Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: hirvivolvo - 21.02.2011, 17:08:47
-
Mites onnistuu tuon etuäärivalon vaihtaminen V70:een, eli se joka on ulommaisena umpion sisällä? Tuo taitaa olla lasikantainen 5W:n poltin. Katsoin konehuoneen puolelta, niin sieltä on vaikea päästä käsiksi polttimoon. Jos umpio pitää irroittaa, miten sen teen?
-
Jos umpio pitää irroittaa, miten sen teen?
Puskurin kuori pitää irroittaa. Sen jälkeen näkyy 5 pulttia millä umpio on kiinni. Tai siis 3 pulttia taitaa olla puskurin alla piilossa ja kaksi on umpion päällä.
-
Eli puskurista pitänee ensin ottaa lista irti, jonka alta löytyy puskurin kiinnityspultit. Mites tuo lista kammetaan ensin irti, ettei mene rikki? Pitääkö koko puskuri ottaa irti, vai riittääkö että aukaisen vain kuskin puolen, josta poltin on rikki?
Kiitoksia vaan avusta -H-
-
Eli puskurista pitänee ensin ottaa lista irti, jonka alta löytyy puskurin kiinnityspultit. Mites tuo lista kammetaan ensin irti, ettei mene rikki? Pitääkö koko puskuri ottaa irti, vai riittääkö että aukaisen vain kuskin puolen, josta poltin on rikki?
Kiitoksia vaan avusta -H-
En enää muista mistä kohtaa kannattaa listaa vääntää. Listan alla oli pari pulttia. Lisäksi alareunassa ja muuallakin oli x määrä muovitinnejä mitkä pitää irroittaa.
-
Lista lähtee helpoiten, kun aloittaa kampeamisen listan takapäästä. Listan alla on yksi pultti per puoli (10mm kanta) Puskurin yläreunassa on 6 muoviniittiä (3541113), jotka irtoavat, kun painaa keskiosaa noin 3mm sisään ja nostaa kiinnikkeen pois. Päädyissä on yläreunassa no:25 torx ruuvit, yksi per puoli ja alareunoissa muoviniitit, joista pitää lyödä keskitappi läpi asti pois (9133417). Kiinnkkeen voi käyttää uudelleen, jos keskitappi ei mene hukkaan.
Umpio on kiinni ylä reunasta kahdella ruuvilla sisäpäästään yhdellä ruuvilla ja ulkopään yksi ruuvi on puskurin päätykannakkeen alla (kaikki ruuvinkannat 8mm). Päätykannake on kiinni kahdella no:25 torx ruuvilla ja yhdellä 8mm kannalla olevalla m6 ruuvilla. Näyttää, että kannakkeessa on kaksi 8mm kannalla olevaa ruuvia, mutta niistä vain etumainen pitää kannaketta paikallaan. Tämän jälkeen kannake on vielä pop-niiteillä kiinni sisälokarissa, mutta kääntyy kuitenkin sen verran jo sivuun, että umpion ruuvit saa irti.
Äärivalon polttimot saa kuitenkin vaihdettua ilman umpion irroitustakin, mutta aika ahdasta on. Kuskin puolella helpottaa, kun saa ilmansuodatin kotelon pois edestä ja joissain tuon vuosimallin autoissa apukuskin puolelle mahtuu melkein jopa istumaan konetilaan, kun vaihtaa polttimoa :) Pitkänokkaiset kärkipihdit ovat oiva apu polttimon kannan irroitukseen.
-
Vasemmalle puolelle autoa tuo etu äärivalon (ja muidenkin polttimoiden) vaihto onnistuu suht. helposti nyppäsemällä ilmanputsari pois tieltä vaan oikealla puolella homma on 10x hankalampi - sormet ei taipuneet vaikka kuinka yritti, ei auttanut edes älyboksin kuorien poisto ja pissapojan säiliön yläpään irroitus. Riittävän isoilla pitkäkärkisillä pihdeillä en kokeillut irroitusta kun ei tuollaisia omista.
Puskurin ja etulyhdyn irroitus tuli tehtyä ja aikaa kului se tunti kahvitaukoineen ja työkalujen etsinnässä :-)
Kun ottaa umpoin irti niin kannattaa vaihtaa kaikki lamput kerralla.
Motonetin Motomaatissa voisi kokeilla onnistuuko oik. äärivalon polttimon vaihto palveluna (5 €)
"Pidätämme oikeuden vaihtoon, mikäli polttimon vaihto on hankalaa ja vaatii auton purkamista."
-
Sellainen vinkki, että tosiaan nämä äärivalot voi vaihtaa irrottamatta puskuria/umpiota, jos tietää mitä tekee. Eli tilaa saa kyllä juuri ja juuri tarpeeksi, mutta apukuskin puolella äärivalon kanta irtoaa vääränkätisillä "kierteillä", eli kanta vapautuu pyöräyttämällä myötäpäivään. Itse väänsin väärään suuntaan ja kannan liuska murtui ja meni sitten puskurin ja umpion irrotteluhommiksi...
Vaihdoin siis pelkästään apukuskin puolen, joka tässä -05 V70:ssä on se selvästi ahtaampi paikka, koska kuskin puolelta saa ilmanputsarin helposti pois tieltä. Kuskin puolella kannan vapautumissuunta voi olla normaali vastapäivään tai sitten ei, en osaa sanoa, mutta se kannattaa pitää mielessä, koska tuo vääntöliuska murtuu tosi helposti ja sen kun on rikkonut, niin sittenpä melkein joutuu umpion ottamaan irti.
-
sopivanmuotoiset pihdit monesti auttaa noissa mut tosiaan ei liikaa voimaa kannata käyttää
-
sopivanmuotoiset pihdit monesti auttaa noissa mut tosiaan ei liikaa voimaa kannata käyttää
Jep, itse tein sen perusvirheen, että väänsin väärään suuntaan ja 17 vuotta muhinut muovi antautui. Sitten kun otin umpion irti ja hoksasin, että sehän irtoaa myötäpäivään kääntämällä, niin irtosi kyllä kevyesti...
-
Katsuri on ainoa jota tuo rikkinäinen äärivalo kiinnostaa. Samalla kun umpion irrottaa, kannattaa vaihtaa muitakin polttimoita. Ainakin parkkipolttimo on turhan lyhyt ikäinen sekä edessä että takana.
-
Tuon sivuvalon suunnittelijalle on varattuna ihan oma pieni loukkonsa alimmassa helvetin peränurkassa missä hiilihankoa ei rasvata ennen päivittäistä... ;)
Ei oo kyllä kehitystä vrt vanhempi, oikeen typeryyden riemuvoitto.
Paljon näkee noita autoja joissa noi on ja molemmat tai toinen pimeänä. Moni ei varmaan edes tiedä että siellä tuommoset on, ei montaa katsuriakaan kiinnosta jos molemmat on pimeänä.
-
Ja jos oon ymmärtänyt oikein nykyään katsuri saa antaa suoran hylyn jos on molemmilla puolilla sama valo pimeä, jos kiinnostaa. Ja onhan se ihan hyvä pimeällä tiellä parkit päällä seisoessa
-
Onhan siellä edessä kirkkaat parkit, ja takana kaksi punaista parkkivaloo sikäli kun olen ymmärtänyt, ja olihan kyse toisesta äärivalosta vain. Onhan se tietysti hyvä laittaa valot kuntoon kesää varten. Kannattaa muuten seisottaa jossain muualla kuin tien poskessa. Kaverille kerroin ko asiasta niin hän kertoi että heilläpäin autot katsastetaan kerran vuodessa, ei joka kuukausi.
-
Katsuri on ainoa jota tuo rikkinäinen äärivalo kiinnostaa. Samalla kun umpion irrottaa, kannattaa vaihtaa muitakin polttimoita. Ainakin parkkipolttimo on turhan lyhyt ikäinen sekä edessä että takana.
Itellä polttaa lähinnä lähivaloja ja niiden vaihto onnistuu kyllä jo rutiinilla ilman umpion irrotteluja. Ja olisi onnistunut tämänkin vaihto, jos olisi ymmärtänyt käyttää päätään eikä väkisin vääntänyt väärään suuntaan...
Ite en tee katsastusremontteja, vaan korjailen sitä mukaa, kun joku lahoaa.