Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Pekka_L - 22.02.2011, 20:04:34

Otsikko: 940 Vikavalo
Kirjoitti: Pekka_L - 22.02.2011, 20:04:34
Eli tollanen vuoden -91 940 menee ilmeisesti moottorinohjauksen vikatilaan aina
kun kierrokset nousevat yli 3200rpm. Ei vikakoodeja, käy normaalisti. Tehot hukassa
moottorinohjauksen vikavalon palaessa. Auto ollut alunperin 16v koneella, tilalle
vaihdettu 8v moottori -06 merkkiliikkeessä.
Otsikko: Vs: 940 Vikavalo
Kirjoitti: mikan - 22.02.2011, 22:16:05
Kyllä sieltä se vikakoodi löytyy, jos lamda-valo syttyy.

Mikähän moottori siellä on ja minkähän ikäisestä se on kotoisin?
Vaihtuiko ECU moottorin vaihdon yhteydessä?
Otsikko: Vs: 940 Vikavalo
Kirjoitti: Pekka_L - 23.02.2011, 18:20:08
Kun ei löydy, vilkuttaa 1-1-1. Moottori on -91 940:stä. B230F? kait, ei EGR:ää.
ECU taitaa olla vaihdettu, boxin numero on 0280000561.

Eikös ton LH-jetronicin pitäis siirtyä jossain 3krpm paikkeilla pois lambdan
ja IMMin ohjauksesta kiinteisiin kartoihin? ECUn kaikki viat ei taida jättää
vikakoodeja, täytynee metsästää toinen boxi millä kokeilee.
Otsikko: Vs: 940 Vikavalo
Kirjoitti: sekokupu - 23.02.2011, 20:44:09
Kun ei löydy, vilkuttaa 1-1-1. Moottori on -91 940:stä. B230F? kait, ei EGR:ää.
ECU taitaa olla vaihdettu, boxin numero on 0280000561.

Eikös ton LH-jetronicin pitäis siirtyä jossain 3krpm paikkeilla pois lambdan
ja IMMin ohjauksesta kiinteisiin kartoihin? ECUn kaikki viat ei taida jättää
vikakoodeja, täytynee metsästää toinen boxi millä kokeilee.

No mites sitten EZK:n puolelta? Ootko kattonu tuleeko sieltä vikakoodia?
Otsikko: Vs: 940 Vikavalo
Kirjoitti: EVO8 - 23.02.2011, 20:52:34
Kun ei löydy, vilkuttaa 1-1-1. Moottori on -91 940:stä. B230F? kait, ei EGR:ää.
ECU taitaa olla vaihdettu, boxin numero on 0280000561.

Eikös ton LH-jetronicin pitäis siirtyä jossain 3krpm paikkeilla pois lambdan
ja IMMin ohjauksesta kiinteisiin kartoihin? ECUn kaikki viat ei taida jättää
vikakoodeja, täytynee metsästää toinen boxi millä kokeilee.

IMMu ei putoa pelistä.
Otsikko: Vs: 940 Vikavalo
Kirjoitti: mikan - 23.02.2011, 22:24:39
Kun ei löydy, vilkuttaa 1-1-1. Moottori on -91 940:stä. B230F? kait, ei EGR:ää.
ECU taitaa olla vaihdettu, boxin numero on 0280000561.

Eikös ton LH-jetronicin pitäis siirtyä jossain 3krpm paikkeilla pois lambdan
ja IMMin ohjauksesta kiinteisiin kartoihin? ECUn kaikki viat ei taida jättää
vikakoodeja, täytynee metsästää toinen boxi millä kokeilee.

Ok. Kuten jo mainittu. Katso myös sytkäpurkki. Koska se lamda-valo syttyy vain jomman kumman purkin ohjaamana.

Ja en käsitä, mistä tuo omituinen legenda IMM "pois tippumisesta" elää edelleen. Jokainen joka pysähtyy miettimään tuota, tajuaa sen mahdottomaksi.  >:(

Sillä miten muutoin LH tietäisi kuinka paljon ilmaa koneeseen menee, koska pelkkä lamda ei kerro yksistään paljon muuta kuin seos ok, laihaa tai rikasta.

Jos moottorissa olisi edes kaasuläpän asentotunnistin, olisi sitä mahdollista säätää about hehtaarille ilman IMM:ää ja kun ei ole niin ei säätökään LH:lta onnistu, koska tiettävästi se ei ole selvännäkijä.  :buck2:
Otsikko: Vs: 940 Vikavalo
Kirjoitti: hevonen - 24.02.2011, 08:58:49
Ja en käsitä, mistä tuo omituinen legenda IMM "pois tippumisesta" elää edelleen. Jokainen joka pysähtyy miettimään tuota, tajuaa sen mahdottomaksi.  >:(
Juu, ei se pois putoa, se "pohjaa".  :sundaydriver:
Jos se pois putoais, kuuluishan se kolinana tiellä... :2funny:
Otsikko: Vs: 940 Vikavalo
Kirjoitti: pikatraktori - 24.02.2011, 09:46:23
Kun ei löydy, vilkuttaa 1-1-1. Moottori on -91 940:stä. B230F? kait, ei EGR:ää.
ECU taitaa olla vaihdettu, boxin numero on 0280000561.

Tuo ECU on numeron perustella "vanhaa sarjaa" - uudemmissa numero alkaa muistaakseni 9:llä. Kaiken lisäksi tuo numero näyttäisi ehkä jopa olevan 16V-koneen vanhan sarjan numero, mutta netistä pitäisi löytyä lisää tietoa. Se ei pitäisi toimia kunnolla, jos näin on :-\.

Tarkistin netistä pikaisesti ja näyttäisi sopivan tuolle moottorille - kunto on sitten vaikea arvata ;)
Otsikko: Vs: 940 Vikavalo
Kirjoitti: mikan - 24.02.2011, 18:12:43
Juu, ei se pois putoa, se "pohjaa".  :sundaydriver:

Eikä edes "pohjaa" sillä, se ei toimisi ollenkaan nostetuilla ahdoilla...  Mietitäämpäs hetkinen asiaa:
Kierroslukutietoa IMM ei saa, joten mistä se tietäisi kierrokset.
Jos se ns. "pohjaisi" niin, nostetuilla ahdoilla se tulisi huomattavasti matalammilla kierroksilla esiin, jolloin kyseessä olisi vikatilanne.

Jos taas viittaa Fuel Cut-ilmiöön, niin ne on softassa asetettuja rajaparametrejä ja niitä voidaan muokata.

Jossain rajusti ahdetussa vehkeessä IMM voi "pohjata" koska silloin siellä liikkuu moninkertainen määrä ilmaa alkuperäiseen nähden. Tätä tilannetta vältellään mm. näillä IMM-putken suurennoksilla, suuttimilla ja bensanpaineilla.

Jos se pois putoais, kuuluishan se kolinana tiellä... :2funny:

Just näin!   ;D
Otsikko: Vs: 940 Vikavalo
Kirjoitti: Pekka_L - 10.03.2011, 18:16:25
Olisikohan kellään 940 sopivaa moottorinohjausboksia joutavana Kymenlaakson
alueella tai max 100km säteellä, pitäisi päästä kokeilemaan toisella boksilla.
Menee kuulemma johonkin nakutusanturin testitilaan tossa vähän yli 3k, anturi
vaihdettu. Lueskelin ulkomaisilta foorumeilta että jollain oli vastaava vika korjaantunut
boksin vaihdolla.
Otsikko: Vs: 940 Vikavalo
Kirjoitti: mikan - 10.03.2011, 19:32:46
Mitä se heitti vikakoodiksi?

Otsikko: Vs: 940 Vikavalo
Kirjoitti: googe 2.0 - 10.03.2011, 19:56:37
Tuo ECU on numeron perustella "vanhaa sarjaa" - uudemmissa numero alkaa muistaakseni 9:llä. Kaiken lisäksi tuo numero näyttäisi ehkä jopa olevan 16V-koneen vanhan sarjan numero, mutta netistä pitäisi löytyä lisää tietoa. Se ei pitäisi toimia kunnolla, jos näin on :-\.

Tarkistin netistä pikaisesti ja näyttäisi sopivan tuolle moottorille - kunto on sitten vaikea arvata ;)

Mun ECU on juurikin tuo "0 280 000 561". Koneena B230F ja vuosimalli 1989. Eli pitäisi siis sopia???

Menee kuulemma johonkin nakutusanturin testitilaan tossa vähän yli 3k, anturi
vaihdettu. Lueskelin ulkomaisilta foorumeilta että jollain oli vastaava vika korjaantunut
boksin vaihdolla.

Itse olen ymmärtänyt samoin eli tuota nakutusanturia aletaan haistelemaan vasta kun kierrokset nousee riittävän ylös? Jos tuolla olisi jotain kontaktihäikkää matkalla?
Otsikko: Vs: 940 Vikavalo
Kirjoitti: Pekka_L - 10.03.2011, 21:06:35
Mitä se heitti vikakoodiksi?
1-4-3 muistaakseni.
Otsikko: Vs: 940 Vikavalo
Kirjoitti: Pekka_L - 10.03.2011, 21:08:40
Mun ECU on juurikin tuo "0 280 000 561". Koneena B230F ja vuosimalli 1989. Eli pitäisi siis sopia???

Itse olen ymmärtänyt samoin eli tuota nakutusanturia aletaan haistelemaan vasta kun kierrokset nousee riittävän ylös? Jos tuolla olisi jotain kontaktihäikkää matkalla?
Putsasin liittimet aikaisemmin, ei vaikutusta.
Otsikko: Vs: 940 Vikavalo
Kirjoitti: hevonen - 10.03.2011, 23:00:09
Eikä edes "pohjaa" sillä, se ei toimisi ollenkaan nostetuilla ahdoilla...  Mietitäämpäs hetkinen asiaa:
Kierroslukutietoa IMM ei saa, joten mistä se tietäisi kierrokset.
Jos se ns. "pohjaisi" niin, nostetuilla ahdoilla se tulisi huomattavasti matalammilla kierroksilla esiin, jolloin kyseessä olisi vikatilanne.

Jos taas viittaa Fuel Cut-ilmiöön, niin ne on softassa asetettuja rajaparametrejä ja niitä voidaan muokata.

Jossain rajusti ahdetussa vehkeessä IMM voi "pohjata" koska silloin siellä liikkuu moninkertainen määrä ilmaa alkuperäiseen nähden. Tätä tilannetta vältellään mm. näillä IMM-putken suurennoksilla, suuttimilla ja bensanpaineilla.
Mietin hetken asiaa...No sitähän mä just yritin kertoa että se imm pohjaa kun mennään tarpeeksi kovaa. Eikä tarvii olla niinkään "rajusti" ahdettu.
Tunnut tietävän aika paljon ruutasta, kannattaisi varmaan tehdä oma ja markkinoida sitä lh:n kilpailijana.
Meilläpäin joku niin tekee... :o
Otsikko: Vs: 940 Vikavalo
Kirjoitti: EVO8 - 11.03.2011, 00:09:15
Mietin hetken asiaa...No sitähän mä just yritin kertoa että se imm pohjaa kun mennään tarpeeksi kovaa. Eikä tarvii olla niinkään "rajusti" ahdettu.
Tunnut tietävän aika paljon ruutasta, kannattaisi varmaan tehdä oma ja markkinoida sitä lh:n kilpailijana.
Meilläpäin joku niin tekee... :o

No joku tietää joku ei mutta mitäs siitä herneitä vetämään? Täytyy nyt oikasta sen verran että ei se Immu varsinaisesti kovaa menemisestä ole kiinnostunut vaan kuormasta. Ja jos immu nukkuu niin niin mikäs sen fuelcutin aiheuttaa :pomo:




Otsikko: Vs: 940 Vikavalo
Kirjoitti: mikan - 11.03.2011, 07:23:02
Mietin hetken asiaa...No sitähän mä just yritin kertoa että se imm pohjaa kun mennään tarpeeksi kovaa. Eikä tarvii olla niinkään "rajusti" ahdettu.
Tunnut tietävän aika paljon ruutasta, kannattaisi varmaan tehdä oma ja markkinoida sitä lh:n kilpailijana.
Meilläpäin joku niin tekee... :o

Juu, IMMu pohjaa kun tarpeeksi ilmaa menee sen lävitse. Mutta, jotta ilmaa menee tarpeeksi lävitse, edellyttää pannusta kierroksia ja  tarpeeksi avointa kaasuläppää. Se, mikä on "tarpeeksi" on pannusta ja jengoista kiinni.

No, ruutan tekeminen ei enää lyö leiville, kun alalla on jo tunkua  (tulisi nälkä äkkiä). Se olisi kannattanut silloin kun aihepiirin parissa enemmän puuhastelin, nykyisin ei. Joten tyydyn tekemään sitä samaa kuin olen tehnyt tähänkin asti.   ;)

No joku tietää joku ei mutta mitäs siitä herneitä vetämään? Täytyy nyt oikasta sen verran että ei se Immu varsinaisesti kovaa menemisestä ole kiinnostunut vaan kuormasta. Ja jos immu nukkuu niin niin mikäs sen fuelcutin aiheuttaa :pomo:

Hienoa EVO9!  P>
Siinäpä se pointti juurikin on!   :)
Otsikko: Vs: 940 Vikavalo
Kirjoitti: hevonen - 11.03.2011, 09:06:57
No joku tietää joku ei mutta mitäs siitä herneitä vetämään? Täytyy nyt oikasta sen verran että ei se Immu varsinaisesti kovaa menemisestä ole kiinnostunut vaan kuormasta. Ja jos immu nukkuu niin niin mikäs sen fuelcutin aiheuttaa :pomo:
Ei täällä kukaan tietääkseni ole herneitä vetänyt. :hello:
Kylläpä pitäisi osata valita sanansa paremmin mutta kun ei aina ole niin pilkuntarkka. Juu, ei ole immu kiinnostunut kovaa menemisestä vaan kuormituksesta.
Pitääpä taas alkaa asiallisemmalle kielenkäytölle, ettei päästä viilaamaan. :facepalm:  ;)
Otsikko: Vs: 940 Vikavalo
Kirjoitti: EVO8 - 11.03.2011, 09:16:33
Juu eihän se kirjallinen ilmaisu aina ole helppoa itse kullekaan . Mutta emännän kanssa tekstaillessa mun on kyllä pakko skarpata että se ei ... :nuhtelu
Otsikko: Vs: 940 Vikavalo
Kirjoitti: TVS - 11.03.2011, 12:43:52
Juu, IMMu pohjaa kun tarpeeksi ilmaa menee sen lävitse. Mutta, jotta ilmaa menee tarpeeksi lävitse, edellyttää pannusta kierroksia ja  tarpeeksi avointa kaasuläppää. Se, mikä on "tarpeeksi" on pannusta ja jengoista kiinni.

No, ruutan tekeminen ei enää lyö leiville, kun alalla on jo tunkua  (tulisi nälkä äkkiä). Se olisi kannattanut silloin kun aihepiirin parissa enemmän puuhastelin, nykyisin ei. Joten tyydyn tekemään sitä samaa kuin olen tehnyt tähänkin asti.   ;)

Hienoa EVO9!  P>
Siinäpä se pointti juurikin on!   :)
Pohjaa se immu eli ei, niin kartoille se LH putoaa noin 3500rpm jälkeen kun kuormaa on yli jonkun tietyn. Testailepas tehdä pieniä muutoksia suuttimien tuottoon esim vaihtamalla niitä, vedossa on suuriakin eroja 3500rpm yläpuolella ja lähes/aivan täydellä kuormalla, pienemmillä kuormilla ja kierroksilla lambdasopeuma korjaa tilanteen. Tämä ei ole elektroniikkapuuhastelua vaan kokeiltu juttu.
Otsikko: Vs: 940 Vikavalo
Kirjoitti: EVO8 - 11.03.2011, 13:44:18
Pohjaa se immu eli ei, niin kartoille se LH putoaa noin 3500rpm jälkeen kun kuormaa on yli jonkun tietyn. Testailepas tehdä pieniä muutoksia suuttimien tuottoon esim vaihtamalla niitä, vedossa on suuriakin eroja 3500rpm yläpuolella ja lähes/aivan täydellä kuormalla, pienemmillä kuormilla ja kierroksilla lambdasopeuma korjaa tilanteen. Tämä ei ole elektroniikkapuuhastelua vaan kokeiltu juttu.

Vai johtuisko siitä että lambda lähtee nokosille eli ei korjaile?
Otsikko: Vs: 940 Vikavalo
Kirjoitti: seiskanelonen - 11.03.2011, 22:13:12
Mitenkä kone nyt siis oikeen oireilee, viallinen IMM aiheutta juuri tehon häviämistä,kulutus nousee, epämääräistä käynnin katkomista,yleensäkin häiriöitä jotka taas ajoiTtain häipyy. JUURI KUN LUULIT ETTÄ VIKA ON HISTORIAA.
Otsikko: Vs: 940 Vikavalo
Kirjoitti: TVS - 11.03.2011, 22:59:54
Vai johtuisko siitä että lambda lähtee nokosille eli ei korjaile?
Niimpä. Ja minkähän varaan jäädään kun lampaada lyödään kahvittelemaan ja immultakin ainoa tarkistettava asia on se, että mennäänkö nyt täysiä?
Otsikko: Vs: 940 Vikavalo
Kirjoitti: mikan - 11.03.2011, 23:36:31
Pohjaa se immu eli ei, niin kartoille se LH putoaa noin 3500rpm jälkeen kun kuormaa on yli jonkun tietyn. Testailepas tehdä pieniä muutoksia suuttimien tuottoon esim vaihtamalla niitä, vedossa on suuriakin eroja 3500rpm yläpuolella ja lähes/aivan täydellä kuormalla, pienemmillä kuormilla ja kierroksilla lambdasopeuma korjaa tilanteen. Tämä ei ole elektroniikkapuuhastelua vaan kokeiltu juttu.

En sanoisi sitä pohjaamiseksi, sillä se edelleen mittaa massavirtausta. Jos Immu "pohjaisi", niin LH ei osaisi laittaa enää enempää soppaa koneelle kun sandaali painuu syvemmälle.

Se on kyllä totta (kohtuullisen luotettavasta lähteestä saamieni tietojen mukaan), että kun tarpeeksi nopeasti sandaali painuu sitä tulipeltiä kohden, lamda-säädön suljettu säätösilmukka avautuu ja lamda-arvoa 1 ei enää tavoitella, vaan LH säätää soppaa immun antamien ilmamäärätietojen avulla karttojen mukaan.

Kun kuormitustilanne on tarpeeksi pitkään stabiili, niin lamda-säätö palaa kuvioihin.

Immun pohjaaminen tarkoittaa minulle sitä, että sen antama analoginen singaali (esim. jännite 0-5V) saavuttaa "tappinsa", eli sen 5V ja ei enää nouse vaikka ilmamassan virtaus kasvaisi vielä.

Joku, jolla on vakio immu ja megaruutta, voi vahvistaa tai kiistää sanomani yksinkertaisella testillä.
Otsikko: Vs: 940 Vikavalo
Kirjoitti: Juho - 15.03.2011, 18:11:32
Kysytäänpä omastakin ongelmasta samaan aiheeseen.

Eli autona mulla on 940 -97 b230fk.
Turbo t16, kartiosuodatin, ecomax-lastu, kiinacooleri, muuten vakio.
Lamdavalo palaa.
Tänään vaihdoin uuden lamdan, suoraan alkuperäiseen liittimeen käyvän.
Virranjakajan kannen ja pyörijän olen vaihtanut.
Tulpat ovat myöskin uudet.
Päästömittauksessa kävi rikkaalla.
Viaksi ilmoittaa obd-lukulaitteella että: lamda ylä- tai alaraja.

Mistähän tämä voisi johtua?
Pitääkö lastu vaihtaa alkuperäiseen?
Ostaessani auton, lamda-valo ei palanut.
Ensimmäisenä vaihdoin suodattimen, jonkin aikaa sen jälkeen ajettuani valo alkoi palamaan.
Suodattimen puhaltelin tänään puhtaaksi lamdan vaihdon jälkeen.
Akku oli irti lamdan vaihdon ajan, vikavalo nollaantui, vähän aikaa tallissa tyhjäkäynnillä oltuaan syttyi taas.
Otsikko: Vs: 940 Vikavalo
Kirjoitti: Acke - 15.03.2011, 22:05:17
Imuvuodot tarkistettu? Suuttimet? Siinäpä nyt pari ideaa... Oliko rikkaalla sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla?
Otsikko: Vs: 940 Vikavalo
Kirjoitti: Juho - 15.03.2011, 22:15:08
Rikkaalla on tyhjäkäynnillä ja kierroksilla.
En ole imuvuotoja tarkistanut. Suuttimillekaan en sen enempää ole tehnyt kuin liittimet kokeillut että ovat kaikki kunnolla kiinni.
Miten suuttimet voin tarkistaa? Mulla on kyllä yhdet b200et vakiosuuttimet irrallaan ja myös 760cc suuttimet jotka tarkoitus laittaa sitten myöhemmin kun on kunnialla katsastettu toi..

Mielessä tietenkin käynyt että toi suodatin vaikuttaisi asiaan, kun vikavalo syttyi vähän sen jälkeen kun olin sen asentanut, mutta eihän sen pitäisi silloin kyllä rikkaalla käydä?
Otsikko: Vs: 940 Vikavalo
Kirjoitti: Acke - 15.03.2011, 22:32:45
Ei se suodatin pitäis sitä aiheuttaa, kun ilma kuitenkin menee IMM läpi sen jälkeen, eli mitattuna. Suuttimista en osaa paljon sanoa kun lähinä ollen lukenut niistä. Suutinrele konehuoneessa paisuntasäiliön lähellä vissiin ohjaa niitä, mutta ongelmana silloin kai lähinä huono käynnistys lämpimänä. Jos suuttimet päästä läpi liikaa niin menis rikkaalle, joku muu vois tarkentaa tästä hommasta?
Toki voi myös kokeilla vakiolastua, muistan lukeneeni lastuongelmista ruotsin foorumeilta.
Otsikko: Vs: 940 Vikavalo
Kirjoitti: Toni - 15.03.2011, 23:52:12
Jep juurikin näin. IMMu "pohjaa/on tapissa" kun jännite nousee viiteen volttiin. Ja IMMun putkea säätämällä kunnon virikoneessa se olisi suotavaa saavuttaa noin 5000 rpm paikkeilla.

Itsellä on vakio -016 IMM 142:ssa painepuolella. Pitää alkaa ottaa parempia testejä kun kelit tästä lämpenee.

Menee hiukka off-topic mutta oli pakko kommendoida näin mielenkiintoista keskustelua.


Immun pohjaaminen tarkoittaa minulle sitä, että sen antama analoginen singaali (esim. jännite 0-5V) saavuttaa "tappinsa", eli sen 5V ja ei enää nouse vaikka ilmamassan virtaus kasvaisi vielä.

Otsikko: Vs: 940 Vikavalo
Kirjoitti: mikan - 16.03.2011, 01:06:34
Jep juurikin näin. IMMu "pohjaa/on tapissa" kun jännite nousee viiteen volttiin. Ja IMMun putkea säätämällä kunnon virikoneessa se olisi suotavaa saavuttaa noin 5000 rpm paikkeilla.

Itsellä on vakio -016 IMM 142:ssa painepuolella. Pitää alkaa ottaa parempia testejä kun kelit tästä lämpenee.

Menee hiukka off-topic mutta oli pakko kommendoida näin mielenkiintoista keskustelua.

Pohjimmiltaan tässä on kysymys siitä, pohjaako" Vaahteramäen Eemeli" (IMM) missään normaali olosuhteissa.

Oma väittämäni totaalisen tietämättömyyden takaamalla varmuudella on, ettei pohjaa!  ::)

Osaisin ja voisin mitata tuon omassani, mutta aika ei riitä kun kyseessä on käyttöpeli ja sarja nälänaiheuttamia pakkoliikkeitä haittaa harrastustoimintaa erittäin voimakkaasti.  :(
Otsikko: Vs: 940 Vikavalo
Kirjoitti: hevonen - 16.03.2011, 07:29:03
Kysytäänpä omastakin ongelmasta samaan aiheeseen.

Eli autona mulla on 940 -97 b230fk.

 kartiosuodatin

Ensimmäisenä vaihdoin suodattimen, jonkin aikaa sen jälkeen ajettuani valo alkoi palamaan.

Taisit vastata itse kysymykseesi.
Olisko siis imm ottanut kipiää? Tuo vikakoodi ei suoraan kerro sitä että lambda olisi vialla. Saattaa mennä varakäytöllä jos imm on kaput.
Otsikko: Vs: 940 Vikavalo
Kirjoitti: Juho - 16.03.2011, 20:22:19
Tänään puhaltelin imm paineilmalla, jos olisi vaikka ollut likainen, putsailin liittimen, ja akku oli sen vartin irti että valo nollaantui.
Kävin ajamassa järven ympäri n. 15km, muutamia rajumpia kiihdytyksiä tehden. Valo ei syttynyt, ajoin auton talliin ja annoin käydä n. 5min jotta turbo jäähtyy, ja tämän jäähdyttelyn aikana lamda-valo syttyi taas.

Niin ja lisään vielä sen, että imm:ssa ei näkynyt mitään silmällä havaittavia vaurioita, langat ehjät.
Otsikko: Vs: 940 Vikavalo
Kirjoitti: mikan - 16.03.2011, 20:41:43
Imuvuoto?
Tai bensan paineet?

Mutta älä hitossa puhalla paineilmalla immua, vaan käytä siihen tarkoitettua cleaneria.  :o
Otsikko: Vs: 940 Vikavalo
Kirjoitti: Juho - 16.03.2011, 20:55:08
Autossa on vielä toistaiseksi vakio bensapaineen säädin, hyllyssä odottaa asennusta säädettävä.

Pitää varmaankin toi imuvuoto tarkistaa, joskus suihkuttelin entiseen 740 turbon imusarjaan silikonisprayta ja löytyi vuoto, onko jotain muuta mitä kannattaa mielummin suikuttaa?
Otsikko: Vs: 940 Vikavalo
Kirjoitti: hevonen - 16.03.2011, 23:07:07
Koita vaikka jarrukliineriä.
Se immu voi olla vialla vaikka lanka on ehjä.