Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: veikko - 10.01.2013, 15:55:25
-
kävin tänään nelipyöräsuuntauksessa, on hyvä ajaa yms nyt mutta: kaikki muut arvot kohdallaan ohjearvojen sisällä mutta etu ja taka camber on ihan minimiarvossaan eli
etucamber ohjearvot min -1´12 maks 0´36
lopputilanne vasen -1´05 oikea -1´14
takacamber ohjearvot min -1´36 maks 0´24
lopputilanne vasen-1´37 oikea -1´31
onko tuosta nyt jotain haittaa tms.? vai ajelenko vaan tyytyväisenä?
alustana BC
-
Jos ajotunntuma on hyvä, niin eipä tuolla juuri muuta vaikutusta sitten ole, kuin hienoinen renkaiden kuluminen sisäreunaltaan.
Autoa lienee madallettu jonkin verran, jos camber on liikaa miinuksella? Säätömahdollisuus on etupäässä, mutta takana säätöä ei virallisesti ole.
-
eli tuota ei saa takaa mitenkään kohdalleen? etupään sais kun on toi erillinen camber säätö yläpäässä mut sitten tarvis varmaankin taas käydä säädättämässä?
joo jonkin verran madallettu, taitaa olla n.35cm lokarin reunasta keskiöön tällä hetkellä.
-
eli tuota ei saa takaa mitenkään kohdalleen? etupään sais kun on toi erillinen camber säätö yläpäässä mut sitten tarvis varmaankin taas käydä säädättämässä?
joo jonkin verran madallettu, taitaa olla n.35cm lokarin reunasta keskiöön tällä hetkellä.
Eipä näissä saa säädettyä takapään camberia. Niin typerältä kun se kuulostaa, takapään rakenne on semmonen että ei ole mahdollisuutta.
-
Näin mulle on ainakin neuvottu että enemmän camberia parempi mutkissa, mutta vetelee suorilla ja toisin päin. Tsekkaat ihan miltä se tuntuu ajaa (tietty kesällä). Sama jos perspuoli on säädetty alas/suurempi caster ja keula korkeemmalla, ainakin etuvetoinen on raskaampi käännettävä mutkiin.
-
elikkäs säädin nyt sitten tuota etupään camberia, yläpäätä vajaa kaksi viivaa ulospäin. ja oikeastaan ihan sen takia kun kuului kääntäessä djoing. nyt äänet lähti eli oli jousi varmaankin hieman huonossa asennossa ennenkuin tuota säädin.
kysymys kuuluukin pitääköhän taas mennä suuntaukseen kun yläpää on ollut auki (ei varmaankaan pahaa tekis mut mut...) eli muuttaako tuo noita muita arvoja kuinka paljon?
piru kun pitää olla niin hätänen luonne... ::)
-
elikkäs säädin nyt sitten tuota etupään camberia, yläpäätä vajaa kaksi viivaa ulospäin. ja oikeastaan ihan sen takia kun kuului kääntäessä djoing. nyt äänet lähti eli oli jousi varmaankin hieman huonossa asennossa ennenkuin tuota säädin.
kysymys kuuluukin pitääköhän taas mennä suuntaukseen kun yläpää on ollut auki (ei varmaankaan pahaa tekis mut mut...) eli muuttaako tuo noita muita arvoja kuinka paljon?
piru kun pitää olla niin hätänen luonne... ::)
Teoriassa auraus muuttuu harittavampaan suuntaan, jos yläpäitä ottaa ulospäin. Käytännössä muutos on todennäköisesti hyvin pieni.
-
Teoriassa auraus muuttuu harittavampaan suuntaan, jos yläpäitä ottaa ulospäin. Käytännössä muutos on todennäköisesti hyvin pieni.
menköön nyt sitten noin, jos tulee korjaamolle asiaa niin vois sitten tarkastuttaa uudemman kerran, viimeistään sitten kun laittaa kesänakit alle :)
-
kun camberia muuttaa, niin auraus muuttuu ihan reilustikkin!
-
kun camberia muuttaa, niin auraus muuttuu ihan reilustikkin!
Jos veikko on säätänyt sitä sieltä tuningiskaritolpan yläpäästä "pari viivanväliä", niin vaikutus tuskin on läheskään niin merkittävä, kun jos olisi säätänyt niistä iskarin alapään kahdesta pultista, josta vakioalustaa säädetään.
-
Jos veikko on säätänyt sitä sieltä tuningiskaritolpan yläpäästä "pari viivanväliä", niin vaikutus tuskin on läheskään niin merkittävä, kun jos olisi säätänyt niistä iskarin alapään kahdesta pultista, josta vakioalustaa säädetään.
Joo, ton kirjoitukseni jälkeen jäinkin vähän miettimään tuota asiaa ja noinhan se on.
Eipä se camberikaan oo sitten muuttunut käytännössä juuri mitään, joten vaikutus auraukseen sitten samassa suhteessa :)
-
Mulla oli takana sama tilanne, camper juuri ja juuri raja-arvoissa.
Ei muuta kuin kovaa ajoa.
-
tänään kävin säädättämässä etupään uudelleen niin olihan siellä aurausta ihan reilusti, että hyvä kun tuli säädettyä nyt jo :)
ja camber arvot oli muuttunu tuosta etupään -1.05 ja -1.14 arvoista kun siirsin siis kaksi viivaa yläpäätä ulospäin -0.25 ja -0.45 arvoihin.
-
tänään kävin säädättämässä etupään uudelleen niin olihan siellä aurausta ihan reilusti, että hyvä kun tuli säädettyä nyt jo :)
ja camber arvot oli muuttunu tuosta etupään -1.05 ja -1.14 arvoista kun siirsin siis kaksi viivaa yläpäätä ulospäin -0.25 ja -0.45 arvoihin.
Jos siellä vielä camberin säätämisen jälkeenkin oli liikaa aurausta, niin kuinkakohan paljon sitä on ollut edellisen säädön jäljiltä, kun pienentyä sen pitäisi, kun säädät tolpan yläpäitä ulommas ???
-
Jos siellä vielä camberin säätämisen jälkeenkin oli liikaa aurausta, niin kuinkakohan paljon sitä on ollut edellisen säädön jäljiltä, kun pienentyä sen pitäisi, kun säädät tolpan yläpäitä ulommas ???
vai oliko se haritusta ??? mutta pielessä oli paljon kuitenkin arvot ja olis renkaat kulunut suht reippaasti jollen olis käyny säädättämässä.
enkä nyt saanut niitä oikeita alkuarvoja kun asentaja oli ruvennut katsomaan tarkemmin tulostamaansa lappua niin sihen oli tullut joskus vuos sitten tehty suuntaus tms. muta loppuarvot oli kuitenkin nyt säädetyt ???
-
Mikähän pointti tuossa sit on, säädettävässä tolpassa, kun kerran kulmat menee vituiksi kun säätää tolpasta camperia? Eihän siinä ole mitään järkee...
-
Mikähän pointti tuossa sit on, säädettävässä tolpassa, kun kerran kulmat menee vituiksi kun säätää tolpasta camperia? Eihän siinä ole mitään järkee...
Kun ohjauskulmia säädetään autosta ja jos täytyy camberia säätää, niin se säädetään aina ennen aurausta, koska auraus muuttuu kun camberia muuttaa.
Monissa autoissa ei ole camberille säätöä ollenkaan, joten tuollainen säädettävä tolppa on tosi mainio S60:ssä toki on tolpan alapäässä säätövaraa vaikka ja kuinka paljon, mutta tuo alapään säätö on hieman työläs tehtävä, olisikin hienoa, jos säätö löytyisi helposti tehtävänä joka autosta.
Camberiahan ei sieltä tolpan yläpäästä ole tarkoitettu säädettäväksi joka ajoonlähdön alussa oman mieltymyksen mukaan vaan ainostaan silloin, kun tehdään pyörien suuntaus laitteella.
-
Täsä tällä hetkellä ollaan nelipyöräsuuntauksessa ja alkutilanteena oli 10 heittoa, säädöt lopussa ja heittoa on vielä 5astetta. Missä mahtaa olla vika?
-
Täsä tällä hetkellä ollaan nelipyöräsuuntauksessa ja alkutilanteena oli 10 heittoa, säädöt lopussa ja heittoa on vielä 5astetta. Missä mahtaa olla vika?
Mistä pyörästä ja kulmasta on kyse?
-
Aurauskulmat etupyöristä. Per puoli oli vinossa ton vertta
-
Aurauskulmat etupyöristä. Per puoli oli vinossa ton vertta
Siinä tapauksessa vika on säätäjässä. Etupään aurauksen säädöstä ei pitäisi loppua säätövara kesken missään tilanteessa.
-
Olen kuullut joskus että joistain tarvikemallin raidetangon päistä on loppunut säätövara kesken. Itsellä ei kokemusta mutta olisiko mahdollista?
-
Olen kuullut joskus että joistain tarvikemallin raidetangon päistä on loppunut säätövara kesken. Itsellä ei kokemusta mutta olisiko mahdollista?
Niin no sehän tietysti on mahdollista. Aika kelvoton varaosa kyseessä jos heittoa on vielä 5 astetta ja säätövara loppuu :idiot2:
-
Olikos SMI ja ZF hammastankojen sisänivelet vähän eri mittaiset, sehän vois olla vaikka syy, jos on väärä osa laitettu?