Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: vollepolle - 20.02.2011, 20:01:37
-
Mikä mahtaa volleeni vaivata , kun laittaa käyntiin , niin , yleensä käy jonkin aikaa tasaisesti , mutta sitten alkaa käynnin epätasaisuus , siis käynti välillä ns."hypähtelee" ja moniuraremmikin näytti "hypähtelyn" kohdalla löysältä, jos nyt ymmärrätte , mitä yritän sanoa.Sitten sieltä kuuluu semmonen "ronksotus" ääni samaan aikaan.Auto , kun lämpiää , niin äänet sun muut katoo.
Sitten toinen homma, vaihdoin uudet hehkut ja hehkujen johtosarjan ja tuntuu kuin auto lähtis huonommin käyntiin.Kun johdonpäästäkin lähtee starttaamaan saa sahata pitkiä startteja ja yleensä päädytään siihen, että tarvitaan apuvirtaa toisesta autosta(pakkasta -20).
Lisävirtaa saatuaan, se alkaa pikkuhiljaa lupaileen, kunnes mielettömän käryn kera lähtee käyntiin , aivan kuin ei olisi hehkuttanut yhtään.
-
Onko pumpun ajoitus tarkistettu koska?
-
Auto kävi paikallisessa fixus liikkeessä viimevuoden syyskuussa jakopää rempassa, jossa vaihdettiin asiaan kuuluvat osat mm.pumpunhihna , joten oletan ajoituksen olevan kohillaan.Tietysti se ei hirveesti kai tartte olla pielessä, kun ei toimi kunnolla?
-
Auto kävi paikallisessa fixus liikkeessä viimevuoden syyskuussa jakopää rempassa, jossa vaihdettiin asiaan kuuluvat osat mm.pumpunhihna , joten oletan ajoituksen olevan kohillaan.Tietysti se ei hirveesti kai tartte olla pielessä, kun ei toimi kunnolla?
Käyppäs tarkastuttamassa ajoitus niin on sitten eliminoitu se vaihtoehto.
Mullakin hihnan vaihdon jälkeen ajotus muuttu.
-
kannattaa se ajotus tarkistaa. vaikka merkit ois kohillaan niin ei ole välttämättä ajotus oikein.. nim. juuri samat oireet oli.. :pomo:
-
Aika "tohtorille"varattu , katotaan mitä sanoo.Onko muuten työläs homma , meinaan, onkohan odotettavissa muhkea lasku?
Aihetta ainakin sivuten,lohkolämppärikin siinä sanoi sopimuksensa irti ja lakkas lämmittämästä :'( >:(
Voihan calix sentään......
-
Tuskin se iso on. Tarkistus on luokkaa vikakoodien luku + sitten säätö tarpeen mukaan. Hinnat korjaamo kohtaisia.
Miksu osais varmaan sanoo tarkemmin millanen käytäntö noissa on.
-
myö käytettiin kasipätkä kans pumpunremmin vaihdossa. hihna,kiristimet,ajotus ja vikakoodit tunnin homma 60e. suht edukkaasti päästiin,toisella korjaamolla voi aikaa tuhriintua jopa 2 tuntia enemmän. ajotuksessa voi joskus tuhraantua aikaa,joskus osuu kertalaakista.
-
Huomenna totuuden hetki ajotuksen osalta ja kävin hakeen uuden vastuksen calix:iin ja kyhäsin tuo pakkasessa ton lohkolämppärinkin kuntoon , jotta taas ainakin pata lämpiää :D
-
Pumpun ajoitus oli testerillä katottuna luokkaa -4,3 kun ohjearvo olis 0,6.
Joutuivat siirtään ajoitusta remmiltä tai jotain ,kun säätövara loppui, jos nyt pysyin kärryllä/käsitin oikein , joka tapauksessa olivat saaneet ajoituksen paikoilleen ja mielenkiinnolla kokeilen autoa käyntiin tänään myöhemmin , kun kylmä kangistaa sen.
Hintaa moiselle kertyi 115ekee.
-
Aika hyvin oli pielessä. :-\
-
No niin , -24 pakkasta ja ilman lohkolämppäriä testattu käyntiinlähtö ja ilosesti hirnahti polle käyntiin , että kiitoksia vaan POMOLLE ,QSAMOLLE ja muille hyvistä tipseistä,tää homma näyttää olevan taputeltu :hello:
-
Ollos hyvä vaan. :)
-
Käytin oman vekottimen pumpun ajoituksessa tässä viikolla. Autohan teki sitä, että -32 kelillä se lähti vasta kolmannella sahauksella käyntiin kaasua pumppaamalla. Pumppuun uusi remmi ja uudet rullat (100 eur). Pajalla olivat selvittäneet, että myös jakopää oli päin helvettiä, joten pari tuntia tuhraantui ajoituksiin + nollasivat (sinänsä tarpeettomasti vikakoodit, egr on jäässä ja polttaa valoa). 214 euroa koko homma, kallista tää volvoilu. Sopivasti oli seuraavana aamuna taas -32, lähti käymään kun hipaisi avainta.
Eli oikeassa oltiin täällä, että tuo ei tarvitse mitään hehkumodeja saati hehkuja kun ajoitus on kohdallaan.
Muita huomioita, että koneen käyntiääni muuttui. Samoin tuli alavääntöä lisää, ja nyt voi periaatteessa alle 2000 rpm käyttää yhtä pykälää isompaa vaihdetta, kun aikaisemmin olematon alavääntö sanoi vastaan, kun esim. kakkosella lähti valoista. Pumpussahan sinänsä taitaa olla käynnissä ollessaan ajoituksen korjaus, mutta nokan väärä asento lienee vaikuttanut enemmän ajossa.
Hihnanvaihdoista on jotain 50 tkm, joten kerran per vaihtoväli kannattaa käyttää ajoitettavana.
-
Eli oikeassa oltiin täällä, että tuo ei tarvitse mitään hehkumodeja saati hehkuja kun ajoitus on kohdallaan.
Hihnanvaihdoista on jotain 50 tkm, joten kerran per vaihtoväli kannattaa käyttää ajoitettavana.
Tätä mä oon koittanu kertoo että vippaskonstit sitten vasta kun muut asiat on paikoillaan.
Pumpunhihnako? Mulla ainakin sen vaihtoväli on 60tkm.
-
No sittenhän tuo oli aika käydä vaihtamassa jo. Huoltokirja on vähän puutteellinen, pitää tarkistella joku päivä koska on tehty mitäkin.
-
Tuossa tuli semmonen mieleen että lieneekö Volvoissa sama kuin Audeissa että startatessa ei ole sähköinen ennakonsäätö käytössä? Eli jos mekaaninen säätö ei ole kohdillaan ei lähe kunnolla käyntiin, mutta kun käynnistyy niin käy nätisti. Omassa Tdi Audissa oli juurikin tuommoinen vika. Ennakon säätivät sitten tuome 0.35, vaikka ohjearvo on myöhäsemmällä. Mekaanisen säädön jälkeen läksi kyllä hyvin pakkasesta käyntiin, tais olla -27 kovin josta joutu repimään ilman lämmitystä.
-
No sittenhän tuo oli aika käydä vaihtamassa jo. Huoltokirja on vähän puutteellinen, pitää tarkistella joku päivä koska on tehty mitäkin.
Suosittelen vaihtaan ajoissa. Kokemusta on kun matkanteko loppuu(onneks jäi kotinurkille ja liike mistä sen ostin maksoi remontin).
-
tulipas mieleen tuosta ajotuksesta ku sanoivat että oli vaikea saaha säädettyä ku ne arvot(?) liikku koko ajan.. saivat kuulema siihen -2.0 ja 0.5 puoleen väliin suurin piirtein.. eipäs muuten lähe käyntiin jos on yli 20 pakkasta ja ilman lämmitystä niin siihen vielä pitää hakea syy..
niin ja oleppas hyvä vaan..! mukava jos oli jollekki näistä "mutuista" apua.. :pomo:
-
Tuossa tuli semmonen mieleen että lieneekö Volvoissa sama kuin Audeissa että startatessa ei ole sähköinen ennakonsäätö käytössä?
Näin se taitaa olla. Ecu ei pysty laskemana virhettä ennenkuin kone käy.
-
Ja pumppu ei pysty muuttamaan ajoitusta jos ei ole pumpussa kotelopainetta. Siksi perus ennakko on se tärkein käyntiin lähdön kannalta.
-
paljon tehtiin niin sanottua turhaa aivojumppaa meikäläisen auton kans.. kävin eilen taas pumpun ajotuksen tarkistuksessa ja kaikki oli edelleenki ok mut jokanen hehku oli pimeä..!??! eikä jää hehkun merkkivalo palaan niinku muissa autoissa.. wetterilläki sanottiin että joo se jää palamaan pitemmäks aikaa jos on ees yks pimeä.. nyt auto pelaa ku uus..!
suosittelen muillekki hehkujen tarkistusta..! :pomo:
buenos tardesta vaan kaikille..!