Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (isot Volvot -00 asti, P80-alusta) => Aiheen aloitti: Timo_R - 15.01.2013, 22:26:39
-
En löytänyt mistään aiemmista topiceista kiristysmomentteja, joten laitoin tähän mitä netistä sain kaivettua. Jotain puuttuu, ja jotkut on suomennettu vähä miten sattuu.
Pätee ainakin N-sarjan moottoreille.
Annetut arvot on öljytyille pulteille / muttereille :
Moottori:
Pakosarja - 24nm
Pakosarjan lämpöpelti - 20nm
Downpipe ahtimeen - 20nm , (jos lukkomutterit) - 25nm
Pakoputken pultit - 25nm
Polttoainekisko - 10nm
Sylinterinkansi , vaihe 1 - 20nm , vaihe 2 - 60nm , vaihe 3 - 130astetta
Imuputki - 17nm
Nokka-akselikotelo - 17nm
Nokka-akselin hihnapyörä - 20nm
Jakohihnan ohjuri - 24nm
Jakohihnan kiristäjä - 24nm
Jakohihnan kiristinrulla (1992-1993) - 40nm , (1994->) - 30nm
Nakutusanturi - 20nm
Jäähdytin - 30nm
Vesipumppu - 20nm
Moottorin ylätuki , vaihe 1 - 50 , vaihe 2 - 90astetta
Huohotinpönttö - 15nm
Öljytulppa - 35nm
Öljypumppu - 10nm
Öljynpaineanturi - 25nm
Alasiivan keskimutteri - 180nm
Alasiivan laippapultit , vaihe 1 - 25nm , vaihe 2 - 30astetta
Sytytystulpat (ei rasvata) - 25nm
Voimansiirto:
Vauhtipyörä , vaihe 1 - 45nm , vaihe 2 - 65astetta
Vetolevy (turbiinin) , vaihe 1 - 45nm , vaihe 2 - 50astetta
Turbiini - 50nm
Alustan osat:
Apurungon pultit - 50nm
Alapallonivelen pultit - 50nm
Pyöränpultit - 110nm
Raidetangon päät - 70nm
Iskunvaimentimen yläpään mutteri - 70nm
Jousilautasen korikiinnitysmutterit - 25nm
Koiranluut - 50nm
Jarrusatulan liukutapit - 30nm
Kallistuksenvakaimen panta - 50nm
ABS-anturi - 10nm
Ohjauspyörä - 40nm
Kosketinkiekko - 2.5nm
-
Moottorin runkopukki systeemi
Vaihe 1 M10 - 20nm
Vaihe 2 M10 - 45nm
Vaihe 3 M8 - 24nm
Vaihe 4 M7 - 17nm
Vaihe 5 M10 - 90 astetta
-
Swedespeediltä bongattua:
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?66457-Torque-Spec-Reference (http://forums.swedespeed.com/showthread.php?66457-Torque-Spec-Reference)
-
Jarrusatulan liukutapit - 100nm
Taitaa kuitenkin olla jarrusatulan kannakkeet mitkä kiristetään 100Nm ja liukutapit 30Nm.
-
Taitaa kuitenkin olla jarrusatulan kannakkeet mitkä kiristetään 100Nm ja liukutapit 30Nm.
Juu, varmaankin näin, hyvä huomio . :)
-
Huohotinpönttö ilmeisesti öljypohja! 15Nm
-
Kiertokanki (sahalaitainen, osakierrepultti)
Vaihe 1 20nm
Vaihe 2 90⁰
Kiertokanki (murrettu, täyskierrepultti)
Vaihe 1 30nm
Vaihe 2 90⁰
Vvt hihnapyörä 10nm
Vvt hihnapyörän keskipultti 120nm
Vvt hihnapyörän tulppa 35nm
(Käännetty tuolta swedespeedin postauksesta)