Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: JAMH - 20.01.2013, 12:57:54
-
Tuli eilen 19.1.13 ostettua käyttöautoksi tollanen Volvo 940 turbo.
Käyttöönotettu 3.1.96. Moottorina B230FK, jonka perässä automaattilaatikko. Mittarissa on 439000 km.
Varustetaso ei päätä huimaa. Ilmastointia ja vakionopeudensäädintä ei ole, ja jopa sähkölasit on jäänyt ruksaamatta lisävarustelistalta.
Ilmeisesti auto on toiminut alkuun taksina, kun huoltokirjan mukaan ensimmäisen kolmen vuoden aikana kilometrejä on kertynyt n. 250tkm.
Hetken aikaa 940 Volvoa oon metsästänyt ja turbomoottori mieluiten automaatilla oli hakukriteerinä.
Myös hinnan piti olla halpa niin vaihtoehtoja ei ollut liiaksi.
Auto oli leimattu 4.1.13 ja leimalle oli uusittu etulevyt- ja palat sekä käsijarrukengät.
Hintakin oli kohdallaan, joten luulen tehneeni kohtuu kaupat. ::)
Autoa olisi tarkoitus hiukan siistiä ja konetta pikkuisen piristää. Käyttöautona tämä on tarkoitus pitää, joten mitään isompaa projektia
tälle tuskin kohdistan...
Jotain vikoja/puutteita autosta olen jo löytänyt eilisen päivän aikana:
-lämmityslaitteen puhallussuunnan säätö ei toimi ->toimii. Vika oli käyttäjän mielikuvituksessa.
-moottorinlämmöt nousee vain 1/4 asteikolla (termostaatti huono?) ->termostaatti vaihdettu original 92 asteiseen
-kuskin penkki on könöllään oikealle (pehmuste pettänyt, vaikka vehoilukangas on ehjä)
-yksi ikkunan veiveistä on musta(muut harmaita) ja toisesta puuttuu peitelätkä
-kattovalon linssi puuttuu ja yksi kiinnike on hajalla
-takalokarin kaaria on vähän korjattu ja paikkamaalattu yllättäen väärällä värillä
-penkinlämmittimet eivät toimi eikä ilmeisesti myöskään takalasin/peilien lämmittimet
-takapönttö on melko ruosteinen (tarkoitus olisi laittaa joka tapauksessa suora putki tilalle) -> Simons 024-H5 putki vaihdettu tilalle
-snowcapin takana on ruostetta (läpireikä)
Mikään näistä ei ajoa haittaa ja auto tuntuukin kulkevan ihan hyvin.
Kyllä tällainen iso Volvo vaan antaa pikkaisen mukavamman kyydin kuin entinen käyttöautoni Toyota Avensis. S*
(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20940%20Turbo%20-96/IMG_8604_zpsa806b54d.jpg)
(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20940%20Turbo%20-96/IMG_8612_zps7ee0897b.jpg)
(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20940%20Turbo%20-96/IMG_8610_zps42f8651d.jpg)
-
Tuo penkki kaipaa tuttua huoltoa, sie taidat kerätä näitä risapenkkisiä?
En suosittele tuota takapöntön korvaamista, yhteen ysiin tuo talkoo joskus kokeiltiin ja kolmisen viikkoa sitä kesti kuunnella, sitte tuli pönttö takas. Mulla on olemassa se korvausputki hopealla kuumankestolla maalattuna jos tahot testata, voisin luopua siitä nimellistä korvausta vastaan(10e lukonmäen pohjalta haettuna).
Tämä on myös niin tuore että esim sähkölasien johtosarjat pitäis olla valmiina, kuten myös mahdollisesti keskuslukon kaukosäädön jne piuhotukset.
Lämppäristä kantsii ekana kuunnella, pitääkö se mitään suhinaa kun painelet sisäkierron nappia tai muuttelet suuntauksia, jos ei niin luultavasti alipaineletku irti jostakin öljytikun lähistöltä, lämppärin alipaineletkut on lähes aina mustia.
-
Tuo penkki kaipaa tuttua huoltoa, sie taidat kerätä näitä risapenkkisiä?
En suosittele tuota takapöntön korvaamista, yhteen ysiin tuo talkoo joskus kokeiltiin ja kolmisen viikkoa sitä kesti kuunnella, sitte tuli pönttö takas. Mulla on olemassa se korvausputki hopealla kuumankestolla maalattuna jos tahot testata, voisin luopua siitä nimellistä korvausta vastaan(10e lukonmäen pohjalta haettuna).
Tämä on myös niin tuore että esim sähkölasien johtosarjat pitäis olla valmiina, kuten myös mahdollisesti keskuslukon kaukosäädön jne piuhotukset.
Lämppäristä kantsii ekana kuunnella, pitääkö se mitään suhinaa kun painelet sisäkierron nappia tai muuttelet suuntauksia, jos ei niin luultavasti alipaineletku irti jostakin öljytikun lähistöltä, lämppärin alipaineletkut on lähes aina mustia.
Joo en tiedä miten sattui osuun taas risapenkki kohdalleen. ;D Sitä selkänojan pehmustetta tarvis oikealta puolelta jotenkin tukea, että sais alkuperäisen muodon palautettua.
Täytyy siitä ottaa projekti kesällä kun ei tarvi pakkasessa autoa purkaa.
Sen putken voisin kyllä käydä sulta lunastamassa niin pääsen kokeilemaan hermojeni lujuutta. 8)
Täytyy noita johtosarjoja tutkia samalla kun vaihdan kaiuttimia autoon.
Veivilasit ei kauheasti mua haittaa, mutta keskuslukon kaukosäätö olis kyllä mieluinen lisävaruste.
Ilmeisesti joku varashälytin autossa on ollut, kun kojelaudalla on (jälkiasennus)ledivalo ja kuskin ovessa on lasirikkotunnistin.
Alipainevuotoja olis tarkoitus huomenna tutkia, jonkun verran oon täältä löytänytkin ohjeita siihen hommaan.
-
Tuli siinä äsken tutkittua alipainevuotoja. Hetken tutkin konehuonetta enkä lämppärin alipainesysteemeitä löytänyt.
Hanskalokeron ja kummankin puolen kojetaulun alamuovin irroitettuani totesin, että vaijereillahan tää toimii. :P
Ja se myös toimi eli lämmönsäätimen vika oli ilmeisesti mulla korvien välissä... :idiot2:
-
Tänään hain Käyttöautosta uuden 92 asteisen termostaatin ja heitin paikalleen.
Nyt voi taas kehua Volvoa talviautona, kun lämpömittarin viisari jäpittää pystysuorassa ja lämmintä riittää... S*
Samalla tuli vilkaistua pohjaakin, kun pääsin nosturia käyttään.
Taka-akseli on todella ruosteinen ja polttoaineen suodatin myös. Oikeassa helmassa on tulitikkuaskin kokoinen paikka hitsattu.
Muuten ei pohjasta ihmeitä löytynyt...
-
Tänään tuli harrastepelin ropaamisen jälkeen vaihdettua tähänkin takapöntön tilalle TVS:ltä haettu korvausputki.
Alkuun kuullosti siltä ettei eroa äänessä oikeastaan ollut, joten poistin korvausputkesta pappamutkan ja tein
siihen "diesel-pään". Nyt autosta jo kuulee kun se on käynnissä, mutta sisälle ei häiritsevää ääntä kyllä kuulu.
Ja korvakuulolta tehotkin kasvoi ainakin 3,5hv. ;D
Tästä se viritys alkaa. Sitten kun saa rahatilanteen kohdilleen niin vois jopa koittaa laittaa lisää painetta pyttyyn... 8)
-
Tänään tuli vaihdettua tulpat Volvoon ja samalla mittailin sytytysjohtojen vastusarvot ja
sylinterien puristuspaineet.
Puristuspaineet mittasin kylmästä koneesta kun en halunnut näppejäni polttaa.
Arvot oli seuraavat. Syl1: 9 bar, syl2: 9,8 bar, syl3: 10 bar, syl4: 10,3 bar.
Auton mittarissa on nyt 440 tkm.
Sytytysjohtojen vastusarvot oli: syl1: 3,7ohm, syl2: 3,2ohm, syl3: 2,7ohm, syl4: 8ohm ja puolan johto 2,5ohm. Johdot on alkuperäislaatua volvo bougicord- teksteillä.
-
Tänään käytin auton jakopääremontissa. Vaihdettiin jakohihnasarja, vesipumppu ja apulaitehihnat.
Mittarissa 443tkm.
-
Eilen hain motonetista kirkkaat etuvilkut ja tänään asensin ne paikalleen.
Pikkuhiljaa lähetään tästä ulkokuorta siistiin.
Tarkoitus on vaihtaa kaikki vilkut kirkkaisiin ja vähän maalailla jotain muoviosia.
Aiemmin oon ostanut kirkkaat sivuvilkut, mutta en niitä nyt löytänytkään kun piti samalla ne paikalleen asentaa... :idiot2:
Tässä vielä kuva jos joku ei oo kirkkaita vilkkuja vielä nähnyt. :2funny:
(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20940%20Turbo%20-96/puhelimenkuvat006_zps6b465ba4.jpg)
-
Tänään ostin Volvoon Adhara-vanteet Tonilta.
Samalla tuli ostettua sytkä- ja bensalastut, jotka olis tarkoitus asentaa sitten kun saan 0,8bar painekellon hukkaportille.
Ajattelin koittaa kepillä jäätä ja tilata ebaysta Kinugawa-merkkisen painekellon. ::)
(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20940%20Turbo%20-96/puhelimenkuvat002_zps76d1be43.jpg)
-
Tänään tuli asennettua volvoon ahtopainemittari, Tonin lastut ja Kinugawa 0,8bar ahtopainekello.
Mittariksi tuli laitettua hyllyyn jäänyt kapistus. Syyn hyllyyn jäämisellekin muistin testin jälkeen. Mittari näyttää puuta heinää. :idiot2:
Vakio painekellolla mittari näytti 0,15bar ja uudella painekellolla mittari näytti 0,4bar.
Täytyy ostaa uusi mittari ja säädellä sitten paineita lisää jos on tarvetta.
Jotain muutakin saattaa olla pielessä, koska autoon ei tullut niin paljon lisää voimaa kuin olin kuvitellut. Tai sitten kuvittelin liikoja. ::)
Turbossa tuntui kompurapuolella pieni välys mielestäni kumpaankin suuntaan.
Asennellessa huomasin myös lämmityslaitteen vuotavan vähän nestettä kuskin lattialle. :'(
Täytyy siihenkin paneutua jossain vaiheessa.
Näillä eväillä eteenpäin.
(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20940%20Turbo%20-96/puhelimenkuvat002_zps887eb2dd.jpg) (http://s437.photobucket.com/user/JAMH_2009/media/Volvo%20940%20Turbo%20-96/puhelimenkuvat002_zps887eb2dd.jpg.html)
Vanha painekello olikin sitten vähän surullisemmassa kunnossa.
(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20940%20Turbo%20-96/puhelimenkuvat010_zps5b8ae24a.jpg) (http://s437.photobucket.com/user/JAMH_2009/media/Volvo%20940%20Turbo%20-96/puhelimenkuvat010_zps5b8ae24a.jpg.html)
-
Doc-powerilta tuli päivässä uusi Bsr-ahtopainemittari ja tänään sen sujautin paikalleen.
Uusi mittari näytti suunnilleen samoja lukemia kuin vanhakin, joten ruuvasin painekellosta "löysät" pois.
Loppuun asti kiristettynä juuri valmistajan lupaamat 0,8 baaria sai mittariin lukemaa.
Saatiin Volvoonkin sitä "urheilusedanin" tuntumaa. 8)
Virranjakajan kansi ja pyörijäkin tuli vaihdettua kun niitä vilkasin enkä kehdannu enää takasin laittaa. :-[
(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20940%20Turbo%20-96/puhelimenkuvat003_zpsd2b7964c.jpg) (http://s437.photobucket.com/user/JAMH_2009/media/Volvo%20940%20Turbo%20-96/puhelimenkuvat003_zpsd2b7964c.jpg.html)
-
Älä sitten laita mitään tarvikehanaa sinne jalkotilaan, on sikspaljo persiistä vaihtaa että laita kerralla kunnollinen, vähän kirpasee volvolla maksaa siitä 70€ mutta se kestää pitempään kun tarvikehanan 3kk...
-
Se hanako näissä yleensä vuotaa? En oo vielä ehtiny tutkiin vuotoa paremmin.
Lastuja vaihtaessa en oikein saanut selville vuotokohtaa, kun auto sammuksissa se ei vuotanut ja myöhemmin sen unohdin tarkistaa.
Täytyy laittaa kunnon hana siihen sitten ettei tarvi jatkuvasti vaihdella.
Samalla kun jäähdytinnesteet tiputan pois niin olisi tarkoitus asentaa lohkolämppärin vastus ja vaihtaa uusi alavesiletku syylärille.
Vanhassa letkussa on rikkinäinen letkulämppärin vastus. Uusi letku on Skandixilla 25€. Käyttöautossa hinta oli kolminkertainen.
-
Tänään kävikin Volvon kanssa hassusti.
Risteyksestä lähdin kiihdyttämään normaalisti ja yhtäkkiä kuului konehuoneesta "pöts" ja sen jälkeen supsutusta.
Aattelin että pakosarjan tiiviste meni ja pysähdyin linja-auto pysäkille tarkistaan tilannetta.
Näky oli tämä:
(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20940%20Turbo%20-96/puhelimenkuvat023_zpsc71d4938.jpg)
Eli 1. pytyn tulppa oli ampunut ulos. WTF? :o
Kaveri toi sit työkaluja että sain tulpan takaisin paikoilleen, mutta kierteet kannesta on mennyt.
Sen verran tulppa pysyi tiukassa, että uskalsin kotiin ajaa.
Nyt tarvii varmaan jotain helicoilia miettiä, kun ei olis varaa uuteen kanteenkaan...
-
Tänään kävikin Volvon kanssa hassusti.
Risteyksestä lähdin kiihdyttämään normaalisti ja yhtäkkiä kuului konehuoneesta "pöts" ja sen jälkeen supsutusta.
Aattelin että pakosarjan tiiviste meni ja pysähdyin linja-auto pysäkille tarkistaan tilannetta.
Näky oli tämä:
(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20940%20Turbo%20-96/puhelimenkuvat023_zpsc71d4938.jpg)
Eli 1. pytyn tulppa oli ampunut ulos. WTF? :o
Kaveri toi sit työkaluja että sain tulpan takaisin paikoilleen, mutta kierteet kannesta on mennyt.
Sen verran tulppa pysyi tiukassa, että uskalsin kotiin ajaa.
Nyt tarvii varmaan jotain helicoilia miettiä, kun ei olis varaa uuteen kanteenkaan...
:facepalm:
Ilmeisesti joku tero-petteri auton omistushistoriassa on joskus vääntänyt "varman päälle" tulpan kiinni, jolloin on jenkat vahingoittuneet. Sattuivat sitten nyt korkkaamaan.
Muistaakseni jopa biltemasta saa helicoilia tuohon tulpanreikään (kannattaa tarkistaa). Helicoil on ihan toimiva ratkaisu, moottorikoneistamolla tuli joku 4 kantta korjattua juurikin helicoililla (tulppa katkennut, piti porata, kierteet sileänä jne...).
-
Kohteeseen jota avataan ja suljetaan usein ei helicoil tms. jousi ole hyvä vaan kierreholkki toimii paremmin.
-
Kohteeseen jota avataan ja suljetaan usein ei helicoil tms. jousi ole hyvä vaan kierreholkki toimii paremmin.
Onko helicoil pelkkä jousi? ???
Koneistamolla kun olin harjoittelussa, niin erehdyin nimittämään jousiksi. Siellä ainakin ne oli ihan sorvattuja "kierteitä", molemmilla puolin erinousuinen kierre käyttötarkoituksen mukaan.
Jäivät aivan *elvetin lujaan kiinni.
-
Helicoil, taipuuko englanti? ;) Se on tosiaan alunperin vain yksi tuotemerkki jäänyt vaan puhekieleen kun puhutaan kierteen korjausmenetelmistä.
-
Helicoil, taipuuko englanti? ;) Se on tosiaan alunperin vain yksi tuotemerkki jäänyt vaan puhekieleen kun puhutaan kierteen korjausmenetelmistä.
Kyllä tuo coil minulle aukeaa, siltikään en vielä jousia ole nähnyt.
Anteeksi ot.
-
Kyllä tuo coil minulle aukeaa, siltikään en vielä jousia ole nähnyt.
Anteeksi ot.
Jatketaan nyt offtopiccia, http://www.masino.fi/bollhoff_pdf/HELICOIL_Plus_Esite.pdf (http://www.masino.fi/bollhoff_pdf/HELICOIL_Plus_Esite.pdf)
Ja sitten aiheeseen, http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Moottori/Sytytystulppakierteiden-korjaussarja-191341/ (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Moottori/Sytytystulppakierteiden-korjaussarja-191341/)
-
Jatketaan nyt offtopiccia, http://www.masino.fi/bollhoff_pdf/HELICOIL_Plus_Esite.pdf (http://www.masino.fi/bollhoff_pdf/HELICOIL_Plus_Esite.pdf)
Ja sitten aiheeseen, http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Moottori/Sytytystulppakierteiden-korjaussarja-191341/ (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Moottori/Sytytystulppakierteiden-korjaussarja-191341/)
Aaa,joo. Kiitos oikaisusta. :hello:
-
Kaverilla on autokorjaamo ja se lupas loppuviikosta pyöräyttää helicoilin sinne paikalle.
Mun ei tarvii sit koko kierresarjaa ostaa yhden kierteen takia.
Ainakin tällai maalaisjärjellä ajateltuna luulis että tollanen teräskierre kestää paremmin kulutusta kuin se alkuperäinen alumiinikierre... ???
-
Tänään kaveri laittoi kuparisen "wurth time sert"- kierreholkin tulpan reikään.
Kaverikin oli loppupeleissä kuitenkin sitä mieltä, että helicoil ei välttämättä oo niin pitkäikäinen näissä.
Katotaan nyt kuinka kauan tää sit kestää... ::)
-
Tänään kaveri laittoi kuparisen "wurth time sert"- kierreholkin tulpan reikään.
Kaverikin oli loppupeleissä kuitenkin sitä mieltä, että helicoil ei välttämättä oo niin pitkäikäinen näissä.
Katotaan nyt kuinka kauan tää sit kestää... ::)
Parempi toi wurthin kuparinen. Testattu, toimii. :pomo:
-
Tulppa on jo vajaan viikon pysyny paikoillaan. :P
Tänään vaihdoin automaattivaihteistoon öljyt. Mobil atf 220. Mittarissa 445tkm.
Huuhtelumenetelmällä vaihdoin enkä tehnyt kuin yhden pikku mokan.
Syylärin juuresta irroitin öljyputken ja letkulla ohjasin öljyt jäteöljyastiaan.
Laitoin letkun laatikolta tulevaan putkeen, kun päättelin sen sieltä öljyä ampuvan.
No sehän ampuikin syylärin päästä ne öljyt ja pääsin sit konehuoneen putsaus hommiin... ::)
Hyvä tietää ens kertaa varten... :D
-
Äsken kävin hakeen päästölapun ja käytin auton leimalla.
Läpi meni että heilahti. :)
Etupyörän abs-anturikehät kehotti putsaan, kun oli vähän pintaruosteessa.
Ja vasemmassa takapyörän laakerissa oli tosi pieni välys. Onko sen kiristäminen hyväksyttävä korjaustapa?
Niin joo ja takapäästä kuului kolahdus kiihdyttäessä, mutta se olikin subbari joka kaatui kyljelleen kun en oo sitä vielä kiinittänyt. :nohnoh
-
Takana päittäisvälys on normaalia, eikä ole kiristettävissä. Homma on bueno jossei siinä ole säteittäisvälystä, jos on niin sitten hankkimaan jostakin skf laakeri sinne, harakirilaakereilla saat jo lähtiessä vähintään saman välyksen.
-
Takana päittäisvälys on normaalia, eikä ole kiristettävissä. Homma on bueno jossei siinä ole säteittäisvälystä, jos on niin sitten hankkimaan jostakin skf laakeri sinne, harakirilaakereilla saat jo lähtiessä vähintään saman välyksen.
No ei taida vielä aiheuttaa toimenpiteitä. Katsuri vaan sanoi, että pieni välys tuntuu kun se rekkaraudalla rengasta väänteli.
Tänään sain aikaiseks vaihtaa vuotavan lämppärin hanan uuteen orggikseen.
Samoilla nesteiden vaihdoilla tuli asennettua uusi lohkolämppäri rikkinäisen letkulämppärin tilalle. Ja alavesiletku vaihtui myös, kun se oli katkaistu letkulämppärin takia.
Tuli keulakin vähän siistimmän näköiseksi kun sain puskurin alta ison töpselin pois ja laitoin pienen töpselin puskurin kylkeen kuskin puolelle.
Ei tarvi enää kumarrella niin paljon. Täytyyhän sitä ergonomiaa ajatella myös... ;)
-
Käyttöauto niin ei oo paljoa muuta kun ajeltu vaan. Mittarissa 453100km.
Pari viikkoa sitten katkesi pakoputki. Oli ruostunut keskivaimentimen lähtö takasillan ylitykselle.
Tein siihen pikapatentin ja tilasin Simonsin puolisarjan 024-H5.
Sen hain eilen postista ja asensin paikalleen samoin tein. (oli postileiman mukaan tullut jo viime torstaina
paikalliseen postiin, mutta saapumisilmoitus kesti tulla 2km matkan 5 päivää) :nohnoh
Ihmettelin kun ei ahda 0,5baria enempää, mutta hiljaisen putken asennuksen jälkeen huomasin että
pakosarjan tiiviste vuotaa aika paljon. Vika löytyy varmaan siis sieltä.
Uudet tiivisteet on kyllä jo hommattuna, mutta ajattelin ne vaihtaa samalla kun muutakin remonttia teen.
Lämppärin kenno olisi vaihtolistalla, uusi onkin jo hommattuna.
Myös alustasarjan aion laittaa, se tuli hommattua jo talvella kl-racing kimpassa.
Kyllähän tässä siis hommaa riittäis, kun vaan sais harrasteauton säädettyä niin uskaltais sillä ajella vakiajot
vähän aikaa.
-
Tänään päätin hätpikaa vaihtaa pakosarjan tiivisteet ennen kun jatkan talliremonttia.
Kuinka taas kävikään... :'(
Yhden pinnapultin sain katkaistua joka aiheutti sitten oman työnsä.
Pakosarjan alapuolella olevan tukiraudan mutteri oli valmiiksi muljattu, joten tukirauta piti irroittaa lohkosta.
Tätä varten irroitin ensin turbon pakosarjasta, kaikki neljä mutteria aivan saatanasti kiinni.
Sen jälkeen pääsi nylkyttämään tukiraudan muttereita auki.
Sitten sain porailla pinnapultin pois ja tehdä uudet kierteet kanteen.
Puolilta päivin aloitin ja vähän aika sitten lopetin. Varmaan joku 7 tuntia tuli siinä tunattua taas. VMP. :idiot2:
Kasaan en viittinyt enää ruveta palikoita laittaan.
Pakosarjassa on halkeama, joka varmaan tarvis hitsata ennen kuin auton niputtaa.
Vai onko siitä halkeamasta mitään haittaa?
Halkeama on turboa vastapäätä "kollektorissa" 2. ja 3. pytyn välissä.
-
Tänään kaveri hitsas pakosarjan kuntoon ja sain auton taas niputettua kasaan.
Samalla tuli vaihdettua öljyt ja suodatin + ilmansuodatin.
Edellisillä oli näköjään ajettu 12tkm.
-
Tässä reilu viikon verran on auto ollut pukeilla kun oon jousia ja iskareita vaihtanut.
Volvon originelli iskarit on niin kestävää tavaraa että pultit ja mutterit niiden ympäriltä on ehtinyt ruostumaan ihan jumiin
kun ei oo tarvinnut paljoa irroitella. :hello:
Melkoista jumppaa on saanut tehdä iskareiden ja jousien kanssa kun niitä on irroitellut.
Autoon tuli ostettua jo talvella KL-racing kimpasta jouset, ja iskareita oon kanssa haalinut kun on kohdalle sattunut.
Jouset on -60/40mm ja takaiskarit on Bilstein B4 ja etuiskarit on 240 turbon paksut versiot.
(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20940%20Turbo%20-96/puhelimenkuvat065_zpsd50e5b7a.jpg)
Etuiskareiden kanssa olikin sitten aika jumppa saada niitä paikoilleen. Iskareiden mukana tullut "peltimutteri" oli millin iso 940 tolppaan, joten
päädyin isontaan alkuperäisen peltimutterin sisäreikää jotta toi paksumpi iskari saatiin sillä kiinni.
Tässä kohtaa huomasin että sen mutterin hattu on kierreosaan vaan krympätty kiinni ja irtoamisen jälkeen se sitten hitsattiin kiinni uudestaan.
Sitten noihin muttereihin täytyi sorvata olake iskarin keskittämistä varten. Toisen mutterin olakkeesta tuli vähän väljempi, ajattelin ettei se haittaa. Väärin. :idiot2:
Myöskin yläjousilautasen reikää jouduttiin isontaan iskaria varten.
(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20940%20Turbo%20-96/puhelimenkuvat056_zpsd0f68efb.jpg)
Koeajolenkillä huomasin toisen iskarin vähän kolahtelevan. Syynä oli iskarin väljyys tolpassa. Aamulla irrotin tolpan uudestaan ja kiedoin alumiiniteippiä iskarin ympärille tiivistykseksi.
Huomenna aattelin sen kasata ja testata. Ainakaan iskari ei enää väljä ollut tolppaan.
Samalla piti vaihtaa uusi kallistuksenvakaaja eteen, mutta en saanut sitä paikalleen sopimaan.
Muuten vakaaja oli samanlainen, mutta koiranluille tulevat osat oli n. 1cm pidemmät.
Koiranluut olis pitänyt vääntää niin ihme asentoon etten uskaltanut sitä tehdä.
(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20940%20Turbo%20-96/puhelimenkuvat060_zps05643fdd.jpg)
(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20940%20Turbo%20-96/puhelimenkuvat062_zps6b9c2ff2.jpg)
Mistäköhän toi vakaaja mahtaa olla? 23mm paksuus siinä. (Kuvassa alempana oleva siis. Tuo ruosteisempi on vakio n. 22mm)
Iskarin yläpään mutteria ei saanut kokonaan kierteille. Noin puolet mutterin paksuudesta(9mm) on kierteillä.
(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20940%20Turbo%20-96/puhelimenkuvat069_zpsb679f4eb.jpg)
Kestääkö toi ajoa? Iskarin rakenteen takia toi kierre jää osittain laakerin alle piiloon ja ainoa vaihtoehto taitaa olla toisenlaisen iskarin vaihto.
-
On kyllä sen näkönen tuo iskarin mutterin asennus että en ajaisi, ainakaan yleisellä tiellä.
Ottaa ja sorvaa vaikka olaketta pitemmälle ja jatkaa kierrettä että saa kunnolla kasaan. Toi ei nimittäin naurata kun lähtee ajossa irti.
-
Tota iskaria ei pysty sorvaan pidemmälle kun toi paksu osuus tulee vastaan.
Ainoat vaihtoehdot on ohuempi yläpään laakeripaketti tai uudet tavalliset iskarit.
Ja siinä vaiheessa mun tarvii ostaa uudet yläpään jousilautaset ja ne peltimutterit tolppaan kun kumpiakin jouduin muokkaan noita iskareita varten. :'(
(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20940%20Turbo%20-96/puhelimenkuvat057_zps9a414421.jpg)
Kuvassa ylempi iskari on 940 vakio ja alempi on toi 240 turbo.
940 iskarissa toi tasainen osuus on jonkun verran pidempi.
ps. jos jollain on 940 etutolppien peltimuttereita ja yläjousilautasia niin voisin ostaa.
Oon tulossa Alastaron miittiin, joten siellä esim vois tavara vaihtaa omistajaa. :)
-
Laita nuo Turbon iskarit myyntiin ja osta tilalle oikeet 7/9 iskarit niin ei tarvi pelleillä. Tai sitten jotkut "tavalliset" 200-iskarit.
-
Joo taidan hakea motonetistä perus iskarit ja laitan niillä kasaan.
Enää en ees ymmärrä miks lähdin tämmöstä pelleilyä koittaan... :idiot2:
-
Kävin ennen töihin tuloa hakeen Motonetista iskarit ja niissä olikin mutterit mukana.
Tänään vois vielä illalla kasata tolpat ja katsoa haittaako kun yläjousilautasissa on vähän liian isot reiät. Ei ne alunperinkään ihan jämptit oo joten tuskin haittaa.
-
Otin töistä sopivasti puolipekkasen ja vaihdoin volvoon uudet iskarit illansuussa. Nyt vaikuttaa jo järkevämmältä. :) Vielä en testilenkillä käynyt, mutta toivotaan että tuntuma noilla paranee.
-
Tää auto tuli myytyä, joten aiheen vois poistaa.