Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: mikkoh - 04.01.2013, 10:45:17
-
Oire: vikakoodia tullut jo vuoden verran ahtopaineista. Kovilla pakkasilla ei ole herjannut. Pitkään on tutkittu. Siniselläkin kahteen otteeseen. On vaihdettu ahtopaineen säädin ja ilmamassamittari. Lopulta kerrottiin, että juuttuvasiipisen siivekkeet eivät asetu oikein ja sen myötä vääärät ahtopaineet. Näin ollen päädyttiin siihen, että turbo on vaihdettava.
Tänään ryhdyttiin vaihtamaan rikkinäistä lyhdyn lasia ja kun irrotettiin alapuolelta listaa, huomattiin välijäähdyttimen tihkuneen öljyä. Siinäkö se vika sitten on. Vähittäin kasvanut reikä, josta ahtopaineet ovat vuotaneet ja hieman myös tihkunut ilman mukana kulkevaa öljyä!
Miten on mahdollista, ettei ko. ongelmaa ole ammattilaiset huomanneet aiemmin? Onko vastaavaa vikaa ja sen havaitsemisen ongelmaa tullut muilla eteen? Mistä välijäähdyttimen rikkoontuminen voi johtua? Autoa ei ole kolaroitu. Onko ahtopaineet nousseet jostain syystä liian suuriksi ja se olisi aiheuttanut reijän?
Auto seisoo nyt muutaman päivän, että saadaan ehjä välijäähdytin reikiintyneen tilalle. Olisi tärkeää selvittää ongelman perimmäinen syy ennen kuin auto lähtee taas baanalle uudella turbolla varustettuna (ehdin jo ostaa tehdaskunnostetun (edit: pajakunnostetun) turbon, joka vaihdetaan samalla).
https://plus.google.com/photos/112203900264033771145/albums/5829577704883041761?authkey=CIOXv4_02sCvoAE (https://plus.google.com/photos/112203900264033771145/albums/5829577704883041761?authkey=CIOXv4_02sCvoAE)]
-
Omassa oli repeillyt vielä pahemmin. Alareunasta pullotti ainakin 20mm ja pari kolme n. 30cm:n repeämää...
Edelleen on uuden välijäähdyttimen kanssa ongelma että alakierroksilla kiihdyttäessä kuuluu suhinaa, n.2000rpm kovempi suhahdus (niin kuin dumppi) jonka yhteydessä paineet piikkaa n. 1,3bar ja suhinat häviää. Tämän jälkeen tiputtaa paineet hetkeksi 1bar jonka jälkeen vetää tasaisesti rajoittajalle asti 1,2bar ahdoilla.
Jos painaa kiihdyttäessä pikkuhiljaa poljinta kohti lattiaa, tätä suhahdustakaan ei kuulu/huomaa. Oma auto on manuaali.
Kiinnostaisi myös kuulla arvioita mistä moinen ahtopiikki?
-
Mistä ostit ahtimen?
E: Erittäin hyvä ostopaikka. Osaavat korjata VNT-ahtimia. *taavih-> Joka tuntuu olevan joillekkin liian vaikeaa. :facepalm: V:>
-
Vaihtoahtimen ostin täältä: http://www.professionalmotor.fi/
Onko, mitään hajua siitä, mistä repeäminen voi johtua? Jokin fysikaalinen tai kemiallinen todellisuus on pelissä:
Liian iso paine?
Ahtoilman mukanaan kuljettamat hiukkaset tai neste?
Lämpötila?
Mitä kertoo se, että repeämä on tullut kennoston alimpaan kanavaan?
-
Terve.
Mikkoh,jos sinulle on myyty tehdaskunnostettu ahdin sinua on vedetty höplästä.
Totuus on,että yksikään ahdinvalmistaja ei korjaa ahtimia,edes omiaan.
Garret suorastaan kieltää korjaamisen ja BorgWarner,Mitsubishi,Holset ei toimita varaosia.
Kiinteägeometrisiä korjataan mutta muuttuvageometrisiä ei korjata.
Jos kuitenkin olet ostanut tuon jälkimmäisen "pajakunnostetun"mieti kahdesti ennenkuin asennat sen autoosi,ahtimen hajoaminen tai virheellinen toiminta voi tulla todella kalliiksi.
Kannattaa lukea Sumen autolehden uusin eli tammikuun numero,siitä ilmenee,että noita "tehdaskunnostuasioita"on puitu markkinatuomioistuimessa asti. :knuppel2:
-
Tere taas.
No näkyyhän sinulla olevan se muuttuvageometrinen kun luin aloituksen uudelleen.
Lue se suomen autolehden numero 1/2013.
-
Jos kuitenkin olet ostanut tuon jälkimmäisen "pajakunnostetun"mieti kahdesti ennenkuin asennat sen autoosi,ahtimen hajoaminen tai virheellinen toiminta voi tulla todella kalliiksi.
Kunnostettuja turboja myydään netti pullollaan.
Osa mainostaa "tehdaskunnostettuna".
Pro motor väittää kunnostavansa itse omalla pajalla ja tehneensä sitä jo 20 vuoden kokemuksella.
Pitänee hankkia autolehti, josko siinä olisi viisautta asiaan.
Onko "höplästä vedettyjen" kertomuksia, löytyykö netistä?
-
Garret suorastaan kieltää korjaamisen ja BorgWarner,Mitsubishi,Holset ei toimita varaosia.
Jankataan vielä sinunkin kanssasi. Saa halutessani hankittua Garretin varaosia joilla korjaus onnistuu. Kaverini on töissä liikkeessä jossa niitä huolletaan.
-
Kannattaa lukea Sumen autolehden uusin eli tammikuun numero,siitä ilmenee,että noita "tehdaskunnostuasioita"on puitu markkinatuomioistuimessa asti. :knuppel2:
Käyttää markkinoinnissa termiä tehdaskunnostettu, vaikka ei valmistajatehdas sitä ole korjannut, on eri asia kun voiko noita oikeasti korjata. Esimerkiksi tuon turbon korjannut taho ei mainosta ko. turboja tehdaskunnostetuiksi.
Kaikkea voi korjata.
Volvolta jos menee kysymään mittariston juotosvikaa, taitavat "jostain syystä" tarjota tilalle uutta mittaristoa. Mutta on näitä jotkut kuitenkin tainneet korjata ::)
-
Kiinnostaisi myös kuulla arvioita mistä moinen ahtopiikki?
Äkkiseltään kuullostaa viiveelta tai hitaudelta ahtimen paineensäädössä. Mahdollisia vikoja ovat esim startin päädyn kohdalla oleva ahtopaineen säätöventtiilin likaantuminen. Toiseksi alipaineessa ja alipaineletkuissa voi olla jotain hämminkiä. Alipaineletkut voivat vuotaa tai niissä on moottoriöljyä joka on paksuuntunut tai turvottanut letkuja. Saman letkun alipainetta käytetään myös moottorityynyjen jäykistykseen ja niissä tyynyissä on vuotoja. Ahtimen säätökin voi takerrella jos siiveke on karstoittunut tai kulunut.
-
Oire: vikakoodia tullut jo vuoden verran ahtopaineista. Kovilla pakkasilla ei ole herjannut. Pitkään on tutkittu. Siniselläkin kahteen otteeseen. On vaihdettu ahtopaineen säädin ja ilmamassamittari. Lopulta kerrottiin, että juuttuvasiipisen siivekkeet eivät asetu oikein ja sen myötä vääärät ahtopaineet. Näin ollen päädyttiin siihen, että turbo on vaihdettava.
Tänään ryhdyttiin vaihtamaan rikkinäistä lyhdyn lasia ja kun irrotettiin alapuolelta listaa, huomattiin välijäähdyttimen tihkuneen öljyä. Siinäkö se vika sitten on. Vähittäin kasvanut reikä, josta ahtopaineet ovat vuotaneet ja hieman myös tihkunut ilman mukana kulkevaa öljyä!
Miten on mahdollista, ettei ko. ongelmaa ole ammattilaiset huomanneet aiemmin? Onko vastaavaa vikaa ja sen havaitsemisen ongelmaa tullut muilla eteen? Mistä välijäähdyttimen rikkoontuminen voi johtua? Autoa ei ole kolaroitu. Onko ahtopaineet nousseet jostain syystä liian suuriksi ja se olisi aiheuttanut reijän?
Auto seisoo nyt muutaman päivän, että saadaan ehjä välijäähdytin reikiintyneen tilalle. Olisi tärkeää selvittää ongelman perimmäinen syy ennen kuin auto lähtee taas baanalle uudella turbolla varustettuna (ehdin jo ostaa tehdaskunnostetun turbon, joka vaihdetaan samalla).
https://plus.google.com/photos/112203900264033771145/albums/5829577704883041761?authkey=CIOXv4_02sCvoAE (https://plus.google.com/photos/112203900264033771145/albums/5829577704883041761?authkey=CIOXv4_02sCvoAE)]
Muutamaan oon ite vaihtanu ku on kuulerin pääty pullahtanu irti, omassa taas vikana oli et moottorin tukikumit vuosi paineet pellolle..
-
Äkkiseltään kuullostaa viiveelta tai hitaudelta ahtimen paineensäädössä. Mahdollisia vikoja ovat esim startin päädyn kohdalla oleva ahtopaineen säätöventtiilin likaantuminen. Toiseksi alipaineessa ja alipaineletkuissa voi olla jotain hämminkiä. Alipaineletkut voivat vuotaa tai niissä on moottoriöljyä joka on paksuuntunut tai turvottanut letkuja. Saman letkun alipainetta käytetään myös moottorityynyjen jäykistykseen ja niissä tyynyissä on vuotoja. Ahtimen säätökin voi takerrella jos siiveke on karstoittunut tai kulunut.
Kiitoksia. Säätöventtiilin olen muistaakseni putsannut silloin kun en vielä tiennyt että kuuleri on rikki. Se imuputki mikä näissä kuulemma menee, sen olen tarkistanut ja kaikki ahtopuolen putket varmuudeksi. Mutta noita alipaineletkuja tai moottorin tukityynyjä en ole tsekannut. Piru kun isäukon duunissakaan ei ole enää penkkiä missä ajaa, olis helpompi kuunnella pää konehuoneessa kun sais kuormitusta. Ehkä on vaan ajeltava Debiliin jos ei vika helposti löydy.
-
Tereve.
Sami K. Reijo M.
Enpä ole sanonut ettei osia saa,vai mitä.Kunnostaako ahtimet alkuperäisvalmistaja?
ei tietenkään,siitähän juuri kirjoitin.Takuuasiatkin hoitaa ihan joku muu kuin alkuperäisvalmistaja.Kunnostustyön tehnyt"paja"vastannee takuusta,ei alkuperäisvalmistaja tule näitä takaamaan kun ei niitä kunnostakkaan.
Mukava nähdä,että aloittaja on korjannut tekstiään,et siis ostanutkaan tehdaskunnostettua!
Kun lukee aloituksen ja vastaukseni,ymmärtää luetun tekstin,ei tarvitse kirjoitella turhia.
Turboillaan.
-
Kun lukee aloituksen ja vastaukseni,ymmärtää luetun tekstin,ei tarvitse kirjoitella turhia.
Turboillaan.
Näinpä onkin, turboillaan vaan.
-
Miten on mahdollista, ettei ko. ongelmaa ole ammattilaiset huomanneet aiemmin? Onko vastaavaa vikaa ja sen havaitsemisen ongelmaa tullut muilla eteen? Mistä välijäähdyttimen rikkoontuminen voi johtua? Autoa ei ole kolaroitu. Onko ahtopaineet nousseet jostain syystä liian suuriksi ja se olisi aiheuttanut reijän?
Kyllä minulla ainakin tuo hajonnut D5:n välijäähytin kertoi itsestään, jos kuski katsoi taustapeiliin, kun otti kunnon kiihdytyksen risteyksestä. Eli voimasavua tuli ku valmetista ikään. Ei silti vielä herjannut ahtopaineista, eikä muitakaan vikakoodeja tullut. Eli jos sulla on vain pientä kosteutta välijäähyn tietämillä, eikä muita silmin näkyviä oireita esiinny, niin en usko että se alkuperäinen vika siellä on, vaan kääntyisin siihen turbon puoleen...
PS. Kkunnolla vuotava välijäähy ei vain "tihku" öljyä, sitä mustaa paskaa on kyllä ihan joka puolella siellä suojien alla, kun se paineen ja ilman kera sinne konetilan alaosiin leviää...