Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: S.M.R - 06.01.2013, 14:12:23
-
Noniin. Tässä tuli vanhempien v70 volvoa rempattua ja lämppärin kennon vaihtaessa putosi tuolta hanskalokeron tienoilta tälläinen piuha joka oli katkennut.
Mikähän johto on kyseessä? Tuo harmaa osa johdosta tulee tuolta vasemman diskantin suunnalta elikkä nousee tuonne apparin etuairbägin suuntaan ja sieltä jatkaa matkaa jonnekkin.
http://imageshack.us/photo/my-images/341/img2603bl.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/715/img2602cm.jpg/
Autosta hävisi keskuslukitus viime kesänä (ei enää kaukosäädin avannut eikä lukinnut autoa) ja mietin voisiko tuo piuha liittyä asiaan?
Volvolla sanoivat että pitäisi kuskin puolelta jokin boksi vaihtaa (hinta 500€) joten jätettiin asia silleensä. En tiedä mitä autolle tekivät mutta nyt keskuslukko toimii avaimesta mutta häly ei mene päälle. Silloin kun kaukosäätimellä ei saanut keskuslukkoa auki/hälyä pois päältä niin avaimella ovesta menemällä ovet kyllä aukesi mutta häly rupesi huutamaan.
Jos johto ei liity asiaan niin onko muita vikakohteita mitä voisi katsastaa että saisi kaukosäätimen ja hälyn toimimaan?
Sitten vielä tämmöinen juttu. Eilen lähdin kyseisellä autolla ajamaan ja ihmettelin kun ratti oli reilusti vinossa että auto meni suoraan. ABS valokin paloi. Mutkassa ihmettelin auton käytöstä ja stoppasin tienposkeen. Ovi auki ja autolle kaasua, totesin että auto etenee mutta kuskin puolen takarengas ei pyöri. Pakkia vähän matkaan ja lähtö eteenpäin ja homma toimii. Teki tämän lukituksen eilen monta kertaa, kesken mutkan saattoi hiljaisessa vauhdissa kuulua pamaus ja rengas oli lukossa. Lähti pakittamalla ja eteenpäin lähtemällä taas pyörimään. Onko vikaa syytä lähteä katsomaan viallisesta abs anturasta vai onko jarruissa mitä vikamahdollisuusksia?
Entäs pyörän laakeri tai napa voiko olla jotain leikkaamista? Kun pakilla lähti kuiteski pyörimään..
Apuja ja vinkkejä asioihin liittyen.
-
Takarengasta vaivaa varmaan käsijarrun jumittaminen/jäätyminen
-
Näyttäis hieman coaxiaalikaapelilta, olisko radion antenninjohto?
-
Hifiin minäki epäilisin tuon johdon liittyvän..
-
Tuo kaapeli on NMT puhelimen kaapeli. Ei liity keskuslukkoon mitenkään.
Pyörä saattaa jumittaa irronneiden käsijarrukenkien pintojen vuoksi. Mahdollisimman pian rumpu auki ja tarkastamaan. Saattaa nimittäin vauhdissa jumittuessaan hajottaa koko navan. Suosittelen että älkää ajako ennen kuin tarkistatte.
Ja ABS valo palaa todennäköisesti jumittavan pöyörän vuoksi.
Ratti on vinossa sen takia kun siihen ei ole tehty pyörän suuntauksia, joko lainkaan tai sit väärin. Raidepäitä ja alatukivarsia vaihdellessa kulmat muuttuvat helposti.
-
Luultavasti jarrukengästä pinta on irti.
-
Itellä oli -97 v70 ja siinä kauko-ohjain ei pelannut kun metrin päästä, lopulta viaksi selvisi että ton vastaanottimen teho oli heikentynyt. Vastaanotin sijaitsee mittariston päällä, tilasin purkaamolta "uuden" rasian ja koodasin vanhan kaukkarin ni johan rupes toimimaan. Rasia maksoi 60€ ja -97 mallissa pystyy vielä ite koodaamaan nuo kapulat, muistaakseni -98 ylöspäin on jo erillainen vastaanotin/johtoliitin ja koodaus tapahtuu testerillä :ristus
-
Tuossa just takaluukun kaasujousia vaihtaessa huomasin että kattopahvin ja pellin välissä tulee tuonne takaluukulle tuo piuha. Sekä on siis NMT puhelimen piuha?
Autossa kyllä oli nokian johonkin vanhaan puhelimeen auto setti mutta se otettiin pois käytöstä. Mites tuo siihen liittyy kun ei kuitenkaan tuohon nokian "ohjausboksiin" joka sekin oli hanskalokeron alla niin siihen tuo piuha ei varmasti tule. Vai onko NMT jotain muuta kuin tuo nokian setti?
Pomolle:
Juu se abs valo palaa vain kun pyörä jumissa ja hetikun rengas taas pyörii niin valo häviää ja absit toimii taas.
Ja tuo ratin vinous niin se oli tietty sen takia siis vinossa kun yksi rengas takaa lukossa ja perä tietty pyrki kokoajan kampeamaan erisuuntaan kuin keula. Eli siksi piti kääntää kokoajan vasemmalle reilusti. Itse en tätä tosiaan tajunnu ennenkuin mutkassa mietin notta irtoopas perä herkästi. :2funny:
Hetikun rengas lähti taas pyöriin niin ohjaus tietty normalisoitui.
Mites tuo käsijarrukenkien tarkastus tapahtuu?
Auto ylös ja kyseinen rengas irti, mitäs sitten?
Niin ja tuo kaukosäädin ei toiminut läheltäkään. Aikasemmin otti kaukaakin mutta yhtenä päivänä ei ottanut kummallakaan kakella ei edes ikkunasta kiinni.
Voisiko vika silti olla tuossa boksissa? Saako boksia näkyville muuten kuin ottamalla mittaristoa irti?
-
Renkaan jälkeen pitää vielä ottaa jarrulevy irti, sieltä löytyy käsijarrukengät
-
Joku puhelin tms kaapeli se jokatapauksessa on. Ja jos se oli poikki niin mistä tiedät missä se on ollu kiinni kojelaudan syövereissä.
Oliko siinä Nokian boxissa tuollainen kaapeli kiinni?
Käsijarrukengät saa näkyviin seuraavasti:
-pyörä pois
-jarrusatula pois
-hieman rullaa rummun reiästä tähtipyörästä kenkiä kauemmas rummusta
-ohjuritappi rummusta/levystä irti jos on sellanen
-sit pitäs rummun lähtee vetämällä
Irrallisten pintojen vuoks saattaa ahdistaa mutta hiukan pyörittämällä rumpua eri kohtaan se kyllä irtoo.
Ja muista laittaa satula jotenkin roikkumaan koska jää jarruputkin varaan vaan!!
-
Joku puhelin tms kaapeli se jokatapauksessa on. Ja jos se oli poikki niin mistä tiedät missä se on ollu kiinni kojelaudan syövereissä.
Oliko siinä Nokian boxissa tuollainen kaapeli kiinni?
Kyseessä on Nokia CarKit (CK-jotain, lukee siinä mustassa purkissa) HF-sarjan ulkopuolisen GSM-antennin kaapeli.
Kaapeli on ollut kytkettynä siihen puhelintelineeseen, joka lienee vaan raksittu pois kojelaudasta.
Veikkaisin CK-91 sarjaa.
-
Kyseessä on Nokia CarKit (CK-jotain, lukee siinä mustassa purkissa) HF-sarjan ulkopuolisen GSM-antennin kaapeli.
Kaapeli on ollut kytkettynä siihen puhelintelineeseen, joka lienee vaan raksittu pois kojelaudasta.
Veikkaisin CK-91 sarjaa.
Niin muuten tais ollakin ettei tullu boxiin toi kaapeli.
-
Tämmöisen jutun sain äsken kuulla eli autosta on pyöränlaakeri ujeltanut jostain nurkasta. Mutta ei ole vähään aikaan ujeltanut.
Voisiko olla että juuri kyseisen renkaan laakeri vetelee viimeisiään? Milläs pyöränlaakerin kunnon helpoiten selvittää?
Vika lienee laakerissa tahi kengässä..
Nyt pysyy takaluukku ylhäällä, oli aika helppo rasti kun tajusi kuinka pumput irtoo.
Viel ovistopparin vaihto ja tuon pyörän vian selvitys ja alkaa oleen homma pulkassa.
Sit volvo taas kunnossa.. 8)
Kiitoksia jo tulleista vastauksista, tosi kätevää kun saa kysymyksiin nopeasti apua silloin kun auto on pukeilla ja tilanne päällä. :)
-
Laakerin testauksessa kaksi hommaa:
1. Kunnon ote renkaasta ja heiluttelemaan. Jos lonksuu ja tuntuu väljää, on se myös kanssa väljä.
2. Pyörä ilmaan ja laitat pyörimään. Jos kuuluu rohinaa, laakeri vaihtokunnossa.
-
pyöränlaakerin kunnon saa selville kun nostaa pyörän ilmaan ja ottaa renkaasta kiinni ja heiluttaa, jos heiluu, laakeri on väljä. Varmistaa voi vielä siten että jos heiluminen loppuu jarru pohjassa vika on varmasti laakerissa eikä tukivarsissa.
-
Niin ja tuo kaukosäädin ei toiminut läheltäkään. Aikasemmin otti kaukaakin mutta yhtenä päivänä ei ottanut kummallakaan kakella ei edes ikkunasta kiinni.
Voisiko vika silti olla tuossa boksissa? Saako boksia näkyville muuten kuin ottamalla mittaristoa irti?
Mahdollisesti vika voi olla boksissa jos k-lukko pelaa avaimella ovesta.. Kojelaudan päällimmäinen osa pitää irroittaa...
Ilmasuulakkeet kun ottaa pois löytyy muistaakseni yht.4 torx ruuvia, huurunpisto suulakkeiden alla (kojelaudan päädyissä) yht.2 ruuvia, diskanttien ritilöiden alta yht.2 ja hansikaslokero irti ja sieltä alta 3kpl 10mm kannalla olevaa pulttia/mutteria + airbaginliitin irti ja homman pitäis olla siinä.. ja tärkeimpänä tietysti ennen bagin liittimen irroitusta irroita akun - kaapeli ja odota väh.2min.
-
On tullu törmättyä rikkinäisiin laakereihin joissa EI ole tuntunut minkäänlaista välystä eikä korvakuulolla ole kuulunut käsin pyörittäessä minkäänlaista ääntä vaan vika paikallistettu pelkästään tienpäällä ajamalla.. sarjassamme hankalat tapaukset :-\
-
On tullu törmättyä rikkinäisiin laakereihin joissa EI ole tuntunut minkäänlaista välystä eikä korvakuulolla ole kuulunut käsin pyörittäessä minkäänlaista ääntä vaan vika paikallistettu pelkästään tienpäällä ajamalla.. sarjassamme hankalat tapaukset :-\
Mulla oli tuossa omassa V70:ssä takapyöränlaakeri just tuollanen. Ei väljää eikä tuntunu mitään kun pyöritti. Oikeen lujaa kun sai renkaan pyörimään niin kuului pieni jurina. Laakerin irrallaan ollessa sit tunsi paremmin.
-
Mulla ujelsi V50:ssä laakeri ja ajattelin että ajan niin kauan että tuntuu välys, että tietäis kummalta puolelta laakeri on mennyt. No ääni kuitenkin vei voiton ja mielestäni se kuului repsikan puolelta, ja vaihdoin sen ja väärähän se oli :D
-
takarengasta, mulle sattui sama jos kylmällä kelillä, nii kuului pamaus ja eteenpäi lukkoon, jne.. tutkin ja löysin vian, käsijarruvaijeri oli jumissa ja paskana, vaihoin uuden vaijerin, ja ei enää ongelma. ehkä sama sul, tai voi olla myös käsijarrunkenkien pinnat irtos, tyyppivika.
-
Laakerin kunnon selvittämiseen hyvä kikka, pyörä ilmassa pyörittää ratasta reilusti ja kierrejousesta kokeilee kevyesti sormella tuntuuko värinää, jos tuntuu -> laakeri kaputt.