Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Volvo 240 Power - 20.02.2011, 20:52:20

Otsikko: 740 perän kartaanin stefa
Kirjoitti: Volvo 240 Power - 20.02.2011, 20:52:20
Minkälainen homma on vaihtaa kartaanin stefa perään, kun vuotaa siitä öljyä, autossa manuaali laatikko m47.
Otsikko: Vs: 740 perän kartaanin stefa
Kirjoitti: hevonen - 20.02.2011, 21:03:11
Uus stefa hommaten, kardaani perästä irti+ se laippa. Stefa kammetaan jollain karseella meisselillä pois. On sitten ehkä lujassa, kun on se metallinen ulkokehä siinä stefassa.
Uus naputellaan paikalleen. :P
Otsikko: Vs: 740 perän kartaanin stefa
Kirjoitti: j_tapio - 20.02.2011, 21:06:10
Öljyt alas, kardaanin laippa irti, kuningasmutteri auki, kardaanilaippa pois ja sitten pääsee kampeamaan stefaa irti. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä, paitsi öljyt eri reiästä sisään. Puhdistusaineita ja joku kaasutöhötin saattaa olla avuksi irrotuksessa, metalliosat saattaa olla hyvin ruostuneet yhteen.

edit: vähän tarvii nopeutta lisää  ???
Otsikko: Vs: 740 perän kartaanin stefa
Kirjoitti: pikatraktori - 21.02.2011, 08:56:36
Vaikeampi homma taitaa olla se mutterin kiristys. Näitä on esikiristykseen kahta mallia ja tiedot saa korjausoppaista. Yksinkertaisinta taitaa olla että merkitsee mihin kohtaan mutterin kulma kierretään laippaan nähden. Eli näihin vaikka tussilla merkit ennen avaamista.
Otsikko: Vs: 740 perän kartaanin stefa
Kirjoitti: Ron_i - 09.06.2012, 11:46:34
lainaan vähän tätä topiccia ! mistä ja milllä nimellä noita stefoja saa ? motonetistä ? nii ja pitääkö se kiristää tiettyyn momenttiin ?
Otsikko: Vs: 740 perän kartaanin stefa
Kirjoitti: hevonen - 09.06.2012, 13:01:17
Näkyy noita motonetissakin olevan. http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=27-3602

Se laipan mutterin asento on tosiaan parasta merkata ennen irroittamista ja kiristää sitten samaan kohtaan. Noissa on kahta eri holkkia pienessä vetopyörässä ja kiristys riippuu holkin tyypistä mutta tuo on hyvä ohje minkä kerroin, ei tarvitse tietää holkin tyyppiä.

Jos vetopyörästön sarjanumeron alussa on S kirjain, siellä on kokoonpainuva holkki ja kiristys on vähän työläämpi juttu, jos ei ole S kirjainta sarjanumeron alussa, vedetään laippa momenttiin 225 Nm.
Otsikko: Vs: 740 perän kartaanin stefa
Kirjoitti: HammerDown - 16.05.2016, 13:27:26
Jos vetopyörästön sarjanumeron alussa on S kirjain, siellä on kokoonpainuva holkki ja kiristys on vähän työläämpi juttu, jos ei ole S kirjainta sarjanumeron alussa, vedetään laippa momenttiin 225 Nm.

Mistäs päin murikkaa tuota sarjanumeroa kannattas lähtee ettimään?

Merkinnät piiloutuneet vuosien saatossa aika tehokkaasti.  :D
Otsikko: Vs: 740 perän kartaanin stefa
Kirjoitti: laatikkovika - 17.05.2016, 10:39:05
Mistäs päin murikkaa tuota sarjanumeroa kannattas lähtee ettimään?

Merkinnät piiloutuneet vuosien saatossa aika tehokkaasti.  :D
Eikös se siinä tarrassa ole, kuskinpuolen taka-akseliputken takareunassa? Massat peset liuottimella pois.
Otsikko: Vs: 740 perän kartaanin stefa
Kirjoitti: Malboro - 24.07.2016, 14:22:06
Onko kaikissa vanhoissa takavetosissa volvoissa perässä huohotin?
Otsikko: Vs: 740 perän kartaanin stefa
Kirjoitti: Lankku - 24.07.2016, 16:25:01
On huohotin. Pieni putkenpätkä tulee akselista ylös ja sen perässä letkua vaihtelevia määriä.