Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: D5GT - 13.01.2013, 10:44:01

Otsikko: Akku lohkolämmitin
Kirjoitti: D5GT - 13.01.2013, 10:44:01
Tuolla "turhimmat varusteet" -topicissa mainittiin invertteri+lohkolämppäri yhdistelmä.. Tuossa tapauksessa viitattiin kairaan, itse ajattelen tolpattoman näkövinkkelistä.

Sähköä ei lähtokohtaisesti ole taloudellista tuottaa dieselillä, mutta ruuhkissa sitä syntynee ainakin osin sivutuotteena.

Miten tuollainen akkkuun yhdistetty lohkolämppäri toimisi. paljon menee sähköä esim. 1/2 h lämmitykseen. kaunan lataamiseen menee jne..
Otsikko: Vs: Akku lohkolämmitin
Kirjoitti: TapioR - 13.01.2013, 10:49:22
Parempi säästää ne akun amppeeritunnit käynnistämiseen kuin lohkolämmitykseen. Tuossa inventterimuunnoksessa hukkautuu paljon amppeeritunteja akun rajallisesta kapasiteetista.
En usko että tämä systeemi voi edes toimia, akku tyhjä alta aikayksikön.
Otsikko: Vs: Akku lohkolämmitin
Kirjoitti: Kulmamies - 13.01.2013, 11:01:10
Taitaa tällainen systeemi olla verrattavissa ikiliikkujaan :)

Esim. tämä http://www.invertterit.net/invertteri-12v-600w-max-virrankulutus-60a-p-1240.html (http://www.invertterit.net/invertteri-12v-600w-max-virrankulutus-60a-p-1240.html) vie maksimi 600w kuormalla 60A virtaa, jolloin tavallainen 60Ah akku on typötyhjä tunnissa, eikä moottori ole varmaan juurikaan vielä lämmennyt.
Otsikko: Vs: Akku lohkolämmitin
Kirjoitti: D5GT - 13.01.2013, 11:32:51
En usko että tämä systeemi voi edes toimia, akku tyhjä alta aikayksikön.

Mut mennään vähän pidemmälle teoriassa kuin pelkkään uskomiseen. Mielummin ajatuksella "miten onnistuisi/ tulisi mahdollisimman hyvä"

Varmaa on että kaikkein optimaalisin ratkaisu ei ole, muutenhan se löytyisi jo varustelistalta.. Toisaalta viittasit invertterin häviöihin, eihän sen vastuksen ole pakko olla 230v - 12 käynee myös?
Otsikko: Vs: Akku lohkolämmitin
Kirjoitti: TVS - 13.01.2013, 12:45:28
Tommonen vois olla optio, jos on irtoakku tuota tarkootusta varten(mieluusti aika iso) ja ei tartte usein lämmitellä, vaan ainoastaan joskus harvoin kun on "hätä". Moni lohkari on noin 400-500W haarukassa, jolloinka tosiaan 60Ah akku on tunnissa kuiva, mutta 30 raadin pakkasessa tunnin lämmitys lämmittää(hehheh) jännästi. Sitten vaan tarttee olla esim takakontissa aika rankalla piuhalla oleva (ja releellä erotettu?) töpsä, johka sen akun saa laturiin kunhan pääkoneet kajahtaa tulille.

Tästä oli muuten taannoin keskustelua, että laittas tyyliin pienen skootterin tms. akun, joku 5e pystybrigsi ja joku laturi ja siitä sähköä, ja vielä parempi olis jos olis vesijäähytteinen kone joka olis kytkettynä koneen vesikiertoon ja laturilla latais vaik auton omaa akkua. Lentäviä ajatuksia 8)