Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: oobee - 02.01.2013, 21:55:03

Otsikko: 240 b230f - käyntihäiriö
Kirjoitti: oobee - 02.01.2013, 21:55:03
Morjesta,

hommasin äskettäin ensimmäisen Volvoni, 240 -90 b230f-koneella. Pieniä käyntihäiriöitä kuitenkin on.
On muuten niin nätissä kunnossa ulkoisesti ja sisäisesti eikä rullattu kuin 214tkm, niin haluan saada kunnolla pelaamaan, mutta tarvitsen apua viisaammilta.

Otin vikakoodit pari viikkoa sitten, silloin tuli seuraavat:
3-1-1 Nopeusanturin signaali puuttuu
1-1-3 Lambda-anturi/liian rikas tai laiha seos (vaihtoehtoinen koodi)
1-2-1 MAP-anturi (imusarjan alipaineanturi) tai MAF-anturi (ilmamäärämittari)

Sitten tänään otin uudestaan, ja seuraavat:
1-2-1 MAP-anturi (imusarjan alipaineanturi) tai MAF-anturi (ilmamäärämittari)
3-2-2 Kuumalanka-ilmamäärämittarin lanka poikki

Ja oireisiin; kylmänä kun käynnistää ni tyhjäkäynti on jotain 500-600 ja täristää aika paljon, jos nostaa kierrokset tonniin niin käy hiukan tasasemmin. Kuitenkin jos kaasua antaa vähän enemmän niin täristää.
Lämpimänä käy ihan hyvin siinä 900-kierroksen kohdilla.

Kulutus tuntuu perstuntumalla aika hurjalta, en ole tarkkaan mittailut mutta liikaa on imenyt. Ajon jälkeen kun sammuttaa haisee hyvin voimakkaasti pakokaasuille ja hiukan bensalle. Vaihdoin äskettäin tulpat, vanhat olivat kovin mustuneet. Lisäksi huomasin pari päivää sitten kun käynnistin auton kylmänä ja annoin käydä, niin takana olevaan lumivalliin pakoputki ampui isolle alueelle paljon mustaa nokea. Ilmeisesti käy siis hyvin rikkaalla.

Testasin tänään ottaa IMM:n irti kylmänä ja lämpimänä, ei vaikutusta kummallakaan. Irrotin klöntin ja näin että sisällä oleva lanka joka on kolmion muodossa oli poikki. Eli uusi IMM täytyy hommata, vanhassa ei vaan ollut mitään merkintöjä missään, mistä tiedän minkä hommaan? 016-loppuisen?
Kokeilin lämpimänä myös irroittaa lambdaa ja silloin kierrokset tippuivat.

Olen koettanut ottaa selvää kaikesta mutta nyt vähän ymmällään että mihin suuntaan pitäisi katsoa ja mitä tarkastaa.
Jakopää pitää ainakin rempata pikimmiten koska on sen aika, voisiko siellä ajoituksen kanssa olla jotain häikkää?
IMM siis kanssa menee vaihtoon mutta voiko se muka olla kaiken takana?

Paljon tekstiä ja kysymyksiä, koettakaa malttaa.

Tänks
Otsikko: Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
Kirjoitti: jen - 02.01.2013, 21:58:22
mä vaihtaisin sen nyt ekana koska vaihdettava kumminkin,ajotuksessa en usko olevan mitään vikaa. :hello:
Otsikko: Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
Kirjoitti: oobee - 02.01.2013, 22:02:37
Juu IMM menee kyllä vaihtoon, kunhan tiedän minkä hommaan.

Mainittakoon vielä että lämpimänä kun köröttelee niin kyyti on ihan sulavaa ja tasaista, automaatti kun on niin kickdown pelaa ja tehoa ja vääntöäkin tuntuu olevan tallella.

Semmoinen ärsyttävä oire on vielä että kun paikalta lähtee tyhjäkäynnistä, niin auto miettii ehkä 1sek verran ja lähtee vasta sitten. Ihan kuin hukkuisi bensaan, tai ei saisi riittävästi. Vai liekö automaatissa jotai vikaakin?!
Otsikko: Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
Kirjoitti: seiskanelonen - 03.01.2013, 00:20:13
Tuo hetkittäinen empiminen tai miettiminen on milelestäni jonkinlainen ominaisuus juuri 2.4 LH koneille. Se ilmenee yleensä vain juuri ennen kun kone saavuttaa nor.lämpötilan.( Gurut voi selvittää miksi näin tapahtuu, myös allekirjoittaneella tapahtuu tätä, ei koko ajan)Sinulla kyllä IMM on vaihtokamaa, Foorumilta löytyy edullisia käytettyjä ja alkuperäisiä, motonetistä muistaakseni kunnostettu Bosch 250€. Se hankinta vaan sun on tehtävä.
Otsikko: Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
Kirjoitti: oobee - 03.01.2013, 07:26:28
Tuo hetkittäinen empiminen tai miettiminen on milelestäni jonkinlainen ominaisuus juuri 2.4 LH koneille. Se ilmenee yleensä vain juuri ennen kun kone saavuttaa nor.lämpötilan.( Gurut voi selvittää miksi näin tapahtuu, myös allekirjoittaneella tapahtuu tätä, ei koko ajan)Sinulla kyllä IMM on vaihtokamaa, Foorumilta löytyy edullisia käytettyjä ja alkuperäisiä, motonetistä muistaakseni kunnostettu Bosch 250€. Se hankinta vaan sun on tehtävä.

Okei, kuulostaa veikeeltä ominaisuudelta  :)
IMM:n hankinta ei ole ongelma, tarkka malli vaan oli vähän hukassa. Ilmeisesti se kuitenkin on tuo 016-loppuinen.
Otsikko: Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
Kirjoitti: oobee - 05.01.2013, 15:47:18
Immu vaihdettu, eroa kuin yöllä ja päivällä. Käy huomattavasti tasaisemmin.

Vanha immu olikin näköjään tuollainen merkitön tarvikemalli. Alkuperäinen Bosch siis nyt omalla paikallaan.
Otsikko: Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
Kirjoitti: s73 - 05.01.2013, 16:11:03
Tyhjennä se map-anturin letku ja tyhjäkäyntiventtiilin puhdistat mikäli se ei käy tasaisesti.
Otsikko: Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
Kirjoitti: oobee - 05.01.2013, 19:33:35
Tyhjennä se map-anturin letku ja tyhjäkäyntiventtiilin puhdistat mikäli se ei käy tasaisesti.

Ok, tsekkaan vielä noikin varuiksi.
Otsikko: Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
Kirjoitti: oobee - 01.02.2013, 17:22:23
Jatketaas vähän uusilla jutuilla;

sama em. auton on nyt hemmetin vaikee saada käyntiin. Starttaa hyvin mutta voi joutua useita kertoja starttaa pitkiä aikoja ilman lupaamista, sitten yhtäkkiä voi lähtee käymää. Kun lähtee ni käy tosi nätisti ja voi ajaa normisti. Lämpimänä lähtee aina uudestaan käymään, ongelma on vain kun on seissyt vähän aikaa tai kylmä. Tosin lämpimänäkin joutuu aina muutaman sekunnin starttaa, ei koskaan lähde suoraan ekalla pyörityksellä.
Muutaman kerran on nyt auto sammunut ylämäkeen tai mutkan jälkeen, ihan kun vaan virta tai bensa loppuis. Avaimesta vääntää ni taas pelaa.

Äskettäin on vaihdettu tulpat, johdot, virr.jak.kansi, pyörijä ja bensarele. En kyllä kuule mitään surinoita kun virrat kääntää päälle että toimiiko pumput, yksin tosin vähän vaikee kuunnella. Käynnissä ollessa ruiskupumppu kyllä toimi, piti kunnon surinaa, tiedä sitten onko hyvä vai huono.
Mittasin lambda anturinkin, tulos oli 0.01-0.02 volttia, eli ilmeisesti helvetin laihalla(auto oli käyttölämmin). Ei ollut mitään vaikutusta kun irrotti lamdan kokonaan. Oisko lambda sökö? Vai jompikumpi pumpuista?
Otsikko: Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
Kirjoitti: s73 - 02.02.2013, 12:59:02
Sulakkeet irti taulusta, niiden kiinnikkeiden puhdistus, kiristys ja vaikka uudet sulakkeet. Oliko sytykselle mitään ohjausta konehuoneessa vai oliko vain boxit sisällä? Jotain antureiden arvoja löytyy faq-osiosta, ne voi mitata. Koska muuten on bensansuodatin on vaihdettu?
Otsikko: Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
Kirjoitti: Huikkoster - 02.02.2013, 13:05:34
Heittäisin jokaisen bensavolvon tyyppivian, polttoainepumpunrele. Löytyy matkustajan jalkatilasta kun ottaa sen yläpuolella olevan suojakankaan pois, valkoinen rele.
Aiheuttaa juurikin sammumisia ja lupaamattomia starttauksia.
Edit: Eääh, sehän onkin jo vaihdettu :hello:
Otsikko: Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
Kirjoitti: oobee - 02.02.2013, 14:27:45
Sulakkeet irti taulusta, niiden kiinnikkeiden puhdistus, kiristys ja vaikka uudet sulakkeet. Oliko sytykselle mitään ohjausta konehuoneessa vai oliko vain boxit sisällä? Jotain antureiden arvoja löytyy faq-osiosta, ne voi mitata. Koska muuten on bensansuodatin on vaihdettu?

Täytyy vähän räplätä noita sulakkeita kohta. Kai ne boxit sisällä on mun tietääkseni, voin olla väärässä.
Bensasuodatinta en ole itse ainakaan vaihtanut joten se pitää ainakin uusia. Ajattelin kohta yrittää yleismittarilla mitata että kuinka paljon virtaa pumput vie, ja sitä kauttaa miettiä, jos edes saan autoa käymään.
Otsikko: Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
Kirjoitti: s73 - 02.02.2013, 15:46:22
Katso onko konehuoneen lokasuojaan kiinnitetty kahdella ruuvilla mustaa muovilätkää josta lähtee johtoja? Se on jossain volvoissa ollut akun yläpuolella johtojen takana piilossa.
Otsikko: Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
Kirjoitti: oobee - 02.02.2013, 20:47:00
Tulipa testailtua vähän taas, totesin että molemmat pumput toimii. Laitoin piuhan 4 ja 6 sulakkeen väliin niin ruiskupumppu lähti käymään. Auton käydessä irrotin takakontissa kannen ja kuulin selvästi miten siirtopumppu kävi.
Otin myös 4-sulakkeen pois ja laitoin mittarin väliin, näytti tyhjäkäynnillä vievän 2.5A, normaali kuulemma joku 3-4A.
Takaiskuventtiili kenties sökö...

Lambdankin mittasin uudestaan ja tulos oli 0.1-0.7V, vissii suht normaali. Aiemmin mittasin varmaan vahingossa vaihtovirralla.

Startatessa välillä kaikki saattaa mennä pimeeks ihan millisekunniksi ja sit jatkaa taas starttausta. Oliskohan sytysennakko pielessä? Jakoremppa tehty pari viikkoa sitten, meniköhän kaikki nappiin...
Otsikko: Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
Kirjoitti: Huikkoster - 02.02.2013, 21:32:27
Ennakkoa ei voi säätää.
Mutta siitä tuli mieleen ykk anturi. Oletko sitä vaihtanut?
Otsikko: Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
Kirjoitti: oobee - 03.02.2013, 16:24:10
Ennakkoa ei voi säätää.
Mutta siitä tuli mieleen ykk anturi. Oletko sitä vaihtanut?

En ole vaihtanut, se meneekin vaihtoon pikimmiten.
Otsikko: Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
Kirjoitti: Ökykisko - 08.02.2013, 09:53:44
eikös se oli niin että jos tuo ykk-anturi on pimeä, niin ei tuu kipinää eikä bensaa eli jos se oireilee niin kai startatessa ei lupaa ollenkaan?
itsellä oli kyseinen anturi joskus muuten ehjänä ja johdot ja kaikki mutta kun poistin anturin ja otin silmän samaan käteen niin oli anturan juuresta nirhaantunut ja otti johdot välillä toisiinsa-> samantapaisia käynnistyshäiriöitä.
Otsikko: Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
Kirjoitti: oobee - 13.02.2013, 16:46:36
eikös se oli niin että jos tuo ykk-anturi on pimeä, niin ei tuu kipinää eikä bensaa eli jos se oireilee niin kai startatessa ei lupaa ollenkaan?
itsellä oli kyseinen anturi joskus muuten ehjänä ja johdot ja kaikki mutta kun poistin anturin ja otin silmän samaan käteen niin oli anturan juuresta nirhaantunut ja otti johdot välillä toisiinsa-> samantapaisia käynnistyshäiriöitä.

Näin olen ymmärtänyt, mulla oli molemmissa päissä kumisuojus lähtenyt purkautumaan eli oli muutenkin vaihtokunnossa. Niinpä oli tarkoituksena se vaihtaa ensimmäisenä. Anturi vaan oli kiinni kuin tauti ja lopputulos oli se että muovi antoi periksi ja lähti siististi irti mutta se pyöreä anturi-osa jäi vielä paikalleen. Nyt on neuvot vähissä, autoa kun en saa nostettua ylös niin joutuu varmaan johonkin pajalle viemään että saisi tuon jämän pois sieltä, jos laatikon joutuu irrottaa.
Otsikko: Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
Kirjoitti: Ökykisko - 13.02.2013, 16:48:04
tunkkailet etupään vaan ylös jonkun pukkien varaan mitkä varmasti pitävät ja ripaus urheiluhenkeä niin sen saa sitenkin vaihdettua.
 :hello:
Otsikko: Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
Kirjoitti: oobee - 13.02.2013, 17:07:43
tunkkailet etupään vaan ylös jonkun pukkien varaan mitkä varmasti pitävät ja ripaus urheiluhenkeä niin sen saa sitenkin vaihdettua.
 :hello:

Täytyy miettii. Nyt kun auto seisoo kerrostalon parkkipaikalla lumihangessa niin on urheiluhenki koetuksella  :)
Otsikko: Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
Kirjoitti: Ökykisko - 15.02.2013, 15:05:42
no sepä vaatii jo muutakin kuin urheilumieltä mutta kyllä noita on "maantasalla" tullut pari vaihdettua..ei se mitään herkkua ole ja vaatii vähän mielikuvitusta mutta onnistuu..tietty lämpimässä mukavampi ja nosturilla helpointa..
Otsikko: Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
Kirjoitti: oobee - 15.02.2013, 17:02:52
no sepä vaatii jo muutakin kuin urheilumieltä mutta kyllä noita on "maantasalla" tullut pari vaihdettua..ei se mitään herkkua ole ja vaatii vähän mielikuvitusta mutta onnistuu..tietty lämpimässä mukavampi ja nosturilla helpointa..

Päätinkin viedä auton pajalle. Ei oikein kunnon vehkeitä ole itellä että voisi askia parkkiksella tiputtaa, eikä tarpeeksi kokemustakaan, automaattivaihteinen kun on. Kahden kilometrin matka piti hinata pajalle, vähän jännitti ton tomaatin takia mut hissukseen mentiin niin eikai se siitä vaurioitunut.
Otsikko: Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
Kirjoitti: SirBBa - 11.03.2013, 17:10:06
Missä näissä (B230F -91) sijaitsee bensasuodatin? Ja onko paha rasti vaihtaa parkkipaikalla?

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=19-0111 ja sopiiko toi mätänetin pökäle sinne?

Otsikko: Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
Kirjoitti: 240 - 11.03.2013, 17:40:47
Missä näissä (B230F -91) sijaitsee bensasuodatin? Ja onko paha rasti vaihtaa parkkipaikalla?

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=19-0111 ja sopiiko toi mätänetin pökäle sinne?

Suodatin bensapumpun vieressä.
Otsikko: Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
Kirjoitti: Kaziganth - 11.03.2013, 18:00:28
Vähän voi olla vittumainen vaihtaa jos ei oo selän alle mitään. Kuskin takarenkaan alle toinen rengas niin mahtuu hyvin tusaileen.
Otsikko: Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
Kirjoitti: SirBBa - 11.03.2013, 19:35:39
Vähän voi olla vittumainen vaihtaa jos ei oo selän alle mitään. Kuskin takarenkaan alle toinen rengas niin mahtuu hyvin tusaileen.
Joo eli se jossain siinä takana kuskinpuolella? missä bensaletkuja menee.
Onko millasilla liittimillä, banjo+tiivisteitä (mikähän koko) vai joku pikaliitin? Ja onko korroosio tuottanut usein lisätöitä ?  ::)