Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: em6706 - 03.01.2013, 15:26:50
-
Noniin nyt olisi tarvetta tiedolle, ellei myös arvauksille kunhan osuvat nappiin. Eli pienoinen moottorinvaihdos menossa, jossa istutetaan 2000 vuoden b5244T moottori koriin jossa ollut ennen b5254T moottori. Uudessa moottorissa on pakonokalla muuttuva venttiilin ajoitus elikkä tutummin vvt pyörä, jota tosin ei ole tarkoitus käyttää tulevaisuudessa. Koska alkuperäinen moottorinohjain joka korissa on, ei sisällä tämän nokan ohjaustoimintoa koska vanhassa moottorissa ei ollut muuttuvaa ajoitusta. Joten mitä vaihtoehtoja jää jolla ratkaista ongelma, eikös vvt pyörä kuitenkin lukkiudu öljynpaineella tiettyyn pisteeseen kun solenoidilta otetaan ohjauspiuha irti? vai jäätö vvt pyörä seilaamaan ääriasentojen välille tässä tilanteessa? Vanhan vvt pyörän tuomio on jotta kierrätykseen ja uusi tilalle volvolta 350e, auto siis seisoo korjaamon nosturilla tällä hetkellä ja pitäisi päättää miten toimitaan, tarkoituksena oli laitattaa jakopää, mutta nyt pitäisi saada varmuus tai toinen ratkaisu asiaan kerran oli tuo vvt pyöräkin rikki ja alkoi kuulostamaan, ettei toimi ilman ohjausta. Uutta vvt pyörää ei viitsisi ostaa jos se ei kuitenkaan toimi kelvollisesti ilman ohjausta, näin annettiin korjaamosta ymmärtää. Entäpä kiinteän hihnapyörän sovittaminen tuohon, onko sellaista kukaan tehnyt? Voisi nimittäin tulla halvemmaksi kuin tuo 350e. Pahoittelut jos viestissä epäselvyyksiä, pienessä kiireessä kirjoitettu kun ei jouda koneen ääressä nyt pitempään istumaan.
-
Suurelle vastaajoukolle tiedoksi että ongelma ratkaistu, tilalle sorvattu "kiekko" joka korvaa VVT pyörän ja näin ollen muuttaa nokka-akselin kokonaan kiinteäksi. Kyseinen ratkaisu maksoi 1/7 VVT pyörän hinnasta ja hoitaa hommansa. Toivottavasti tästä aiheesta on jollekin muulle hyötyä, jos painii VVT:n kanssa eikä halua syystä tai toisesta pulittaa suolaista hintaa uudesta muuttuva-ajoituksisesta pyörästä :)
-
Suurelle vastaajoukolle tiedoksi että ongelma ratkaistu, tilalle sorvattu "kiekko" joka korvaa VVT pyörän ja näin ollen muuttaa nokka-akselin kokonaan kiinteäksi. Kyseinen ratkaisu maksoi 1/7 VVT pyörän hinnasta ja hoitaa hommansa. Toivottavasti tästä aiheesta on jollekin muulle hyötyä, jos painii VVT:n kanssa eikä halua syystä tai toisesta pulittaa suolaista hintaa uudesta muuttuva-ajoituksisesta pyörästä :)
Tuo ratkaisuhan toimii vain silloin, jos kyseessä on vastaava tilanne kuin itselläsi, eli moottoriohjausyksiköllä ei ole tajua siitä, että autossa on tuollainen.
Jos taas normaalisti korvaa VVT-pyörän kiinteällä, niin siitä syntyy vikakoodi, joka näkyy katsastuksessa obd-testissä, sekä madollisesti vikavalo palaa.