Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: allu-85 - 19.01.2013, 12:34:20
-
Allekirjoituksen auton akku kyykähtämässä. Autoon tulosa weba. Kannattaako maksaa ylimääräistä agm:stä vai ei? Autossa on ctek-laturi, kutta ei sitä aina pysty käyttämään.
-
Varmasti kannattaa. Lisälämmityskäytössä aivan ehdoton, varsinkin jos lyhyttä matkaa ajelee.
-
Lyhyelle matkalle ainakin optiman keltanen 75ah on toiminut erinomaisesti. Aina on virtaa ollu ja muillekkin tarjottu. Otettu ei oo kertaakaan.
-
Bannerin AGM ollut yli kolme vuotta ja kaapeleille ei ole ollut käyttöä.
-
Kyl se agm kannattaa laittaa toimii tuosa webasto käytössä paremmin.vielä ku muistais et jos lämmittää esim 15 min pitäis ajaa noin puoli tuntia ja sitä rataa..
-
Ajoin alkuperäisellä 8 vuotta ja lämmitin ardicilla todella usein. Ostin taas alkuperäisen, Volvo 95Ah akku 129e. Erikoisakkua tai AGM tarvii jos työmatka on 10 min tms.
ps. se vaihdettu alkuperäinen on edelleen toisessa käytössä ja toimii.
-
Allekirjoituksen auton akku kyykähtämässä. Autoon tulosa weba. Kannattaako maksaa ylimääräistä agm:stä vai ei? Autossa on ctek-laturi, kutta ei sitä aina pysty käyttämään.
Mielestäni ei ole kanattava vaihtoehto, koska nuo AGM akut on tarkoitettu pikkasen erilaisiin virrankulutus/talteenotto tilanteisiin, ei silti hyviähän nuo varmaan ovat.
Normi akku kestää noin 5-8 vuotta normaalikäytössä ( oli sitten Webasto tai ei ) tietenkin siihen vaikuttaa se, että ajoaikaa pitää olla noin kolme kertaa webaston päälläoloajan, mutta kun ajattelee AGM akun noin kaksikertaa kovempaa hintaa, niin se laittaa miettimään, ainakin itseäni.
Mahdollisimman suuri normi akku, ja siinä mahdollisimman suuri purkuvirran kesto, niin niillä mennään pitkälle.
Tuo 2x normiakun hinta pistää miettimään, että kestääkö tuo AGM sitten sen 10-16 vuotta ilman vaihtoa,,,tuskin ;)
-
Mutta jos jaat sen kalliimman hinnan erotuksen tuolle 5-8 vuoden jaksolle niin ei siitä jää juuri mitään, alle pari euroa per kk. Itse hain just viime viikolla Boschin AGM akun D5:een, ei tarvinnu kahta kertaa miettiä jos sillä saa mielenrauhan akun suhteen.
-
Mutta jos jaat sen kalliimman hinnan erotuksen tuolle 5-8 vuoden jaksolle niin ei siitä jää juuri mitään, alle pari euroa per kk. Itse hain just viime viikolla Boschin AGM akun D5:een, ei tarvinnu kahta kertaa miettiä jos sillä saa mielenrauhan akun suhteen.
Joo ;) jos sen laskee noin, niin ei siinä mitään.
Mutta niinkuin kerroin, normaalilla hyvällä akulla pärjää, jos mielenrauha on sillä autettu, että maksaa tuplahinnan akusta, niin sekin on mielestäni ok. jokainen ostaa sen, mitä pitää hyvänä, ei siinä mitään.
Ps. Kukaan ei ole noista AGM:n akuista vielä saanut kunnon testitietoa, miten ne kestää, mutta se onkin sitten eri juttu.
-
Trane musta satanen, se kestää ja toimii +++
eli 100ah musta Trane :)
-
Mielestäni ei ole kanattava vaihtoehto, koska nuo AGM akut on tarkoitettu pikkasen erilaisiin virrankulutus/talteenotto tilanteisiin, ei silti hyviähän nuo varmaan ovat.
Normi akku kestää noin 5-8 vuotta normaalikäytössä ( oli sitten Webasto tai ei ) tietenkin siihen vaikuttaa se, että ajoaikaa pitää olla noin kolme kertaa webaston päälläoloajan, mutta kun ajattelee AGM akun noin kaksikertaa kovempaa hintaa, niin se laittaa miettimään, ainakin itseäni.
Mahdollisimman suuri normi akku, ja siinä mahdollisimman suuri purkuvirran kesto, niin niillä mennään pitkälle.
Tuo 2x normiakun hinta pistää miettimään, että kestääkö tuo AGM sitten sen 10-16 vuotta ilman vaihtoa,,,tuskin ;)
Tavallinen akku kestää nykyyän 1-3 vuotta jos "webasto" (itsellä kesti melkein päivälleen 3 vuotta)
Ja mitä hintaan, niin Exiden Premium (100A) maksoi Tampereella 160€ ja Exide AGM (92A) 200€, ja hintaan kuului asennus.
Netistä kätoin niin hinnat 145€ ja 185€. Eli ei tuo hintaero kyllä mikään 2x ole.
http://www.ksml.fi/erikoissivut/autot/nykyauton-akku-uupuu-kuin-tiskiratti/1274453
-
Itsellä oli joskus ongelmia talvella kun Ardic tyhjensi akkua ja emäntä ajelee suht lyhyttä matkaa. Pari kertaa joutu lataileen jotta sai vehkeet käyntiin. Vaihdoin tilalle Boschin AGM:n ja sen jälkeen ei oo ikinä tarvinnu miettiä mitään virtoja, latauksia tai ajoaikoja. Suosittelen.
-
Ja, noi Optiman akut ovat yli mainostettuja ja kalliita, normi hyvän(esm. varta, tjm) saa 2kpl yhden optiman hinnalla.
-
Tavallinen akku kestää nykyyän 1-3 vuotta jos "webasto" (itsellä kesti melkein päivälleen 3 vuotta)
Ja mitä hintaan, niin Exiden Premium (100A) maksoi Tampereella 160€ ja Exide AGM (92A) 200€, ja hintaan kuului asennus.
Netistä kätoin niin hinnat 145€ ja 185€. Eli ei tuo hintaero kyllä mikään 2x ole.
http://www.ksml.fi/erikoissivut/autot/nykyauton-akku-uupuu-kuin-tiskiratti/1274453
Niin, mistä katsoo, ja mitä hakee.
Exide Exell 12V 100Ah 130€
Exide AGM EK 920 12V 92Ah 235€
No, ei ehkä tuplahinta, mutta lähellä sitä :)
-
Niin, mistä katsoo, ja mitä hakee.
Exide Exell 12V 100Ah 130€
Exide AGM EK 920 12V 92Ah 235€
No, ei ehkä tuplahinta, mutta lähellä sitä :)
Mulla tuo agm malli maksoi 200€. Enkä edes harkinnut normiakkua.
-
Biltemassa katselin agm:mää tuohon, 189€. 4v takuu. Sellanen kai haettava huomenissa.
-
Niin, mistä katsoo, ja mitä hakee.
Exide Exell 12V 100Ah 130€
Exide AGM EK 920 12V 92Ah 235€
No, ei ehkä tuplahinta, mutta lähellä sitä :)
Pitääkö ne kalleimmasta paikasta osta :idiot2: (ja näköjään olet hakenut halvimman hinnan Exelille ja kalleimman AGMlle)
Lapinakut myy tuota AGM EK920 hintaan 185€ ja se Exell samasta paikasta sen 130€
Itse ostin sen Akkusalosta hintaan 200€ asenettuna.
-
Minusta kukin ostaa niin kalliin akun kuin tarpeelliseksi näkee. On joitain käyttötapoja joissa ei tavallinen akku kestä, lähinnä tulee mieleen jos käyttää autoa koko päivän ja pysähtelee hetkeksi (esim. tunniksi) jonnekin ja jättää vepaston päälle jotta auto on lämmin kun palaa. Jos tätä tekee päivittäin ja pari kolme pysähdystä päivässä eikä ajoa paljon, niin ei varmaan vakioakku kestä.
Itse käytän ardic'ia lähes päivittäin ajastimella talvella, joskus kaksi kertaa päivässä (aamuin illoin) ja ajan 40km (noin 45min) työmatkaa suuntaansa. Ajastin käynnistää ardicin noin 45-50 min ennen lähtöaikaa. Siinä vakioakku on kestänyt hyvin.
Vaihdoin akun kun sillä oli ikää 8v ja syykin oli lähinnä se, että unohdin kerran avaimet virtalukkoon ja radio tyhjäsi akun. Ajattelin, että akku kärsi siinä niin, etten lähde uuteen talveen sillä yksilöllä. Asensin itse Biliasta ostamani akun ja jätin vanhan autotalliin. Minulla on sähköstartilla diesel-aggrekaatti jonka akku meni ihan romuksi ennen joulua 2012 kun sitä ei ollut käytetty pitkään aikaan. Asensin siihen "tilapäisratkaisuna" vanhan volvo-akkuni. Kaksi vuotta irrotettuna, täysin käyttämättömänä ja napajännite oli 12,21V (Flukella mitattuna). Piuhat kiinni ja aggrekaatti starttasi 10 asteen pakkasella kuin kesäkelillä vastaladatulla akulla. Akku ei ole siis ihan romutuskunnossa vielä.
AGM akku kestää tiettyjä olosuhteita paljon paremmin kuin perinteinen. Kuinka kauan, en osaa sanoa. Toisaalta 100 tai 200e tuntuu pieneltä rahalta siinä vaiheessa kun auto ei jonain päivänä käynnisty. Vaimon siskon auton akku kuoli kaupan pihaan matkalla pojan rippikirkkoon, ilman pienintäkään varoitusta. Siinä oli kuulemma paniikki lähellä.
-
Toisaalta 100 tai 200e tuntuu pieneltä rahalta siinä vaiheessa kun auto ei jonain päivänä käynnisty.
Tai volvon kanssa käy silleen että lähtee kyllä käyntiin, mutta tulee taulu täyteen vikakoodeja. (Mursut kuulemma viellä pahempia)
Mulla jäi vaihteisto vikatilaan. Onneksi on toi BSR...
-
Tai volvon kanssa käy silleen että lähtee kyllä käyntiin, mutta tulee taulu täyteen vikakoodeja. (Mursut kuulemma viellä pahempia)
Mulla jäi vaihteisto vikatilaan. Onneksi on toi BSR...
Varmaan niitä vikatietoja tulee, jos auto ei ole ehtinyt unitilaan ennen akun lopullista sippaamista, mutta ei se sen jälkeen kyllä käymäänkään lähde ;)
Mulla oli tuon S80:n kanssa joskus sellainen tilanne, että akkujännite vähissä, auto parkkiksella, ja ( volvo insinöörien neronleimaus, hähyytin huutaa, merkiksi että akkujännite alhainen :pomo: )ja vie loputkin potkut.
No, mese onneksi ilmoittaa ennen kun tulee ongelmia :2funny:
Eikä herneitä sitten nenään,,,
-
Varmaan niitä vikatietoja tulee, jos auto ei ole ehtinyt unitilaan ennen akun lopullista sippaamista...
Eikun siitä että jännite tippuu käynnistyksen yhteydessä.
-
Eikun siitä että jännite tippuu käynnistyksen yhteydessä.
Jaha.. Tämän takia munkin v70 siis höpöttelee kovilla pakkasilla että "moottori vaatii huoltoa". Akku on agm, todn alkuperäinen eli jotain 2006. Webasto pörisee vähintään pari kertaa päivässä ja ajastimella kun sitä käytetään niin vähintään puoli tuntia aina kerrallaan. Lienee usein käy jopa kolme varttia. Ajoa tulee lämmityksen jälkeen max 20min. Ei niin millään tuu sitä 2-3 x lämmitysaika vastaavaa ajoaikaa. Tuollaiset ajoajat ovat ihan mahdottomia mulle mutta niin tuo akku van kestää..
-
Jaha.. Tämän takia munkin v70 siis höpöttelee kovilla pakkasilla että "moottori vaatii huoltoa". Akku on agm, todn alkuperäinen eli jotain 2006. Webasto pörisee vähintään pari kertaa päivässä ja ajastimella kun sitä käytetään niin vähintään puoli tuntia aina kerrallaan. Lienee usein käy jopa kolme varttia. Ajoa tulee lämmityksen jälkeen max 20min. Ei niin millään tuu sitä 2-3 x lämmitysaika vastaavaa ajoaikaa. Tuollaiset ajoajat ovat ihan mahdottomia mulle mutta niin tuo akku van kestää..
Minusta ohje on että ajoa saman verran kun ardic on päällä. Eihän ny kovin monella normiajoa tule 2-3 x 45min (1½ - 2h) esim. työmatkalla per suunta. Sinulla kuiteskin herjää joskus kun starttaat. Ehkä kannattas satunnaisesti latailla akkua ihan piuhan päästä, ei siitä ainakaan haittaa olisi.
-
Kyllä varmaan pitäis ladata. mutta tosiaan hyvin on tuo agm akku kestänyt. Hiihtolomat painaa päälle ja siinä tulee pitkää ajoa. Useamman tunnin ajo ladannee akun samaan kuntoon kuin perusteellinen piuhan päästä lataus vai mite?
-
No niin, kaikki loppuu aikanaan. Jätti käynnistymättä kun vaimo oli ardicilla esilämmittäny taas sen normi 45min. Auto oli lämmin kabiinia myöten mutta ei jaksanu yhtään pyörittää, ei siis pätkääkään. Naksahti vain ja mittarivalot vain välkky. Ihmettelen että polttaa ardicia surutta vaikka akku on liki tyhjä. Kokeilin vielä erikseen ennen kuin annoin lisävirtaa niin kyllä lähti vielä ardic iloisesti pöhisemään :idiot2:
Nyt on sitten exide ek950 agm akku paikoillaan. Tajusin heti sillä startatessa että se vanha akkuhan oli tosiaan aivan loppu, aivan eri tahtiin pyörittää tuo exide. Noh, vanhan volvo oem akun navassa olikin 1605 leima... :)
Edit: niin onhan tuossa exidessä kyllä hiukan korkeampi kylmäkäynnistysvirta eli 830 vs. 850. Ja hintaa exidellä muuten oli 185eur joka ei minusta kyllä ylen paha ole jos nämä näinkin kauan kestää
Edit edit: nämä volvon alkuperäisakut vissiin mitään agm olekaan. Niissä kun on se kaasunpoistoletku.. Luulin et alan asiantuntija ja akkuja työkseen myyvä tietäisi mutta kävi taas se perinteinen..