Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Vee70T5 - 24.01.2013, 09:42:49
-
Kävin nollauttamassa service valon korjaamolla ja samalla pyysin lukemaan vikakoodit. Tracs ei ole toiminut ja mainitsin asiasta jolloin asentaja kysyi että toimiiko ABS. Totesin että ABS ei myöskään toimi. Asentaja kertoi niiden olevan samassa ohjainyksikössä ja katsoi vikakoodeja ja totesi että kone ei löydä koko ohjainyksikköä.
Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa? Onko ainoa mahdollisuus vaihtaa koko ohjausyksikkö?
Niin ja auto on V70 2.3 T5 vm.97
-
Palaako ABS/TRACS valot? Jos kyllä niin ohjainyksikkö irti ja pienikärkinen kolvi käteen:
http://www.freewebs.com/dacvolvo/absrepair.htm
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4773.0
Tuo "koko boksia ei löydy" vähän hämää, että lieneekö kuitenkaan sama vika?
-
Ei pala kumpikaan valo. Tänään on kaiken lisäks viimeinen päivä katsastaa auto. :) Jos mitään nopeeta korjauskeinoa ei löydy niin täytyy maanataina viedä konttorille ja toivoa ettei katsastusmies huomaa ettei ABS toimi mut pakkohan toi on silti korjata. :-\
-
Ainahan ne sen valon katsoo ihan ensimmäiseks. Ei taida nyt pelkkä toivo auttaa.
Boksin vika mitä suurimmalla todennäköisyydellä.
Toimiiko nopeusmittari? Sekin saa signaalin sieltä samasta yksiköstä.
Palaako ABS-vikavalo?
Toki jos koko yksikköä ei löydy niin vikahan viittaa hyvin pitkälle silloin juuri noihin murtuneisiin tinauksiin boksin liittimissä. Ei saa yhteyttä, kun on katkos liitoksissa.
Ensiapuna voi koittaa ottaa tuon boksin moninapaliittimien irti ja katsoa ettei ole hapettumia ja rutkutella muutaman kerran paikalleen/irti, jotain hyvää kontaktisparytäkin voi sinne vähän suihkia. Voi vaikka vahingossa yhdistää paremmin ja alkaa toimia.
-
Eikös kaveri tuossa jo aiemmin sanonut että hälyjä ei näy, kyllä niiden puolesta leima tulee.
-
Siis syttyykö abs valo kun laittaa virrat päälle?
-
ABS valo ei syty missään vaiheessa eikä TRACS syty vaikka nappia painaa.
-
Varmaankin ohjainyksikkö sökö, ja mittaristosta polttimot poistettu, ettei pala koko ajan. Ei tule menemään katsastuksesta läpi. Mutta hyvin voi olla mahdollista, että tuosta selviää kun avaa sen abs-yksikön ja kolvailee juotokset uudelleen, niin kuin tuolla jo mainittiinkin.
-
Eikös kaveri tuossa jo aiemmin sanonut että hälyjä ei näy, kyllä niiden puolesta leima tulee.
No niin sanoi, en vaan huomannut.
Mutta ABS-merkkivalon pitää tosiaa myös syttyä, kun virrat laitetaan päälle.
Eli ei tule leimaa, ellei katsuri ole ihan puusilmä.
-
Niinhän sen pitäis syttyy ku virrat laitetaan päälle. Aikanaan oli sama ongelma Seatissa turvatyynyn valon kanssa mut sain sen kahtena vuonna peräkkäin katsastettua ennen ku katsastus mies hokas ettei se valo sytykään missään vaiheessa. :)
Mahtaakohan tossa 850:sessä olla samanlainen boksi...? Kattelin vaan et joku romuttamo myi sellaista 100€:lla. Se olis pieni hinta jos ne sillä sais korjattua ku ei toi kolvaaminen välttämättä ole mun juttu. :)
-
Vie se jollekin radio-ja tvkorjaajalle tinattavaksi,maksaa 10-20 euroa ja täältä foorumista löytyy ohjeet irroittamiseen ja heikot juotoskohdatkin on neuvottu
-
Miksi se boksi pitäisi pistää atomeiksi jo ennen kuin edes tietää, että onko vaikka joku sulake palanut tai maajohto poikki tai mitä vain muuta.
Jos ihan ensimmäisenä selvittäisi, että mitkä johdot sielä yksiköllä on jännitteensyöttö ja maadoitus ja vaikka mittaisi ne :)
-
Samalla kun tekee tuon tarkistuksen, mitä Miksu ehdotti (että ABS/TRACS boksi saa tosissaan virtaa), mittaa kätevästi keskusyksiköön tulevasta töpselistä käsin pyörissä olevat ABS-anturit.
Jos käytettävissä ei ole kuin yleismittari, niin resistanssimittauksessa kunnossa oleva ABS-sensorin käämi näyttää noin 1 K vastusta. Kannattaa ottaa apuri mukaan ja tunkata pyörä ylös. Avustajan pyörittäessä pyörää pitää kunnossa olevalta ABS-anturilta tulla heikko vaihtojännite (muistaakseni noin -+ 1 Voltin luokkaa). Vaihtojännitteen taajuus riippuu pyöritysnopeudesta, mutta sen saa esiin vain oskilloskoopilla tai todella hienolla yleismittarilla.
-
Kiitos neuvoista kaikille.
Täytyy alkaa mittailemaan yleismittarilla. Ehkä se alkaa siitä selviämään. :)
Mietiskelin tossa viime vuoden katsastusta eikä ABS valo kyllä silloinkaan palanut missään vaiheessa ja leima tuli. :D Toivottavasti tänäkin vuonna menis läpi et pääsis töissäkin käymään samalla ku tätä ongelmaa ratkoo. :)
-
Kiitos neuvoista kaikille.
Täytyy alkaa mittailemaan yleismittarilla. Ehkä se alkaa siitä selviämään. :)
Mietiskelin tossa viime vuoden katsastusta eikä ABS valo kyllä silloinkaan palanut missään vaiheessa ja leima tuli. :D Toivottavasti tänäkin vuonna menis läpi et pääsis töissäkin käymään samalla ku tätä ongelmaa ratkoo. :)
Tästä sivusta http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=41538 oli minulle itselleni ainakin apua hommassa. Keskustelussa joku norjalainen on nimimerkillä 'volvobaggen' tehnyt piirustuksen ABS-yksikköön tulevasta liittimestä ja sen pinnijärjestyksistä. Sitä käytin lunttilappuna. Keskusyksikön liittimestä käsin on kaikki ABS-sensorit mitattavissa helpoimmin. Ne myös pitää mitata aluksi sieltä, koska onhan johtoyhteyden oltava kunnossa aina pyöräsensoriin asti! Vinkki: Varaa paperiliittimiä taskuusi pari. Ainakin omassa yleismittarissani ns. koestuskärki oli aivan liian paksu mahtuakseen sisään tuon liittimen hienoihin taskuihin. Ratkaisin ongelman työntämällä pienikokoisen avatun paperiliittimen kärjen sisään pistokkeeseen ja mittasin sitten yleismittarilla koskemalla kuparisia paperiliittimiä. Ole huolellinen tuon pinnijärjestyksen kanssa. Siinä äkkiä menee sekaisin ja mittaa väärien pinniparien välillä mukamas jotain (ja saa tietysti vääriä tuloksia, joilla ei ole mitään merkitystä).
Kun omissa mittauksissani olin varmistanut, että kyseessä oli tosiaan taaimmainen pyöräanturi, siirryin mittamaan taakse. Kaivon esiin antureiden liitoskohdan tavaratilassa ja mittasin uudestaan. Sama lopputulos. Tämä kertoi, että vika on tosiaankin jossain kohtaa anturia tai sen johtoa eikä katkos esim. rakenteissa menevässä kaapelissa kohti keskusyksikköä. Lopuksi katkaisin pihdeillä johdon läheltä takapyörän anturia ja mittasin vielä. Jälleen sama tulos, mikä varmisti vian olevan anturin ohuen ohuessa käämilangassa eikä yhdysjohdossa (yhdysjohtovian voisi halvalla korjatakki itse, käämilankavirityksiä en ole nähnyt muuta kuin ryssien korjaavan Youtubessa).
Katsastushan päästää läpi, jos ABS-valo ei pala. Ei ne paljon muusta taida välittää. OBD-todistushan voi olla pajalta, niin ei ne silloin katso vikakoodejakaan. Meillä päästi kyllä läpi vaikka ABS-valo paloikin. Taisi olla Suomen kiltein katsastusmies? Emäntä tosin oli käyttämässä, olisiko naisellisella viehätysvoimalla ollut osuutensa?
Edit. Luin hieman huolimattomasti. ABS-valo ei siis pala koskaan. Varmaan polttimot poistettu, kuten joku jo arvelikin. No, oikein tarkka katsastusmies kyllä tuon huomaa, ettei ABS-valo syty koskaan. Tosin eivät aina sammuta autoa ja tsekkaa valoja. Jos vikakoodit tsekkaavat, niin viimeistään siellä tuo takertuu?
-
Katsastushan päästää läpi, jos ABS-valo ei pala. Ei ne paljon muusta taida välittää. OBD-todistushan voi olla pajalta, niin ei ne silloin katso vikakoodejakaan. Meillä päästi kyllä läpi vaikka ABS-valo paloikin. Taisi olla Suomen kiltein katsastusmies? Emäntä tosin oli käyttämässä, olisiko naisellisella viehätysvoimalla ollut osuutensa?
Ei ainakaan pirkanmaalla päästänyt, oli tosin karvainen äijä puikoissa...
-
Ei ainakaan pirkanmaalla päästänyt, oli tosin karvainen äijä puikoissa...
Ei niiden pidäkkään päästää. Karvakörreiltä poljetaan jarrupoljinkin lattiasta läpi. Varmaan jos minä olisin käyttänyt meidän pirssiä niin olisi löydetty 10 muuta uuttakin vikaa....katsastusmiehen vuoksi kannattaa olla nätti tyttöystävä/vaimo kotivarikolla (eihän sitä muuten :) )
Mutta meillä päästi. ABS-valo syttyi värkkiin pari päivää ennen katsastusta (eikö ole tyypillistä?) Se ei palanut kun minä koeajoin päivää ennen katsastusta ja vielä katsastuspäivän aamuna. Tuttu korjaaja Volvo-pajaltakaan ei saanut vikakoodia esiin. Katsastuksessa valo paloi sitten kuin Naantalin tähti...
-
Ei ainakaan pirkanmaalla päästänyt, oli tosin karvainen äijä puikoissa...
Noinhan se menee, abs valon kuuluu syttyä ja hetkenpäästä sammua sen merkiksi, että järjestelmässä ei ole vikaa.
Jos toiminta ei ole noin, niin se on hylkäysperuset
Trafin laatimassa katsastuksen arvosteluperusteet opuksessa lukee, että hylätään, mikäli merkkivalo ei toimi tai abs järjestelmä ei toimi (merkkivalo jää palamaan)
OBD järjestelmän luku testerillä tehdään 2001 ja uudemmista bensakoneisista autoista, eikä siihen auta, vaikka olisi korjaamolta lappunen mukana, eli se ei mene siten, kuten päästölapun kanssa, eli jos on päästölappu mukana niin päästöt mitataan vain ns. pistokoe luontoisesti, eikä siitä veloiteta mitään, mutta obd järjestelmä luetaan aina. (ainakin se laskustetaan aina)
Niin joo, OBD tarkastus katsastuksessa ei missään muotoa puutu abs-järjestelmään tai sen vikakoodeihin.
-
Ei ne onneks ota tota ODB:tä noin vanhasta autosta. ;)
-
Taisi syy polttimoiden poistoon löytyä. Eilen kun säädin etupään korkeutta huomasin että toisen puolen ABS johto oli poikki. ??? Tänään leimalle ja jos hyvin käy niin vuosi lisää ajoaikaa ja sit saa rauhassa käydä tän ongelman kimppuun. :)
-
Katsastusmies kehui jarruja eikä siis huomannut abs:n toimimattomuutta. :)
-
Katsastusmies kehui jarruja eikä siis huomannut abs:n toimimattomuutta. :)
Niin eikai sitä oikein dynämometrillä pysty toteamaankaan.
-
Niin eikai sitä oikein dynämometrillä pysty toteamaankaan.
Niinpä, yleensä ne syynää sen valon heti, kun virrat ensimmäisen kerran päälle kytkee.