Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: sfrhkki - 31.12.2012, 12:24:39
-
B230 FD mekkaloi moottorin etupäästä pakkasessa.
Neljä on vaihtoehtoa: vesipumppu, ohjaustehostimen pumppu, laturi tai sitten jakohihnan kiristin. Sellainen kuivan laakerin mekkalointi.
Eikä ole tuulettimen viskokytkinkään väljä.
Stetoskoopilla kun kuuntelin, ei missään näissä ollut erityistä ääntämistä kuumana. Toki viskoa ei voi sillä kuunnella. :)
Vesipumppu on merkkiä Hepu, eikä siinä ole välystä tai vuotoa, ollut paikoillaan nyt noin 100 tkm. Ohjaustehostimen pumppu on myös ulkopuolelta kuiva, ei välyksiä, sillä tosin takana armolliset 608 tkm., laturissakaan ei ilman hihnaa tunnu mitään ongelmaa. Jakohihnakiristin on alta 20 tkm ajettu Ina. Käytin kiilahihnat pois kun hain sitä mekkaloijaa. Kuiten epäilen sitä vesipumppua...
Veikkauksia?
Varalle kävin kuiten motonetistä hakemassa vesipumpun. Sain Valeon pumpun. Eikös nämä ole aika laadukkaita? Hinta ei päätä huimannut; 25,11 euroa kantapeikkobonuksella.
Mitkä on kokemukset Valeosta?
-sfr-
-
Hyvä se on.
-
Valeo on ranskalainen firma, mutta on kyllä parantanut monen tuotteensa laatua viime vuosina. Uskalsin jopa panna Mondeoon Valeon tuulilasin pyyhkimet. Hyvin pyyhkii ja mielestäni Bosch teki huonompaa ::). Meni aika pian hylkyyn... Eiköhän sillä Valeolla pärjäile :).
-
muttako kantta vasten tuleva tiiviste on mallia b20 eli sellainen suora kumitörverö... b230:ssä on mielestäni kehittyneempi malli, jossa on "klunssi", niinku...
muute pumppu tuntuu tosi vaikuttavalta. hintakin sopiva, kun katsoo, mitä noista valeo 506044:sta yleensä pyytävätten... nettikaupoisa.
laitanko sen mukana tulleen töhverön paikalleen, vaiko kaivanko kaappia...
jokohan nyt lähtee... ;)
-
No ite kaivaisin kaappia löytääkseni sen tatin... Tuossa "letkunpätkässä" on kapeampi tiivistyspinta joten...
Saahan noita tiivistesarjoja vaikka moponetistä muutamalla egulla, sis pultit, paperitiivisteen ja tuon kumilätyn.
-
No ite kaivaisin kaappia löytääkseni sen tatin... Tuossa "letkunpätkässä" on kapeampi tiivistyspinta joten...
Saahan noita tiivistesarjoja vaikka moponetistä muutamalla egulla, sis pultit, paperitiivisteen ja tuon kumilätyn.
Vaan eipä saa enään tiivistesarjoja. Ei edes Fixukselta. Nm. etsin yks päivä tiivisteitä...
Volvolta ny varmaan saa.
-
Vaan eipä saa enään tiivistesarjoja. Ei edes Fixukselta. Nm. etsin yks päivä tiivisteitä...
Volvolta ny varmaan saa.
joo ei saa ei!itse niitä tossa pariviikkoa sitten etsiskelin ja piliaan ne sitten tilattiin,varsinaisesti ei tullut sarjana,vaan jokainen tilattiin erikseen.
-
Siinä orig. sarjassa olis ollut kaikki tarvittavat tiivisteet. H . 65€
-
Kaappiin menin. Löytyi yksi originaali VOLVO-tekstillä oleva mainiuttu käyttämätön tiiviste. Ja 2 Scantechin sarjaa...
Olen joskus noita näköjään hankkinut. Täytyy tilata valloista, Ihmemaasta, noita muutama pussi varastoon, kun tulee sinne tilausta. Kun kerran soomettuminen on taas alkanut. Ajattelin otta myös muutaman pussukan niitä päätyjakajan tiivistesarjoja. ;) voipai sitten ojentaa auttavan käden pusukka peukalon ja etusormen välissä - ja toisen niikuin kämmen ylöspäin...
-sfr-
-
Äyh... Ei tosiaan saa tiivisteitä enää edes piliteemasta, poistunut kuulemma jo muutama vuosi sitten, kyselin kun kävin hakeen kylmärostoffia...
Oonkohän mää jotenkin jo wanha.. ???
-
Paljonko orig. pumppu maksaa volvolla?
-
Periaatteellisesti liikaa. ;) Volvopalatsiin en lähde jonottamaan. Ennen sitten vaikka netistä.
Minulla niitä on kolme, vanhoja vaihdettuja, tuossa hyllyssä. Muistona. Kaksi on jopa vuotamatonta. Kaikki eri valmistajien.
Aikoinaan, vielä 90-luvun puolivälissä, Volvo mainosti vesipumppuaan sillä,että ylävesiletkun lähtö on sorvattu. Niinkuin laadun tae.... ::) Kuka muistaa vielä? Mie ainakin muistan! ;D Yksi malli sitäkin tuossa.
Kahdessa myöhemmin ostetussa ei sitten enään ole sitä sorvausta. Made in U.K. niissä lukee...
Eli ei se Vovlo tee niitä itse. Originaalikin muuttuu koko ajan. Kiinassa noita tekee useampi tehdas. Voi tsekata tarjoaman netissä. Ostoerä toki on sitten ihan kiinanmitalla.
Valeo on tehty muuten Epsanjassa.
Eikä vanheneminen ole laikaan huono asia. Koko ajan oppii edelleen uutta! :2funny:
-
Orginaali on jotain 60-70€, sisältää uudet pinnapultit ja käypäiset tiivisteet :)
-
pelkät kolme tiivistettä jäi maksaa piliassa 12.05e
-
Ihan ok se Valeon pumppukin on, mutta jos jossain varaosaliikkeen hyllyssä sattuu olemaan GMP:n Made In Japan pumppu, niin kannattaa korjata talteen. On laadukkaampi ja GMP ei kyseistä pumppua enää valmista. Juuri otin Vähintään 100tkm pyörineen GMP:n pumpun irti B200E koneesta, kun tiivisteet olivat aivan loppu. Totesin pumpun itsessään laakeriltaan kuin uudeksi ja pistin hyllyyn jemmaan uuden tiivistesatsin viereen. Valeon löin tilalle, kun se oli valmiiksi ostettuna.
-
Jep, noi GMB pumput on ihan ok, niinkuin ristiniveletkin samaa merkkiä kardaaniin...
-
Jep, noi GMB pumput on ihan ok, niinkuin ristiniveletkin samaa merkkiä kardaaniin...
Ainoastaan, jos on metallisella siivellä olevia pumppuja, muovisiivet irtoaa, ja sit on katastrof valmis.
t: Kokemus on karu
-
Niin se on ,metallisiivillä pitää pumpun olla,se on kohtuu laadun tae.
-
Eikö muka GMB pumppuja saa enään? Duunista varaosapuolelta (fixus) ostanut kaks gmb:tä... Ja wahlerin termareita... :)
-
"jokohan nyt lähtee...
ja niinhän se lähti...
8)
eikä ole edes kyse laatikkoöljyistä...
edelleen on valeo tuossa pöydällä, kun nuorison kaksi hitlerin kostoa on pitänyt aktiivisena muissa hommissa.
opelin eteen hyppäsi kaarteessa metallikaide ja jetta on muuten ollut kunnostuksen alla.
volvo on todella huoltajaystävällinen noihin verrattuna!
valeossa on valurautapyörä.
volvon pumpuissa voi olla myös pellistä prässättyä (UK) tavattu... ::)
-sfr-
-
Valurautapyöriin saadaan se "oikea muotoilu" joka takaa yleensä sen että lämpöä tulee tyhjäkäynnilläkin. Joillakin peltisiipisillä voi tuolloin lämmöt katketa, ei tosin ihn kaikilla tuotteilla.
-
Eikö muka GMB pumppuja saa enään? Duunista varaosapuolelta (fixus) ostanut kaks gmb:tä... Ja wahlerin termareita... :)
Ei ollut ainakaan Fixukselta viimeksi enää tilattavissa, kun kysyin. Oli kyllä listoilla, mutta kaikki saldot nollaa. Motonet myy pelkkää Valeota.
-
Ei ollut ainakaan Fixukselta viimeksi enää tilattavissa, kun kysyin. Oli kyllä listoilla, mutta kaikki saldot nollaa. Motonet myy pelkkää Valeota.
eikö motonet enää tyrkytä satunnaisesti QH:n pakettiin pakattua peltisiipistä?
-
eikö motonet enää tyrkytä satunnaisesti QH:n pakettiin pakattua peltisiipistä?
Ei ole ainakaan tähän mennessä ollut, Porissa olen asioinut. Niille on kyllä viimeaikoina tullut niin paljon QH:n kamaa, että en ihmettelisi tätäkään. Paljon olen kyllä Motonetistä saanut viime aikoina myös Scan-Techin ruotsalaisia osia, kun ei ole ottanut sitä halvinta vaihtoehtoa.
-
Onko muiden ostamissa vale oissa ollut tuo "letkunpätkä"-tiiviste kanteen?
Eikös QH ole pelkkä pakkausfirma? Sen paketissa voi olla yllärikin. :)
-
Onko muiden ostamissa vale oissa ollut tuo "letkunpätkä"-tiiviste kanteen?
Eikös QH ole pelkkä pakkausfirma? Sen paketissa voi olla yllärikin. :)
Vähän sama kuin Scan-tech eli pakkaa muiden tekemiä osia QH (http://www.aftermarketonline.net/Company-AZ/538-/QUINTON-HAZELL-AUTOMOTIVE-LTD)
-
Onko muiden ostamissa vale oissa ollut tuo "letkunpätkä"-tiiviste kanteen?
Eikös QH ole pelkkä pakkausfirma? Sen paketissa voi olla yllärikin. :)
se letkunpätkä lentäny aina hyllynperälle odottamaan, jos sille löytys joku muu käyttökohde kuin kannen vesikanavan tiivistys
vanha paikallaan oleva tiivistekkin parempi
-
Valeon mukana tuli kanteen semmonen muotoiltu O-rengas. Sen pistin paikoilleen+Hylomaria ja ei vuoda.
-
Itse kävin vielä varsin kysymässä Motonetin myymälätiskillä valeopaketin tiivistepaketin sisällöstä.
Sanoi nuorimies siellä, että Valeon mukana ei tule kuin tuo suoraseinäinen tiiviste...
Pyysi tuomaan pumpun takaisin, jos vuotaa... :2funny:
Saapi taatusti takaisin sen, jos sillä asennan.
En viitti alkaa moneen kertaan hommaa tekemään. Laitan siis sinne omasta varastosta sen oikean muotoillun tiivisteen.
Hyllomariakin voisi harkita...
-sfr-
-
Löysin hyllystä GMB-vesipumpun, joka oli peltisiivillä. Taitaa olla laatutavaraa eli kannattaa säilyttää. Vaihdoin joskus 3-4 vuotta sitten tuon sijasta 400 000 km ajetun volvon alkuperäisen vesipumpun, jossa oli valusiivet. Nyt tämä n. 500 000 km pyörinyt vuotaa vähän "kumiputkitiivisteestä", joten voisiko joku kertoa tästä tiiviste kemikaalista ja kuka sitä myy? Kiitos! Tuo GMB on siis uusi ja tehtaan paketissa.
-
Löysin hyllystä GMB-vesipumpun, joka oli peltisiivillä. Taitaa olla laatutavaraa eli kannattaa säilyttää. Vaihdoin joskus 3-4 vuotta sitten tuon sijasta 400 000 km ajetun volvon alkuperäisen vesipumpun, jossa oli valusiivet. Nyt tämä n. 500 000 km pyörinyt vuotaa vähän "kumiputkitiivisteestä", joten voisiko joku kertoa tästä tiiviste kemikaalista ja kuka sitä myy? Kiitos! Tuo GMB on siis uusi ja tehtaan paketissa.
Ihan Motonetistä löytyy Hylomaria peltituubissa. Kehitetty aikanaan Rolls-Roycen merimoottorien tiivistysongelmien korjaamikseksi. Tunnetaan myös maailman ainoana aineena, jolla on mahdollista saada briteissä valmistettu moottoripyörä olemaan merkkaamatta reviiriään. Vanhan Volvo-asentajan mukaan Volvolla oli aikanaan jonkinlainen yksinoikeus kyseisen aineen käyttöön. Itse olen saanut kyseisellä aineella pitämään mm. kahdella pultilla keskeltä kiristettävän Mitsubishi 4G63 moottorin alumiinisen venttiilikopan, joka oli melkoisen kiero ja tarviketiiviste mallia sinneppäin.
Käyttöohje: sivellään tiivistettävään pintaan kevyesti sormella ohut kerros ja annetaan kuivua hetken, jotta aine sitkostuu, sitten osa paikalleen. Turha kauheasti lutrata tämän kanssa, ohut yhtenäinen kalvo riittää. Vesipumpun tasotiivisteeseen kannattaa laittaa tätä tiivisteen ja pumpun väliin, jolloin tiiviste pysyy hyvin paikallaan pumppua asentaessa ja tiivistyy paremmin. Paperitiivisteen lohkoa vasten tulevalle puolelle liukutappivaseliinia, niin ei tartu aivan julmetusti lohkoon kiinni se tiiviste. Varsinkin GMP:n ja Airtexin vesipumppujen mukana tuleva musta tiiviste on todella ilkeä raapia lohkon kyljestä pois, jos sitä ei ole asennettaessa rasvattu. Puhdas lampaanrasva olisi hommaan parasta, mutta sitä nyt ei yleensä ole saatavilla. Ainakin ennenvanhaan mm. lentokoneasentajat käyttivät nimenomaan sitä.
-
Hylomar on kauniin sinistä ainetta. Siksi se sopii siniseen volvoon! S*
-sfr-
-
Hylomar on kauniin sinistä ainetta. Siksi se sopii siniseen volvoon! S*
-sfr-
Erittäin hyvä pointti tämäkin!
-
Ei täällä kellään sattuisi olemaan kuvia Valeon vinokoneeseen tulevasta vesipumpusta ja tiivisteen puolelta. Eilen yritin asentaa, mutta eihän se paikalleen mennyt :idiot2:
-
Ei täällä kellään sattuisi olemaan kuvia Valeon vinokoneeseen tulevasta vesipumpusta ja tiivisteen puolelta. Eilen yritin asentaa, mutta eihän se paikalleen mennyt :idiot2:
Ei just tällä hetkellä, mut voin huomenna ottaa kuvan jos muistan :hello:
-
Ei täällä kellään sattuisi olemaan kuvia Valeon vinokoneeseen tulevasta vesipumpusta ja tiivisteen puolelta. Eilen yritin asentaa, mutta eihän se paikalleen mennyt :idiot2:
Tuossapa pari räpsyä tuosta Valeon pumpusta, kun sattui tuommoinen olemaan asennusta odottelemassa:
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/DSC_0048_zpsgsryualz.jpg~original)
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/Volvo%20940%20Classic/DSC_0049_zpsepym87p7.jpg~original)
-
(http://karin.1g.fi/kuvat/Auto/Volvo/940/-98%20Classic%20sedan/Projektit/Valeo%20vs.%20Volvo%20orig./WP_20140723_002.jpg/_bigthumb.jpg) (http://karin.1g.fi/kuvat/Auto/Volvo/940/-98%20Classic%20sedan/Projektit/Valeo%20vs.%20Volvo%20orig./WP_20140723_002.jpg)
Tuossa kuva Volvon omasta ja Valeosta. Siksi kyselin kuvaa, kun epäilin omassa koneistusvirhettä.
Tuleeko muilla tuo vesiputken kiinnitysrauta ulos lohkon tasosta?
(http://karin.1g.fi/kuvat/Auto/Volvo/940/-98%20Classic%20sedan/Projektit/Valeo%20vs.%20Volvo%20orig./WP_20140718_009_mod.jpg/_bigthumb.jpg) (http://karin.1g.fi/kuvat/Auto/Volvo/940/-98%20Classic%20sedan/Projektit/Valeo%20vs.%20Volvo%20orig./WP_20140718_009_mod.jpg)
Tuossa ekassa kuvassa näkyy, mihin se on Volvon pumpussa vastannut. Eikös tuo kumminkin ole kiinteä putki, joka ei jousta taakse päin? Tuolla "kevennyksellä" on aika iso merkitys tuossa pumpussa asennuksen kannalta.
-
Ite tuskailin aikanaan tuon vesipumpulle tulevan putken kanssa myös. Lopulta annoin periksi ja suurensin sen putken kiinnitysruuvien kiinnityskohtia (eli reikää lipareessa) putkessa. Se kun on tälle pumpulle liian edessä. Se putki. Muutoin Valeo on peilltänyt hyvin. Toistaiseksi.
_sfr-
-
... suurensin sen putken kiinnitysruuvien kiinnityskohtia (eli reikää lipareessa) putkessa.
_sfr-
(http://i96.photobucket.com/albums/l198/jlandin/boat/engine%20swap/IMG_0058.jpg)
Tuota nelospytyn kohdalla olevaa kannakkeen reikääkö tarkoitit?
-
Olettehan huomioineet että pumppuja on kahta erilaista. -85 mallissa on tämä uudmpi ja muissa vanhempi. Ja niissä käsittääkseni on ero juuri tuon vesiputken kiinnityksessä.
Alkuperäisessä pumpussa muuten on peltisiivet.
-
Just tuon nelosen kohdalla olevaa avarsin... liikkui putki silloin hiven enämpi taaksepäin ja asennus helpottui.
Luulin olevani tumpelo, mutta jos kerran muillakin on samaa ongelmaa... ::)
Tuo pumppu on kyllä tarkoitettu juuri tähän uudempaan.
Ja löydän kyllä varastosta sellisenkin Genue-pumpun, jossa ei ole peltisiivet.
_sfr-
-
Ja löydän kyllä varastosta sellisenkin Genue-pumpun, jossa ei ole peltisiivet.
_sfr-
Tuossa siipipyörässä tais lukea kans Volvo.
Jos tuosta kannatinraudan reijästä menee tekemään soikean, niin seuraavalla vaihtokerralla (jos sellainen tulee) joutuu vertaamaan pumppuja, että tarviiko putkea taas siirtää.
Mahtava homma, jos asentaja ei tiedä, että putki onkin n. 3mm taaempana ;D Siinä voi joutua ihmettelemään vuotoa.
-
Niin. Muttako MINUN autoon ei (m)asentajat koske!
:2funny:
_sfr-
-
Niin. Muttako MINUN autoon ei (m)asentajat koske!
:2funny:
_sfr-
Eikä mun :)
Mutta kyllähän tuon pumpun pitäisi olla bolt-on ilman kikkailuja. Selvä valmistusvirhehän tuossa on, jos ei sovi heittämällä autoon, johon se on tarkoitettu.
-
Olettehan huomioineet että pumppuja on kahta erilaista. -85 mallissa on tämä uudmpi ja muissa vanhempi. Ja niissä käsittääkseni on ero juuri tuon vesiputken kiinnityksessä.
Alkuperäisessä pumpussa muuten on peltisiivet.
Niissä on kiinnityspulttien jakokin erilainen.
-
Eikä mun :)
Mutta kyllähän tuon pumpun pitäisi olla bolt-on ilman kikkailuja. Selvä valmistusvirhehän tuossa on, jos ei sovi heittämällä autoon, johon se on tarkoitettu.
Tästä olemme samaa mieltä. VOIHAN olla, että moukarimiehet saa tuonkin paikalleen pakottamalla suoraan. Mie hain oman ratkaisun. Haasteet on kivoja! Saa myös purettua terveesti kiroillen mahdollisia paineita. :2funny:
Seuraava pumppu on sitten saksalainen.
_sfr-
-
Noin vuosi sitten vaihdetusta Valeosta alkoi laakeri eilen ääntämään 17tkm jälkeen. Meni takuuseen.