Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: zemex - 06.01.2013, 16:13:50

Otsikko: S60 (250tkm) öljyn normaali kulutus/ kova öljyn kulutus
Kirjoitti: zemex - 06.01.2013, 16:13:50
Mikähän mahtaa olla 2.4 vapari koneella normaalia öljyn kulutusta ja mikä ei?
Autolla ajettu 248tkm.

Ennen lapin reissuun lähtöä lisäsin öljyä n.0.8l. Reissun jälkeen n.1500km ei yhteen putkeen kuitenkaan, on
öljy mittatikun alarajassa. Onko tämä normaalia?

Ei savuta sinistä eikä valkosta.
Jäähdytinnesteet puhtaat eikä katoa.
Kone käy hyvin ja liikkuu.
Otsikko: Vs: S60 öljyn normaali kulutus
Kirjoitti: TapioR - 06.01.2013, 16:15:13
Paljonko on ajettu?
Eli mitä mittari näyttää.
Otsikko: Vs: S60 öljyn normaali kulutus
Kirjoitti: veikko - 06.01.2013, 16:43:39
ei ihan normaalia kyllä ole vrt. esim oma t5, 6 tonnia samoilla öljyillä ja ei yhtään ollut kuluttanu.
Otsikko: Vs: S60 öljyn normaali kulutus
Kirjoitti: rmax - 06.01.2013, 17:25:35
Ei kyllä ihan normaalilta kuulosta, omalla ajettu 230tkm ja 20tkm öljynvaihtovälillä ei ollut tippunut yhtään ylärajasta. Nyt tosin öljynvaihto 10tkm välein.
Otsikko: Vs: S60 öljyn normaali kulutus
Kirjoitti: zemex - 06.01.2013, 17:41:57
Autolla on nyt ajettu 248tkm.
Kun ostin auton se ei silloisilla öljyillä kuluttanut  päälle 1000km aikana yhtään.
Vaihdoin sitten öljyt castrol magnatec 5w-40 ja alkoi mielestäni silloin
kulumaan. Aikaisemmin siinä on ollut Mobil 1 5w-40 öljyt.
Otsikko: Vs: S60 öljyn normaali kulutus
Kirjoitti: Teutori - 06.01.2013, 20:57:13
Autolla on nyt ajettu 248tkm.
Kun ostin auton se ei silloisilla öljyillä kuluttanut  päälle 1000km aikana yhtään.
Vaihdoin sitten öljyt castrol magnatec 5w-40 ja alkoi mielestäni silloin
kulumaan. Aikaisemmin siinä on ollut Mobil 1 5w-40 öljyt.
No, eihän siinä ole muuta, kun vaihdat aikaisempiin öljyihin  8)
Sekun on aivan tosi ,että eri öljyillä on erilaiset ominaisuudet.
Mutta tästä ei täällä sen enempää koska Modet poistaa tämän kuitenkin osastolle "Mitä öljyä" ja se on varmaan haulla saatavissa, 8)
Otsikko: Vs: S60 (248tkm) öljyn normaali kulutus
Kirjoitti: coolower - 06.01.2013, 22:39:58
Korkealta kuulostaa.
Mulla on tuo uudempi 2.4T kone tuossa omassa V70 ja öljyä menee 2 litraa 10000- 12000km
Kilometrejä 336 tkm.
Castrollin sport edgeä käytin ekat 1.5vuotta mutta sitä kului varmaan tuplat joten vaihdoin muihin merkkeihin ja kulutus on vakiintunut tuohon noin 2 litraan kymppitonnilla.
Eli öljynvaihto, lisään litran, kun mittarissa 10000km , öljynvaihto ( tikku on alarajassa).

Itse käytän Ultranord öljyjä joita ostan aina Virosta autonhuolto reissujen yhteydessä.
Otsikko: Vs: S60 (248tkm) öljyn normaali kulutus
Kirjoitti: zemex - 06.01.2013, 23:38:23
Näillä öljyillä on nyt ajettu semmonen 8000km eli olisi kohta vaihto edessä.
Ensimmäinen kerta kun lisäsin tuohon öljyä ja nyt pitäisi lisätä myös..
Otsikko: Vs: S60 (248tkm) öljyn normaali kulutus
Kirjoitti: Ticsa - 07.01.2013, 23:53:24
Sama kone itellä ja samat öljyt. Jossain 6tkm jälkeen pitää ruveta lisäilemään. Täytynee varmaan itekkin koittaa jotain muuta merkkiä ens kerralla.
Otsikko: Vs: S60 (248tkm) öljyn normaali kulutus
Kirjoitti: V70S40 - 08.01.2013, 13:50:53
V70 -02 2.4 kone. Öljynvaihtovälillä (20tkm) pitää lisäillä noin pari-kolme litraa. Öljysyöppö mikä öljysyöppö. Öljyn merkillä ei mun havaintojen mukaan ole ollut mitään merkitystä öljynsyöntiin.
Otsikko: Vs: S60 (248tkm) öljyn normaali kulutus
Kirjoitti: Kaasuvolvo - 08.01.2013, 14:57:45
V70 2.4 Bi-Fuel -03 ajettu 190tkm, eli ajan pääasiassa kaasulla joka käy kuumempana kuin bensa (jos se jotain vaikuttaa). Vaihdan öljyt aina kesäksi ja talveksi, eikä sinä aikana tarvitse lisätä yhtään. Kilometrejä tulee ehkä 10tkm. Olen huomannut, että jotkut öljyt kuluvat ja joutuu lisäämään joitakin desejä ja jollain toisella ajaen ei tarvitse. Öljy on ollut 5W40 muistaakseni aina, merkki vaan vaihtelee rahatilanteen mukaan. Kerran oli jopa Mobilia kun vielä oli töitä.  8)
Otsikko: Vs: S60 (248tkm) öljyn normaali kulutus
Kirjoitti: timo70 - 08.01.2013, 20:25:12
V70 2.5T -04 217tkm ja vuodessa, (n. 15tkm) öljyn pinta tippuu ehkä parin X:n verran.
Öljynä Castrol mikälie, mitä nyt Biliassa laittavat.

Aika isoilta tuntuu nuo teidän kulutuslukemat.

Otsikko: Vs: S60 (248tkm) öljyn normaali kulutus
Kirjoitti: simojet - 08.01.2013, 21:30:42
S 60 aut.170hv aj.285000 huollot 20t välein, mobil 0-40öljyt
huolto välillä ylämerkistä-vähä alle puoliväliin kuluu
Otsikko: Vs: S60 (248tkm) öljyn normaali kulutus
Kirjoitti: Teutori - 08.01.2013, 22:01:43
No, mulla 10 tuhannen vaihtovälillä ei juurikaan vajaantunut S60 2.5T -04
Mutta se, että missä kilometreissä ne öljyt vaihtaa  ;) siinähän se niksi on, uskooko tuohon vaihtoväliin vai ei, minä olen sen verran epäluuloinen etten aja samoilla öljyilla 20:tä tuhatta, ja selitä, että öljyä kuluu  :)
Autosta riippumatta itsellä on vaihtoväli max 10thkm .
Ja todellakin, se on pitkälti kiinni siitä mitä öljyä käyttää, mutta tästä topiikista ei tehdä " mitä öljyä" topiikkia, vaan jokainen saa hakea omaan autoonsa parhaiten soveltuvia liukastusaineita, merkistä riippumatta.
Otsikko: Vs: S60 (248tkm) öljyn normaali kulutus
Kirjoitti: mtl69 - 11.01.2013, 19:46:28
Itsellä S80 2.4 170hv ajettu 268 tkm ja 10 tkm välein vaihdan öljyt,vaihdon aikaan öljyn raja laskenut n.1/4 täydestä joten öljynkulutus lähes olematon.
Otsikko: Vs: S60 (248tkm) öljyn normaali kulutus
Kirjoitti: eki_j - 11.01.2013, 22:35:42
Hmm... Mitähän tuolla S80:llä olikaan ajeltu - noin 315 tkm. Sen pari vuotta / 20tkm olleena on öljyä saanut lisäillä noin 4l kannullisen vaihtovälillä. Pitäisi ottaa projektiksi venttiilivarsien ohjuritiivisteiden vaihto, eiköhän tuo sillä tokene. :P
Otsikko: Vs: S60 (248tkm) öljyn normaali kulutus
Kirjoitti: TK1974 - 12.01.2013, 14:48:01
S60 -01, 2.4 140hv, 227tkm ajettu, melkein tasan vuosi ja 13tkm sitten öljyt vaihdettu ja nyt pinta näytti olevan vähän yli viivojen puoliväliä.  Suurin osin pätkä/kaupunkiajoa vain.
Otsikko: Vs: S60 (248tkm) öljyn normaali kulutus
Kirjoitti: zemex - 02.04.2013, 21:53:53
Mistähän päin sitä vikaa lähtisi etsiin kun näyttää öljy maistuvan.
Öljyt vaihdettu 1500km sitten ja nyt näytti olevan melkein puolessa välissä tikkua.

- Kylmänä käynnistäessä ei tule sinistä vaikka polkaisis kaasua reippaammin.
- Ei öljyä jäähdytinnesteiden seassa tai muissa nesteissä.
- Ei lammikoita auton alla.

- Moottorin päällä (suojan alla missä tulpat ja puolat) näytti olevan jonkin verran öljyä.
Tuon enempää ei ole ehtinyt vielä tutustua. Kone tuntuu käyvän ihan normaalisti ja ääntää nätisti.
Otsikko: Vs: S60 (250tkm) öljyn normaali kulutus/ kova öljyn kulutus
Kirjoitti: zemex - 07.04.2013, 21:58:59
Eikö kellään löydy tietoa mistä suunnalta tätä vikaa lähtisi metsästään?
Otsikko: Vs: S60 (250tkm) öljyn normaali kulutus/ kova öljyn kulutus
Kirjoitti: Fact0ry - 07.04.2013, 22:22:55
Jos ulkopuolisia vuotoja ei löydy tai jäähdytysnesteen sekaan ei kerry öljyä niin silloin ainoa vaihtoehto on sisäinen vuoto, joka johtuu yleisimmin joko venttiilinvarsien kumeista tai männänrenkaista.
Otsikko: Vs: S60 (250tkm) öljyn normaali kulutus/ kova öljyn kulutus
Kirjoitti: zemex - 08.04.2013, 00:03:31
Jos ulkopuolisia vuotoja ei löydy tai jäähdytysnesteen sekaan ei kerry öljyä niin silloin ainoa vaihtoehto on sisäinen vuoto, joka johtuu yleisimmin joko venttiilinvarsien kumeista tai männänrenkaista.

Jos venttiilinvarren kumit on mennyt niin eikö sen pitäisi kylmänä huomata kun käynnistää?
Käynnistäessä ja vaikka vähän polkaisee ei tuu sinistä enkä ole haistanut mitään epänormaaliakaan.
Ihan normaalia vesihöyryä tupruttaa.

Entä sitten nuo männänrenkaat?
Otsikko: Vs: S60 (250tkm) öljyn normaali kulutus/ kova öljyn kulutus
Kirjoitti: Nortti - 08.04.2013, 11:14:53
Eikö kellään löydy tietoa mistä suunnalta tätä vikaa lähtisi metsästään?

Entäs niinkin yksinkertainen vuotopaikka kuin ahtimen paluuöljyn läpivienti moottorille? Vapaastihengittävässä moottorissa putken tilalla on noin 20mm tulppa. Tulppia on lennellyt pois jolloin ylärajaan täytetty öljy ruiskuu pois isommilla kierroksilla.

Tulpan ja reiän paikka on lohkossa aika tarkkaan pakoputken alkupään kohdalla. Suunta on viistosti ylhäältä mutta paikan näkee alapuolelta. Jos tulppa puuttuu ja öljyä on ylärajassa roiskuu sitä pakoputkeen isommilla kierroksilla ja käryääkin kuumassa putkessa.
Otsikko: Vs: S60 (250tkm) öljyn normaali kulutus/ kova öljyn kulutus
Kirjoitti: Mustalaatikko - 08.04.2013, 12:24:28
ainakin kasipätkässä oli niin kovan luokan katalysaattori vielä 20 vuotta vanhana, että vaikka öljyä kului vuosia litra tonnilla sitä ei tullut kosteutena moottorista ulos minnekään eikä putkesta tullut näkyvää savua, hajussa saattoi joskus haistaa vähän öljyn käryä. Mutta kun konetta ei koskaan avattu ja kunnostettu niin se lakkasi toimimasta alle 300k ajettuna  :-\
Otsikko: Vs: S60 (250tkm) öljyn normaali kulutus/ kova öljyn kulutus
Kirjoitti: zemex - 08.04.2013, 21:40:11
No niin tuossa kun kylmänä käynnistin työpaikan pihasta ja polkaisin hieman kaasua niin
sinistähän sieltä tuli. En oo kyllä ihan varma oliko se sinistä vai mustaa. Pahalle se haisi.
Hieman kone piti semmosta röpöttävää ääntä kun polkas kaasua..

Eli venttiilivarren kumitko nuo on nyt mennyt?

Mitä saa varata aikaa, mitä kaikkea pitää hommata kumien lisäksi ja mitä tulee osat maksaan?
Ja jos ei alakkaan tekeen itse niin mitä mahdollisesti saa korjaamolla pulittaa?
Otsikko: Vs: S60 (250tkm) öljyn normaali kulutus/ kova öljyn kulutus
Kirjoitti: Fact0ry - 08.04.2013, 22:12:34
No niin tuossa kun kylmänä käynnistin työpaikan pihasta ja polkaisin hieman kaasua niin
sinistähän sieltä tuli. En oo kyllä ihan varma oliko se sinistä vai mustaa. Pahalle se haisi.
Hieman kone piti semmosta röpöttävää ääntä kun polkas kaasua..

Eli venttiilivarren kumitko nuo on nyt mennyt?

Mitä saa varata aikaa, mitä kaikkea pitää hommata kumien lisäksi ja mitä tulee osat maksaan?
Ja jos ei alakkaan tekeen itse niin mitä mahdollisesti saa korjaamolla pulittaa?
Melko todennäköistähän tuo lienee, että venttiilinvarren kumit siellä falskaa. Joku tietävämpi ottakoon tarkemmin kantaa.

Melkoinen ruljanssihan tuo kumien vaihto noihin on. Jakopään purku ja kannen irrotus osittain. Tässä videossa (HUOM myös osat 2-4) aika hyvin näytetty tuota purkuprosessia vaikka aavistuksen eri malli onkin: https://www.youtube.com/watch?v=WlIjBledtS0

Vaihtaminen onnistunee ilman koko kannen irroitusta, pelkkä "venttiilikopan" irrotus varmaan riittää (tai pikemminkin sitä vastaavan osan irrotus, samallahan lähtee nokat ym.)
Ongelmaksi muodostuu ainakin em. videon Part-3:ssa esitelty, tosin itse tehtävissä oleva, erikoistyökalu jotta venttiilikoppa ylipäätään saadaan painettua takaisin paikalleen.