Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: FIP - 22.02.2011, 08:18:58
-
Hei
Moottorin lämpenee ajoon lähtiessä hyvin normaalilämpöön. Lämpötila pysyy myös ajettaessa ihan kohdallaan sahaamatta mutta kun moottorin päästää tyhjäkäynnille niin lämmöt laskevat pian niin paljon että lisälämmitin lähtee käyntiin. Ajattelin vian olevan termostaatissa tai anturissa...mutta onko sittenkään? Vai mistä tuota hakisi. Vuotaako termostaatti siten ettei se sulkeudu kunnolla. Luulisi lämmön laskevan silloin myös ajaessa.....
v50 1.6D -07
Edit: Otsikkoon lisätty auton malli T:(Miksu)
-
taitaa olla näiden nykydiisseleiden ominaisuus, se lisälämppärin käynnistyminen.
-
Oma 2-litranen diisu on ilman lisälämmitintä ja eipä yli 20c pakkasilla lämpene 15km työmatkalla kuin ehkä 1/4-2/5 mittarissa. lämmintä kyllä tulee mutta ei normaaliin viisari ehdi nousta. motarilta tullessa pois ja ajon rauhoittuessa lähtee mittari vajoamaan. parkissa vajoaa kuin lehmän häntä jos sisälle puhaltaa lämmintä. polttoainelämmitin lämmittää täydellä teholla jos mittari lähtee pois normaalista.
-
Sanoisin myös, että kyseessä on ominaisuus, ei vika.
-
Syy on moottorin liian hyvä hyötysuhde. Normaalia nyky dieseleille.
-
Laitappa lämmityslaitteen puhallin pois päältä, eiköhän ala mittari nousta kohilleen. Veikkaanpa. :o
-
Kylminähän dieseleitä nykypäivänä pidetään... Lehdistä on voinut lukea, että kyllä kopin pitäis hukkalämmöllä lämmetä vaikka olis viimeisintä tekniikkaa konehuoneessa, hukkalämpöä on joka tapauksessa niin paljon mutta lämppärikennot on riittämättömiä tai huonoja. On tuo pikkasen noloa kyllä kun Volvoa on pidetty niin hyvänä talviautona. Vaan eihän tuo Volvon kone enää olekaan :P
-
Ominaisuus tuo on, omassa 2.0d :ssä sama...
Lehdistä on voinut lukea, että kyllä kopin pitäis hukkalämmöllä lämmetä vaikka olis viimeisintä tekniikkaa konehuoneessa, hukkalämpöä on joka tapauksessa niin paljon mutta lämppärikennot on riittämättömiä tai huonoja. On tuo pikkasen noloa kyllä kun Volvoa on pidetty niin hyvänä talviautona. Vaan eihän tuo Volvon kone enää olekaan :P
Noihan ne väittää... Oma diisseli on kyllä lämmin jos moottorin lämmöt on lähelläkään normaalia.
-
Kyllähän tuo kilkutin pukkaa kuumaa vaikka mittari nousee vain 2mm.. mutta moottorin lämmöt ei nouse tai mukailee nopeutta(=kuormitusta)/lämmitystarvetta. sitten kun kabiini on lämmennyt tavoite lämpöön alkaa mittari nousemaan ja pysymään normaalissa. Mitään uskomatonta se lämpiämisnopeus ei ole.
Moottorin vesitilavuus on suuri ja lämmittimen kenno tarvii kuitenkin lämpötilaeroa että kuumaa ilmaa irtoaa. taas jos lämpiämis nopeushalutaan niin sitten kesä ominaisuudet kärsii. Senpä takia niissä on se 1kw sähkövastus (ei ole tuontimallissani) ja suurimmassa osassa polttoainelisälämmitin.
Pahvi piti ranettaa maskiin ehkä hiukan nopeutti lämpenemistä - ei järin suurta eroa kyllä ollut havaittavissa.
-
Senpä takia niissä on se 1kw sähkövastus
Oletko varma tästä...? :)
-
Kyllä näin muistelen. 1kw PTC elementti kennon edessä (siis lämmittää ilmaa - ei vettä). satavarma en ole, mutta näin muistelen lukeneeni. Piti tarkistaa omasta sulakerasiasta onko sulaketta laitettu vastukselle. ei ole ja silloin alkoi vitahuttaan.
Joskus kun olen ilmastointi ongelmia kysellyt foorumilta on tällainen linkki tullut:
http://www.volvoclub.org.uk/tech/S40MY2005-ClimateControl.pdf
Siellä on tietoa tuosta laitteen toiminnasta
-
Mahtaa olla akku kovilla kilowatin vastuksen kanssa? ::)
-
Kyllä näin muistelen. 1kw PTC elementti kennon edessä (siis lämmittää ilmaa - ei vettä). satavarma en ole, mutta näin muistelen lukeneeni. Piti tarkistaa omasta sulakerasiasta onko sulaketta laitettu vastukselle. ei ole ja silloin alkoi vitahuttaan.
Ei mulla ainakaan tuollaista ole kummassakaan Volvossa ollu... Kilowatilla luulis tulevan lähes heti kabiiniin lämmintä vaikka moottoria ei olisikaan esilämmitetty...?
-
Mahtaa olla akku kovilla kilowatin vastuksen kanssa? ::)
Laturin tehosta se kai enemmän olisi kiinni... ?
Kyllähän näitä sähköisiä lämmittimiä on käytetty. Onhan noissa TDI-Volvoissakin ne vesihehkut, kolme hehkutulppaa peräkkäin kennolle menevässä vesiletkussa. Noiden tehosta en osaa sanoa, mutta lämmitysvaikutus ei nyt kovin järisyttävä ole. ::)
-
Subaruissa on kans vastus jossain kanavassa.
-
Laturin tehosta se kai enemmän olisi kiinni... ?
Totta sekin, että saadaan akku taas täyteen ja koneestahan sekin energia otetaan.
-
1000W vastus ottaa virtaa 14,5V jännitteellä 69A, enkä usko, että tuota ohjattaisiin suoralla jatkuvalla jännitteellä.
Oman V70:n takapuolen grilliäkin käryytellään n. 4V jännitteellä muutamia sekunteja kerrallaan muutamien sekuntien välein.
Harmi kun ei just nyt ole mitään materiaalia, josta voisin tarkastaa tuon.
-
Alfamerin kirjan mukaan sille olisi varattu 80A sulake, joka onkin sitten järein sulake koko ritsassa.
Voisi kuvitella että tuo olisi naitettu polttoainelämmittimen pariksi. lämmittää sen pienen ajan ennen kuin veden lämmöt ylittää tietyn rajan. Mutta tästä en kyllä sano juuta enkä jaata...
-
1000W vastus ottaa virtaa 14,5V jännitteellä 69A, enkä usko, että tuota ohjattaisiin suoralla jatkuvalla jännitteellä.
Oman V70:n takapuolen grilliäkin käryytellään n. 4V jännitteellä muutamia sekunteja kerrallaan muutamien sekuntien välein.
Harmi kun ei just nyt ole mitään materiaalia, josta voisin tarkastaa tuon.
Minä kans epäine vastuksen teho. Laturi ja kuparikaapelit punasena hehkuisi. Työautossa pahvi keulassa ja webasto päällä niin ei pysy normaali lämpö tyhjäkäynnillä.
-
Ei kaapelit hehku mikäli on oikein mitoitettu. Mikäli vastus on alkuperäinen niin kaapelit on sen mukaan mitoitettu. Eihän kilowatti ole nykyään mikään ihme teho esim. äänentoistolaitteissa. Toimiihan ne ihan hyvin kun virtapuoli on kunnossa.
-
Voihan se vastuksen teho olla hyvinkin 1000W, mutta ei sitä kaikkea ole pakko ottaa irti, kuten äänentoistossa on :)
-
Äänentoistossa harvoin, miltei koskaan otetaan "täysiä" tehoja ulos... ehkä joitain millisekunteja. PTC-vastuksista ei taida saada nimellistehoa kun ovat niin "vihreitä". Watitkin on saatu nykyään puolitettua? :2funny: