Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: 4ntti - 06.01.2013, 22:44:03

Otsikko: Häiriö pakokaasujärjestelmässä
Kirjoitti: 4ntti - 06.01.2013, 22:44:03
Kyseinen keltainen valo syttyi kojetaululle ja kiinalainen OBD palikka sekä Torque softa antoivat koodia: P0130 O2 Sensor Circuit (bank 1 sensor 1), eli kyseessä ilmeisesti labda-anturivika? En ole vielä tohtinut uutta anturia Motonetistä hakea josko täällä joku osaisi sanoa voiko vika olla jossain muualla. Anturin johdot ja liitoksen katsoin ja näytti olevan kunnossa.

Kokeilin nollata vikavaloa ottamalla akun kengän irti ja tämä onnistuikin, kunnes valo taas syttyi n.50km jälkeen uudelleen.
Otsikko: Vs: Häiriö pakokaasujärjestelmässä
Kirjoitti: coolower - 06.01.2013, 22:51:21
Itse lopetin lambda ongelmien kanssa tappelun (tuli milloin mitäkin koodia kummastakin lambdasta) ja ostin Ebaysta Boschin molemmat lambdat (keltaisissa laatikoissa). Eipä ole vikavalo palanut sen jälkeen.
Maksoi puolet siitä mitä Suomessa.
Otsikko: Vs: Häiriö pakokaasujärjestelmässä
Kirjoitti: Rami.P - 07.01.2013, 18:16:19
Lambda vikahan tuo on....itellä 0032 koodi päällä ja uutta lambdaa hakemaan.
Ja vain alkuperäis osia joka on denso tai bosch riippuen koneesta. Itellä denson anturi ja semmonen tilalle.
Hintaa näyttää olevan semmoset 150 juuroa varaosaliikkeessa. Sinisellä sitten 300 juuroa.
Otsikko: Vs: Häiriö pakokaasujärjestelmässä
Kirjoitti: Volvlite - 07.01.2013, 18:59:43
.. Ja "sensor 1" kertoo vian olevan ennen katalysaattoria olevassa anturissa. ..
Otsikko: Vs: Häiriö pakokaasujärjestelmässä
Kirjoitti: 4ntti - 07.01.2013, 20:28:06
Kumpikohan minulla mahtaa olla.. Denso vai Bosh? Valmistenumerosta voinee päätellä?
2002 mallia on ja 2.4 170hp
Otsikko: Vs: Häiriö pakokaasujärjestelmässä
Kirjoitti: Rami.P - 08.01.2013, 19:14:51
Mulla on sama kone mutta vuotta vanhempi ja on denson. Turboissa taitaa sitten olla bosch.
Ihan kun googlesta hakee niin löytyy auton ja koneen mallilla niin löytyy.
Otsikko: Vs: Häiriö pakokaasujärjestelmässä
Kirjoitti: pietari - 13.11.2013, 08:06:36
Kyseinen keltainen valo syttyi kojetaululle ja kiinalainen OBD palikka sekä Torque softa antoivat koodia: P0130 O2 Sensor Circuit (bank 1 sensor 1), eli kyseessä ilmeisesti labda-anturivika? En ole vielä tohtinut uutta anturia Motonetistä hakea josko täällä joku osaisi sanoa voiko vika olla jossain muualla. Anturin johdot ja liitoksen katsoin ja näytti olevan kunnossa.

Kokeilin nollata vikavaloa ottamalla akun kengän irti ja tämä onnistuikin, kunnes valo taas syttyi n.50km jälkeen uudelleen.
Lainaanpa tätä topicia. Mulla antaa saman koodin. Ainoa ero on, että tuo koodin 02 on mulla 03 ja mulla tuo koodi on kahteen kertaan, toinen on väliaikainen vika ja toinen pysyvä. Vika valo saattaa palaa viikon ja taas olla viikon palamatta. Nythän se päätti perhana syttyä, kun katsastussetä hyppäsi autoon ja hylky tuli. Käytin eilen paikallisella pajalla. Nollasivat koodit, mutta koodithan tietenkin tulevat uudelleen, kun auton käynnistää. Kehoittivat hankkimaan uuden lambda-anturin (katin eteen tulevan)
Onko se sitten niin, että hankin tuon Motonetin Denson anturin 150 euroa ja ihmettelen sitten lisää, jos vika ei korjaannukaan?
Otsikko: Vs: Häiriö pakokaasujärjestelmässä
Kirjoitti: pietari - 28.11.2013, 08:18:26
No niin. Lambda vaihdettu paikallisella nyrkkipajalla ja vikakoodit katosi. Nyt tuli semmonen ongelma, että kun testerillä ajaa testin läpi, niin senhän pitäisi näyttää tältä:

Sytytyskatkos Kyllä
Polttonestejärjestelmä Kyllä
Peruskomponentti Kyllä
Katalysaattori Kyllä
Happitunnistin Kyllä
Happitunnistimen lämmitin Kyllä

Mulla näyttää tältä:

Sytytyskatkos Kyllä
Polttonestejärjestelmä Kyllä
Peruskomponentti Kyllä
Katalysaattori Ei :idiot2:
Happitunnistin Ei :idiot2:
Happitunnistimen lämmitin Kyllä

Oisko kellään tietoa, missä vika? Pitääkö autolla ajaa lambdan vaihdon jälkeen joku tietty km-määrä, että testi menee läpi? Nyt ajettu n. 300 km. Kyseessä siis S60 -02 170 hp bensa.
Otsikko: Vs: Häiriö pakokaasujärjestelmässä
Kirjoitti: volvo981 - 28.06.2014, 18:33:05
Laitan tähän samaan aiheeseen oman ongelman. Auto on s80 2.9i -98. Lambdan vikavaloa poltti mittaristossa heti kun auton laittoi käyntiin. Putkisto tuli uusittua ja katsottua samalla katteihin. Toinen katti oli yli 50% tukossa. Päätin ostaa uuden putkiston eteen jossa katit ja lambat ehjät. Asennuksen jälkeen vielä otin akun kengän irti. Valo pysyi poissa 10km? Ja tuli takaisin.
Kuuluuko lamban vikavalo vielä nollata testerillä vaikka uudet osat vaihdettu? Joissakin auto merkeissä valo katoaa itsestään kun moottori tunnistaa että arvot taas kunnossa.