Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: artturi - 10.01.2013, 13:48:22
-
- elis kaverilla oli hyytynyt tuo volvotin kesken matkan eikä lähde enää käyntiin... Sulakkeet tarkastettu, kokeiltu toisella b-pumpun releellä... pumppu ei pidä ääntä, kokeiltu naputtaa pumppua jos heräis henkiin. vaikuttas jotta ei tulis virtaa pumpulle... vaikuttaako suutinrele???
-
Yksi tapa tutkia tuo pumpun sähkönsaanti on kun avaat ensin sen tavaratilassa olevan läpän ja sitten avaat johtonipun suojusta sen verran että löydät ne neljä johtoa. Ohuemmat on anturille ja paksummat moottorille. Nuppineulat paksumpiin ja yleismittarilla katsot niistä samalla kun toinen starttaa. Voi olla että on joku paljon helpompikin konsti, mutta tuolla ainakin totesin tilanteen omassani (945-96)
-
Eikös tuossa ole bensapumppu tankin sisällä, vähän vaikea koputella. Se pohjassa oleva murikka on suodatin.
Eihän ollut peräkärri perässä kun hyytyi? Mulla joskus kärrin sähköt reistas ja se poltti ajoneston sulakkeen eikä käynnistynyt.
-
toinen tarttaa ja toinen kuuntelee pensaluukusta. itelläkin sammu uutenavuotena auto samallatavalla ei mitään ääntä pensatankista kuulunut. aikani heiluttelin releitä ja virtalukkoa niin lähti käyntiin. tuo virtalukon heiluttelu siitä kun itsellä se on hieman väljä.
-
Eikös tuossa ole bensapumppu tankin sisällä, vähän vaikea koputella. Se pohjassa oleva murikka on suodatin.
Eihän ollut peräkärri perässä kun hyytyi? Mulla joskus kärrin sähköt reistas ja se poltti ajoneston sulakkeen eikä käynnistynyt.
juu pumppuhan on siellä tankissa. Eikun kerran vaan on käynyt vastaava tilanne toisessa
autossa,(vastaavan mallin volvo) jossa pumppu oli mykkänä ja kevyt napautus siihen päälle, niin pumppu
heräs kyllä taas eloon ja auto lähti käyntiin -> meni kyllä melkein heti uuden pumpun vaihtoon...
-
- Pumppu ilmeisesti on kerrasta mennyt... Eli mites tuo pumppu lähtis helposti irti... Taitaa olla aika tarkka pois otettava ja kyseessä on siis farmari..
-
Olen kanssa joskus kysellyt varmaa neuvoa tuohon helppoon irrotukseen/asennukseen mutten ole sellaista saanut. Neuvoja kyllä on tullut mutten niiden mukaan kylläkään onnistunut .Olen tehnyt tuon homman nyt kolme kertaa ja aina se on luonnistanut eri lailla. Joskus irrotus käy hetkessä ja takaisinlaitto on vienyt tunteja, joskus toisinpäin. Ennenkuin aloitat kannattaa kuitenkin esim valokuvata kannen, letkujen ym asento. Helpottaa huomattavasti takaisinlaitossa. Jos joudut jättämään kannen auki tallissa esim yön ajaksi, niin muista sulkea aukko jollain, muutoin joudut ikävään tuuletushommaan seuraavana päivänä.
-
Mä olen vaihtanut pumpun omastani. Ei se mun mielestäni ollut mitenkään erikoisen paha homma, tosin se ns. tankkivaruste on tarkka siitä missä asennossa se tulee ulos. Mutta homma tosiaan tehdään kokonaan takaluukun pohjasta löytyvän luukun kautta. Kannattaa ensi töiksi ottaa se luukku irti ja pestä tankin laipasta liat pois ettei mene hiekkaa mm. mömmöä tankkiin.
Vuonna 2008 alkuperäinen pumppu maksoi jotain 140€ Keskusautohallin marmoritiskillä.
-
Kontin verhoilu pois, huoltoluukku auki, letkut irti, se iso muovimutteri auki ja pois ja nostamalla sekä sopivasti pyöräyttämällä paketti tulee ulos tankista. Se ulosotto ja laitto vaatii hieman kärsivällisyyttä ja harjottelua että keksii sen oikean tavan kuinka tulee ja menee.
-
Kannattaa ensi töiksi ottaa se luukku irti ja pestä tankin laipasta liat pois ettei mene hiekkaa mm. mömmöä tankkiin.
Jep mutta jos laippa vuotaa tai olet jo löysännyt sitä, älä saa päähäs imurilla vetää niitä rojuja siitä ulkoa pois, tulee helposti putkihooverista pallohooveri. Yhelle tutulle kävi noin, kyllä nauru maittoi kun pöly oli laskeutunut. Imurissa kun yleensä on harjamoottori ja silloin myös kipinöitä... :D
-
Jep mutta jos laippa vuotaa tai olet jo löysännyt sitä, älä saa päähäs imurilla vetää niitä rojuja siitä ulkoa pois, tulee helposti putkihooverista pallohooveri. Yhelle tutulle kävi noin, kyllä nauru maittoi kun pöly oli laskeutunut. Imurissa kun yleensä on harjamoottori ja silloin myös kipinöitä... :D
:2funny:
-
Paljonko muuten autolla ajettu ja onko alkuperäinen pumppu? Ihan mielenkiinnosta kysyn että kauanko nuo yleensä kestää. Volvolta hain bensasuodattimen laatikkoon juuri.
-
Paljonko muuten autolla ajettu ja onko alkuperäinen pumppu? Ihan mielenkiinnosta kysyn että kauanko nuo yleensä kestää. Volvolta hain bensasuodattimen laatikkoon juuri.
326900km kesti omassa. Tietenkin ellei ole jossain välissä vaihettu, mutta epäilen.
-
Paljonko muuten autolla ajettu ja onko alkuperäinen pumppu? Ihan mielenkiinnosta kysyn että kauanko nuo yleensä kestää. Volvolta hain bensasuodattimen laatikkoon juuri.
- juu vm- on 96 ja mittarissa lähestyy vasta 400 000km.... ja tietojen mukaan ois alkuperänen pumppu viel...
-
Mulla oli 11 vuotta ja joitain 270 000 km. Oirehti ehkä viikon (ei startannut ekalla, saattoi nykäistä ajossa) kunnes ei sitten eräänä kertana enää startannut. Pumppu lähti kyllä käyntiin irroitettuna kun se sai kunnon napauksen kylkeensä.
-
- Nyt vaihdettu 960 otettu pumppu, pumppu pitää ääntä mutta auto vaan ei lähde käyntiin... Bensaa tulee ainakin siihen ennen suodatinta missä on se paineenpoisto venttiili... Vanhakin pumppu heräs kun otettu irti tankista ja sitten kolautti siihen kylkeen ja kokeiltu suoralla virralla...
-
Konehuoneessa suutintukissa on toinenkin samanlainen tarkistusventtiili. Katso siitäkin ja paineenkin voit mitata siitä.
-
Pumppu oli mnennyt huonosti paikoilleen... Nyt pelittää taas... eli syy oli sökö pumppu....
Ja kiitokset kaikille vinkeistä ja neuvoista....