Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: hss - 07.01.2013, 14:58:52
-
960:ssani (vm. -96) on jossain vaiheessa ilmeisesti vaihdettu sähköinen ajovalojen korkeussäätö manuaaliseksi. Katsastussetä ei tästä kuitenkaan tykännyt ja hommasinkin sitten ne puuttuvat säätömoottorit. Kummankin lampun vierestä löytyi sopiva johdon pää ja niihin kytkettynä moottorit näyttäisivät toimivan.
Ongelmana on, että en mitenkään keksi miten/mihin moottorit pitäisi kiinnittää. Eli onkohan manuaalisäätöön siirryttäessä vaihdettu/lisätty jotain muitakin osia? Voisiko joku ystävällisesti lähettää esim. valokuvan aiheesta?
-
Se moottori työnnetään umpion takana olevasta reiästä sisään ja samalla umpiota pitää painaa taaksepäin että moottorin päässä oleva muovipallo napsahtaa kiinni umpioon, tämä saattaa vaatia sen että lasin joutuu irroittamaan. Sitten vaan painaa sen moottorin kiinni ja kiertää hieman että se lukittuu paikalleen.
Mistä muuten hommasit moottorit ja mitä maksoi, mullakin on molemmat moottorit paskana ja pitää vaihtaa ne ennen seuraavaa leimaa.
-
Ekana tulee mieleen että sulle on vaihdettu manuaalisäätöiset, joihin ei moottoria saa kiinni mitenkään.
Esim. usa mallista.
Muuten siellä olis ne reiät missä sivuissa kolot moottorien lukitussiivelle.
Otappa itte kuvaa sieltä umpion takaa niin selviää melkosta pian. (No smiley allowed, workshop section :2funny:)
-
Mistä muuten hommasit moottorit ja mitä maksoi, mullakin on molemmat moottorit paskana ja pitää vaihtaa ne ennen seuraavaa leimaa.
sama homma :/
-
Moottorit ostin foorumilta joltain jokin aika sitten, uusilla taitaa olla vähän hintaa... S80:n ainakin jonkun vuosimallin moottorit näyttävät muuten aika samalta, mutta eri liitin.
Tuo manuaalisäädön varsi on niin pitkä, että moottorin muovipallo ei mielestäni voi ylettyä perille asti. Kuvat siis pelkääjän puolelta:
(http://i7.aijaa.com/b/00169/11568487.jpg)
(http://i10.aijaa.com/b/00113/11568489.jpg)
(http://i11.aijaa.com/b/00465/11568490.jpg)
-
Mä oon laittanu korkeudensäätömoottorit alunperin manuaalisäädöllä oleviin umpioihin, puukolla/sahalla jne umpiosta ylimääräset muovit pois ja säätömoottori paikoilleen, toimii :P
-
Terve.
Laita pistoke kiinni ja aja tuo moottorilta tuleva akseli ulos.
Sovita paikoilleen,mittaa välimatka joka puuttuu....jos puuttuu.
Tee korokepala tuossa umpiossa olevan muoviosan alle,pitemmillä ruuveilla kiinni ja kamat kasaan.
Huomioitava seikka on,että umpio pitäisi saada pysymään paikoillaan mittauksen ajan jotta yläasennon perussäätö olisi kohdallaan.
Jaksamista ;)
-
Terve vielä.
Eikös tuossa manuaalisäädössä pilkota toinenkin "pallonivel"johon tuon sähköisen voisi napsauttaa,etäisyys voisi mallata.
-
Kiitos vinkeistä. Ei taida olla toista palloniveltä, mutta pitää vielä tarkistaa. Pitäisikö sähkömoottorin akselin kulkea huomattavasti sisään ja ulos kun säätimestä kääntää? Minulla moottori muistaakseni surisee ja se musta "kaulus" pyörii mutta akseli liikkuu erittäin vähän.
-
Kiitos vinkeistä. Ei taida olla toista palloniveltä, mutta pitää vielä tarkistaa. Pitäisikö sähkömoottorin akselin kulkea huomattavasti sisään ja ulos kun säätimestä kääntää? Minulla moottori muistaakseni surisee ja se musta "kaulus" pyörii mutta akseli liikkuu erittäin vähän.
Ei kuulu muutakuin pyöriä mielestäni, ei liikkua.
-
Terve.
Mitähän tuo sekopupu tarkoittaa?eihän se umpio liiku mihinkään jos tuo vain pyörii???
En ole itsekään tuohon perehtynyt mutta otappa kiinni siitä mustasta kauluksesta
ja estä se pyöriminen,luulisin,että pituusliike kasvaa.
Olisko tuolla mustalla kauluksella säädettävissä se peusasento?Tai pyöritä sitä mustaa kaulusta ihan vaan manuaalisesti jos pyörii,mahtaisikohan tuo akseli silloin liikkua sisään ja ulos,jos liikkuu niin sithän se pelittää.
Minulla vm-98 940, tarkistan siitä kunhan emäntä kotiutuu ja pääsen pellinalle.
-
Terve.
Ei ollut minun omastani hyötyä,moottorit on kiinni suoraan umpiossa ja ilmeisesti tuo varsi liikuttaa suoraa heijastimia?
-
Lähteeks toi moottori irti vaa vetämällä? Ku en nää ainakaa mitään ruuveja yms
-
Lähteeks toi moottori irti vaa vetämällä? Ku en nää ainakaa mitään ruuveja yms
Ei kun sitä käännetään ensin n 45 astetta ja sitten lähtee.
-
Ei kun sitä käännetään ensin n 45 astetta ja sitten lähtee.
Aaa okke :) kiitoos.
-
Herätellääs wanhaa topiccia. Omassa 960 facelifitssä oli katsurin mukaan vasen ajovalo aivan liian alhaalla.
Molemmat säätömoottorit kuitenkin toimii eli pitäs nyt jotenkin manuaalisesti saada nostettua. Onko siellä jossakin säätöruuvi, josta saisi nostettua?
Eli sähköisen säädön ollessa 0-kohdassa, niin oikeanpuolen ajovalo siis oikealla korkeudella. Vasen puoli aivan liian alhaalla.
-
Moottorien päällä on muistaakseni säätöruuvit. Pellissä on niillä kohdin reiät, joten pääsee suoraan yläpuolelta pyörittelemään jatkovarrella ja pienellä hylsyllä.
-
Kiitos! Käydäänpä tutkimassa! :)
No siellähän oli sellainen ja nyt on valot kohillansa! Kiitokset hss:lle avusta! ;)