Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: HannuH - 24.01.2013, 10:37:38
-
Autoni on V70 autom 125kW vm 2004, ajettu n 150 000 km. Testeri antoi vikakoodin 640A "Nokka-akselin ajoituksen säätö (B1), imupuoli mekaaninen vika". Auto toimii täysin normaalisti, ei käyntihäiriöitä tms. Onko kokemuksia, mistä on kyse ja mahtaako tulla kalliiksikin, jos vie Volvolle? ???
-
Ensin kannattaisi varmaan käydä päivityttämässä moottorinohjainlaite (ECM) . Mulla on semmoinen muistikuva, että näissä olisi ollut bugi joka voi aih.kyseisen kaltaisen vikakoodin.
Ellei se auta niin vaihtoehdot rajoittuvat joko VVT-solenoidiin tai imunokka-akselin VVT-pyörään.
VVT-solenoidin tiiviste kannattaa kyllä katsoa, että ei olisi vain sen sihti tukossa.
-
yo. lisäksi voisi samalla, kun jakopään yläkoppa on irti, katsoa, että kulkeeko jakoremmi kokonaan nokka-akselin hammashihnapyörän päällä vai meneekö karvan verran yli.. jos menee yli, niin pyörän uusinta edessä.
-
Kiitos vastauksista. Sen verran kurkkasin, että jakohihna (n 60 tkm sitten vaihdettu) kulkee siististi keskellä nokka-akselien rattaita. Solenoidia en tutkinut kummemmin, sihdin likaisuuden tarkistus ja putsaus edellyttänee sen irrottamista?? Kumma vika, kun moottorin käynnissä ja kulutuksessa ei ole mitään oireita.
-
Joo, niin edellyttää mutta homma on naurettavan helppo. Uusi tiiviste kannattaa hommata jo valmiiksi.
-
Sain lopultakin aikaiseksi VVT-solenoidin irrotituksen ja lähemmän tutkimisen. Vanhan tiivisteen (tulo?)öljykanavassa ei ollut sihtiä, kuten uudessa. Öljy oli kuitenkin aivan puhdasta ja mitään epäpuhtauksia en havainnut. Sähköliitännän pinnit ovat sen verran pienet, että itse solenoidin toimimista en päässyt kokeilemaan. Suihkin osaa paineilmalla ja putsasin, seuraavaksi täytyykin sitten päivittää moottorinohjausohjelmisto. Vuosihuolto on sopivasti tulossa ja Bilia lähetti kohtuullisen huoltotarjouksenkin.
-
Vanhempieni s60:ssä tuli sama vikakoodi.
Päivitin softaa ja putsailin anturin jne.
On antanut nyt samaa koodia jo pari vuotta. Autossa ei kuitenkaan tunnu olevan mitään vikaa kuten ei sinullakaan.
Tämän takia en katso olevan aihetta jatkotoimiin.
Sininen saisi varmaan putsattua virheilmoituksen autosta
ja samalla pari tonnia kukkarosta...
BSR toolin jos omistaa niin ei pidä olla liian herkkä vikakoodien näkemiselle.
Saattaa mennä yöunet kun Vollessa voi olla vikaa...
-
Sininen saisi varmaan putsattua virheilmoituksen autosta
ja samalla pari tonnia kukkarosta...
BSR toolin jos omistaa niin ei pidä olla liian herkkä vikakoodien näkemiselle.
Saattaa mennä yöunet kun Vollessa voi olla vikaa...
Tämä vikakoodihommahan on mennyt EU:n myötä vähän vituralleen. Virkakoneisto on vielä vahtimassa, että koodit varmasti tuottavat koko auton eliniän ajan hyvää auton valmistajalle tai auto poistuu vähin äänin rekisteröintilastoista. Suomessa raipalla lyödään vielä aina kaikkein raskaimman mukaan vedoten turvallisuuteen ja ympäristönsuojeluun.
-
Tämä vikakoodihommahan on mennyt EU:n myötä vähän vituralleen. Virkakoneisto on vielä vahtimassa, että koodit varmasti tuottavat koko auton eliniän ajan hyvää auton valmistajalle tai auto poistuu vähin äänin rekisteröintilastoista. Suomessa raipalla lyödään vielä aina kaikkein raskaimman mukaan vedoten turvallisuuteen ja ympäristönsuojeluun.
Vikakoodithan ei ole tarkoitettu loppukäyttäjän katseltavaksi, vaan ammattilaisen vianetsintätyökaluiksi, itse ainakin kykenen erottamaan vikakoodilistasta oireiden kannalta merkitykselliset koodit.
Loppukäyttäjälle suunnatuilla vikavaloilla mittaristossa en sitten taas itse tee juuri mitään.
Vikakoodi ei missään nimessä tarkoita samaa kuin vikavalo, valon syttymiselle on huomattavasti korkeammat kriteerit kuin koodin syntymiselle
-
Minulle tuli pari vuotta sitten samainen koodi ja syttyi moottorin häiriövalo, sen luultavasti sai aikaan kun käynnistin auton ja kierrosten ollessa korkeammalla polkaisin kaasua, oletin että kierrokset laskevat nopeammin tyhjäkäyntikierroksille, eivätpä laskeneet, muutaman kilometrin ajon jälkeen syttyi häiriövalo, kuittasin sen pois BSR:llä, sen koommin ei ole herjannut. Auto on samanlainen kuin aloittajalla.