Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: lateleo - 05.01.2013, 20:31:28
-
Jotain vippaskonsteja? Vaihdoin takasylinterit (eli takaputket ollu auki) ja eteen levyt/palat (männät vain painettu sisään).
Painovoimasesti annoin valua perästä sellanen 2 dl molemmiltapuolilta yhteensä. Poljin on pehmeä ja painuu liian syvälle. Jos pumppaa ajossa, niin alkaa nousta ylemmäs, mutta kun jättää paineen päälle, niin painuu silti syvälle.
Mitähän tuohon vielä kokeilisi. Vaihdon aikana perästä ei ehtinyt tulla ku tilkka hillopurkin pohjalle, joten missä vika.
Edit.
Nyt on kokeiltu pumppaamallakin ilmata peräpää. Muutama mikrokupla tuli, mutta yhtä huonolta tuo jarru tuntuu.
Vähän tuntui, että takapää olisi jarruttanut etupäätä paremmin (auto veti vähän poikittain). Eihän tuonne etupäähän ole voinut ilmaa mennä... eihän.
-
Varmaan tuli katsottua jo tämä ketju, tuolla nyt on neuvottuna usemampi poppakonsti? http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5885.30
Itekkun joskus olin noiden jarrujen kanssa niin jätin koko keittimen parkkiruutuun miettimään tekosiaan yön yli, jarrunestesäiliön korkki auki ja seuraavana päivänä oli toimivat jarrut. En tiedä oliko sillä merkitystä että parkkiruutu oli sellainen että auton keula oli hieman ylempänä kuin perä.
-
Onko abs vai ei. Omassani (Abs) ei ilmaaminen onnistunut muutoin kuin paineilmalla tehtynä. Tämän ohjeen antoivat myös bilian huollosta. Sehän on varsin yksinkertaista JOS on paineilmaa ja tarvittava adapteri jarrunestesäiliön korkkiin käytössä. Tämä adapteri on helppo tehdä jos on ylimääräinen nestesäiliön korkki jouten. Siihen vaan poralla n,12 mm reikä ja paineilma-pikaliitin kiinni. Itellä ainakin toimi hyvin ja adapteri on nyt varaosana ottamassa seuraavaa potilasta. Painetta ei sitten tarvitse laittaa kun n.max 2.bar.
-
Ei oo abs. Mutta auton seistyä nyt lauantai illasta tähän aamuun, oli jarrut hieman parantuneet. Mutta ei vielä hyvät.
Tänään vaihdetaan jarruletkut eteen, niin katsotaan sitten. Vein nyt ammattilaiselle letkunvaihtoon, ku ei ollu tallilla pilliä eikä jarruputkea. Letkut ei irronnu normaalikonstein.
-
Onko abs vai ei. Omassani (Abs) ei ilmaaminen onnistunut muutoin kuin paineilmalla tehtynä. Tämän ohjeen antoivat myös bilian huollosta. Sehän on varsin yksinkertaista JOS on paineilmaa ja tarvittava adapteri jarrunestesäiliön korkkiin käytössä. Tämä adapteri on helppo tehdä jos on ylimääräinen nestesäiliön korkki jouten. Siihen vaan poralla n,12 mm reikä ja paineilma-pikaliitin kiinni. Itellä ainakin toimi hyvin ja adapteri on nyt varaosana ottamassa seuraavaa potilasta. Painetta ei sitten tarvitse laittaa kun n.max 2.bar.
En tiiä mitä tein väärin tai oiken mutta menin pumppaamaan vielä järjestelmän tyhjäks ku jarruja remppasin.... Hyvin tuli kasauksen jälkee ilmat pihalle ja jarrut on hyvät :o Abs malli, ja kaikki pelotteli vielä että mahoton hommaku jäjrestelmä tyhjä :idiot2: ei tuo eronnu normaalista mitenkään
-
Hyvin se ABS yleensä ilmaantuu, jos pumppu ei ole päässyt kuivaksi, sitten olisi hyvä olla paineilmakäyttöinen ilmain.
-
Nyt sain auton "ammattilaiselta"... juupajuu. Lompsa on tyhjä ja auto palasi huonompana...
Jarruletkut on joo vaihdettu, väitti että paineenalennin vasemmalla takana rikki ja siksi vasemmassa takajarrussa liikaa tehoa.
Samalla katottiin aurauskulmat.
Lopputuloksena ratti on yhtä vinossa ku viedessä, auto hakee oikealle, kun painaa jarrua, niin oikea etujarru ottaa ekana koviten ja auto lähtee rajusti kääntymään... Poljintuntuma snadisti parempi, mutta ei hyvä vieläkään.
Sitten tähän perään paljon painokelvotonta sanottavaa... asdölefjha wöeoödsmflksadfshÖDSE ÖH
-
Nyt sain auton "ammattilaiselta"... juupajuu. Lompsa on tyhjä ja auto palasi huonompana...
Jarruletkut on joo vaihdettu, väitti että paineenalennin vasemmalla takana rikki ja siksi vasemmassa takajarrussa liikaa tehoa.
Samalla katottiin aurauskulmat.
Lopputuloksena ratti on yhtä vinossa ku viedessä, auto hakee oikealle, kun painaa jarrua, niin oikea etujarru ottaa ekana koviten ja auto lähtee rajusti kääntymään... Poljintuntuma snadisti parempi, mutta ei hyvä vieläkään.
Sitten tähän perään paljon painokelvotonta sanottavaa... asdölefjha wöeoödsmflksadfshÖDSE ÖH
En usko että paineenalennin rikki ois, itellä kans putkien vaihdon jälkeen meni vasen takarenkas asfaltillaki lukkoon ennen etujarruja sekä oikea etujarru otti enempi kii ja auto puolsi jarrutuksissa. Itellä vika korjaantuu ku vaan jarrutteli.
-
Nyt on takuukorjauksena laitettu ratti about suoraan ja ohjaustuntuma parani. Jarruista väitti vielä vasenta takaa ylitehokkaaksi. Toinen asentaja käytti mulle autoa dynolla. Toleranssit per akseli oli max 10% (etu ja taka akseli sekä käppäri). Vasen taka oli teholtaan karvan yli 2,5 mut ei kai sillä merkitystä katsastukseen, niinku väitti aiemmin? Lisäks jarruis paljon nyt uutta osaa palaa levyy er menee vähän aikaa et kaikki aseuttuu ja hioutuu pinnat.
Näillä mennään nyt. Ja oli sit eka ja vika kerta tossa korjaamossa.