Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: jv70 - 02.01.2013, 11:59:36
-
Eli tuossa Joulun pyhinä ajellessa huomasin, että kylläpäs työntää kylmää niistä kapeista suuttimista jotka ovat siinä koelaudanpäällä sivuilla. Ja alapuolen suuttimista taasen tuli lämmintä. Mistä moinen? Onko kelään vastaavaa kokemusta ja mistä niihin ilma tulee?
Tosin alussa kun webastolla lämmittää, niin silloin niistä myös tulee lämmintä ilmaa.
Ja keula oli tukossa, ulkona -18astetta ja moottolämmöt 93 astetta. Auto 2,4D.
-
Alussa lämmönsäätöläppä onkin auki kuumalle puolelle ja sitten kun vähennetään tehoja, niin sitä kylmää pääsee sinne tuulilasi/pieniin sivuikkuna -suuttimiin.
Tässä isossa Volvossa ei ole niin onneton tuo jakauma kuin oli mielestäni ensimmäisissä S40/V50-Volvossa, joka menikin vaihtoon juuri tuosta syystä. Samanlainen periaate ilmeisesti kun kerran jaloille tulee kuumaa ja ylös viileää/kylmää.
Kuva pikku Volvon lämppäristä sivulla 3 ja siitä näkee tuon lämmönsäätöläpän toiminnan: http://www.volvoclub.org.uk/tech/S40MY2005-ClimateControl.pdf , kylmä pääsee suoraan ylös sekoittumatta kennon kautta tulevaan kuumaan ilmaan.
Itse pidän kojetaulun keskisuuttimet kiinni ja päädyssä olevat auki, niin ei ole tullut mitään "jäätävää tunnelmaa" laminoiduista sivuikkunoista.
-
Täällä mökkimatkalla myös kylmäongelmaa eli autossa lämmitys/ilmastointi AUTO asennossa (myös "lisälämmitin" ON asennossa) puhaltaa kyllä kohtalaisen lämmintä mutta niin heikolla teholla ettei pysy lämpö sisällä. Ulkona vaihteli vaihteli -7/-8 astetta ja motarinopeudet. Kun vaihdoin "manuaalille" ja lisäsin puhallusnopeutta reilusti ja kaikille kolmelle korkeudelle puhallusta niin alkoi lämpenemään kunnolla (tosin varpaat oli jo tunnottomat ;) ).
Mennessä mökille oli nollakelit ja autossa pystyi olemaan t-paidassa. Auton keulaa ei ole peitelty (rojut löytyy siihen jo).
Eikö sen lisälämmittimen pitäisi toimia automaattisesti jos kaikki AUTO asennossa? Vai onko jossain joku säätö/asetus vielä mikä pitää huomioida? Vai enkö vaan osaa....
-
Täällä mökkimatkalla myös kylmäongelmaa eli autossa lämmitys/ilmastointi AUTO asennossa (myös "lisälämmitin" ON asennossa) puhaltaa kyllä kohtalaisen lämmintä mutta niin heikolla teholla ettei pysy lämpö sisällä. Ulkona vaihteli vaihteli -7/-8 astetta ja motarinopeudet. Kun vaihdoin "manuaalille" ja lisäsin puhallusnopeutta reilusti ja kaikille kolmelle korkeudelle puhallusta niin alkoi lämpenemään kunnolla (tosin varpaat oli jo tunnottomat ;) ).
Mennessä mökille oli nollakelit ja autossa pystyi olemaan t-paidassa. Auton keulaa ei ole peitelty (rojut löytyy siihen jo).
Eikö sen lisälämmittimen pitäisi toimia automaattisesti jos kaikki AUTO asennossa? Vai onko jossain joku säätö/asetus vielä mikä pitää huomioida? Vai enkö vaan osaa....
Jos se lisälämmitin on sieltä ajotietokoneen valikosta laitettu "Auto: on" asentoon, niin sitten mikäli lämmitin vain on kunnossa, sen pitäisi käynnistyä automaattisesti.
-
Jos se lisälämmitin on sieltä ajotietokoneen valikosta laitettu "Auto: on" asentoon, niin sitten mikäli lämmitin vain on kunnossa, sen pitäisi käynnistyä automaattisesti.
Onko olemassa jotain noin lämpötilaa jolloin auton tietokone päättää ottaa sen käyttöön? Sitä ei taida ajaessa huomata mitenkään onko se päällä vai ei?
-
Onko olemassa jotain noin lämpötilaa jolloin auton tietokone päättää ottaa sen käyttöön? Sitä ei taida ajaessa huomata mitenkään onko se päällä vai ei?
Olisko jotain ulkolämpötila +5 tai vähemmän.. ei muista...
Ei ajossa huomaa, jos auton ulkopuolella osaa kuunnella oikeasta paikasta tai koittaa kädellä webaston pakoputkesta, tuleeko kuumaa, niin tietää, onko se päällä
-
...ja moottolämmöt 93 astetta. Auto 2,4D.
vähän off-topicia mutta oletko asentanut jotain lisämittareita vai mistä moottori lämmön näät?
kun tähän mennessä missään -08 uudemmissa v70 missä olen ollut ei ole moottorinlämpömittaria ollut. talossa on vain -09 v70 2.0D niin ihmettelin vain kun ei sitä mittaria ole kun auto taloon tuli ???
-
Täällä mökkimatkalla myös kylmäongelmaa eli autossa lämmitys/ilmastointi AUTO asennossa (myös "lisälämmitin" ON asennossa) puhaltaa kyllä kohtalaisen lämmintä mutta niin heikolla teholla ettei pysy lämpö sisällä. Ulkona vaihteli vaihteli -7/-8 astetta ja motarinopeudet. Kun vaihdoin "manuaalille" ja lisäsin puhallusnopeutta reilusti ja kaikille kolmelle korkeudelle puhallusta niin alkoi lämpenemään kunnolla (tosin varpaat oli jo tunnottomat ;) ).
Mennessä mökille oli nollakelit ja autossa pystyi olemaan t-paidassa. Auton keulaa ei ole peitelty (rojut löytyy siihen jo).
Eikö sen lisälämmittimen pitäisi toimia automaattisesti jos kaikki AUTO asennossa? Vai onko jossain joku säätö/asetus vielä mikä pitää huomioida? Vai enkö vaan osaa....
Valikosta pystyy laittamaan lisää hönkää puhallukseen, laita suurimmalle nopeusasetukselle.
-
vähän off-topicia mutta oletko asentanut jotain lisämittareita vai mistä moottori lämmön näät?
kun tähän mennessä missään -08 uudemmissa v70 missä olen ollut ei ole moottorinlämpömittaria ollut. talossa on vain -09 v70 2.0D niin ihmettelin vain kun ei sitä mittaria ole kun auto taloon tuli ???
Näillä OBD-pistokkeeseen laitettavilla mittareilla näkee kaikkea muutakin.
Itsellä ScangaugeII rattiakselin päällä.
(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/ScangaugeII%20-mittari/001.jpg)
-
ahaa aivan kiitos tiedosta :pomo:
saako noita muuten suomesta jostakin kun koitin googlesta kahtoa niin ei ainakaan omaan silmään osunut suomalaista firmaa joka olisi kyseista mittaria myynyt
-
Itse tilasin tuolta http://www.futurez.fi/fi/home, on VRCF:n yhteistyökumppani ja tykkään jättää rahani kotimaahan.