Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Kisko - 05.12.2010, 12:59:14
-
:juhau:
-
Volvo 240SE Estate -91/92 Oem+
Moottori
-B230F
Vaihteisto:
-M47
Varusteet:
-ABS
-Sähköpeilit
-Vakionopeudensäädin
-Penkinlämmittimet
-Lämmitettävät peilit
Pyörät:
-Talvella kuvissa näkyvät Scorpius-X orig.vanteet(14")
-Kesällä Draco orig.vanteet(15")
Ulkonäkömuutokset:
-Kirkasvilkkuiset takavalot
-40/30 laskeva GTS-alustasarja
(http://i78.photobucket.com/albums/j95/IGP-84/Volvo/90s/240SE-91/Photoshoot2/758.jpg)
(http://i78.photobucket.com/albums/j95/IGP-84/Volvo/90s/240SE-91/Photoshoot1/SE1.jpg)
Valitettavasti kuvat valitettavan vanhoja, kuvissa valitettavan korkea. Tuoreempia kuvia tulee, kun tämä huoltomuistio/showroom topic kehittyy lopulliseen mittaansa.
Uusi huoltomuistio alkaa tästä hetkestä, mittarilukema 526000km:
Uuteen vuoteen siirrytään mittarilukemalla 529tkm ja risat näillä näkymin, ja lookki on tämä:
(http://dl.dropbox.com/u/4630705/joulukuva.png)
Kuten voi vertailla aloitusviestin kuviin, on keula laskenut noin metrin.
-
Pitänee kaivaa hangesta volle ens viikolla ja mennä nosturille tiirailemaan, että onko pakoputki napannu johonkin paakkuun kiinni vai onko sieltä vaan villat karussa. Ääni on meinaan ihan normaali desibeleiltään mutta soi matalammalta, jos villakato niin saa olla, jos pakoputki vuotaa niin tarvii varmaan laittaa se turbån putkisto tilaukseen. Yllemmäs pitäis putkea nostaa, kun aikamoneen lumikikkareeseen ehti kolahtelemaan tossa kun oli ajossa, nyt on onneks jo pari viikkoa saanu olla vanhus vähemmällä ajolla.
Mittarilukema ehti pyörähtämään 530n yli. :o
-
Hyvin säilyneen näköönen varkku 8)
-
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/217666_1653675262857_1266327312_31359069_4592827_n.jpg)
Kevättä pukkaa, vimosia kuvia talvikiekoilla. Kesäks vieläkään mitään kunnon vanteita :-\
-
Käännetyt pellit \o/
-
Käännetyt pellit \o/
Koitin viimekesänä hetken pitää, mutta 15" käännetyt oli liian pienet tähän, tarveis melkeen tehä 16"sista.
-
Kesäkiekotettu. Vastoin omaa muistia tallin perältä löyty Dracot, ihan fiksut tohon, mutta kaipaisivat spaceria väliin, jää niin ikävästi kaaren sisään.
Fotoa tuloo, kunhan oon kerenny peseen auton, eli varmaan loppuviikosta.
(http://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/222397_1688794980828_1266327312_31403546_7045856_n.jpg)
-
Onko noista jousista otettu rälläkällä pois? Näyttää omaan silmään hyvälle. ;)
-
Onko noista jousista otettu rälläkällä pois? Näyttää omaan silmään hyvälle. ;)
Ei ole, ihan GTS-jousisetti tuninKstudiolta.
-
Dodiih, kun ei muita kun yks itänaapuri oo koittanu ostaa niin kaippa tää otetaan työstöön, maanantaina seisontaan ja sitten pukeille.
Eli, etutolpat taas irti, tällä kerralla puhalletaan ja maalataan niin on nättiä, viimeksihän jo vaihdettiin jouset ja iskarit parempiin. Takapäähän heitetään myös jouset ja iskarit paikalleen jos löydän mihin oon varastoinu, melkeen vuoden kohta ootellu asennusta. Kiveniskuja sen verran helmoissa, että meinasin notta vois niistä ruopia ton massan pois, poistaa helmalistat, hitsata kiinnitysreiät kiinni ja maalata helmat kiiltävän mustaksi(toistaiseksi). Ideahan on jossain vaiheessa poistaa myös mädätyslistat(460GLEn härvelin vika), mutta ei oo vielä varaa käyttää sitten sen jälkeen maalarilla, pitäs maalauttaa pilarien alapäihin asti, ja katto sitten näillä näkymin mustaksi, ihastuin niin pahasti LIVEn mustakattoseen urheiluvolvoon S*
Harmi kun ei oo tällä hetkellä pelimerkkejä, muuten avklta hakisin toisen tekniikan tähän V:>
-
Kiva ku voi olla osasyyllisenä. :hello:
Kyllä tuolla mädätyslistojen poistolla saa jatkettua ovien terveyttä pitkästi tulevaisuuteen.
Itekkin ajattelin vetästä nuo helmat mustiks, tuntuu kuitenki sopivan paremmin varsinki nelioviseen.
-
Tänään sitten aloitettu räpellys ja kuskin helmasta hitsattu umpeen listanreiät, tossa kohtapian hiekkapuhallan sen ja sitten vedetään kunnon pohjamaalia tällä kertaa, eikä spraypaskaa.
Hiekkapuhallusalue on helma + etulokasuojan ja takakaaren mädätyslistojen alainen alue, takalista oli hoitanut funktionsa oletetulla tavalla joten hyvä päästä nyt nappaamaan alku kiinni niin ei tarvii paikkailla myöhemmin. ;)
-
Laita nyt hyvä mies kuvia! Mulla on tässä sama homma vähä niinko eessä ;D
-
Laita nyt hyvä mies kuvia! Mulla on tässä sama homma vähä niinko eessä ;D
Laitan laitan kuha kerkeen.
Ohhoh, avasin uuden otteen vasta nyt kirjekuoresta niin oli rengaskokoihin lisääntyny 205/55 R16, mikäköhän tietokonehäiriö. :o
-
(http://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/251496_1898399860819_1266327312_31637246_3901480_n.jpg)
Hiekkapuhaltamaton mutta hitsattu
(http://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/251496_1898399900820_1266327312_31637247_5139758_n.jpg)
"Hetkeä" myöhemmin(hiekkapuhallettu, maalattu ruosteenestomaalilla ja mustalla pintamaalilla), harmi vaan että erehdyin kiiltävää mustaa ostamaan, kun mattaa piti, noh pikkumurheita.
Ei oo ihan viimesen pääl tasanen helma, mutta en oo kulmamies, joten mulle riittää että on ruosteeton ja listaton, sekä kun ei oo koritinaa, niin en ala millään kiteillä leikkimään, niillä vaan pilataan autot. 8)
-
(http://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/263259_1915486567976_1266327312_31658067_5008918_n.jpg)
Tänään on sitten hävitetty vaihtokaupan kautta tää auto. Viimenen kuva viimeseltä matkalta.
Ps. jos joku haluaa käydä pelastaa jalasjärveltä mihin meni, niin voin antaa numeron, vaihdossa kelvannee raha tai pari huonompihappista Volvoa. Tai ehkäpä jokkisromujakin.
-
Hattua nostan ja kumarran. Vuoden myyntityö ja nyt kaupat. Liian halvalla menee tänä päivänä nämä 240set. Aavikolle tai tai ydinsodan bunkkeriin 30vuodeksi, niin katotataan mikä on tilanne sitten.
-
Aavikolle tai tai ydinsodan bunkkeriin 30vuodeksi, niin katotataan mikä on tilanne sitten.
30 vuoden kuluttua jos ajaa vanhalla bensavolvolla, niin häkki heilahtaa oitis. :D
-
30 vuoden kuluttua jos ajaa vanhalla bensavolvolla, niin häkki heilahtaa oitis. :D
Meitä on sitte häkissä aika paljon :D
-
Kisko kuulemma taltioinut tän nyt, oli väliomistajalla ottanu osumaa aika paljon. Ja mittarista hävinny n.200tkm :facepalm:
-
Näin pääsi käymään. Voepi olla että kirjoittelen tähän jatkoksi jonkinlaista tarinaa..
Ensi töikseni tein kabiinissa avohakkuun saadakseni järkyttävää wunderbaumin käryä hieman hälvenemään. Roskikseen lennähti seitsemän (7) kuusta.
Työlistaa:
-Kokonaisvaltainen puhdistus. Varsinkin sisusta on melkoisessa ryönässä.
-Pyöränkaarien reunojen hionta, maalaus ja kiveniskumassaus. Myös takaluukun alareuna ja parin oven alareunat hiottava ja maalattava. Yksi hitsausta vaativa paikka jonka oon löytänyt on oikean takavalon alla.
-Pakoputken vuodon eliminointi. Vuotaa ennen lambdaa, mistä syystä vetäisee seoksen todella rikkaalle ja aiheuttaa käyntihäiriötä.
-Perushuoltoa; öljyt, suodattimet, jäähynesteet, jakohihna. Tulpat tuli jo vaihdettua.
-Uudet takajouset ja korkeuden justeeraus. Nykyiset ovat niin lyhyiksi rälläköity että auto näyttää kauhialta lintalta. Etujousethan tuossa ovat AtAin asentamat madallusjouset. Keulan korkeus on siinä kintaalla, vois olla vähän korkeampikin.
-Käsijarrun säätö
-Mittariston saattaminen kuntoon. Taustavalot pimeänä ja bensamittari ei toimi, siitä kuulemma anturilta johto poikki. Lukeman palauttaminen oikeaksi eli n. 535 tkm
-Etupenkkien vaihto. Kuskinpenkki retkahtanut aivan helvetillis-perkeleellisen järkyttäväksi ja hanttarin istuinkin vähän.
-Sisustan paneelit paikoilleen, muutamia irrallaan. Kaikki ovat sentään tallella. Uudet kumit polkimiin...
-Jäätävä erillissarjaviritys pois. Jonkinlaisen ration asennus
-5% säkkikalvot pois laseista, ehkä joskus haaleammat tilalle.
-Etulipan maalaus korinväriin ja lipan kiinnityksen fiksaus
-Kirkkaat etuvilkunlasit
-Lukkoperän asennus
Ja joskus tulevaisuudessa saattaa ehkä mahdollisesti olla projekti B230FT.
-
Joulunaluspäivinä aloiteltu "entisöintiä", nyt kun on kouluhommista vähän taukoa.
Ikävän persraiskauksen kohteeksi auto on kyllä joutunut. Ajettukin ties missä kun etupalkissa, pakoputkessa, tankissa ja munapusseissa on lukuisia kolhuja.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/IMG_1064_zps2d569ce3.jpg)
Lähtökohta. Aiemmin on jo enimmät kurat suihkuteltu letkun kanssa pois. Vasemmasta nurkasta puskurinlista lähtenyt kävelemään, syystä että puskurin pää on vähän noussut ylöspäin. Lisäksi spoilerin pää on irti ja lokasuojan alareuna on vääntynyt. Kuulemma jänikseen osunut, aika stanan läski jänis on täytynyt olla ::)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/IMG_1066_zps8441d0bb.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/IMG_1063_zps2e171c9c.jpg)
Konehuone on kuosissaan, mitä nyt kurainen.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/IMG_1068_zpsc4eff3af.jpg)
Pesun jälkeen näyttää jo paremmalta. Säkkikalvot poistettu ensi töiksi. Samoin Ruumisauto-tarra, sori AtAi ;D
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/IMG_1107_zps6e4ee81d.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/IMG_1061_zps7da4e67a.jpg)
Före
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/IMG_1060_zpsaaa580d1.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/IMG_1073_zpse9c29acb.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/IMG_1076_zpsa82fb7d8.jpg)
Efter
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/IMG_1096_zps04a86ead.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/IMG_1095_zps9f5d6e12.jpg)
Nahkapenkit sedan-pappakeulasta, siihen tulee vähän reis-henkisemmät istuimet.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/IMG_1100_zps212e471e.jpg)
Kaivettava varastosta vielä muutamat ehjät paneelit.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/IMG_1109_zps694510b7.jpg)
Tavaratilassa verhoilut vielä irrallaan, kiinnikenastat yllättäen hajalla.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/IMG_1091_zpsa990dc26.jpg)
Oikea mittarilukema on jossain 535000 tienoilla..
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/WP_000009_zpsb14ed53b.jpg)
Jollakin näyttää olleen vakaa aikomus polttaa koko auto :facepalm:
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/IMG_1104_zps081607c0.jpg)
Jotain hyvääkin. Radion johdot ovat alkuperäiskunnossa.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/IMG_1111_zpsbe984acd.jpg)
Kolhuja..
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/IMG_1112_zps99dcf3c3.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/IMG_1113_zps98d43752.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/IMG_1079.jpg)
Viimeisetkin porkkanavilkut vaihtuivat kirkkaiksi.
-
Hienoa että tämä Volvo on taas elävien kirjoissa! Tuli joskus kuolattua tämän hienoa kuntoa, ennenkuin omaa edes omistin. Värikin on mieleen S*
-
väliomistaja harrastanut lintta-ajoa ihan urakalla tiemma :facepalm:
-
kyllä ne toiset saa nopeasti tuhottua ehjät/hyvät vehkeet,mutta nyt taas suunta oikea! :hello:
-
Pitäjiä on monenlaisia :idiot2: harvemmin kunnollisia
Hyvän laatunen sisusta puhdistettuna ja kivoja painautumia kaarissa, mukava olis oikoa noita :P
Kyllä tästä jotain parempaa, kuin asiallista tuleepi ;)
-
Kauheita asioita tapahtunu vuoden aikana :'( Onneks nyt pääsee hellää huomaan :)
-
Pakoputken vuoto korjattu, käynti parani vähän mutta ei lähellekään sitä mitä pitäisi olla. Sytkä antoi vikakoodin 144, mikä viittais johtosarjavikaan tai ruiskuboksin vikaan. Jotain häikkää ruiskussa on, sillä se ei anna vikakoodiaskista yhtään mitään, ei edes 111:stä. Onneksi on B230F varaosa-auto olemassa ::)
-
Kyljen vauriot näyttäis kovasti kaiteeseen nojaamisen todisteilta, vertaappa korkeutta nuissa jäljissä?
-
Kyljen vauriot näyttäis kovasti kaiteeseen nojaamisen todisteilta, vertaappa korkeutta nuissa jäljissä?
Joo, kaidetta on kuulemma nuoltu.
-
Osia koitettu vaihdella ristiin. Ruiskuboksilla taisi olla joku kosketushäiriö, pienellä räpläyksellä alkoi saamaan vikakoodiaskista yhteyden boksiin. Käyntiin ei kuitenkaan ollut vaikutusta, ei myöskään boksin vaihdolla. IMM:n vaihdolla parani vähän ja sytkäosat kun kokeilin vaihtaa niin nyt auto käy jo aika hyvin.
Siirtopumppuhässäkän johdotukset tuli korjattua. Läpiviennin kohdalta oli kaikki johdot poikki, syy siihen miksi bensamittari ei toiminut. Ja luonnollisesti siirtopumppu oli pimeänä mikä tuskin ainakaan paransi bensan kulkua. Kokeiltava huomenna kun johtojen läpiviennin tiivistemassa on kuivunut, toivottavasti kaikki alkaa pelaamaan. Pumppu ainakin pyörii annettaessa virtasta johtoihin.
-
Ruiskuboksin "kosketushäiriö" olikin vaillinaisesti toimiva järjestelmärele, vai mikä sen valkoisen virallinen nimi nyt onkaan. Nyt vaikuttais siltä että käyntihäiriöt on selätetty. Siirtopumppu ja bensamittarikin alkoivat toimimaan.
Ratiokin tuli jossain välissä asennettua, varaosa-autosta JVC:n cd-soitin. Luonnollisesti iso-adapteria käyttäen, puuhaviritykset on saatanasta :juhau:
-
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/IMG_1213.jpg)
Ratio. Äänentoisto pelaa muuten hyvin mutta yksi kaiutin on pashana, kuuluu vain pientä pihinää. Jos jollakulla on ylimääräisenä alkuperäisiä perus HT-173 kaiuttimia niin yksi sellainen kiitos. Lisäksi olis tarve kahdelle virheettömälle ritilälle, sellaisille joissa on ne metallirinkulat. Vaihtoehtoisesti voidaan ostaa pareittain ökympiä HT-168 kaiuttimia ritilöineen.
Sitten eilisen ja tämän päivän aikaansaannoksia.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/IMG_1206.jpg)
Ruuvasin mittaria ;D Itse asiassa vaihdoin koko mittariston eli ruuvasin "uutta" mittaria. Tuollainen lukema sattui tulemaan, eiköhän tuo ole aika lähellä todellisia kilometrejä. Miksikö vaihdoin, no kävi ilmi että tuohon oli vaihdettu aiemmin alkuperäistä vanhempi mittaristo ja siinä mm. ei ollut ABS-valoa vaan sen paikalla oli ryypyn merkkivalo. Lisäksi nopeus- ja matkamittarit eivät toimineet. Varaosa-autosta sai oikean ikäisen mittariston. Aiemmin ihmettelin miksi tuo edellämainittu ryypyn valo syttyy kun autolla lähtee käynnistyksen jälkeen liikkeelle, se onkin nyt sitten ABS-valo. Syy palamiseen on varmastikin se että perältä ei tule nopeustietoa, sillä nopeusmittari ei toimi edelleenkään. Tiedossa siis kadonneen signaalin metsästys jossain vaiheessa...
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/IMG_1226.jpg)
Jakohihna vaihdettu. Volvon hihna ja joskus jostain Motonetin sarjasta ylijäänyt INA kiristinrulla. Ei ole hinnalla pilattu tuo sinisen hihna, 15 eurunkia...
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/IMG_1203.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/IMG_1214.jpg)
Kirjaimellisesti siipeensä saanut flekti vaihtui ehjään. Sähköflekti laitettaneen joskus tulevaisuudessa.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/IMG_1215.jpg)
Taas nipussa. Kiilahihnat vaihtuivat uusiin, samoin öljyt, suodatin ja jäähdytinnesteet.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/IMG_1224.jpg)
Tällaista projektia aloiteltu. Eteen vaihtuu dieselin jouset jotka laikataan sopiviksi, niin että keula nousee inan verran nykyisestä. Nykyiset KAWin jouset ovat omaan käyttöön vähän turhan matalat ja lisäksi hölskyvät kupeissa. Myös jarrukilvet vaihtuvat uusiin, vanhoista ei ole jäljellä kuin vähän keskiosaa. ABS-mallin kilpiä ei löytynyt mistään joten laitetaan perusmallin kilvet, sen näkee huomenna purettaessa että millaista muokkausta joutuu tekemään. Vaihtolistalla myös tolppien ylälaakerit, ovat väljät ja pitävät kolinaa montuissa.
-
Etutolppia hierottu. Jarrukilpien ABS-modifikaatio oli helppo, ainoastaan kaksi reikää per kilpi piti tehdä. Noista pyörimisanturien rei'istä nyt tuli aika väljät, kulmamiesmäinen ratkaisu olisi ollut tehdä nafti reikä ja muotoilla pelti ympäriltä sopivaksi mutta a) en jaksanut ja b) sopivan kokoista rasiaporaa ei sattunut olemaan...
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/Img_1227.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/Img_1228.jpg)
Ja toinen puoli ennen, välissä ja jälkeen. Navan pintamaali on mustaa vasaralakkaa, jonka todellinen sävy on tuollainen komia "gunmetal". Kilpien pintaan tuli kiveniskumassa.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/Img_1236.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/Img_1239.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/Img_1240.jpg)
Diisselin jousista tuli nyt sitten otettua 1,5 kierrosta pois, toivottavasti ei mee ainakaan liian matalaksi. Jos jää korkeaksi niin otetaan lisää. Vapaa pituushan noissa on selvästikin suurempi kuin KAWeissa, mutta ohuemman langan vuoksi kasaanpainuma on varmasti suurempi. Parin sentin maavaran nousu haussa.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/Img_1230.jpg)
Sitten yhtäkkiä...
mopo käsistä ;D Jarrulevyjen keskiöt maalattu samaisella vasaralakalla, samoin satulat, muut kuvan osat maalattu ja kiveniskumassattu. Tolppien ylälaakerit tuli kuten sanottua uudet. Vanhojen kolina johtuikin osittain löysällä olleista iskarinmuttereista mutta kyllä laakereissakin väljää oli.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/Img_1254.jpg)
Tallissa jemmassa olleet lähes ajamattomat nastarenkaat kävin siirrättämässä peltivanteilta Coronoille.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/Img_1252.jpg)
-
Etutolpat asentuneet paikoilleen. Mitähän tuosta vois sanoa... eipä tuossa ihmeempiä, pulttaa kiinni-hommaa. Koiranluut ja jarrupalat ovat uudet. Satuloiden kaikki männät liikkuvat hienosti, which was nice.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/Img_1259.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/Img_1260.jpg)
Ja korkeaksi jäi. Navan keskeltä kaareen on 38 cm, mikä on sentin vähemmän kuin vakioalustaisessa varaosa-autossa. Pari senttiä saisi laskea. Otetaan kuitenkin takapää käsittelyyn tässä välissä ja ajellaan autolla vähän ja katsotaan mihin keula lopullisesti asettuu. Tarvittaessa vielä puoli kierrosta pois, jolloin kokonaislyhennys olisi 2 kierrosta ja ylälautasetkin tulisivat alkuperäiseen asentoon mikä olisi hyvä.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/Img_1261.jpg)
Tyylikäs stuukki tässä vaiheessa ;D Coronat sopivat autoon hyvin. Niihin olisi jemmassa myös isommat keskikapselit, mutta niiden sovittamiseksi mutterit pitäisi vaihtaa lyhyempiin. Kesäksi alle tulee Virgot. Pieni mainos tähän väliin, nuo Dracot saa hakea korvausta vastaan pois. Päällä on nastarenkaat joista muistaakseni kaksi on loppu ja kaksi vähän siedettävämmässä kunnossa. 150 eurolla lähtee.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/Img_1262.jpg)
Mitähän vielä. Helmat on käytävä läpi jahka alusta tulee iskuun. Sitä silmälläpitäen tuli jo irroiteltua sisälokarit ja roiskeläpät. Kuskin puolella on helman pokkausta murjottu tunkilla, kuten kuvasta näkyy :|
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/Img_1267.jpg)
Foorumilta ostetut tarrat löysivät paikkansa
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/Img_1263.jpg)
Ja nyt kun varustelua on lähdetty parantamaan kohti riistäjäkapitalistitasoa niin hiukan ajanmukaista rekvisiittaa asentui kojelautaan :D Sattui silmään hyllyssä ollut Ericsson Hotline NMT-puhelin, joka oli 90-luvulla isäukon 240:ssä. Luuri oli siinäkin asennettuna juuri tuohon kohtaan.
muok: Ai niin, ratin vaihdoin jossain välissä Turbo-malliseksi.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/Img_1245.jpg)
-
Komea peli se on edelleen, mutta tuo NMT kruunaa kaiken!! :D
-
Komea peli se on edelleen, mutta tuo NMT kruunaa kaiken!! :D
Heh :D
JuHaU hoi! Teetkö tälle topicille samanlaisen "säädön" kuin volveren/Kökön kökkömobiiliprojektiin, eli laitat meikäläisen viestin ensimmäiseksi? Saa sitten otsikkoa päivitellä mieleiseksi :juhau:
-
Heh :D
JuHaU hoi! Teetkö tälle topicille samanlaisen "säädön" kuin volveren/Kökön kökkömobiiliprojektiin, eli laitat meikäläisen viestin ensimmäiseksi? Saa sitten otsikkoa päivitellä mieleiseksi :juhau:
Muutos on nyt tehty, eli topikin aloittajaksi on vaihdettu Kisko AtAi:n tilalle.
T:JuHaU
-
Seuraavaan miittiin sitten näytille tämä ;)
-
Seuraavaan miittiin sitten näytille tämä ;)
Kehtaako tuota, kuitenkin on silloinkin vielä keskeneräinen :D Katsotaan, riippuu onko leimasetä suopealla päällä.
-
Eihän sielä miitissä olis ketään takavetomiehiä jos ei keskeneräsellä autolla saisi tulla :2funny:
-
Takapää nostettu ilmaan, pyörät poistettu ja pesty vähän kuraa pohjasta. Jouset nousivat kupeista vaatimattomat 10 senttiä, "hiukan" on lyhennetty niitä. Mitta navasta kaareen oli 29 cm. Pohjaanlyöntikumit puuttuvat kokonaan joten nekin on laitettava. Takaiskarit ovat aika rapean näköiset, katsotaan jos vaihtaisi uudet.
Toinen takapyörä oli käytännössä kolmella mutterilla kiinni: yksi puuttui kokonaan ja yksi oli löysällä. Kahdesta pultista oli päät pyöristetty rälläkällä ja väännetty väkisin vääränkierteiset mutterit, seurauksena kierteet sileänä sekä kyseisistä pulteista että muttereista. Kristus mitä touhua :facepalm:
-
Hienoa jälkea olet saanut aikaan 8) "Väliomistaja" on saanut kyllä ottaan työkseen tämän raiskaamisen. Myisitkö mulle sopuhintaan nuo KAWin etujouset, nii sais tuota oman Volvon keulimista vähemmälle? ::)
-
Voehan helevata minkälaisella pidolla ollu. :(
Täähän oli hienossa kunnossa AtAin omistuksessa ollessaan (ja nyt tulee varmasti olemaan sitä vielä uudestaan).
edit: noita Kaweja on taidettu jo lyhentää... pitäs olla mun käsityksen mukaan progressiiviset myös 200-sarjassa eli siitä jousesta on otettu se "pehmeä" osa pois (joka myös estää pyörimisen kupeissa).
-
Jeesus, mihin kuntoon menny vuodessa, onneks en hakenu ite pois, olis voinu oikeesti tulla itkuparku, kun niin hyvänä pidin ja sitten joku ääliö onnistuu reilussa vuodessa raiskaamaan ihan täysin, saunan taakse pitäs viedä tollaset, mitkä pilaa siistit yksilöt, olis niitä 500e pommeja tossa mitä vois näin reiskata :knuppel2: Esim. tuo sisätilan siisteys, se oli sisältä semmosessa kunnossa että olis voinu syödä mistä tahansa pinnalta ku lähti multa ja korissakaan ei ollu ku yks kiveniskupainauma jossain :-\
Kiitos Kisko, teet kulttuuriteon entisöimällä tämän -H- S*
-
Mopo senkun jatkaa keulimistaan :D Laitetaan nyt kerralla iskuun niin ei toivottavasti tarvitse olla vuoden päästä ropaamassa samoja paikkoja.
Tämän ja varaosa-auton taka-akselistojen osista ja muutamista uusista osista kootaan paras kombinaatio. Sinisestä yksilöstä saa kitkalukon, uudehkot alatukivarret, uudehkoilla puslilla olevat reaktiotangot ja luultavasti otan siitä myös parempikuntoiset jarrusatulat. Uutta tulee jarrukilvet, alatukivarsien isot puslat, iskarit, jouset ja joitain jarruosia.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/Img_1273.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/Img_1275.jpg)
Vertailussa vasemmalla vanha linttajousi, keskellä uusi 2 kierrosta lyhennetty kuormajousi ja oikealla vakiojousi.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/Img_1276.jpg)
Laturista oli muuten herätejohto irti. Ihmettelinkin miksi mittaristossa ei aiemmin syttynyt kuin lambdavalo ja ABS-valo kun laittoi virrat päälle. Laturin toimimattomuutta en ollut edes huomannut :D Toivottavasti nopeusmittarikin alkaisi nyt toimimaan, tosin kytkentäkaavioiden mukaan tuolla ei pitäisi olla vaikutusta mutta se jää nähtäväksi. Mitä olen tutkinut niin nopeusmittarille tulee jännite ja anturin johdotukset ovat ainakin anturilta auton sisälle kunnossa. Anturi antoi 1,6 kilo-ohmin vastuksen, mitähän sen pitäisi virallisesti olla? Ei tullut vielä mitattua toisesta akselista vertailuarvoa.
-
Keulii se mopo muillakin ;) Mahtuu ainakin liikkuun tuolla sun tallissa (?) :o
-
Mahtuu ainakin liikkuun tuolla sun tallissa (?) :o
Kohtalaisesti, itse asiassa sinisen keulasta eteenpäin on vielä n. 30 metriä hallia :D Broilerikasvattamohan tuo on, siellä on remontti päällänsä niin on väliaikaisesti tyhjänä. Käytetään nyt lämmintä tilaa hyödyksi..
-
Niin just no se selittää noi valot. Mää aattelin että millä kiinakujalla se laittelee ;D
-
Kuvitteleekohan joku oikeasti lisäävänsä tuon ikäisen volvon arvoa ruuvaamalla pari sataa tuhatta mittarista pois... :idiot2:
Lankullehan se on kunnia-asia mitä enemmän matkaa on takana. ;)
Näytti tosin omakin ex-farkku olleen myynnissä jokin aika sitten ja ilmoituksessa alle 300 tuhatta km ajettuna, kun vuonna 2011 minulla ollessaan sillä oli jo ajettu maileissa noin 240 000 eli 386 000km... Varmaan on se huoltokirja kadonut myös.
Mutta asiaan eli hyvä, että öky pääsi taas hyvään kotiin. O0
-
Taka-akselit räjäytetty osiksi ja todettu että lukkomurikan sisällä on käynyt täystuho-niminen toimihenkilö. Kahdesta kitkalevystä on ulkosakarat lähteneet liikenteeseen ja murjoneet kaikki pikkurattaat käyttökelvottomiksi. Lisäksi kitkalevyt ovat saaneet metallisilppua väliinsä ankarista naarmuista päätellen. Ristitapitkin ovat "yllättäen" poikki. Lukon kuori on kuitenkin säilynyt suuremmilta vaurioilta. Kitkalevyt ja ristitapit on tilattava uudet, ok kuntoiset pikkurattaat löytyvät jemma-nimisestä paikasta.
Avoin murikka tuli asennettua varaosa-auton perään, seuraavaksi vois laittaa siihen akselin paikalleen niin saa auton taas pyörilleen ja liikuteltavaan kuntoon.
460GLE:ltä saapui pari hyväkuntoisia Volvo Sound -kaiuttimia ritilöineen, nyt soi ratiokin hyvin.
-
Lukkomurikka restauroitu ja kaikennäköistä muuta hieromista tehty.
Uutta ja vanhaa
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/WP_000029.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/WP_000030.jpg)
Kasaantumassa..
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/WP_000033.jpg)
Valmis. Lautaspyörä ja laakerit shimmeineen ovat luonnollisesti vanhasta murikasta otetut. Välitys on sopiva 3,54 ja perähän on 1031.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/Img_1288.jpg)
Kuvassa akseli maalausteknisistä syistä ylösalaisin :juhau:
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/Img_1290.jpg)
Osasia maalattuna, kiveniskumassaakin on tullut suihkittua aika taajaan. Purkuautosta ovat peräisin alatukivarret ja reaktiotangot, niihin on vaihdettu kaikki puslat. Alkuperäisen seitinohuen takavakaajan tilalle löytyi jemmasta 19-millinen. Jarrukilvet ja iskarit ovat uudet. Saa nähdä kuinka pitkään iskareilla ajelee, ovat ZX-merkkiset kaasut Motonetistä.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/Img_1289-1.jpg)
-
Auto kasassa. Kuvia tullut otettua aika huonosti, mutta taka-akseli asentui paikalleen ilman suurempaa dramatiikkaa. Vielä ennen akselin asennusta hinkkasin ruostetäpliä takakaarista ja maalasin ja massasin. Lukkoperä toimii hienosti, peräöljyiksi laitoin Redline 75W-90:ä. Paremmat takajarrusatulat uudenkarheilla paloilla varustettuna otin purkuautosta ja käsijarruun asensin kenkien levittäjien vastapuolelle säätöruuvit, hyvin pitää.
Nopeusmittariongelma juontikin juurensa vääränmalliseen nopeusmittariin, kaikkea sitä oppii kun vanhaksi elää :D ABS:ien ja tiheän anturikehän kanssa pitää siis olla K24364 tai K24964 merkinnällä varustettu mittari, nuo kaksi mittaria jotka tässä eivät toimineet olivat K6091 ja K6241. Oikeanlainen -93:sta oleva mittaristo löytyi pikapikaa ja nyt toimii mittari ja ABS-valo ei pala. Aika erikoinen homma että nuo vanhemmat mittarit eivät toimineet lainkaan, teoriassahan niiden olisi pitänyt näyttää nelinkertaista nopeutta.
Auto katsastettu huomautuksitta eilen. Samalla tuli tilattua uudet rekisterikilvet kulahtaneiden tilalle. Ajellessa totesin että lämmöt eivät pysy oikealla tasolla, joten termostaatti vaihtui uuteen. Hinta muoviämpäri tuplaantunut sinisellä, nykyään listahinta 28e. Toki prosentteja lähti jonkin verran kuten yleensä.
Takapään korkeus sattui aika lähelle sopivaa. Auto on vaakatasossa, mikä 240:ssä tarkoittaa sitä että kaarien korkeuksia katsottaessa perä näyttää vähän laahaavan. Laitettava takajousien alle n. senttiset korotuspalat niin asento on täydellinen..
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/WP_000057_zpsd1d99840.jpg)
Ulkopuolella on vielä kaikennäköistä muutakin viimeisteltävää.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/WP_000058_zps6805a624.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/WP_000059_zpsf2af612c.jpg)
E: Kylläpäs puhelimen kamera vääristää ankarasti, näyttää kuin taustalla oleva halli olisi kaatumaisillaan :D
-
E: Kylläpäs puhelimen kamera vääristää ankarasti, näyttää kuin taustalla oleva halli olisi kaatumaisillaan :D
Ettei olis tilattu samalta toimittajalta kuin nuo ratsastusmaneesit :juhau: :D
Siistiin kuntoon oot tuon kyllä saanu. O0
-
-Uudet rekisterikilvet asennettu
-Takajousien alle asennettu 15 mm rautaplootusta tehdyt korotuspalat. Korkeus on nyt pirun hyvä, etten sanois.
-Vanha Eberin bensaletku alkoi vuotamaan joten poistin koko letkun. Tässähän on joskus ollut Eberi joka on poistettu joskus tuntemattomana ajankohtana, letku oli vain jätetty paikalleen ja tulpattu.
Hyvin on kulkenut mitä nyt on tullut ajeltua. Vaihteisto tosin toimii kylmänä aika siirappisesti ja kolmosvaihteen paikalla on hyvin usein sorsa, ensiapuna vois koittaa öljyt vaihtaa ja mahdollisesti myöhemmin purkuautosta toinen samanlainen aski. Ärsytystä aiheuttaa myös etupäästään väljä vaihteensiirtotanko. Takapään helat ovat uudet mutta kepissä on edelleen sen verran holtittomuutta että etupäällekin on jotain tehtävä.
Voimaa pitäisi olla koneessa enemmän... ::)
e: Olin myös munakuski ja laitoin tähän 5000 K xenonit. Taidan kyllä ottaa pois, halogeeneillä oli paremmat kuviot :facepalm:
-
Oijoi kun se on komee S*
Jos joskus koet paniikin päästä eroon tästä, niin tiiät keneen ottaa yhteyttä, toiste en luopuis vaikka mikä tulis ;)
PS: jos alkuperäsen alotusviestin vanteet vähän toista talvea ajettuine nastoineen kiinnostaa, niin tarjoo jotain, voisin ehkä luopua niitten hilloomisesta tuolla varastossa kun osoitteena olis näin komee kiesi. ::)
-
Oijoi kun se on komee S*
Jos joskus koet paniikin päästä eroon tästä, niin tiiät keneen ottaa yhteyttä, toiste en luopuis vaikka mikä tulis ;)
PS: jos alkuperäsen alotusviestin vanteet vähän toista talvea ajettuine nastoineen kiinnostaa, niin tarjoo jotain, voisin ehkä luopua niitten hilloomisesta tuolla varastossa kun osoitteena olis näin komee kiesi. ::)
No joo saas nähdä tuleeko tuota myytyä :D
Kiits tarjouksesta mutta pyörille ei kyllä taida olla tarvetta, niitä tahtoo jo valmiiksi olla nurkissa ja noilla Coronoilla olevat miseliinit ovat miltei uudenveroiset joten niillä ajelee vielä pitkään.
Pyörien vaihto suoritettu nyt kun lumet alkavat olemaan aika vähissä. Piti noita Polariksia nyt tähänkin kokeilla, aika komia tuli. Olkoot nyt alla kunnes oon käynyt siirrättämässä Virgoille kahden huonon renkaan tilalle jemmasta kaksi hyvää, saa asentaa sitten ne alle. Näillä 17:lla ei oikein paljoa viitti ajella koska kumit ovat lähes silestonet ;D Laittaa Polariksiin uudet renkaat sitten kun niitä oikeasti tarvitsee...
Kuvissa on puo vähän alhaalla, koska renkaita takakontissa.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/WP_000129_zps48270974.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/WP_000130_zpsb6671bdc.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/WP_000131_zps7d5a5038.jpg)
-
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/WP_000129_zps48270974.jpg)
(http://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQG8iftNJwX3-lKi3ipyoMGjKNA7CpqD-TG7fIgzVKgWjS-QvJ5)
Silkkaa seksiä polariksilla S*
-
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/WP_000129_zps48270974.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/WP_000130_zpsb6671bdc.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/WP_000131_zps7d5a5038.jpg)
Katson vain ja ihailen! S*
-
Todellakin on kulttuuri teko pelastaa Volvo ihmisten hallusta, jotka ei autoa arvosta.
Hyvältä näyttää, ja vielä paremmalta näyttää Polarikset alla. Ne tuntuu sopivan hyvin jokaiseen kanttimalliin.
Onkos tälle muuten tapahtunut lisää restaurointia sitten huhtikuun?
-
Eipä suurempia, ajettu pääasiassa. Vähä ollu kiireitä ku tuli alettua maatilalliseksi :idiot2: Rakentelutilatkin on toistaiseksi aika vähissä. Uus halli valmistuu talveksi, sitten pitäis autonruuvauksen olla yhtä juhlaa.
Kyllä tuolla vaan on mukava ajella, tunnelmaa on ihan eri malliin kuin 850:ssä :pomo:
Virgot laitoin alle ku Polariksista alkoi yks rengas vuotamaan. Hyvältä näyttää niilläkin vanteilla.
-
Uus halli valmistuu talveksi, sitten pitäis autonruuvauksen olla yhtä juhlaa.
Ens kesäksi sininen kilpiin! *taavih->
-
Ens kesäksi sininen kilpiin! *taavih->
Onhan se kilvissä. Poissa liikenteestä vaan. ;D
-
Jurvassa ihmiset paistoi ja aurinko viihtyi.
Kuva: Slowman
(http://i17.photobucket.com/albums/b87/SlowmanFin/Vrcf%202013/P1220138_zps7a7800ef.jpg) (http://s17.photobucket.com/user/SlowmanFin/media/Vrcf%202013/P1220138_zps7a7800ef.jpg.html)
-
Auto ollut ajamattomana muutamia viikkoja. Viikonloppuna Coronat alle ja tänään katsastus läpi. Muuta leimavalmistelua en tehnyt kuin ajoin lämpimäksi ja jarruttelin, katsoin että valot palavat ja akku on kiinni. Eikös nämä pidetä katsastuskunnossa läpi vuoden... 8)
Taustalla uusi lato joka on lattiaa, ovia ja sähkö- ja putkihommia vaille. Oikeanpuoleinen pikkuovi on pyhitetty autoille ja muille pienemmille kamppeille, muista kuljetaan vähän raskaammalla kalustolla. Pääkäyttötarkoitus siis maatalouskoneiden säilytys- ja huoltotila. Lattialämmitys tulee niin ei tarvitse kylmällä lattialla kömpiä, sitä on tullut harrastettua jo tarpeeksi. Autonostimen aion hommata, tuossa on muutamia ollut nettihuutokaupoissa mutta kauppoja ei ole vielä tullut tehtyä. Etusijalla olisi kaksipilarinostin tai saksimallinen ajosiltanostin helmakeventimillä. Naapurissa asuvalla lankomiehellä on tallissaan nelipilarinostin, ihan jees sekin on mutta samanlaista en taida laittaa koska jos jommalle kummalle tulee joskus sellaista remonttia eteen että toisenlainen nosturi olisi sopivampi, niin saa käydä sitten naapurissa ruuvaamassa.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/WP_20131123_14_09_29_Pro_zps77f97586.jpg)
-
Nostin on in da house ja 240 sai kunnian toimia ensimmäisenä koeajoautona :juhau:
Vielä siivottavaa ladossa, nosto-ovien asennuksesta jäi läjäpäin pakkausmateriaalia. Lisäksi tehtävä sähkö- ja putkiasennukset sekä muutamia juoksumetrejä pöytää ja hyllyä.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/WP_20140201_21_57_16_Pro_zpsb36a4c8f.jpg)
-
Tehonlisäys stage 1, Tonilta niinsanottu B230FB-paketti eli uusia bittejä ECUun sekä VX3-nokka. Nokka vielä asentamatta. Mitään huimaa eroa tuolla ei vielä saavutettu, taitaa suurempi vaikutus olla sitten nokan vaihdolla. Tästä ei kylläkään täysin FB:n veroista tule, sillä kansi on 530. Stage 2 on sitten B230FT jollakin aikavälillä, tietysti vakiokuntoisena koska vähäpäästöinen V:>
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/WP_20140209_19_35_43_Pro_zpsd053cd45.jpg)
Ratiksi vaihtui Roma. Sisävaloon iski tuning-tero, siellä on nyt leditekniikkaa :juhau:
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/WP_20140211_21_57_45_Pro_zps464b1c54.jpg)
Mitähän muuta... bensansuodatin tuli vaihdettua, muuten tullut lähinnä ajettua. Moottoriöljyille tuli vuosi täyteen joten ne voisi vaihtaa lähiaikoina. Kilometrejä mittarissa 542000.
-
Kesäkumekset alle...
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/WP_20140308_15_45_39_Pro_zpsdb0b27ac.jpg)
-
Onkin hetki mennyt edellisestä tarinoinnista. Katsastus suoritettiin tuossa taannoin ja läpi meni taas. Tosin mainintaa tuli ruostuneesta vaihteiston palkista :P Talvipyörinä on nyt Turbon mukana tulleet Virgot.
Serkkumies päätti autoa vaihtaessaan tilata "uuteen" autoon eFlexFuel-etanolisarjan ja otin sitten samanlaisen, nyt kun omalta kylältä saa E85:sta. Otin sarjan varoiksi viitoskoneen johtosarjalla tulevaisuuden varalle ::) Se kun toimii myös neloskoneessa kun vain jättää ylimääräisen suuttimen liitinparin tyhjäksi. Sarja asentui tähän autoon ainakin toistaiseksi. Asennuksessa ei ollut mitään ihmeempää, etanolianturin sai hyvin paluuletkuun ja boksin sai hytin puolelle kojelaudan alle suojaan pahalta maailmalta. Ensimmäinen käynnistysyritys tosin jäi torsoksi kun kaikissa suuttimienjohtojen haaroituksissa oli johdot väärinpäin mutta ne kun vaihtoi oikein niin hyvin toimi. Viinalla on nyt ajeltu muutama sata kilometriä ja hyvin on toiminut. Tosin nyt kun on ollut enempi pakkasta niin kylmästä on saanut starttailla välillä kolmeenkin kertaan. Tankattava vähän pensaa sekaan näinä kylmimpinä kuukausina...
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/WP_20141209_15_06_57_Pro_zps4273f2d3.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/WP_20141212_18_25_52_Pro_zpsa3cd7758.jpg)
Tänään vaihdoin viimeinkin laatikkoöljyt, aika tummaa mönjää tuli pihalle joten tuskin vaihdosta ainakaan haittaa oli. Koeajolla ei vielä käyty...
Huomenna polttoainesuodattimen vaihto, nyt kun viinaksilla on hetki ajeltu. Hommasin myös uudet ajovalojen heijastimet joten ne on laitettava. Umpioihin ajattelin vaihtaa tarvikelasien tilalle originaalit niiden paremman ulkonäön takia, pitää vielä putsata ja tutkia jemmassa olevien lasien kunto että ovatko riittävän hyvät.
-
Siinä se B230FT nyt sitten kasaantuu :juhau:
Vähän siistitään ja uusitaan tiivisteitä ym. normaalit toimenpiteet. VX3-nokan ajattelin asentaa, ja paksut kanget tuossa on sopivasti jo valmiina. Samalla kertaa moottorin kanssa asentuu parempikuntoinen M47.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/WP_20150110_22_35_17_Pro_zps00abc09c.jpg)
-
Samalla kertaa moottorin kanssa asentuu parempikuntoinen M47.
Mitä Mitä Mitä? Alkaako 600tkm lähestyessä originaali m47 takertelemaan? Pa*kan myivät :2funny: Ei vaan, taitaa se olla aika puolet vähemmän ajettuun lootaan vaihdella samalla kun muuta perushuoltoa tekee, kuten moottorin päivitys.
-
Mitä Mitä Mitä? Alkaako 600tkm lähestyessä originaali m47 takertelemaan? Pa*kan myivät :2funny: Ei vaan, taitaa se olla aika puolet vähemmän ajettuun lootaan vaihdella samalla kun muuta perushuoltoa tekee, kuten moottorin päivitys.
Joo kyllä melkein olis reklamaation paikka Göteborgiin, paskaa laatua :D Tuossahan tosiaan alaspäin vaihdettaessa vaihteiden kytkeytyminen tahtoo takuta ja laatikossa asuu sorsa joka antaa ääninäytteen lähes aina kolmoselle vaihdettaessa. Laatikkoöljyjen vaihdolla tilanne ei muuttunut mihinkään. Onhan tuolla "uudella" laatikollakin ajettu reilu 400k mutta se toimii hyvin :D
e: Tuohon E85:een ja muutossarjan toimivuuteen liittyen oon tehnyt eläinkokeita eli kokeillut laittaa autoa tulille ilman lämmitystä. Puhtaalla E85:lla lähti n. kymmenen starttauksen jälkeen käyntiin lämpömittarin näyttäessä -13 C, mutta eräänä päivänä 15 asteen pakkasella jätti kokonaan lähtemättä. Tunnin verran kun oli roikan päässä niin lähti hyvin. Samalla lataantui akku joka vähän laiskistui siinä starttaillessa, tässä kun on kiinteästi asennettu Ctek-laturi. Normaalisti tietysti tulee käytettyä lohkolämmitintä pakkasilla, mutta kaiken varalta kävin lorottelemassa 10 litraa bensaa tankkiin ja sama linja jatkuu lopputalven...
-
Pari kuvaa pikkunäpertelyistä kun mitään isompaa ei ole tehty :D
Kilometrejä 546000 eli kymmenisentuhatta oon ajellut. E85:sta mennyt sekalaisessa ajossa sellaista 12,5-13,5 l/100 km
Maskin merkki vaihtui uuteen, joka haettiin siniseltä numerolla 1246566.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/WP_20150729_22_19_41_Pro_zpss385w9hi.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/WP_20150812_16_49_25_Pro_zpsrxbkewfm.jpg)
Uusi vaihdekepinnuppi, sekin haettu siniseltä joskus aikoja sitten
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/WP_20150729_23_13_13_Pro_zpsihyh4d0s.jpg)
Alkuperäiset GT-raudat. Ja kurainen konehuone :buck2:
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/WP_20150812_16_50_03_Pro_zps1fvex9oa.jpg)
-
Pakoputki otti ja katkes tuossa viime kuussa, ei viitsinyt koko kylää herättää ajeluilla joten auto oli hetken seisokissa. Nyt kun sadonkorjuu- ja muut syyskiireet hellittivät niin otin auton tutkinnan alle ja etupöntön etummainen saumahan oli ruostuneisuuttaan katkennut. Laitoin suosiolla uuden pöntön.
Katsastuksen takarajakin ehti seisokin aikana mennä ohi joten kävin saman tien leimalla. Toinen etujarruletku oli niin komiasti pullistunut että katsastussetä halusi nähdä auton uudestaan :juhau: Letkun ja putkien liitokset olivat siinä määrin poissa hyvästä että uusin samalla putket konehuoneen ja satulan välille. Satulan putki ja letku ovat samanlaiset kuin absittomassa mallissa, mutta konehuoneeseen lähtevät putket ovat erimittaiset. Tällaiset ABS-mallin putket ovat varaosana melko lailla kiven alla joten putki oli tehtävä itse. Jälkitarkastuksen jälkeen tärähti leima. Tehtävä vielä sama operaatio toiselle puolelle, sielläkin oli pientä murtuman alkua letkun pinnassa.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/WP_20151125_15_55_40_Pro_zpsvrujcmnf.jpg)
Pimeiden iltojen tullen tein itselleni uuden aluevaltauksen ja asensin lisäpitkät. Erikoistekniikalta tuli Luminalightsin 35W valot ja relejohtosarja deutsch-liittimillä. Valot asentuivat orggismallin kiinnikerautoihin. Rautojen etupäitä oli vähän taivutettava alaspäin, jotta sai valojen ja maskin väliin riittävän raon. Nyt maskin saa irrotettua ja asennettua ilman valojen irrotusta. Katkaisijaksi tuli tietysti alkuperäismallinen. Ihan hyvin valaisevat, tosin hajavaloa saisi olla vähemmän, nyt tien pintaan lähelle keulaa syntyy hieman liian kirkkaasti valaistu alue.
Huomatkaa ihana suolakuorrutus :buck2: Pestä pitäisi, tosin eipä tuo kauaa taida pysyä puhtaana näillä keleillä...
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/WP_20151125_15_57_09_Pro_zpsibwmqqet.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/WP_20151125_15_59_39_Pro_zps11shosib.jpg)
E: Pari pienempää päivitystä tuli tehdyksi samalla. Talvipyöriksi laitoin Coronat, niihin tuli ensimmäistä kertaa käyttöön isot keskikapselit. Pissapojan suuttimiksi asensin 960:n kaksireikäiset suuttimet.
-
Kesäpyörät alle.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/240%20SE%20-92/WP_20160328_16_29_23_Pro_zpsntusnkec.jpg)
Mittariin tärähti vähän aikaa sitten 550tkm, ei tunnu missään :juhau:
-
Suosittelen kaivamaan vaatekaapin ylähyllyltä ostohousut ja vetämään ne jalkaan :juhau:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=86715.0 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=86715.0)