Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: PeePee - 02.01.2013, 22:26:41
-
Bilteman ajoitustyökalusatsissa nro 19-1450 näkyy olevan Volvon erikoistyökaluja vastaavia työkaluja (ostin jo em. värkin):
– Volvo tool no: 999 5452, nokka-akselten lukitustyökalu (Bilteman luettelonkuvan ylin työkalu),
– Volvo tool no: 999 5451, kampiakselin lukitustyökalu, (Bilteman luettelokuvan alin työkalu).
Mutta mikähän ja mihin käyttöön on kuvan keskimmäinen, sinikahvainen ja ketjulla varustettu vekotin?
Luulen ymmärtäneeni, joltakin englanninkieliseltä sivulta, että työkalua 999 5451 varten pitää pitää irrottaa starttimoottori ja sen takaa torx-kantainen peitetulppa, mihin ko. kampuran lukitustyökalu työnnetään, koneen merkkien ollessa paikallaan, sitten pitää kiertää kampiakseliä vastapäivään kunnes stoppaa. – Olenkohan ymmärtänyt oikein? –
Onko kampiakselilla joku - siis ainoastaa yksi kolo mihin työkalun 999 5451 pää aina loksahtaa ja kun nokka-akselityökalun 999 5452 lattaraudat menee ruuveillaa samanaikaisesti nokka-akseleiden takapäiden koloihin, niin tällöin ajoitus olisi kohdallaa. Voidaanko tässä asennossa aloittaa, joko jakohihnan asennus, taikka sylinterin kannen yläosan irrotus?
Autoni V70 vm.-99 on B5252S pensakoneella, tehty loppuvuodesta 1998. Mitenkähän edellisen kappaleessa esittämäni menettely ko. koneessa toimii?
Pako-ja imusarjat ynnä muut esteet olen jo irrottanut, vain kampiakselin apulaitehihnapyörää en vielä ole uskaltanut irrottaa, kun kampiakselin ajoitusmerkkiä en ole löytänyt –en rungosta enkä rattaasta – Ajattelin josko nuo kaksi työkalua ratkaisivat akseleiden oikeat asennot. Nokka-akselin rattaissa ja kopassa on pensselöidyt valkoiset täplät klo 12.00 kohdassa.
Muut ”erikoistyökalut” tein AlfaMerin kirjan ”Volvo S70 V70 C70 1996-2000”mukaan.
Netistä löytyy muitakin Volvo työkaluja Googlaamalla esim. ”tool no: 999”.
-
Tuo työkalu, jota et tunnista, on yhteen bensamoottoriin apulaitehihnan kiristimen kääntötyökalu, eli ei sinänsä liity jakopään ajoittamiseen.
Kutakuinkin oikein oot ymmärtänyt.
Kammen merkki löytyy kunnolla vasta sitten, kun sen moniurahihnapyörän on irroittanut.
Merkki löytyy hammashihnapyörän laipasta, johon tuo moniurapyörä tulee kiinni, sen vastamerkki on lohkossa olevassa öljypumpussa.
-
Bilteman nokka-akseleiden lukitustyökalu oli ehkä tehty 4-venttiiliselle koneelle, missä ilmeisesti nokka-akseleiden väli on mahdollisesti suurempi - tai sitten kyseinen työkalu on tehty johonkin muuhun konemalliin.
Panin työkalun puoliskot ruuveillaan nokka-akseleiden takapäihin ja merkkasin yhdyslattojen reikien läpi tussilla uusien uusien reikien paikat. Porasin Ø8,5 mm vapaa- ja Ø7mm*) kierrereijän, ja vedin kierretapilla M8 kierteen (vapaareijät tein ylempään yhdyslattaan).
Kun vielä viilasin toisesta yhdyspalkista kannen kulmaan osuvaa särmää pois, niin jopa istyi ko. työkalu napakasti.
*) M8 mm kierrerein poraus pitäisi oikeastaa olla muistaakseni 6,8 mm, mutta kun ei ollut sopivaa poraa niin kelpuutin tähän tarkoitukseen ylikoon.
-
Ei tota kampiakselia tarvi välttämättä lukita.