Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Kalle2 - 19.01.2013, 00:25:37
-
Sikäli kuin olen oikein ymmärtänyt aiemmista aiheista, asennus vaatisi vain viiksen ja ominaisuuden aktivoinnin ECUsta, mutta Volvolta eivät suostu enää aktivointia tekemään. Onko kellään tiedossa, missä saisi aktivoinnin hoidettua? Viiksiä kyllä löytyy purkaamoista. Onko asiassa muita muttia?
-
Miten tossa vanhemmassa diesel koneessa on hoidettu kaasupoljin? Meneekö vaijerilla syöttöpumpulle vai miten?
Silloin tarvitsee alipaineventtiilit polkimiin ja kaasupolkimelle sellaisen alipainekellon,joka liikuttaa sitä tarpeen mukaan.
Näin ainakin -97 bensakoneessa. 99->tuli bensoihin sähkökaasu ja eri systeemit.
-
Varmaankin MSA 15.7 moottoriecu. Kaavioiden mukaan viiksen johdot menevät suoraan moottorieculle, mitään alipainejuttuja ei ole. Eli voisi mennäkin tuolla viiksen hankinnalla+ohjelmointi, olettaen siellä olevan johdotukset valmiina jne.
http://www.matthewsvolvosite.com/downloads/1998_S70_V70_C70_Coupe.pdf
Kirjan sivu 106 löytyy kaavio
-
Joo, 15.7, mutta mistä tuon ohjelmoinnin tai siis aktivoinnin saisi?
-
Volvolta sen saa tai jostain "volvo korjaamolta" Toinen vaihtoehto on etsi jostain purkuautosta toimiva moottoriecu, jossa vakkari valmiina. Niin oli joku tehnyt ulkomailla. Ei varmaan paljoa maksa käytetty ecu suomessakaan.
-
Itseäni kiinnostaa myös vakkarin asennus. Pidetään ylhäällä tätä...
-
Aktivointiin tarvitaa autokohtainen "avauskoodi", jota ei enää Volvolta saa. Koodi ei siis ole mikään yleismalli, vaan aina tapauskohtainen. Helpoimmalla varmaan pääsee, kun ostaa käytetyn ecun, jossa on cruise.
-
Laitatin syksyllä cruise V70 2000 mkI. Viiksen vaihto vasemmalla ja ohjelmointi riitti. Ohjelmoinnin suoritti AutoServia Tikkurila.
-
2000 mallissa on MSA 15.8 moottorinohjaus ja siinä on cruisen "järki"mittaristossa. Pystynee siksi ohjelmoimaan esim. Vidalla. Vanhat MSA 15.7:t vaatii sen koodin ja "Volvo System Testerin"
-
Entä tuo ajotietokoneen aktivointi? Meneekö saman kautta vaihtamalla ECU vai onko erikseen joku ohjainyksikkö itse mittaristossa?
Ollut puhetta korvata nyk aktivoidulla...
-
Entä tuo ajotietokoneen aktivointi? Meneekö saman kautta vaihtamalla ECU vai onko erikseen joku ohjainyksikkö itse mittaristossa?
Ollut puhetta korvata nyk aktivoidulla...
Ajotietokone aktivoitu mittaristoon ja vaatii myös koodauksen sekä käyttökytkimen... Vanhemmissa toimii suoraan myös samanlaisen mittaristo johon jo koodattu. Ainakin uudemmassa toimii myös CEM yksikkönä. Lienee vanhemmissakin? mutta ainakin ne on toiminut ongelmitta.
-
Miten nuo moottorinohjausboksit sopivat autosta toiseen? Tarkoitus olisi asentaa vakkari vanhasta autosta (-97 V70 Tdi automaatti) uuteen (-98 V70 Tdi manuaali). Molemmissa MSA 15.7, mutta bokseissa olevat numerosarjat poikkeavat toisistaan. Uskaltaako asentaa?
Linkin takana kuvat bokseista: https://www.dropbox.com/sc/ls6p1kbwh89scgu/TGqGPxfswh#lh:0-boksi2.jpg (https://www.dropbox.com/sc/ls6p1kbwh89scgu/TGqGPxfswh#lh:0-boksi2.jpg)
-
Ei ole nyt faktaa edessä käytettäväksi mutta epäilen, että ei toimi kun on eri vaihteistot.
-
Kaveri noita aikoinaan vahinkokeskukselta osti korjattavaksi ja sanoi laittaneensa ohjainlaitteita surutta ristiin ja kaikki olivat ajokuntoisia. Voisi olettaa, että automaatin ohjainlaitteessa ja johtosarjassa saattaisi olla muutama ylimääräinen pinni vaihteiston kanssa juttelua varten (kickdown,automaatti vaihtaa vakkarilla herkästi pienemmälle yms.) mutta manuaali ei ainakaan sellaisia kaipaa.
-
No riko sillä ei mitään vaikka kokeileekin
-
Itse kokeillut manuaalin ecua automaattiin. Nuolivalo jäi palamaan eikä antanut kickdownia vaan rajoitti jotenkin tehoja. Oliko 3 vaihteen jälkeen... Lisäksi kaikki S E ja W valot vilkkuvat vuoroperään. Ehkä omalla kohdalla huonompi ecu tiedä siitä.
-
Kokeilin äsken tuota automaatin ecua manuaalivaihteisessa, auto lähti käyntiin mutta ei enää vastannut kaasupolkimen käyttöön. Ajoin muutaman kymmenen metriä ryömittämällä ja vaihdoin alkuperäisen ecun. Lähinnä vaan tuo huolestutti että uskaltaako kokeilla jos jotain menee rikki, kiitoksia neuvoista!
-
Selviö, nuo mainitsemani kolariautot olivat sitten varmaan bensakoneella eli vaijerikaasulla. TDI:n kaasupolkimen signaali kulkee ilmeisesti vaihteiston ohjainlaitteen kautta/rinnalla ja puuttuu nyt, tässä olisi käyttöä kytkentäkaavioille.
-
Muistikuvien mukaan kytkentä on semmoinen, että kaasupolkimen tieto menee suoraan ECM ja sitten ECM ja TCM keskustelevat keskenään omalla yhteydellä
-
Pistin itelle uuden vilkunviiksen, autocomi tunnistaa ainakin kun vakkarin nappuloita painelee.. Tarvii hakee vakkrin rele vielä, niin ilmotan toimiiko siten
-
Pistin itelle uuden vilkunviiksen, autocomi tunnistaa ainakin kun vakkarin nappuloita painelee.. Tarvii hakee vakkrin rele vielä, niin ilmotan toimiiko siten
Sulla lienee ainakin allekirjoituksen perusteella tdi? Siinä ei ole mitään relettä, vaan vakkari on ohjelmoitu suoraan moottorin ohjainyksikköön. Vakkari aktivoidaan erityisellä Volvo-liikkeistä joskus saatavilla olleella koodilla ja testerillä, mutta nykyään koodien saaminen taitaa olla historiaa ???
MSA 15.8:lla olevissa 1-koppaisissa tdi malleissa cruisen "järki" on mittaristossa ja sen vaihtamalla cruise alkaa toimia.
EDIT: Ääh, mä olen nämä samat asiat näköjään jo maininnut sivulla 1 :idiot2:
-
Vanhaa topiccia mutta itselle ajankohtaista aihetta hyväksikäyttäen rikon foorumineitsyyteni nyt.
Ostin juuri hiljattain tuollaisen 1999 2.5tdi v70 maantiennielijän ja rekkasin sen pakuksi. Halpoja kilometrejä edessä siis ...toivottavasti! Puutoksena on vakkarisäädin, jota joka kerta kaipaa suuresti kun suhaa tuota tappavan tylsää ysitietä ees taas.
Lueskelin nyt sieltä täältä, että onkelmaan lienee olemassa melko simppeli ratkaisu -> uusi viiksi ja ohjelmiston kutittelu(?)
Käykö 15.8 eculla olevaan traktoriin myös bensakoneen vakionopeudensäätimellinen monitoimiviiksi, vai pitääkö löytää purkuosa dieselistä?
Kiitos vastauksista jo etukäteen!