Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: s73 - 22.01.2013, 19:43:02
-
Tarkoituksena vaihtaa takajouset, mitä kannattaa varata työhön? Tarkoitan ruuvia, kumia yms. takapäässä ei ole jousiin koskettu aikoihin. 740 -92 ja jäykkä perä.
-
kyllä ne aukee,pitkä hylsy muistaakseni tarvitaan että saat jousen yläpään irti jos en väärin muista niin 14mm, saattaa riittää normihylsykin ja iskari vaikka yläpäästä irti sieltä kumitulpan takaa niin ainakin aukeaa kun sinne ei pääse skeida,ja välttämättä ei tarvi edes iskarinpäätä irrottaa jos on puristimet.
-
940ssa piti muistaakseni käyttää pitkää 15mm(?) hylsyä ja pari jatkovartta räikässä. Landian puolella oli mainittu 17mm pultti 740ssa. Hallitunkilla auto ylös, rengas pois, mutteri auki ja jousipuristimilla jousi kasaan.
-
Pikku tulppahylsy mulla sinne on sopinut. Onks se sitten 16mm?
Montaa kokoehdotusta on nyt tullut mutta ainakin kohdalle osuneista orkkismutteri on tuolla ym. auennut.
Onhan tuo iskarin pultti helpompi avata kuin alkaa jousta puristelemaan. Tunkki vaan tukivarren alle ettei pääse repsahtamaan.
-
Takapää alkoi narahtelemaan, onko kyseessä iskarit vai puslat? En ole aiemmin törmännyt narahteluun. ??? Ajettu alle 400tkm.
-
Takapää alkoi narahtelemaan, onko kyseessä iskarit vai puslat? En ole aiemmin törmännyt narahteluun. ??? Ajettu alle 400tkm.
ettei ois pakkasen oikkuja?
-
ettei ois pakkasen oikkuja?
aiemmin se ei ole pakkasella narahdellut, nyt on pari viikkoa kuulunut ajoittain se ääni. ???
-
Kuuluuko ääni jos painelee autoa takapäästä? Vakaajan runkokumit? Joissain merkeissä ainakin etupäässä tuppaavat narisemaan. Jotain rasvaa koittaa suihkia sinne väliin, niin pitäs helpottaa.
-
Tuo takajousien vaihto on farkkuun aikas ehdoton juttu jos jouset ovat orkkikset!
Takapää nousee oikeaan kulmaan ja se alkaa käyttäytymään oikein, puhumattakaan siitä, että etuakselin ohjauskulmat toimivat tällöin oikein.
Itse vaihdoin motonetin vahvistetut takajouset.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=67-5041
Ja iskarit kannattaa vaihtaa samalla.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=85-4079
Homma on oikeasti helppo, jos jousen yläpään pultti ei ole pahasti jäminyt paikalleen tai iskareiden alapään pultit.
Kori takanostokorvakkeista pukeille perämurikasta nostaen ja jätetään se tunkki perämurikan alle.
Pyörät irti. Ja takaiskareiden alapään läpipultit (ehkä työläin vaihe) irti. Tunkilla pitää tässä vaiheessa kannatella sitä perämurikkaa. Kun iskarit on irti alapäistään niin samalla irroittaa yläpäätkin (yksi pultti).
Sitten laskee perän niin alas, että jousen alapäät on liki irti, jonka jälkeen siihen jousen yläpään kiinnityspulttiin pääsee kevyesti käsiksi normaalilla hylsysatsilla. Kannattaa katsella jarruletkujen ja nopeusmittarin anturin johtoja perämurikkaa laskiessaan.
Kun jousen kiinntyspultti on irti, niin jousen voi ottaa vaivattomasti pois paikaltaan ja laittaa samalla uuden tilalle.
Ja jousien vaihdon jälkeen iskarit paikalleen. Samalla kannattaa tutkia tarkoin se käsijarrun mekanismin kunto, kun se on samalla helpposti tarkastettavissa.
Aikaa projektiin saattaa saada menemään jopa pari tuntia, jos kaiken tekee verkkaisesti ja harkiten.
Vanhoja iskareita ei missään tapauksessa kannata jättää uusien jousien kaveriksi, sillä jos ne ovat vähänkin kuolleet, niin peräpäästä voi tulla kelju ajettava. Vaihdetulla vahvistettu takajousi/iskari-paketilla farkusta tulee parempi kuin uutena! :D
Sedaniin en noita vahvistettuja jousia laittaisi, sillä ne on aikas töpäkät!
Enkä myöskään laittaisi sedaniin/farkkuun kaasuiskareita, ettei takapäästä tule kumipallo. ::)
Jos kumipalloista tykkää, niin sitten on syytä vaihtaa sitikoihin! ;)
-
Mistä jouset kannattaa ostaa jos ostan vakiolangalla, tarvike vai siniseltä, sedani kyseessä? Sinisellä ne oli satasen luokkaa kipale. :) joskus sanoivat liikkeessä vuoteen perän riippuvan vuoden jälkeen kun oli tarvikejouset ja ohut lanka, vuosi oli kivi ja kirves, kyseessä oli 240 volvo.
-
Jos sinisellä jouset maksavat 100,-/kpl niin eivät ne sentään kultaa tai platinaa liene ole, joten ylihintaa on reilusti (eli katteet kohdallaan).
Sedaniin laittaisin farkun vakiojouset, niin ne ovat vakioita töpäkämmät.
Mitä noiden tarvikejousien mollaamiseen tulee, niin omissani ne ovat kestäneet moitteetta (ns. kuormajouset).
Tarvike jouset olen vaihtanut kuudesti eläissäni.
Tällä hetkellä kolmessa tietämässäni merikontissa on nuo motonetin vahvistetut takajouset ja ei ongelmia. Eli parilla kaverilla ja itselläni. Konttini takajouset ovat vasta nähneet maantietä sen +100tkm ja peräpää on edelleen oikealla korkeudella.
Jopa kaksnelikantissani ne motonetin hilpakkeet kestivät oikein loistavasti liki vuosikymmenen ja ovat kai vieläkin olemassa, ellei autoa ole paalattu tms.
-
Jos laitan vahvistetut jouset, mitkä iskarit kaveriksi boge vai kyb? Ajelen huonosti aurattuja teitä, perä ei saa olla liian jäykkä. Boget ollut ainakin neljä vuotta takana.
-
Ei ne liian jäykät ole... Alkuperäiset on vain löysät... :)
Iskareista en sano juuta tai jaata. Joka tapauksessa uudet on paremmat kuin ikivanhat! ;)
-
Kybin valkoset kaasut(korkeapaine) on takana kova sana farkussa, sedanissa vielä jämäkämpi, eikä ole hirmu kalliit.
Vai muuttukohan niiden väri hopeiseksi, tais tehä niin..
-
Kybin valkoset kaasut(korkeapaine) on takana kova sana farkussa, sedanissa vielä jämäkämpi, eikä ole hirmu kalliit.
Vai muuttukohan niiden väri hopeiseksi, tais tehä niin..
ei saa olla kivireki. :facepalm:
-
ei saa olla kivireki. :facepalm:
Eipä, enempi se kivireki on jos laitat sedaniin farkun vakiojouset taakse.
Nuo iskarit nostaa jonkin verran ja estää kallistelua tehokkaasti. Ei ne mitkään rautapalkinpätkät ole.
Toki jos haluaa sitä lelluvaa menoa niin sitten jotkut löysät nesteiskarit, ne ei tosin auta kantamaan kuormaa yhtään.
Muistelisin mitanneeni noista kyb/kayaba iskareista nostovoimaa peräti n. 35 kg/ kappale elikäs joku nappaa takapuskurista kiinni ja nostaa 70kg voimalla, jouset voi silti olla lähes vakiot. ;)
-
Nesteiskarit on laitettava olosuhteiden pakosta. Onko jousissa isoa eroa, laittaiskin tavalliset?
-
Nesteiskarit on laitettava olosuhteiden pakosta. Onko jousissa isoa eroa, laittaiskin tavalliset?
Minusta ne on veltot. Heti alussa ne on melko siedettävät mutta kun menettävät vähän sitä tiukkuuttaan, niin ovat mielestäni veltot.
Jos kontissa on kuormaa enemmän kuin vakio työkalusarja ja vararengaskin, niin silloin ne kuormajouset, eli sedaniin farkun jouset. Ja ei siitä kivirekeä tule!
Kaasuiskareista (korkeapaine) minulla on ollut huonoja kokemuksia jäykän taka-akselin kanssa, siinä mielessä, että siitä saa helposti kumipallon. Toki edelliset kaasut olivat lankussa ihan kohtuulliset (säädettävät konit), juurikin sen säädettävyytensä vuoksi.
Jouset kantakoot kuorman ja iskarit vaimentakoon liikkeitä.
-
Kiitoksia, tämä selvä.