Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: Mackie - 02.01.2013, 19:05:22
-
morjesta!
tuli tuossa hankittua vuoden 64 (ilmeisesti) volvo duett näin ekaksi volvo harrasteeksi, taunuksien ja dartin jälkeen.
viimenen katsastus näemmä tuossa ollu 2003 ja kuten arvata saattaa sinne on koriin päässynä syöpä pesiytymään aika kohtalaisesti (ihme kyllä pohja ja runko todella hyvässä kunnossa, hädintuskin pintaruosteessa vaikka iskareistakin suojat on pois hapertuneet).
tässä eka seikka joka tyhmän päätä pistää pakottamaan; tarvitsis saada tuo keskimmäinen keulapala irtipoies jotta pääsis paremmin käsiksi loksujen ja sen keskipalan syöpymiiin.
nähtävästi sitä ei siitä noin vain pois otetakkaan vaan se vaatii mm. sisäloksujen irroituksen.
suurin robleema: en kuolemaksenikaan tunnu löytävän miten helkkarissa ne on kiinni ja mistä eli kuinkahan näiden sisäloksujen ja tuon keskimmäisen keulapalan irroitus tulis suorittaa?
tuossa muuten lyhkänen video tästä "tuoreimmasta" hankinnasta
http://www.youtube.com/watch?v=fWqHTQYpr_w
voihan se hyvin ollakkin että aikaisemmat raggariomistajat ovat "kustomoineet" nuo sisäloksut tuonne pysyvänlaisesti ja siksen löydä kiinnityskohtia mutta kysynpähän kuitenkin ;D
uskoo saatte että ei muuten tule jäämään tämä minun viimeseksi kysymykseksi myöskään.....
-
Komian näkönen yksilö! Kysymykseen en tosin osaa vastata koska alkuperäsinä näissä ei niitä ole ollut ja omastaki pvstä puuttuu. Mut tee tälle oma kertomus tonne projektipäiväkirjojen puolelle?
-
Kaikki kiinnityspultit näkyy lokarin sisäpuolelta. Edessä kolme, takana alhaalla yksi ja yläreunassa 4-5 kpl. Siis siinä suojapellissä. Lokari ja keulapala on pultattu yhteen, maski sisäpuolelta neljällä kiinni jotka avataan lokarin sisäpuolelta ja keulapala alhaalta vielä rungossa kiinni. Lähtee myös kokonaisena koko keula kohtuu helposti jos on kaksi miestä nostamassa.
-
Komian näkönen yksilö! Kysymykseen en tosin osaa vastata koska alkuperäsinä näissä ei niitä ole ollut ja omastaki pvstä puuttuu. Mut tee tälle oma kertomus tonne projektipäiväkirjojen puolelle?
Kiitoksia, näin täytyy tehä kuhan on paremmi aikaa. ;D
Kaikki kiinnityspultit näkyy lokarin sisäpuolelta. Edessä kolme, takana alhaalla yksi ja yläreunassa 4-5 kpl. Siis siinä suojapellissä. Lokari ja keulapala on pultattu yhteen, maski sisäpuolelta neljällä kiinni jotka avataan lokarin sisäpuolelta ja keulapala alhaalta vielä rungossa kiinni. Lähtee myös kokonaisena koko keula kohtuu helposti jos on kaksi miestä nostamassa.
Kiitoksia myös tänne paljon tätä tässä haettiin, oon minä jo ehtinä sitä jonkun verran hahmottamaa mite se menee sinne kiinni mutta helvetti tuota popniittien paljoutta, on muuten saanut urakalla porailla niitä helvettiin siitä.
Lainatakseni itseäni;
"Olen suhteellisen vakuuttunut siitä että popniitit ovat itsensä saatanan keksintö, sekä että mikäli tuon popniitti määrän mitä tuosta autosta on tähän mennessä löytynyt, prässäisi tasaiseksi peltilevyksi niin sillä hitsaisi puolet sen pinta-alasta.
Helvetin perkele."
Jokasta pulttia kohen tuntuu olevan keskimäärin 4 popniittiä juntanttuna siihen ympärille.
-
Ja seuraava kysymys; tuo takapenkin selkänoja, kuinka se oikein taitetaan eteen?
En nyt kotvan pällistelyn jälkeen muuta tapaa näe kuin ottaa ne stopparit irti minne sen selkänojan yläreunoissa olevat tapit pujahtaa, jotenkin tuntuu että tähän pitäs olla järkevämpikin tapa kuin ruuvailla stoppareita irti ???
-
Riippuu onko selkänoja alkuperäinen. Jos on, niin keskellä on kahva jota käännetään 90 astetta kumpaan tahansa suuntaan ja se avaa salvat. Jos sulla on joku muu ratkaisu, niin kannattaa ottaa kuvia, noita muutti moni paja pakettiautoista henkilöautoiksi ja ratkaisuita olen nähnyt useita, enkä varmasti kaikkia.
-
Riippuu onko selkänoja alkuperäinen. Jos on, niin keskellä on kahva jota käännetään 90 astetta kumpaan tahansa suuntaan ja se avaa salvat. Jos sulla on joku muu ratkaisu, niin kannattaa ottaa kuvia, noita muutti moni paja pakettiautoista henkilöautoiksi ja ratkaisuita olen nähnyt useita, enkä varmasti kaikkia.
Ilari pelastaa taas, en ois vissiin koskaan tuota ite tajunnu, kiitosta! ;D
Elikkäs kääntämällä kahvaa toimi!
-
Hyvä että ratkaisu löytyi ja kahva jopa toimi. Omassani ei toimi tällä hetkellä..
-
elikkäs elikkäs... heitetääs nyt tämmöne yleisluontone B20 kysymys tähän väliin kun tuo laitos tolla motilla on.
eli jos oikein ymmärsin niin 98 pelkästään tankkiin, 95e10 ei käy.
eikös tuonne sekkaa kuulu laittaa noita lisäaineitekin, esim lyijjylisä? -minkäköhän merkkistä ja mistä kannattaa kahella?
ja sitten tietenkin öljy, mitäs tuonne mielellää sais laitella? ???
-
elikkäs elikkäs... heitetääs nyt tämmöne yleisluontone B20 kysymys tähän väliin kun tuo laitos tolla motilla on.
eli jos oikein ymmärsin niin 98 pelkästään tankkiin, 95e10 ei käy.
eikös tuonne sekkaa kuulu laittaa noita lisäaineitekin, esim lyijjylisä? -minkäköhän merkkistä ja mistä kannattaa kahella?
ja sitten tietenkin öljy, mitäs tuonne mielellää sais laitella? ???
Joo 98:a tankkiin.
Joo lisäainetta vaa tankkii. Ite oon ostanu sekä sonaxin isoja puteleja, sekä sitte shellin puteleita.
Öljyyn en aio vastata siitä se vasta tappelu syntyy ku volvofoorumilla kyselee öljyjä ;D
-
Ite käytän kans tuota sonaxia et ääni sille.
Öljystä sen verran että vanhoissa autoissa moni käyttää ja on käytetty aikanaan mineeraaliöljyjä synteettisten sijasta. Jos auto ei oo talvikäytössä niin ääni 10w 40 mineraaliöljylle...vanhaan moottoriin vanhat kunnon litkut ;)
-
Joo 98:a tankkiin.
Joo lisäainetta vaa tankkii. Ite oon ostanu sekä sonaxin isoja puteleja, sekä sitte shellin puteleita.
Öljyyn en aio vastata siitä se vasta tappelu syntyy ku volvofoorumilla kyselee öljyjä ;D
Ite käytän kans tuota sonaxia et ääni sille.
Öljystä sen verran että vanhoissa autoissa moni käyttää ja on käytetty aikanaan mineeraaliöljyjä synteettisten sijasta. Jos auto ei oo talvikäytössä niin ääni 10w 40 mineraaliöljylle...vanhaan moottoriin vanhat kunnon litkut ;)
Joonojoo, joku suuntaa antavakin vastaus käy öljyn suhteen, autolla varmaan tulee ajeltua vuoden ympäriinsä...
vanhoilla vekottimilla talvella eteenpainaminen on paaaaaljon hauskempaa kuin uusilla, tai ainakin vähintään mielenkiintosempaa ;D
valtra super 10w30 öööliä löytyy ämpärikauppa :p
-
Täällä taloudessa molemmissa veteraaneissa käytetty Mobil Super 2000, semisynteettinen.. Ei vissiin noihin ihan täyssynteettistä kuiteskaan kannata laittaa..
-
Meikäläine tunkenu teboilin ölppää sisää ( silver) ja toiminu siinä missä muuki öljy
-
Näistä mitään tietämätön niin tuol nettiautos on 66 duett 5400e myynnis niin onko
Hintansa väärtti vai mitä näistä maksellaan?
-
Näistä mitään tietämätön niin tuol nettiautos on 66 duett 5400e myynnis niin onko
Hintansa väärtti vai mitä näistä maksellaan?
Ollut pitkään myynnissä jo..
Sekin tietty vähän kertois siitä, että hinta on hiukan yläkanttiin kuntoonsa nähden.
Pitäishän toi auto toki nähdä livenä ennen, kun enempää mutuilee..
-
dodii... pikkuhiljalleen ois omaa projektia tarkoitus lähteä leimalle viemään mutta yllätyspyllätys takajarrujen ilmausnipat katkesivat ekalla hipasulla liekittelystä ja wd40 siedätyshoidosta huolimatta.
tuli tilattua uudet jarrusylinterit sinne taakse ja kohta alkaa jarrujen purku.
eli hiukan laajahko yleisluontoinen kysymys: onko mitään mihin minun kannattaa erityisesti tämmösen vekottimen jarruja purkaessa kiinnittää huomiota (mm jotain volvon omia omituisuuksia) vai voiko nuo huoletta purkaa ja koota kuin mitkä tahansa vanhat jarrut?
tosin myönnettäköön että 72 tanarit on ainoita mistä olen jarruja tähän mennessä purkanut ja niistäkään en perinpohjaisesti joten en ole 100% varma mitä olen tekemässä.
oletan ettei ole olemassa mitään ns "101 opastus kuinka purat ja kokoat duetin takajarrut" ohjekirjaa joten kaikki info on oikeastaan plussaa ;D
[edit] ja mää oletan ettei noita nipanpätkiä tuolta saa ulos millään konstilla / tätä ei kannata yrittää?
[edit] kai se voi olla paras että tilaan lisää niitä osia, käsijarrukaapeli räjähti palasiksi molemmilta puolilta kun sen oli kiriny kokoon... :2funny: