Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Valmet-20 - 22.01.2013, 10:02:28
-
Tätä ajoittaista tyhjäkäynnin kierrosten pientä humppausta ylöspäin on ollut aina, mutta viimeisen vuoden aikana se on lisääntynyt huomattavasti. Kylmänä 5-10 sekunnin välein tulee pieni piikki ja lämpimänä säännöllisesti, mutta muutaman minuutin välein. Kierroslukumittarista sitä ei ihan erota, mutta kuulee ja tuntee. Samaa on alkanut tehdä ajettaessa vakionopeussäätimellä noin 1500 kierroksella. Tuntee pienen kiihdytyksen.
Onko vika vai ominaisuus kun on lisääntynyt huomattavasti?
-
Kaasuläppäkotelo tai/ja ilmamassamittari luulisin. Ainakin mulla oli ja monella muullakin forumin kirjotuksista päätellen.
-
Onko kaasuläppäkotelo siis puhdistettava vai vaihdettava? Tehot on hyvin tallella, vaikka ajettu jo 295tkm.
-
-03 mallisessa D5:ssa ei ole kaasuläppää.
-
No niin... Elikäs maffiko se nyt on vialla? Tehot kun on tallella varmasti.
-
Onneks tietävämpi poisti yhden vikakohdan. En tiennytkään ettei tossa oo kaasuläppää. Aina oppii uutta. :)
-
Korkeapainepumpun kyljessä on semmoinen "kirkkaan värinen" paineensäätöventtiili.
Koitappas naputella sitä varovasti vaikkapa kuulapäävasaralla kun kone käy.
Pysyykö oireet silloin poissa?
-
Samanlaiset oireet mutta näistä vastauksista ei nyt oikein selvinnyt...
Siis se oire on sellainen että kone käy nätisti kuin ompelukone ja sitten se saa kuin rytmihäiriön parin kolmen sekunnin ajaksi, ehkä noin 10-20 sekunnin välein. Silloin se ääni on enemmän dieselimäinen. Tämä ilmenee vain tyhjäkäynnillä, ei kierroksilla.
Vikakoodeja ei ole ja muuten pelaa moitteetta.
-
Voisko jossakin olla imuvuotoa? Omassani oli turboa edeltävässä alumiiniputkessa reikä joka oireili siten että kylmällä koneella nypytti pienillä kierroksilla ja tyhjäkäynti humpas 100r/min sektoria.
Se alumiiniputki oli maannut piiiitkään liian lähellä EGR:venttiilin runkoa ja hieronut reiän kylkeen.
Hitsauksen jälkeen humpaaminen loppui heti.
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/imuputkenreik_zps99fe739d.jpg)
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/imuputkenreik2_zps92aa06f5.jpg)
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/imuputkenreik3_zps6d03f4bc.jpg)
-
Samanlaiset oireet mutta näistä vastauksista ei nyt oikein selvinnyt...
Siis se oire on sellainen että kone käy nätisti kuin ompelukone ja sitten se saa kuin rytmihäiriön parin kolmen sekunnin ajaksi, ehkä noin 10-20 sekunnin välein. Silloin se ääni on enemmän dieselimäinen. Tämä ilmenee vain tyhjäkäynnillä, ei kierroksilla.
Vikakoodeja ei ole ja muuten pelaa moitteetta.
Mulla on D5:ssa samanlaista rytmihäiriötä. Aikalailla tasaisin väliajoin tyhjäkäynnillä kone saa hepulin ja käyntiääni muuttuu selkeästi, tämä varsinkin kuumaksi ajetulla koneella. Muutos ei näy kierroslukumittarissa kuitenkaan.
Saiko Vollemies ongelman korjattua vai lähtikö Volle vaihtoon?
-
Mulla on D5:ssa samanlaista rytmihäiriötä. Aikalailla tasaisin väliajoin tyhjäkäynnillä kone saa hepulin ja käyntiääni muuttuu selkeästi, tämä varsinkin kuumaksi ajetulla koneella. Muutos ei näy kierroslukumittarissa kuitenkaan.
Saiko Vollemies ongelman korjattua vai lähtikö Volle vaihtoon?
Itse itselleni vastaten, mahtoikohan rytmihäiriö tulla EGR -venttiilin toiminnasta. Tulppasin venttiilin ja sen koommin en ole häiriöitä havainnut.
-
Eikö venttiili pitäisi olla tyhjäkäynnillä kiinni? Onko tämä tutkittu:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=35675.msg665955#msg665955