Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Jouscar - 24.01.2013, 18:42:17
-
Hei.
Onko kokemuskia. Autocom kertoo seuraavat vikakoodit
0380 - hehkutulpan rele virheellinen - katkonainen. (vaihdettu rele, ei vaikutusta, lähtee rykimällä käyntiin kylmänä, hehkut mitattu ja virta menee tulppien läpi. Onko releelle jossakin päävirtasulake?)
1412 - EGR järjestelmän säätö - katkonainen (tarkitus puhdistaa tuo EGR venttiili)
-
0380 - hehkutulpan rele virheellinen - katkonainen. (vaihdettu rele, ei vaikutusta, lähtee rykimällä käyntiin kylmänä, hehkut mitattu ja virta menee tulppien läpi. Onko releelle jossakin päävirtasulake?)
Ohjekirjan mukaan konetilassa:
6. Hehkutulpat (4-syl. diesel) ................................................. 60 A
Hehkutulpat (5-syl. diesel) ................................................. 70 A
-
itsellä samat ongelmat vaikka hehkut ja rele vaihdettu uusiin.Oireina huono kylmä käynnistyvyys,lähtee vasta toisella yrityksellä käyntiin.Eka yrityksellä hehkun merkkivalo palaa noin 1 sek ja toisella yrityksellä palaa 3-4 sek ja pirssi lähtee käyntiin.vikakoodi on: ecm-0380 glow plug relay.Faulty signal. Autohan on V50 2.0 d vm:2005.Elikkä mistä etsiä vikaa,olen mitannut hehkujen liittimestä virran tulon (siinä vent.kopan päässä 4 napainen liitin) ja virta tulee ainakin siihen asti.Lämmitysroikan päässä kun on ollut niin ei ole ongelmia.Ohan siinä eepperikin mutta sekin on hajallaan ja korjaus maksais 970 €.
-
Joo joku obd koodisivu (ulkomaan kielinen) "puhuu" jostakin optisesta anturista tuolle koodille. Voisiko olla esim. nokka-akselin asentotunnistin tai kampiakselin asentotunnistin? Niin ja kun on yön roikassa niin lähtee hyvin käyntiin niinkuin lämpimänä luonnollisesti.
-
itellä v50 1.6d 80kw -08 pakkaset tuli niin herjas nokka-akselin anturista vaihdoin uuteen ei mitään enää.. mutta nyt hehkuista vinkunu saattaa ykskaks keksii et heittää herjan tauluun eikä lähde sit millään pois vaikka miten käyttäs moottoria sammuksissa ja käyttäs tyhjäkäynnil jonkuu aikaa.. sit se saattaa kadota pienen seisonnan ja käynnistelyjen jälkeen.. hehkut vaihdoin kaikki uusiin joten epäilisin seuraavaks relettä.. mutta mistä löytyy tuo rele..? kannattaa muuten hehkut tilata tuolta misterauto.fi:stä oli aika edulliset samoin uudet sulat.. :) ja kymenlaakson alueella voin lukea vikakoodeja volvoista pientä korvausta vastaan.. :)
-
itellä v50 1.6d 80kw -08 pakkaset tuli niin herjas nokka-akselin anturista vaihdoin uuteen ei mitään enää.. mutta nyt hehkuista vinkunu saattaa ykskaks keksii et heittää herjan tauluun eikä lähde sit millään pois vaikka miten käyttäs moottoria sammuksissa ja käyttäs tyhjäkäynnil jonkuu aikaa.. sit se saattaa kadota pienen seisonnan ja käynnistelyjen jälkeen.. hehkut vaihdoin kaikki uusiin joten epäilisin seuraavaks relettä.. mutta mistä löytyy tuo rele..? kannattaa muuten hehkut tilata tuolta misterauto.fi:stä oli aika edulliset samoin uudet sulat.. :) ja kymenlaakson alueella voin lukea vikakoodeja volvoista pientä korvausta vastaan.. :)
Siis tuliko tuolla nokka-akselin anturilla kuntoon tuo vikakoodi? Ja lähti käyntiin kylmänä.
-
siis ei vaan anto ihan erillisen vikakoodin.. ja kylmänä kyllä starttaa hyvin hehkun valo vilahtaa saattaa hetken toimia ok ja sitten rupee herjailee.. mut yleensä webasto käytössä mut saattaa sillonki yhtäkkiä hypätä vika päälle ajellessa..
-
tänään otin auton tallista vika päällä ja läksin ajamaan ajoin 2km vikavalo sammui.. missähän on se hehkun rele ku tuntuis et se kiusaa nyt tässä hommassa...
-
tänään otin auton tallista vika päällä ja läksin ajamaan ajoin 2km vikavalo sammui.. missähän on se hehkun rele ku tuntuis et se kiusaa nyt tässä hommassa...
Villi veikkaus, konehuoneen sulake/relelaatikko... :)
-
Villi veikkaus, konehuoneen sulake/relelaatikko... :)
Sulakkeet konehuoneessa. Rele jossain etupuskurin alla. Villi veikkaus että vika ei ole niissä. Ainakaan meillä ei ollu.
-
Sulakkeet konehuoneessa. Rele jossain etupuskurin alla. Villi veikkaus että vika ei ole niissä. Ainakaan meillä ei ollu.
Jaa ettei oo siinä sulakerasian yhteydessä... Ok!
-
no missäs se vika sitten vois olla ku tulee ja menee ihan miten haluaa.. välillä päällä ja välillä ei.. onkos se sit johtosarjassa tai ecussa..?
-
noniin tänään pudotettu puskuri lattialle.... tuloksena relettä ei löytynyt.. kollasin sulakerasian ja siellähän se ruskea rele jonka kesto on 70ampeeria en tiedä onko siinä vvikaa testasin suoralla virralla niin kytkee kyllä mutta sitten siellä on yksi ylimääräinen nasta ja jotain ilmeisesti diodeja että jos diodi vaikka ryppyilee.. noh täytyy kokeilla kun vika tulee päälle niin koputella sitä... :-D ja tälläinen rele sieltä löytyi http://www.ipdusa.com/products/8760/115804-5-pin-multi-purpose-relay
-
Siellä käämillä on vastus tai diodi estämässä jännitepiikkien syntymistä/pääsemistä moottorinohjausyksikölle, kytkentäkaavion mukaan näyttäisi siltä, että tuo pieni pinni, se on on kytketty releen kärkeen vastuksen kautta, eli kun rele vetää ja ohjaa jännitteen hehkuille, myös tuolle navalle tulee jännite, tuo vastus + ohjainlaitteen sisällä oleva vastus aiheuttaa vastusten väliin tietyn jännitteen, joka mitataan ohjainlaitteessa ja voidaan todeta releen vetäneen, sekä laskea kärjen jälkeen oleva jännite (tämä oli vain oma arvaus kytkentäkaavion perusteella, ehkä vida:sta voisi selvitä vähän varmemmin)
Eli kyseinen karva olisi juuri se, mitä ohjainlaite käyttää toiminnan toteamiseen.
Tulipas tuo ylläoleva hieman yheen pötköön kirjoitettua, mutta eihän siinä oikein yhtä lausetta enempää ookkaan :D
-
noniin tänään pudotettu puskuri lattialle.... tuloksena relettä ei löytynyt.. kollasin sulakerasian ja siellähän se ruskea rele jonka kesto on 70ampeeria en tiedä onko siinä vvikaa testasin suoralla virralla niin kytkee kyllä mutta sitten siellä on yksi ylimääräinen nasta ja jotain ilmeisesti diodeja että jos diodi vaikka ryppyilee.. noh täytyy kokeilla kun vika tulee päälle niin koputella sitä... :-D ja tälläinen rele sieltä löytyi http://www.ipdusa.com/products/8760/115804-5-pin-multi-purpose-relay
Niin että rele oli kuitenkin siellä sulakeboxissa... :)
Sulakkeet konehuoneessa. Rele jossain etupuskurin alla. Villi veikkaus että vika ei ole niissä. Ainakaan meillä ei ollu.
-
Siellä käämillä on vastus tai diodi estämässä jännitepiikkien syntymistä/pääsemistä moottorinohjausyksikölle, kytkentäkaavion mukaan näyttäisi siltä, että tuo pieni pinni, se on on kytketty releen kärkeen vastuksen kautta, eli kun rele vetää ja ohjaa jännitteen hehkuille, myös tuolle navalle tulee jännite, tuo vastus + ohjainlaitteen sisällä oleva vastus aiheuttaa vastusten väliin tietyn jännitteen, joka mitataan ohjainlaitteessa ja voidaan todeta releen vetäneen, sekä laskea kärjen jälkeen oleva jännite (tämä oli vain oma arvaus kytkentäkaavion perusteella, ehkä vida:sta voisi selvitä vähän varmemmin)
Eli kyseinen karva olisi juuri se, mitä ohjainlaite käyttää toiminnan toteamiseen.
Tulipas tuo ylläoleva hieman yheen pötköön kirjoitettua, mutta eihän siinä oikein yhtä lausetta enempää ookkaan :D
Samaa mieltä ainakin omalla vähäisellä elektroniikan tuntemuksella. Diodi suojaa moottorinohjausyksikön transistorilähtöjä. Mikäli diodia ei olisi transistorit voisivat hajota. Tuota en ymmärrä miten pelkkä vastus voisi asiaan auttaa? Eli joko vastus ja diodi, tai sitten vain diodi. ;)
"When the coil is energized with direct current, a diode is often placed across the coil to dissipate the energy from the collapsing magnetic field at deactivation, which would otherwise generate a voltage spike dangerous to semiconductor circuit components. Some automotive relays include a diode inside the relay case." Wikipedia
-
Tuota en ymmärrä miten pelkkä vastus voisi asiaan auttaa? Eli joko vastus ja diodi, tai sitten vain diodi. ;)
Entäs tämmönen sitte...? Miksi tuossa on tuo vastus? ???
(http://rb-aa.bosch.com/boaarocs/modules/oragetblob.dll?db=boaamdb02@utf8prd7&item=advasta.d$lobvalues&cache=always&id=18450&maxwidth=550&maxheight=155)
-
siellähän se oli... :-D mutta kummallista kyllä kun ei nuita releitä missään mainita... ja facelift malleissa se on siis sulakerasias... :-D näyttääköhän sinisen testeri tarkemmin missä vika piilee vai onko se samanlainen ku omani... :-D et antaa vaan suuntaa... :-D
-
näyttääköhän sinisen testeri tarkemmin missä vika piilee vai onko se samanlainen ku omani... :-D et antaa vaan suuntaa... :-D
Tuohon Miksu osaa varmaan vastata... :)
-
sitä minä tässä meinasinki et jos miksu vois kertoo.. :-D
-
Entäs tämmönen sitte...? Miksi tuossa on tuo vastus? ???
(http://rb-aa.bosch.com/boaarocs/modules/oragetblob.dll?db=boaamdb02@utf8prd7&item=advasta.d$lobvalues&cache=always&id=18450&maxwidth=550&maxheight=155)
Näyttääpä olevan. Itse olen teollisuudessa noita katsellut, enkä ole koskaan nähnyt vastusta missään releen rinnalla. Tosin minun elektroniikan tuntemus ei ole kaikkein vahvin, koska olen enemmän koodari. Kyllähän tuo varmaan toimii vastuksellakin, mutta silloin vastuksen läpi kulkee virtaa silloin kun rele on vetäneenä. Vastuksella on varmaan halvempi todeuttaa, mutta ei se ole niin elegantti tapa :)
-
Itse olen teollisuudessa noita katsellut, enkä ole koskaan nähnyt vastusta missään releen rinnalla.
Kyllähän tuo varmaan toimii vastuksellakin, mutta silloin vastuksen läpi kulkee virtaa silloin kun rele on vetäneenä. Vastuksella on varmaan halvempi todeuttaa, mutta ei se ole niin elegantti tapa :)
Niin no eihän sitä näe kun se vastus on siellä releen kuoren sisällä. :D
Pelkkä vastus riittää jos suurempi virrankulutus ja lämmöntuotto ei haittaa.
-
näyttääköhän sinisen testeri tarkemmin missä vika piilee vai onko se samanlainen ku omani... :-D et antaa vaan suuntaa... :-D
Vikakoodia se tuskin näyttää sen paremmin, mutta useille vikakoodeille löytyy vianetsintäpolku, jota seuraamalla ja toteuttamalla vian pitäisi teoriassa selvitä.
Tosin, joskus ne vikapolut päättyy umpikujaan ja silloin pitää sitten kaivaa kytkentäkaavio ja järjestelmän toimintakuvaukset esiin ja alkaa itse ymmärtämään sitä järjestelmää ja mittaamaan se.
Vikakoodinlukulaitehan on siis yksi vianetsintätyökaluista (kuten tuo vikakoodin vikapolkukin)
-
noniin tilannetietoja... kun käytin releen irti ja testasin että se kytkee ja katsoin jotta kontaktit on hyvät niin sen jälkeen ei ole vikaa tullut oli pannu sitten kuuma tai kylmä.. mutta miksulta vielä kysyisin että kun käännän pakkasella virran päälle niin kuinka kauan hehkuvalon pitäisi palaa..? sillä minulla se vain vilahtaa...
-
noniin tilannetietoja... kun käytin releen irti ja testasin että se kytkee ja katsoin jotta kontaktit on hyvät niin sen jälkeen ei ole vikaa tullut oli pannu sitten kuuma tai kylmä.. mutta miksulta vielä kysyisin että kun käännän pakkasella virran päälle niin kuinka kauan hehkuvalon pitäisi palaa..? sillä minulla se vain vilahtaa...
lyhyesti ja ytimekkäästi lyhenteellä vastaten, notta emt.
-
kellään kokemuksia tuosta hehkuvalosta että kauan kylmänä palaa... noin aika piisaa.. ku tosiaan omassa vaan vilahtaa... :-D
-
Vähän kovemmilla pakkasilla se saattaa mulla palaa jonku 3-5sec... Mut usein kyllä vaan täälläkin vilahtaa sillee 0,5-2sec. Ei oo sekunttikellolla mitattuja aikoja sitten ;D
-
no tuokin tieto on jo paljon.. :-) sen että syttyy ni melkee heti sammuu.. :-D
-
kellään kokemuksia tuosta hehkuvalosta että kauan kylmänä palaa... noin aika piisaa.. ku tosiaan omassa vaan vilahtaa... :-D
Eipä sitä juuri omassakaan kerinnyt huomaamaan, pienen hetken paloi...
-
nyt on oma auto toiminut hyvin.... :-D kokeilin sillon kytkeä irrallisen releen päälle johdoilla ja toimi.. sitten vähän käänsin sitä ohuinta jalkaa ja asetin paikalleen ja virrat päällä painoin releen väkisin päälle... :-D sieltä nousi kerran pieni savu joten olisko ollu jotaa paskaa tai huono kontakti siinä signaali jalassa... onko muilla jo selvinnyt ongelma..?
-
:-D sieltä nousi kerran pieni savu joten olisko ollu jotaa paskaa tai huono kontakti siinä signaali jalassa... onko muilla jo selvinnyt ongelma..?
Yleensä kun jostain sähkölaitteessa tulee savut ulos, se lakkaa toimimasta ;D On nää volvot jänniä pelejä :idiot2:
-
Yleensä kun jostain sähkölaitteessa tulee savut ulos, se lakkaa toimimasta ;D On nää volvot jänniä pelejä :idiot2:
Tai sitten ei kaikki savu poistunu vielä! ;)
kokeilin sillon kytkeä irrallisen releen päälle johdoilla ja toimi.. sitten vähän käänsin sitä ohuinta jalkaa ja asetin paikalleen ja virrat päällä painoin releen väkisin päälle... :-D
Voisko olla että releen "kärki" jumittanu ja kun räpläsit sitä niin alko toimimaan...ainakin hetkellisesti...
-
Vaikuttaako hehkun rele plussakelillä käynnistymiseen? Oma v50 tahtoo lähteä yleensä vasta kolmannella kerralla tulille startatessa.
-
Vaikuttaako hehkun rele plussakelillä käynnistymiseen? Oma v50 tahtoo lähteä yleensä vasta kolmannella kerralla tulille startatessa.
Ei vaikuta, commonrail lähtee ilman hehkuja hienosti käymään. Millä koneella autosi on? Jos 2.0D niin sammutusläppä jumittelee.
-
2.0d se on... purin läpän edestä putken pois ja kokeilin läppää, ei vaikuttanut jumivan mihinkään kun sitä liikuttelin. auto antaa vikakoodin p0380 glow plug/heater circuit a.
-
Mulla antaa nyt tuota 0380 rele vikaa vaikka käynnistyy normaalisti kovillakin pakkasilla.. Voiko tuo kesken ajon nakkaa moottorijärj.vaatii huollon ilmoituksen.. Toisena 0490 egr säätö katkonainen.. Egr om tulpattu 1v sitte ja johto irti eikä se oo oireillu sen puolee.. Antaa siks tuota koodia ku johto irti.
-
Mulla antaa nyt tuota 0380 rele vikaa vaikka käynnistyy normaalisti kovillakin pakkasilla.. Voiko tuo kesken ajon nakkaa moottorijärj.vaatii huollon ilmoituksen.. Toisena 0490 egr säätö katkonainen.. Egr om tulpattu 1v sitte ja johto irti eikä se oo oireillu sen puolee.. Antaa siks tuota koodia ku johto irti.
Moottorinohjaus sekoilee tuon hehkujen tunnistuksen suhteen, tyyppivika. Tuon saa pois ohjelmaa naputtelemalla tai kummatkin ilmoitukset saa pois sieltä.
-
Onkohan muilla selvinnyt tämä ongelma, ei viittis ostaa turhaan relettä / hehkuja?
Mittasin hehkut, kaikki toleranssien sisällä (0.5 ohm - 1.1 ohm).
Hehkureleen ja ECM:n väliset johdot ehjät.
Pihtivirtamittarilla mitattuna veti yli 30A virtaa kun Vidalla aktivoi releen.
Yksittäiset hehkun olivat noin 10A nurkilla.
Signaali piuha näytti jännitettä 9.5V ja kun releen laittoi aktiiviseksi niin tipahti 0.5V.
Missähän lukemissa tuon signaali piuhan jännitteen tulisi heitellä?
Vikakoodina on ECM-0380, joka tulee aina takaisin kun releen aktivoi.
-
Onkohan muilla selvinnyt tämä ongelma, ei viittis ostaa turhaan relettä / hehkuja?
Mittasin hehkut, kaikki toleranssien sisällä (0.5 ohm - 1.1 ohm).
Hehkureleen ja ECM:n väliset johdot ehjät.
Pihtivirtamittarilla mitattuna veti yli 30A virtaa kun Vidalla aktivoi releen.
Yksittäiset hehkun olivat noin 10A nurkilla.
Signaali piuha näytti jännitettä 9.5V ja kun releen laittoi aktiiviseksi niin tipahti 0.5V.
Missähän lukemissa tuon signaali piuhan jännitteen tulisi heitellä?
Vikakoodina on ECM-0380, joka tulee aina takaisin kun releen aktivoi.
Tämä selvisi, rele oli viallinen. Hehkutkin tuli ensin vaihdettua, mutta ei auttanut se. Mittasin aluksi väärää piuhaa, releen syöttöpiuha (millä rele aktivoidaan) on tuo mikä on 9.5V nurkilla ja tippuu nollaan kun rele vetää. Signaalipiuha on helpoin mitata sulakeboksi liittymestä 2-pinniltä (kelta musta johto). Pitäisi olla luultavimmin 3V nurkilla jos uskoo tätä artikkelia: https://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=107860 (https://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=107860). Itellä oli tuossa koko ajan akkujännite, mitä liene releelle käynyt.
Uusi rele ois ollu merkkiliikeessä 170e, motonetistä löyty vastaava (26-2134), mutta ei sopinut suoraan paikalleen. Tarvikerele oli isompi, joten kiinnikettä piti viilata ja taittaa että rele mahtui koloonsa. Lisäksi tuo rele on rungostaan maadoitettu, korvake oli kyllä rungossa kiinni, mutta laitoin varalta kiinnitysmutterin väliin erillisen maapiuhan jonka vedin siihen akun viereen maapisteelle.