Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: PS-V70 - 24.01.2013, 09:50:29
-
Auton (V70, d5, 2005, D5244 T) starttimoottori ilmeisesti alkaa olemaan vaihdon tarpeessa ?? Startti tuntuu pyörivän hyvin laiskasti (on pyörittänyt hitaasti jo noin 3 vuotta). Joskus (ehkä kerran viikossa) ei lähde ensimmäisellä noin 5sek startilla käyntiin, mutta toisella lähtee kyllä. Vuosihuollon yhteydessä mainitsivat, että startti olisi hyvä vaihtaa, kun vielä lähtee käyntiin... Akun uusin viime talvena, joten se on kunnossa. Autolla on ajettu 260tkm.
Autooni näyttää olevan tarjolla kahden mallista starttia.. 2.0 kw ja 2.2 kw mallia. Mistää tietää kumpi on sopiva ? Vai käykö kumpi vaan ?
http://www.mister-auto.fi/fi/kaynnistinmoottori/volvo-v70-ii-stw-p80-2-4-d5-120kw_v16082_g2.html
Tuolla olisi neljä vaihtoehtoa, mikä noista on sopiva ??
EDIT...
http://www.eurocarparts.com/ecp/c/Volvo_V70_2.4_2005/p/car-parts/car-electrics-and-car-lighting/electrical/starter-motor/?402660240&1&fec59e1770afed2d189e0b369bd6d997d274ce11&000308
Mahtaako tuo käydä myös ?
Tuolla linkissä puhutaan VIN from ja VIN to. Eikai VIN koodi tuollainen ole ??? siinähän on kirjaimia jne...?
-
D5:seen tulee 2,2kw startti. Pienempi on siihen 2,4D:hen.
Suosittelen hakemaan varaosaliikkeestä startin, saat varmuudella oikean. Omaani ostin pari vuotta sitten ja makso muistaakseni 220€ ja ne ei ole mitään kunnostettuja vaan uusia Boschin startteja.
Myös suuttimien ja hehkujen kunto kannattee tarkastaa.
-
Kiitoksia vastauksesta.
220€ ei ole kyllä paha hinta uudesta.. Mitä minä olen kyselly niin korjaamosta riippuen myyvät kunnostettuja Boschin startteja hintaan 300 -370€ ja kuulemaan nuo ei sisällä panttia. Eli välirahaksi jää tuo.
Hehkut on OK. Suuttimista en tiedä, meinasivat huollossa, että niistä pitäisi tulla vikailmoitus.
Ehkä 1 starttaus 20:stä on tuommoinen ongelmallinen. Kerran startin jälkeen kuului myös "kirskahdus". Aina se kuitenkin on pyörittänyt hitaasti. Eikö suutinvika pitäisi ilmetä jatkuvasti ???
-
No kunnostettuihin on laskettu osien hinta ja työ lisäksi.
No eipä niistä vikailmotuksia tule. Niissä on sitä ongelmaa että jumivat ja jäävät auki. Ja joo, suutin ongelmat kyllä on pysyviä ennen korjausta.
-
Ei kyllä pitäisi olla eroa D5 ja 2.4D starteilla.
Startin koko määräytyy alustanumeron mukaan, eli VIN:n kuusi viimeistä numeroa + huomioiden vielä se takaapäin laskettuna seitsemäs merkki, eli tehdasnumero 1 tai 2
2kW startti, mikäli alustanumero on sama tai pienempi, kuin 126989 (tehtaalla 1) tai sama tai pienempi kuin 116322 (tehtaalla 2)
Noista ylöspäin sitten tuo 2,2kW
vm. 2005 auton alustanumero pyörinee jossain 450000-550000, eli sen perusteella sielä on 2.2kW startti.
bosch:n nettisivun mukaan tuon startti olisi numerolla 0 001 109 252 ja tuon hinta pyörii siellä 230€ tuntumassa, eli ei kyllä kannata alkaa ulkomailta tilaamaan, kun panttikin vielä lisätään..
-
Ei kyllä pitäisi olla eroa D5 ja 2.4D starteilla.
Startin koko määräytyy alustanumeron mukaan, eli VIN:n kuusi viimeistä numeroa + huomioiden vielä se takaapäin laskettuna seitsemäs merkki, eli tehdasnumero 1 tai 2
2kW startti, mikäli alustanumero on sama tai pienempi, kuin 126989 (tehtaalla 1) tai sama tai pienempi kuin 116322 (tehtaalla 2)
Noista ylöspäin sitten tuo 2,2kW
vm. 2005 auton alustanumero pyörinee jossain 450000-550000, eli sen perusteella sielä on 2.2kW startti.
bosch:n nettisivun mukaan tuon startti olisi numerolla 0 001 109 252 ja tuon hinta pyörii siellä 230€ tuntumassa, eli ei kyllä kannata alkaa ulkomailta tilaamaan, kun panttikin vielä lisätään..
Wetterillä sanottiin näin että D5:seen on 2,2kw startti.
Ja onhan siellä startin hampaissa eroa, joku kappale määrä siinä oli. Tuossa 2kw startissa oli muistaakseni pari hammasta pienempi..
-
Wetterillä sanottiin näin että D5:seen on 2,2kw startti.
Ja onhan siellä startin hampaissa eroa, joku kappale määrä siinä oli. Tuossa 2kw startissa oli muistaakseni pari hammasta pienempi..
Pitäähän tuo paikkaansa toki, että on 2.2kW startti, paitsi tuota alustanumero rajaa vanhemmassa D5:ssa.
Mutta niin on myös 2.4D:ssä 2.2kW startti ja samassa alustanumero rajassa se vaihtuu.
-
Bosch:n nettisivulta näkee hyvin noita bosch:n osia, mitä autossa on
http://www.bosch-automotive-catalog.com (http://www.bosch-automotive-catalog.com/public/catalog/products?p_p_id=BoschWSRP&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_BoschWSRP_wsrp-navigationalState=%2FWFS%2FAAGLOBAL-AA-Catalog-Site%2Ffi_FI%2F-%2FEUR%2FViewVehicle-ViewEquipment%3Bpgid%3DD41D8CD98F00B204E9800998ECF8h6kOh1v6%3Bsid%3DmtFN7dKB5p3n7YOAyPrBF90KUe8uLfIuWTY%3D%3FVehicleMake%3DVOL%26VehicleNumber%3D1084%26EquipmentBereich%3D10&_BoschWSRP_proxyportlet-remoteInvocation=true)
-
Kiitoksia kaikille vastauksista. Eipä tuolla hintaerolla kannata starttia tilata ulkomailta.
-
Tähän topicciin näyttää kerääntyneen starttien hintoja. Sallittakoon tilanteen päivitys.
Otsikon mukainen auto kyseessä ja edullisimman Bosch-käynnistimen löysin tuolta. Toimitus kesti hieman alle viikon (UPS:n kautta).
Hinta 167 € ja siihen 124€ panttia. Toimituskulut taisi olla 10€ paikkeilla.
Kyseinen osa on tehty vanhaan starttirunkoon.
BOSCH - Viite: 0 986 018 910
Mister-auto (http://www.mister-auto.fi/fi/starttimoottori/bosch-0-986-018-910_g2_a0300!986!018!910.html)
-
Tämä ongelma on edelleen toisinaan läsnä. Huollossa ovat sitä mieltä, että ei kannata tehdä mitään kun lähtee kuitenkin käyntiin :idiot2:
Tämä on kyllä mystinen vika. Yleensä auto siis lähtee käyntiin lyhyellä 1-2 sek startilla. Toisinaan ei lähde ekalla käyntiin, mutta startatessa pitempään noin 4-5 sekuntia starttaus loppuu (hyytyy kokonaan) ? Tämän jälkeen yleensä lähtee toisella startilla normaalisti käyntiin.
Olen tästä vuosihuollossa aina sanonut, mutta siellä toteavat vaan, että lähteehän tuo käyntiin (tosin laiskasti).
Yleensä auto lähtee parhaiten käyntiin aamuisin täysin kylmällä koneella.. (noin +10 asteen lämpötialla)
Sopivasti lämpimänä ja täysin epäsäännöllisesti sitten nikottelee....
Kovilla pakkasilla en ole edes yrittänyt käyntiin kylmänä. (käytän ardiccia talvella)
Akku on 3 vuotta vanha, mutta akun vaihdon jälkeen (3 vuotta sitten) starttas kyllä yhtä laiskasti mielestäni.
Kysymys....
Tietääkö joku onko V70 d5 (2005) jokin automatiikka joka lopettaa starttauksen jos auto ei lähde käyntiin tietyn ajan sisällä ?
Koska auto ei starttaa kovin pitkään jos ei lähde käyntiin... voisiko viitata akkuun tai startiin tämä. ?
Taidan kohta vaihtaa startin tai olisiko jotain muuta ideaa :(
-
Onko tämä auto missäpäin suomen maata? Täältä löytyy 1 ylimääräinen startti, voi kokeilla mitä sanoo. Kotoisin Volvo S60 D5.
Vielä tarkentava kysymys: Pyörittääkö startti konetta kunnolla, vai tuntuuko starttaaminen vaikealta/nihkeältä/laiskalta?
Jos starttaaminen on nihkeää, kone pyörii hitaammin käynnistyksessä, eikö? -> polttoaineen korkeapainepumppu nostaa paineen hitaammin -> Jos joku suutin( 1 tai useampi) falskaa ohi paine nousee vielä huonommin -> käynnistyminen vaikeutuu. Eli käynnistys ongelmat voi olla vai startista kiinni.
-
Kiitos vastauksesta.
Ei se startti pyöritä kyllä koskaan virkeästi. Varsin laiskasti starttaa. Minulla on tuo auto ollut nyt 5 vuotta ja aina tässä on ollut sama "ominaisuus". Uuden akun jälkeenkin oli yhtä laiska.
Yleensä auto siis lähtee ekalla käyntiin. Minusta nämä startti ongelmat tulee enemmänkin lämpimällä koneella, jolloin starttausaika on yleensä hieman pidempi ja kun startti-aika venyy niin pyörii vielä hitaammin..... Tosiaan noin 5 sek startin jälkeen startti ei enään pyöri ollenkaan.
Sehän tässä hauskinta on, että kun olen tästä maininnut huollossa, niin silloin se tietenkin lähtee ekalla käyntiin :-[
Niin tietääkö joku sanoa, että voiko tuolla autolla startata vaikka 30 sekuntia, jos akussa riittää virtaa ja auto ei lähtisi käyntiin ?
-
Niin tietääkö joku sanoa, että voiko tuolla autolla startata vaikka 30 sekuntia, jos akussa riittää virtaa ja auto ei lähtisi käyntiin ?
Ainahan sitä voi startata, mutta varo ettei pala startti. Lämpeää muuten aikas mukavasti ;).
Lisäystä: Ettei olisi legendaarinen maadoitusongelma? Syynääppä kaapelit läpi, ettei hapettumaa ole.
-
jos on rungon ja koneen välinen maapiuha paska niin ei starttaa mutta valot syttyy mittaristoon.
-
OK kiitos vastauksista. Ei tuolla tosiaan voi startata noin 5 sek pitempään kun starttaus hyytyy. Tarkoitin lähinnä sitä, että onko noissa autoissa yleensä olemassa jokin rajoitus, että starttaus loppuu tietyn ajan kuluessa jos auto ei lähde käyntiin ?.
Niin en tiedä, voisiko tuo maapiuha olla vikana. Aina se kuitenkin alkaa pyörittämään kun vääntää avaimesta.
-
Minulla starttaa ainakin sen 20 sekuntia putkeen minkä tuo D5 vaatii pakkasilla ;D
Merkkiliike totesi, että suuttimissa ei voi olla vikaa :D
-
Ok. Lienee sitten vikaa joko akussa tai startissa. Ei mulla voi startata missään nimessä noin pitkään.
-
Ok. Lienee sitten vikaa joko akussa tai startissa. Ei mulla voi startata missään nimessä noin pitkään.
Jos starttaa niin pitkää kuin pystyy, lämpiääkö startti?
Jos starttaa niin pitkää kuin antaa starta, ja heti uudestaa yrittää, rupiaako pyörimään vai naksuuko ainoastaan? ELK
-
Jos starttaa niin pitkää kuin pystyy, lämpiääkö startti?
Jos starttaa niin pitkää kuin antaa starta, ja heti uudestaa yrittää, rupiaako pyörimään vai naksuuko ainoastaan? ELK
En kyllä tiedä lämpiääkö ? pääseekö sitä jotenkin sorkkimaan vai mistä sen tietää ?
Antaa startata heti uudestaan. Startti siis pyörii kyllä aina kun vääntää avaimesta. Starttaus vaan tosiaan loppuu noni 5 sek jälkeen (aivan kun akusta loppuisi virta tms...) vaikka akku olisikin juuri ladattu laturilla täyteen.
-
Minullakin kyllä D5 suostuu starttaamaan ainakin 15 sekuntia kunnes käynnistyy, testattu viime talvena. Toisella akullakin olis hyvä testata.
-
Antaa startata heti uudestaan. Startti siis pyörii kyllä aina kun vääntää avaimesta. Starttaus vaan tosiaan loppuu noni 5 sek jälkeen (aivan kun akusta loppuisi virta tms...) vaikka akku olisikin juuri ladattu laturilla täyteen.
Selvennätkö jääkö startin sähkömoottori pyörimään eli irtoaako sen ote moottorista? Mitään 5 sekunnin relettä tms ei tuolla ole oikein missään. Voihan sen startin relekin olla rikki, muttei ole kovin tavanomaista.
-
Kyllä munkin D5 antaa pyröittää startilla niin kauan että startti palaa tai loppuu akku.
Joskus suodattimen vaihdon jälkeen en osannu käyttää automaatti-ilmausta oikein ja pyöritin aika pitkään ja monta kertaa...
-
En kyllä ole kuullut startin ääntä sen jälkeen kun se hyytyy. Pitää kuulostella ensikerralla. Starttaus vaan hiipuu ja loppuu kokonaan (n. 5sek jälkeen) vaikka avain on starttiasennossa. Sitten vääntää virrat pois ja starttaa uudelleen niin startti alkaa taas pyöriä (yhtä hitaasti) toisella yleensä lähtee kyllä käyntiin viimeistään.
Starttauksen aikana tuntuu niin kun auto yrittäisi lähteä käyntiin heti aluksi, mutta ei. Voisiko startin pyörintänopeus olla rajoilla (koska laiska se on verrrattuna muihin autoihin) ja siksi auto ei meinaa startata ?
Käytin akkua aiemmin akkuliikkeessä noin vuorokauden mittaisessa testissä, jossa tyhjensivät sen ja latasivat varmasti täyteen. Samalla näkivät, että ottaako se virtaa miten vastaan. Akku oli kunnossa silloin. Sain testin ajaksi varmasti täyden akun lainaan ja samanlailla starttas hitaasti.
-
Voisiko startin pyörintänopeus olla rajoilla (koska laiska se on verrrattuna muihin autoihin) ja siksi auto ei meinaa startata ?
Jos startti alkaa olemaan loppu niin ei jaksa enää pyörittää tarpeeksi.
Ei siellä ole mitään starttauksen rajottimia ole, ei ole ainakaa tullut ikinä vastaan moista.
Startti vaihtoon.
-
Jos sen startin hammaspyörän ote irtoaa starttikehästä, niin jäljelle jäävä ääni on pelkkä sähkömoottorin käyntiääni. Se kannattaisi kuunnella vaikka ovi ja konepelti auki. Jos se jo alkuvaiheessa pyörittää dieseliä kovin laiskasti niin voisi sen vaihtaakin kun ei ole kovin kallis osa.
-
Minulla ollut aivan vastaavaa starttausongelmaa kun kone on lämmin. Autoni 2007 D5 AWD ja olen jo vaihtanut startin (Motonetistä 13-2806) ja olen vaihtanut toisen akunkin, joka tosin ei ole täysin uusi.
Startti oli väsynyt nyt uudella startilla pyöritys selkeästi rivakampaa, mutta startin vaihdosta huolimatta sama ongelma jäi eli starttaa ”rykien/yskien” ja ei aina käynnisty lämpimänä ensimmäisellä yrityksellä. Starttaus keskeytyy muutaman sekunnin kuluttua kokonaan vaikka avain on starttiasennossa. Siis ei tapahdu mitään eli startti menee täysin hiljaiseksi. Sitten jos vääntää virrat pois ja starttaa uudelleen, niin lähtee käyntiin. Jatkaa myös starttausta ja lähtee käyntiin jos vain pitää koko ajan avainta starttausasennossa. Siis vaikka starttaus pysähtyy, niin pitää sitkeästi avainta starttiasennossa ja hetken päästä jatkaa starttausta.
Epäilin että voiko vika olla starttireleessä? Viimeisimpänä kokeena tein kahden konehuoneessa olevan releen vaihdon keskenään, kts. oheinen kuva. Siis vaihdoin releet MA1 ja MA3 keskenään (molemmissa täysin samat merkinnät, tyyppi 9441158 ) ja nyt ainakin muutaman päivän ajan on lähtenyt aina ensimmäisellä starttausyrityksellä käyntiin.
(http://s4.postimg.org/c712xaxfd/MA1_MA3_vaihto.jpg) (http://postimg.org/image/c712xaxfd/)
-
Olisko tuo: Motonet 48-1853?
-
Kelit on kylmentynyt ja auto lähtee paremmin käyntiin :idiot2: Enkä siis ole vielä vaihtanut starttia tai tehnyt muutakaan remonttia. Noin kahteen kuukauteen ei ole tarvinnut startata kahdesti ja starttausaikakin lienee noin 2 sekuntia.
Eli kun noin nollakelissä starttaa ilman lämmitystä niin auto lähtee lyhyemmällä starttauksella käyntiin, startti tosin pyörii yhtä laiskasti kuin ennenkin.
Tuolla volkkarifoorumilla jollain oli dieselissä samanlaisia ongelmia ja kirjoittelivat siellä, että lämpinä kyseinen auto tarvitsisi startilta enemmän kierroksia kuin kylmänä lähtiäkseen käyntiin. Liekköhän tuo yleinen ominaisuus ?
-
Ei ole, tuo on pumppusuutindieseleiden ongelma, kutsutaan nimellä hotstart.
-
Startti vaihdettu uuteen Bosch:n starttiin ja kyllä nyt käynnistyi virkeämmin. Vanha starttikin oli muuten Bosch:n leimoilla, joten ei ilmeisesti ollut edes alkuperäinen ?????