Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Poude - 08.01.2013, 21:50:34

Otsikko: Lohkolämmittimen hajoaminen
Kirjoitti: Poude - 08.01.2013, 21:50:34
Auto seisoi käyttämättä 3 päivää.
Laitoin moottorilämmittimen piuhan sähkötolppaan ja lähdin tekemään lumitöitä.
Noin 5min päästä kuului melko kova "tussahdus"-ääni. Ihan kun joku öljypoltin menis päälle.
No aattelin että naapurilla meni webasto päälle tai jotain.
Hetken päästä alko haisemaan palanu sähkölaite. Menin kattomaan omaa autoa ja siitähän se haju lähti.
Lämpötolpasta oli automaattisulake "palanut". Laitoin sen takasin päälle ja taas kuului jumalaton tussahdus. Sisälämppäri ok, sen kunnon testasin.

Voisko tosiaan ääni kuulua moottorilämmittimestä? Luulis että olis ihan mykkä jos hajalla on. Aiemmin toiminut täysin moitteettomasti. Tässä ilmeisesti säteilylämmitin kun joku mötikkä näyttää olevan öljypohjassa kiinni.

Onko kellään vastaavaa käynyt? Voisko vika olla lämpötolpassa tai lämmitysjohdossa?
Oli sen verran kova ääni etten kolmatta kertaa uskaltanu kokeilla. Melko varma olen että kuulu autosta ettei lämmitystolpasta itsestään.
Ja ääni on melko kova. Ihan samanlainen kun vanha öljypoltin pamahtais tulille.

Kyseessä -01 S60.
Otsikko: Vs: Lohkolämmittimen hajoaminen
Kirjoitti: Poude - 08.01.2013, 22:01:13
Googlettamalla löysin ainakin 3 vastaavaa tapausta. Ilmeisesti johtosarja tai itse lämmitin viallinen. Mukava nyt tuollastakin lähtee tutkimaan että missä vika. Huonolla tuurilla vaihtaa turhaan osia. Toivottavasti ei tuu jäätäviä pakkaskelejä.

Vastaavia kokemuksia..?

..Todennäköisesti tossa on säteilylämmitin. Onkohan kuinka herkkiä hajoamaan? Semmonen silitysrauta vois hyvin sopia juurikin tuon tussahdusäänen aiheuttajaksi. Perinteinen lohko tai letkulämmitin tuskin tuollaista ääntä päästäisi. Mitä ootte mieltä?
Otsikko: Vs: Lohkolämmittimen hajoaminen
Kirjoitti: Timmeeni - 08.01.2013, 22:09:26
On nuita lämmittimiä mennyt joitain joka vuosi autoilijoilla.

Yleensä menee johtojen liitos siitä kun liitetään johto lämmittimeen niin se liitos on kyrvähtäny, tai sit koko lämmitin on poksahtanu.

Ja jos vähänkin saat autoa nosturille tai jonkun montun päälle, niin kun menet alle niin varmasti näät mistä on rikki ja mitä tarvii uusia.
Otsikko: Vs: Lohkolämmittimen hajoaminen
Kirjoitti: Volvlite - 08.01.2013, 22:12:24
joku siellä on oikkarissa, mahdollisesti tolpan ja puskurin välinen johto, puskurista haaroittimelle menevä johto, haaroittimesta lohko/sisälämmittimelle menevät johdot tai itse vastus. Ja eiku yleismittarilla johtoja mittaamaan ja silmämääräisti liitokset tarkastat...  :pomo:
 
Otsikko: Vs: Lohkolämmittimen hajoaminen
Kirjoitti: s73 - 08.01.2013, 22:15:18
Luultavasti vastus on hajalla, vastusmittaus lämmittimen pistokkeesta kertoo sen kunnon.
Otsikko: Vs: Lohkolämmittimen hajoaminen
Kirjoitti: Poude - 08.01.2013, 22:19:20
Luultavasti vastus on hajalla, vastusmittaus lämmittimen pistokkeesta kertoo sen kunnon.

Mites noita vastuksia mittaillaan? Jos katon tolpan ja puskurin välisen johdon, puskurissa olevan "pistorasian" ja jos saan itteni survottua auton alle niin sen säteilijän. Niin ihan yleismittarilla ja jos vastusta löytyy niin minkälaisia lukemia pitäs tulla?
Otsikko: Vs: Lohkolämmittimen hajoaminen
Kirjoitti: JoonasH - 08.01.2013, 22:57:15
Mites noita vastuksia mittaillaan? Jos katon tolpan ja puskurin välisen johdon, puskurissa olevan "pistorasian" ja jos saan itteni survottua auton alle niin sen säteilijän. Niin ihan yleismittarilla ja jos vastusta löytyy niin minkälaisia lukemia pitäs tulla?
joo eli siis ihan yleissähkömittarilla vastusta mittaamaan  :). siinä pitää sitten vähän arpoa että minkä nastojen väliltä mittaat sillä se lukema tulee vaan kahden nastan välille kun siellähän siis kulkee nolla, vaihe ja kevin johdot  ;) ja vastusta sieltä pitäis löytyä semmoset 100 ohmia  :hello:
itellä tuli tänä talvena semmonen homma eteen kun olinkin jo pari kertaa aikaisemmin ihaillut hienoa jeesusteippi-putkiklemmari-patenttia sen y-haarottimen ympärillä kun se haaroitin oli laitettu suoraan siihen vastukseen kiinni eikä jatkojohdolla niin kuin pitäisi  :facepalm: eräänä aamuna kuuluikin semmoinen kiva napsahdus sieltäpäin ja sisätilanpuhallin humppasi ihan omiaan --> johto irti äkkiä  >:( ja niinhän siinä oli sitten käynyt että turbo oli sulattanut sen jakorasian kokonaan ja oli täten synnyttänyt uusia mielenkiintoisia liitoksia  :D uus haarotussarja ja asennus oikeaoppisesti niin alkoi toimimaan taas  :hello:
Otsikko: Vs: Lohkolämmittimen hajoaminen
Kirjoitti: Kisko - 08.01.2013, 23:59:18
Mullakin 850:n lämmitin tussahti ja poltti tuvasta sulakkeen viime talvena, tosin kyseessä letkuun asennettu malli. Vastuksen kun otti käteen niin tuo oheisessa kuvassa näkyvä johtoliittimen muoviosa oli kokonaan haljennut. Luultavasti jonkinasteinen oikosulku ollut. Uudella vastuksella on tämä talvi menty toistaiseksi hienosti.

(http://www.varaosa.fi/assets/pic/RE480.jpg)
Otsikko: Vs: Lohkolämmittimen hajoaminen
Kirjoitti: mikan - 09.01.2013, 00:11:24
Kyllä se lämmitysvastus hajoaa juuri noin, usein vanhuuttaan!

Eli se palaa oikosulkuun tai liki oikosulkuun!

Mittaamalla se selviää. Jos sieltä löytyy mittaamalla vastuksen kolmen pinnin väliltä minkäänlaisia vastus-arvoja, niin vastus on varmuudella sökö. Kahden pinnin väliltä kuuluu saada arvo, muttei kaikista kolmesta.  Lisäksi jos vastuslukemat poikkeavat kovasti tuosta Joonaksen mainitsemasta arvosta, niin on erittäin perusteltu syy epäillä vastusvikaa.
Otsikko: Vs: Lohkolämmittimen hajoaminen
Kirjoitti: JoonasH - 09.01.2013, 02:37:23
Kyllä se lämmitysvastus hajoaa juuri noin, usein vanhuuttaan!

Eli se palaa oikosulkuun tai liki oikosulkuun!

Mittaamalla se selviää. Jos sieltä löytyy mittaamalla vastuksen kolmen pinnin väliltä minkäänlaisia vastus-arvoja, niin vastus on varmuudella sökö. Kahden pinnin väliltä kuuluu saada arvo, muttei kaikista kolmesta.  Lisäksi jos vastuslukemat poikkeavat kovasti tuosta Joonaksen mainitsemasta arvosta, niin on erittäin perusteltu syy epäillä vastusvikaa.
hyvä kun tarkensit kun jäi itseltä tarkentamatta tuo että vain kahden navan välillä saa olla vastusta, mä vaan selitin arpomisesta  :2funny: