oli täysin loppu, eli nökötti ala-asennossa, kun sen otti irti. Kaikki muut osat olivat silmämääräisesti ja vääntelemällä ihan kelvolliset. Eli ehkä tuo huono iskari oli pääsyyllinen omiin narinoihini.