Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Niksa - 02.01.2013, 19:34:04
-
Oireet: tyhjäkäynti seilaa hieman, 3-3500rpm kohdalla puolikaasu kiihdytyksessä alkaa nykiminen ja röpöttäminen.
kylmänä ei meinaa saada käyntiin ilman täyskaasu starttia, jonka jälkeen aivan kuin kävisi vajaana on käynti sellaista puputtamista ??? sitten kun vähän aikaa pitää vehkeitä kaasun avulla käynnissä niin käynti tasaantuu ja voi lähteä matkaan.
kaasulattiassa kiihdyttäessä seokset pysyy rikkaalla ja ei pätkimistä esiinny tai ei kerkeä esiintymään...
luulin että vika on ilmamäärämittarissa joka oli asennettu ennen kaasuläppää, ritilä poikittain immun sisällä lanka venyneenä virtausuuntaan nähden ja elektroniikan kansi hypänny tielle tuntemattomalle...
nyt immu omalla paikallaan ennen turboa ja kokeiltu 2 UUTTA tarvikeimmua ja yhtä aitoa boschilaista oireet edelleen samat eli vika tuskin immussa, tosin mulla on yks tarvike immu joka siirretty 75mm putkeen sillä se pelaa jotenkin ja jonkun ajan kuluttua syttyy lambda valo johtuen varmaan immusta vaan ei esiinny pätkimistä, käynnistämiseen joutuu hieman antaa sillä kaasua.
täytyy vikakoodien luku laite askarrella tässä pikimmiten ja kattoa josko sieltä jotain löytyy...
tosiaan vm-97 ja autossa hieman kulkupuolen päivityksiä
VX-nokka
alumiinicuuleri
S14 nissanin alumiinisyyläri
46mm erillinen hukkaportti
malpassin säädettävä bensapaineensäädin 1:1.4
580cc/min suuttimet
1.1bar ahdot (kesäkelillä 1.45)
76mm pakoputki 2 läpivirtaavalla vaimentajalla ja 76mm "race"katilla
lastutettu moottorin ohjaus ja sytkäpuoli ala Toni
mitsun 19T ahdin
tälläistä hauskaa kohta taitaa olla yks käyntihäiriöinen luisupulkka myynnissä.... :idiot2:
-
Voi olla vakio immu liian pieni noille suuttimille. Ota toi bensanpaineen säädin pois ja vakio tilalle, ei olisi eka jossa hämminkiä..
-
pelas kuitenkin hienosti orkkis immu aiemmin sekä imu että painepuolella mut täytyy kokeilla tota bensapaineensäädintä huomenna jos vaan vakio säädin jostain tallin uumenista löytyy.
-
Ootko tutkinu kipinää. Meinaan että itella oli nissan sunnyssä saman tyylistä oireilua ja sitten selvis että yks tulppa oli melkein sökö.
-
Erittäin hyvä että selviää onko ihan peruskone tai ihan joku viritelmä(koska silloin ei mitkään perussäädöt voi toimia).Ei muuta kuin eteenpäin
-
ja tänään aamulla kun starttas (oli lämmityksessä) lähti hyvin käymään käynti tasainen, mutta AFR 10 eli todella rikkaalla kun normaalisti on 14-15 välillä.
ja kaasuun koskiessa meinaa sammua, hieman aikaa antoi käydä joutokäyntiä ja pystyi lähteä liikkeelle pikku hiljaa seokset valuivat suht normaaliin lukemiin.
-
Koita toisella ruiskun lämpöanturilla.
-
YKK-anturi, tulpat, virranjakajan kansi vaihdettu, polttoaine suodatin vuotaa ja näyttäis vähän että pakopuolella olisi vuoto ei voinu tallissa oikkeen käyttää kun katku oli sellanen et alko silmiä kirveleen ;D
ei vieläkään käy tyhjäkäyntiä kunnolla ajossa ei ole vielä päässyt kokeilemaan...
-
Kaverilla tuli B230FT 16T mitsu, tonin lastut 440 suuttimetkohan oli ja alucooleria ja a nokka. Auto ei toimi nuin isoilla suuttimilla vakio IMM. Suuttimet orggis kokoon nii sitte rupes pimplaamaan. Elikkä 3"IMM pitäs olla. Ite viitdi edes 395cc suuttimia laittaa oaikalleen ennenku on isompi imm.
-
ruiskun lämpötila anturi ja polttoaine suodatin vaihdettu vika edelleen...
voiko lambda olla p*skana? kuin rikkaalle seos pitää mennä että sytyttää lambda valon vai sytyttääkö ollenkaan?
ja mitenkäs toi OBD pistikkeestä ne vikakoodit saa pihalle? mul on nyt sellanen ledi/kytkin hässäkkä ja jos laittaa pihat kiinni ja painaa napista ledi palaa mutta ensimmäistäkään vikakoodia ei tule pihalle :idiot2:
-
voiko lambda olla p*skana? kuin rikkaalle seos pitää mennä että sytyttää lambda valon vai sytyttääkö ollenkaan?
ja mitenkäs toi OBD pistikkeestä ne vikakoodit saa pihalle? mul on nyt sellanen ledi/kytkin hässäkkä ja jos laittaa pihat kiinni ja painaa napista ledi palaa mutta ensimmäistäkään vikakoodia ei tule pihalle :idiot2:
Lambdan toiminnan voit mitata yleismittarilla, ohjeet loytyy tuolta faq:sta.
Tuo ledi hässäkkä toimii itsellä ilman mitään kytkimiä. 3 piuhaa joista kaksi jakautuu ledin toisesta piuhasta, muistaakseni miinuksesta.
16 = (+), 5 = (-) ja sitten piuha siihen mitä haluaa tutkia.
Laita +ja- kiinni. ja tökkää/käytä sitä jäljelle jäänyttä piuhaa siinä nastassa jonka koodeja haluat tutkia.
Pin Toiminto
1 EZK
3 ECU
12 ABS
13 Cruise
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0
Tuolta kun tutkit niin löytyy ohjetta.
-
Tuleeko sieltä mitään koodeja?
-
eli tuo kierroksilla pätkiminen on jäänyt pois mutta edelleen aamuisin kun lyö vehkeet käyntiin niin aivan kun kävisi kolmella, voiko tyhjäkäyntimoottori aiheuttaa tuon että ei mene tarpeeksi kylmänä koneeseen ilmaa lämpöisenä vika poistuu.
ja täytyy ruotsista tilata tuo 80mm ilmamäärämittari kun siellä suositellaan sitä jo 465cc suuttimille....
-
voiko lambda olla p*skana? kuin rikkaalle seos pitää mennä että sytyttää lambda valon vai sytyttääkö ollenkaan?
ja mitenkäs toi OBD pistikkeestä ne vikakoodit saa pihalle? mul on nyt sellanen ledi/kytkin hässäkkä ja jos laittaa pihat kiinni ja painaa napista ledi palaa mutta ensimmäistäkään vikakoodia ei tule pihalle :idiot2:
Lambda voi olla rikki, mutta se selviää mittaamalla.
LH ei sytytä rikkaalla ollessaan vikavaloa. Kun heitin 375cc/min sumut kiinni, niin vikakoodin kyllä generoi, muttei vikavaloa.
eli tuo kierroksilla pätkiminen on jäänyt pois mutta edelleen aamuisin kun lyö vehkeet käyntiin niin aivan kun kävisi kolmella, voiko tyhjäkäyntimoottori aiheuttaa tuon että ei mene tarpeeksi kylmänä koneeseen ilmaa lämpöisenä vika poistuu.
ja täytyy ruotsista tilata tuo 80mm ilmamäärämittari kun siellä suositellaan sitä jo 465cc suuttimille....
Jotenkin soppa/sytty-vikaan tuo viittaisi. Sopat voi mitata, mittaamalla mitä lambda antaa ja jos siellä kaikki on Ok, niin sitten sytty voi olla syynä.
IMMuhan on pohjannut iloisesti jo ennenkuin kierroksia on sen 3500 rpm pelkästään baarin ahdoilla ja sinulla on kai se 1,1baaria, joten se isompi IMMu on syytä hankkia.
-
laajakaista näyttää että kylmänä todella rikkaalla ja käynti vajaata hetken käynnin jälkeen tasaantuu ja seos laskee normaaliin tyhjäkäyntiin.
nyt on n 1bar ahdot käytössä ja kesällä ajeltiin IMMu painepuolella ennen kaasuläppää 1.45barilla
-
laajakaista näyttää että kylmänä todella rikkaalla ja käynti vajaata hetken käynnin jälkeen tasaantuu ja seos laskee normaaliin tyhjäkäyntiin.
nyt on n 1bar ahdot käytössä ja kesällä ajeltiin IMMu painepuolella ennen kaasuläppää 1.45barilla
Vaikuttaako moottorin lämpötila millään lailla tuohon seokseen? Tekeekö tuota myös kuumana startatessa?
IMMun pohjatessa vaikuttaa sopan määrään enää kierrosluku, joten silloin sopan määrä on kiinni lastusta ja lambdasta.
-
ainoastaan kylmänä
-
ainoastaan kylmänä
Sitten tutkisin erittäin huolellisesti moottorin lämpötila-anturin johdotuksen ja liittimen koska anturinhan olit jo vaihtanut.
Entäs oletkos tarkastanut bensanpaineen?
Koska vaikuttaisi sille, että sopat on paksulla niin kauan kunnes lambdan "penalty timer" tulee täyteen. Eli LH ei välitä lambdasta mitään, ennenkuin määrätty aika on tullut täyteen koneen käynnistyksestä. Lämpötila vaikuttaa tähän aikaan.
-
bensanpaine OK vielä oli järjissään tuo malpassin säädin.
ja jos soppa on paksulla niin voiko se kastella tulppaa niiin että tuo käynti on vajaa?
mutta jos lämpötila-anturi ohjaa toimintaa kylmänä ja ruokkii tuon penalty timen ajan mutta koneeseen ei mene suhteessa tarpeeksi ilmaa ennenkuin lambda korjaus sitten tasaa seoksen.
lisäilman saanti takkuilee kylmänä? eikös sen paketin pystynyt jotenkin puhdistamaankin irti ja bräkleeniä
-
bensanpaine OK vielä oli järjissään tuo malpassin säädin.
ja jos soppa on paksulla niin voiko se kastella tulppaa niiin että tuo käynti on vajaa?
Taatusti voi, varsinkin jos kone on kylmä. Kuumassa koneessa se vaatiikin sitten soppaa reilusti!
Tsekkaa ohmimittarilla vielä kaikki sytty piuhat.
mutta jos lämpötila-anturi ohjaa toimintaa kylmänä ja ruokkii tuon penalty timen ajan mutta koneeseen ei mene suhteessa tarpeeksi ilmaa ennenkuin lambda korjaus sitten tasaa seoksen.
lisäilman saanti takkuilee kylmänä? eikös sen paketin pystynyt jotenkin puhdistamaankin irti ja bräkleeniä
Jos lisäilman saatin takkuilee, niin kone ei käy tyhjäkäyntiä likikään oikeilla kierroksilla, eikä varsinkaan korotetuilla kierroksilla.
Jos kuumassa koneessa sopat ovat samoin tein oikein, niin silloin lisäilmansaannissa ei taatusti ole ongelmia.
Lämpötila-anturi on aina LH:ssa mukana ja rikastaa seosta tuonne liki +70C lämpötilaan asti.
(http://i8.aijaa.com/t/00148/11734087.t.jpg) (http://aijaa.com/utbrkz)
Eli jos lämpötila-anturin tiedossa on jotain hämyä, niin sopat menevät rikkaalle tai laihalle, kunnes lambda-säätö tulee kehiin.
Tsekkaa vielä LH:n liittimestä mitaten se lämpötila-anturin toiminta, niin pääset varmuuteen, että se toimii oikein.
Jossain täällä foorumin uumenissa on lämpötila/vastus taulukko.
Saitkos vikakoodit luettua?
-
eli 3 pinnistä ECU 2-3-1 koodia pukkaa, eli "2-3-1 Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos osakuormalla" syttypuolelta näytti 1-1-1.
-
Olis kiva tietää löytykö ratkaisua tähän vikaan. Itellähän nimittäin antaa saman vikakoodin 2-3-1 ja pätkii tasakaasulla kiihdyttäessä. Täysin kylmällä koneella laittaessa kaasun pohjaan rötää aivan järkyttävästi ihan kun ois tukehtumassa. Tasaisessa ajossakin huomaa semmosta "seilausta" ja välillä saattaa pätkästä kokonaa jolloin tuntuu että perä repeää irti autosta ku nykäsee nii vitusti
-
pätkii tasakaasulla kiihdyttäessä.
Tuntus olevan ominaisuus. Alkaa arvat loppua tuon nypytyksen kanssa. Jos ei nakuanturin reeraamisella selviä, niin menkööt eläkeelle koko p*ska. >:(
-
Varsinkin jos vakio auto (tai joskus toiminut viritelmä) niin ei niitä vikakohteita ole oikeasti montaa.
Seos liian laiha tai rikas:
Imuvuoto (ahtoputket, imusarjan tiiviste)
Lambda
Pakosarja/pakoputki vuotaa ennen lambdaa, tai heti sen jälkeen.
IMMu
Johtosarja
Ecu(t)
Bensanpaine(säädin)
Suuttimet(vuotaa)
Varsinkin jos nykii niin:
IMMu
Sytkäpääte
TPS
TULPAT
Tulpanjohdot
Jakajan sisään kertyy öljyä (7/900 volvot)
Hyytyy hetkeksi:
TPS
Bensapumppu(suodatin mahd. mutta harvinainen)
YKK-anturi
Sytkäpääte
Ja tietenkin rele viat.
Lastut ja niiden jatkojalostaminen bensanpaineilla jne sekottaa ruiskua aivan totaalisesti. (LH on oppivainen ruisku)
Varsinkin TPS:n viallinen tyhjäkäynti kytkin(tai pelkkä säätö) aiheuttaa todella outoja nykimisiä ja puutumisia (yleensä) pienellä tasakaasulla.
Karkeasti itse huomannut, että kun kerran kastuu tulpat. Niin ne ei kauaa toimi. n. viikon päästä vähintään alkaa kylmäkäynnistys ongelmat jne.
Kertokaa tarkemmin mitä vaihdettu/tutkittu, minkälainen kokoonpano ja missä tilanteissa vikaa tulee. Helpompi päästä asiasta kiinni.
-
Elikkäs minulla 940 vm.96 kone fk josta nostettu ahdot 0.8bariin kiinalaisella kellolla ja sitte bleedillä käytetty myös 1barilla. Autossa Tonin lastu.
-
eli 3 pinnistä ECU 2-3-1 koodia pukkaa, eli "2-3-1 Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos osakuormalla" syttypuolelta näytti 1-1-1.
3 nastasta luetaan ABS vikakoodit. 2 nastasta ruiskun.
-
Elikkäs minulla 940 vm.96 kone fk josta nostettu ahdot 0.8bariin kiinalaisella kellolla ja sitte bleedillä käytetty myös 1barilla. Autossa Tonin lastu.
Jep jep.. Siinä syy. Et ole ensimmäinen. Laita vakioahdot ja vakiolastu niin toimii.
-
Laita vakioahdot ja vakiolastu niin toimii.
Entäs jos on jo? ::)
Jos ei nakuanturin reeraamisella selviä, niin menkööt eläkeelle koko p*ska. >:(
Nakuanturin reeraaminen auttoi. Otin irti, hioin molemmat kontaktipinnat ja kiristin takaisin momenttin. Ei toi nyt vieläkään ihan tädellinen ole, mutta ei tule sitä itku-oksennus refleksiä kiihdyttäessä.
Tarvii tohon kaverin vakio FT-koneelliseen koettaa samaa niksiä. Siinä on vaihdettu puliukon listasta kaikki paitsi johtosarja ja nakuanturi.
-
Tarvii tohon kaverin vakio FT-koneelliseen koettaa samaa niksiä. Siinä on vaihdettu puliukon listasta kaikki paitsi johtosarja ja nakuanturi.
Nakuanturit on kuluvia osia... Skruvatissa oli jotain 20-30€ Boschin anturi. :)