Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: makke - 13.01.2013, 16:58:14
-
Nyt tarviais neuvoja muutoskatsastukseen. Onko edes mahdollista saada RB20DET konetta lappuihin suomessa? Kyseessä siin nissan skyline r32 turbo kone. Tarkotus oli että tiputan ton koneen 240 volvoon.
-
Pakko katsataa omavalmisteisena, tehot menee yli. Tosin inssi saattaa tykätä todella kyttyrää, jos vaan sellaisenaan ymppäät moottorin sinne ja haet teholapun jossa 186hv, eli b21et 155hv+20%, joka on 240 koppaan maksimi mitä inssit hyväksyneet. Taas joku tuo esille sen että b21etic koneessa on muutama kaakki enemmän, mutta kukaan ei ilmeisesti ole tällä moottorivaihtoehdolla saanut katsastettua vertailumoottoria.
Eli 186hv about on maksimi mitä saat katsastettua, rb21det on kai 212hv, eli jotain on tehtävä, ja inssistä sit kiinni hyväksyykö muutoskatsastuksen alennetuin tehoin teholapulla. Laki auton muutoksista ei tätä kiellä millään tavoin, ei tosin hyväksykään, MUTTA jos autosi on ollut alunperin vähäpästöinen, eli F loppuisella konemallilla, niin tämä alitehoisena katsastaminen ei onnistu, koska turbomoottorin muuttaminen millään tavoin rinnastetaan moottorinvaihtoon. Eli täten muutettuna tuo rb20det ei enää ole vähäpäästöinen ja siksi ei onnistu katsastaa F moottoriseen koppaan. F moottoreita ovat siis esim. b200f, b230f, b230fb, b230fd, b230fx.
-
Kun tuo on vm 89 ja siinä on mekaaninen ruisku eli onkos se nyt sit b200e. Otteessakaan ei ole mitään merkintää että olisi vähäpäästöinen. Eli koneen muutoskatsastus voisi onnistua jos haen laput vaikka 180hv?
-
Mee konttorillle kyseleen. Kaikki ne kuitenkin eri vastauksen antaa..
-
Taas joku tuo esille sen että b21etic koneessa on muutama kaakki enemmän, mutta kukaan ei ilmeisesti ole tällä moottorivaihtoehdolla saanut katsastettua vertailumoottoria.
On. Jenkkimalli kun on kyseessä niin kone on B21FT. Välijäähdytettyä B21ET konetta ei pitäisi saada kuinkaan päin käytettyä vertailuna, sillä sellaista ei ole tehtaan paappa tehnyt.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=369.msg334710#msg334710 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=369.msg334710#msg334710)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=369.msg339546#msg339546 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=369.msg339546#msg339546)
Eipä tuonkaan teho tosin piisaa kysyttyyn riisikoneeseen, 162 hv x 1,2 = 194,4 hv.
-
Auto on ei vähäpäästöinen mutta ei onnistu tuolla koneella kun on kutos kone painot menevät yli. Täytyy rakentaa volvon lohkoon.
-
Auto on ei vähäpäästöinen mutta ei onnistu tuolla koneella kun on kutos kone painot menevät yli. Täytyy rakentaa volvon lohkoon.
Paljonkos tuollainen RB20DET muka painaa jos se painoista on kiinni? kun onhan 2-satkua saanut d24 koneella joka ei hirveän kevyt kyllä ole. mutuna 200-220kg. Vai olikohan b28e (v6) kaikkein painavin?
-
Auto on ei vähäpäästöinen mutta ei onnistu tuolla koneella kun on kutos kone painot menevät yli. Täytyy rakentaa volvon lohkoon.
Moottorin paino ei ole ongelma 200 sarjan korissa, sun täytyy vaan sit keventää autoa JOS haluat pitää kaikki istumapaikat, ja siirtää tavaraa takaluukkuun tarvittaessa.
Jos 340 1,4 koneisen muutoskatsastus onnistui volvon 2,5l 16v punakoneelle, ni toi on ihan läpihuutojuttu siihen verrattuna. b14.4e painoi noin 70kg, ja tuo b230 vinokone 16v hatulla ja ahtimella about 200kg. :)
Tuskin rb20det painaa yli 300kg sentään, eli yli 100kg enemmän kun esim d24 tai b28. ;)
Jos kerran 240 keulalle saa vaikka chevyn v8 koneen akselipainojen osalta ni joku puolikasmoottori ei paini ihan samassa painoluokassa. ;D
Tuossa siis esimerkkejä painoista. Hevosvoimien kanssa olet eniten lirissä.
Miksi muuten rb20det, eikös vaikka 2,5 tai 2,6l versio olis samantien fiksumpi... Tai volvon t6 kone. Mutta kukin tavallaan ja teet kuten haluat, kunhan kysyin, ei tartte sen kummemmin perustella mulle ja johtaa keskustelua isommin sivuraiteille. :)
-
Kyllä 2.5l tai 2.6l ois paljo järkevämpi ratkaisu mut ne maksaa aika paljon ku 2l taas löytyy valmiiks. Jos kerra painot ei ole se ongelma ni sitte kyllä pitäs leima saada, teho laputkin kyl saan aika helposti. Kyllähän sen voi vaihtaa jälkee päi isompaa jos tost 2l loppuu kasiteetti keske. ;)
-
Soitin trafiin ja kyselin tosta omavalmiste moottorin muutoskatsastuksesta, vastaukset olivat aika mielenkiintoisia. Omavalmiste moottorin muutoskatsastukselle ei ole tehty mitään laki pykäliä eikä mitään tiettyjä kriteerejä milloin katsotaan omavalmisteena, kysyin kuitenkin milloin muuttuu oma valmisteeksi no muuta lohkoa/tee itse. Kyselin myös poikkeus luvasta mitä ei voi saada kun tehot ylittyvät ja sitä ei tarvii jos tehot menee sallittuihin rajoihin. Mitähän järkeä on poikkeus luvalla jos sitä kerran tarvitsee tehojen ylittyessä mitä ei kuitenkaan saa jos tehot ylittyy? Täytyypi soittaa uudelleen ja kysyä toista experttiä linjan päähän.
-
Kysyppä jos kirjoittaisivat Trafilla jonkin sortin ohjeen asiaa koskien
Olisi hyvä olla joku dokumentti mihin voisi sitten vedota kun vääntää näitä muutos hommia
-
Nyt trafissa sanottiin että "omavalmiste moottoria" ei ole olemassakaan jos tehot ylittyy ei voi minkää ei saa muutos katsastettua..... :'(
-
On se trafi jännä..
-
Nyt trafissa sanottiin että "omavalmiste moottoria" ei ole olemassakaan jos tehot ylittyy ei voi minkää ei saa muutos katsastettua..... :'(
nyt on vähän kapeesti selitetty. avarras vähän vielä mitä tarkoitettiin
-
Nyt trafissa sanottiin että "omavalmiste moottoria" ei ole olemassakaan jos tehot ylittyy ei voi minkää ei saa muutos katsastettua..... :'(
No nyt kuulostaa jo tutulta. Homma toi sieltä kirjallisena
-
Katsastus onnistuu rb25de tai rb20de vaparikoneella ja sitten kun on muutoskatsastettu, voi muutoskatsastaa uudestaan turbolle. Näin ainakin katsastusmiehen mukaan...
-
Suomi on suuri sukkahousumaa
-
Katsastus onnistuu rb25de tai rb20de vaparikoneella ja sitten kun on muutoskatsastettu, voi muutoskatsastaa uudestaan turbolle. Näin ainakin katsastusmiehen mukaan...
Mikäs logiikka tuossa nyt on. Kait sen samoilla pykälillä saa tehdä valmiiksikin kerralla.
-
Komppaan JuHaU:ta. Nyt taitaa topicin aloittaja puhua puuta heinää.
Homma menee just niinku aikasemmin sanoin, koska kori EI OLE vähäpäästöinen.
Eli 186hv (155hv x 1,2) teholapulla ja maks 3,5L (2,8L x 1,25) iskutilavuudella joka on järkevässä painoluokassa, eli maks 400kg nurkilla kasaat ihan millasen koneen vaan, ihan sama onko mesen V12 vai pappamopon sachs kone ja onko siinä viistoista eatonia tai holsettia kyljessä vai ei.
Sit vaa'alle, ja katot et akselimassat menee korin tyyppikyltin sisään, etuvaakojen massaan lisäät 2x75kg ja taka-akselin massoihin 3x75kg, jos haluat 5 hengelle rekisteriin. Pudottamalla henkilölukua, saat tottakai lisää akselimassaa moottoria varten. Sisustusta jne. LAIN PUITTEISSA keventämällä saat lisää massaa "moottorin käyttöön".
Sit tottakai normi pakokaasuanalysaattori pakokaasutesti, ja vastaavuustodistukset, että alusta jousineen, iskareineen jarruineen ja tukineen vastaa B21ET (155hv) alustaa.
Ja tosiaan, itse en ole ns. omavalmistemoottorille löytänyt laista kriteereitä, mutta eiköhän sanan merkitys kerro jo tässä mistä on kyse. Eli kyse ei ole suoraan toisesta autosta otetusta moottorista, vaan jotenkin muutetusta. Kuten laki ajoneuvon muutoksista sanoo "ahdetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorinvaihtoon". Eli tämän nojalla ahtopaineen tai moottoriohjelmankin muutos johtaa ns. omavalmistemoottoriin. (jota EI voi katsastaa VÄHÄPÄÄSTÖISEEN koriin)
-
Juu ei ois mitää ongelmaa jos ei tehot menis yli 30 hepal.. Kun ne katsovat tehot edelleen moottorin valmistajan antamat vakio tehot jotka ylittää noi volvon tehokkaimman vertailu moottorin tehot. Mutta onnekseni kyseistä moottoria on tehty vaparina jossa tehot menee ali. Katsovat katsastuksessa vapari ja vaikka turbotan sen niin se ei muutu rb20det ja eivätkä katso rb20det tehtaan tehoja. Eli ei tässä nyt vaan ole mitään muuta vaihtoehtoa trafin expertti sano et omavalmistemoottoria ei ole olemassa ja poikkeus lupa on ainut vaihtoehto mutta noitte poikkeus lupien käsittely on kuulemman niin ruuhkautunu kun siel ei ole vaki työn tekiää :D
-
Mitähän mahtaisivat sanoa konttorilla jos madaltaisit vaan ahtopaineita ja veisit penkkilaput jossa tehot on rajojen sisällä?? Tällöin olisi kaikki lain vaatimat kriteerit täytetty ja olis enää pelkästä katsurista kiinni.. Tämä vain yksi villi heitto :D
-
Hmm, mikset muutoskatsastukseen mee ja sano että se on rb20de(155hv) itse ahdettuna?
RB20det ei muuten paina lähellekkään sitä mitä d24.
nimim. Skyline R32 GTS-tn entinen omistaja.