Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: RikuPit - 24.01.2013, 20:53:14

Otsikko: volvo 240 dl käynnitysongelma
Kirjoitti: RikuPit - 24.01.2013, 20:53:14
Noniin elikkäs, aluksi auto kävi pirun huonosti, ihan kuin olisi saanut aivan liikaa soppaa. Tulpatki oli mustat ja märät kun tossa katoin ne. Kulutus oli lompakkoa kutittava.

Kaveri sit tuumaili kaasutinta lähemmin ja totes jonkun lähdön kaasuttimesta avoimeks (alipaine).
Mikähän mahtaa olla kyseessä siis poispäin koneesta (helpommin ilmaistuna, kuljettajan puolella), kaasuttimen kylessä sellai lyijykynän mentävä lähtö.

Kokeilin sormenpäällä tukkia sen auton ollessa käynnissä, niin tyhjäkäynti kierrokset nous hieman ja käynti parani muutenkin. Lähdöstä puskee aavistuksen öljyseosta, että liittyy jotenki huohottimeen? Kulutuskin on ilmeisesti laskenut kaksnelikympin tasolle.

Tukittiin siis tämä lähtö ja samantien ilmeni seuraava vika; Käynnistyminen on vaivalloista. Kylmänä sekä lämpösenä toisinaan. Kylmällä koneella ryypyn kanssa kastelee heti --> 3min sahausta.. Ilman ryyppyä kaasua pumppaillen hörähtää pari kertaa ja kun käynnistyy, niin ryypyn ku nykäsee samantien päälle niin pysyykin käynnissä. (Ehkä).. Käyntilämpösenä ilmiö ei juurikaan eroa, pikkusen paremmin käynnistyy samalla tekniikalla. Ei tietenkää ryyppyä.. : D

Mutta siis, miksi tämän letkun paikan tukkiminen vaikutti näin radikaalisti käynnistyvyyteen? Vaikka seos kuulostaa nyt paljon paremmalta.   

-Riku
Otsikko: Vs: volvo 240 dl käynnitysongelma
Kirjoitti: seiskanelonen - 24.01.2013, 23:17:31
Ihan mahdotonta edes yrittää neuvoa jos ei tiedä moottorityyppiä ja vuosimallia. Selvitä ne niin varmasti alkaa neuvoa löytyyn.
Otsikko: Vs: volvo 240 dl käynnitysongelma
Kirjoitti: RikuPit - 25.01.2013, 14:28:39
auton vuosimalli on -89, koneena b200 kiinteäkurkkusella solexilla.
Otsikko: Vs: volvo 240 dl käynnitysongelma
Kirjoitti: Elk - 25.01.2013, 15:22:52
auton vuosimalli on -89, koneena b200 kiinteäkurkkusella solexilla.
Onnittelut, oot polttoaineen paluuputken tulpannu...
Otsikko: Vs: volvo 240 dl käynnitysongelma
Kirjoitti: RikuPit - 25.01.2013, 16:44:15
Niinkö?  :D Kaveri totes vaan et tuki toi ja seuraa kulutusta. Volvomies hänkin. Ku auto pelittää muuten niin paljon paremmin ja kulutuski on laskenu roimasti. Mitä nyt pitäisi tehdä? Ei löytynyt konehuoneesta roikkumasta mitään letkuja niin tukkiminen oli järkevin vaihtoehto tietämättömälle. Alipaine siinä myös oli. Tosiaan kevyttä öljyseostaki se putki oli huohottanu. Onkoha normaalia : D
Otsikko: Vs: volvo 240 dl käynnitysongelma
Kirjoitti: Elk - 26.01.2013, 03:04:50
Niinkö?  :D Kaveri totes vaan et tuki toi ja seuraa kulutusta. Volvomies hänkin. Ku auto pelittää muuten niin paljon paremmin ja kulutuski on laskenu roimasti. Mitä nyt pitäisi tehdä? Ei löytynyt konehuoneesta roikkumasta mitään letkuja niin tukkiminen oli järkevin vaihtoehto tietämättömälle. Alipaine siinä myös oli. Tosiaan kevyttä öljyseostaki se putki oli huohottanu. Onkoha normaalia : D
Huohottaa aika reilusti se kone jos kovin öljyseosta kaasarilta puskee, tokihan se huohotus on näissä B200K:ssa muutenki ihan päin vidua, kun suoraan kaasarin päälle työnnetään huurut.

Ei siinä siksakissa kyllä pitäs mitään lyijykynän kokosia alipainelähtöjä olla, ainakin tuossa omassa, nyt jo eläkkeelle päästetyssä siksakissa ainoa noin iso lähtö on polttoaineen paluu.
Otsikko: Vs: volvo 240 dl käynnitysongelma
Kirjoitti: RikuPit - 26.01.2013, 12:38:17
ei se sitä huohottamalla huohota, vaan öljyseoksesta kosteena se lähtö. ei ole tiputellu tai roiskinu minnekkään sitä. Eihän se vois viitata huohottimen vajaatoimintaan, kun vissii pakkasella tuppaa jäätyilee noi? öljynkulutus on litra/10tkm. ainaki viimeeks oli kun lisäsin. öljynvaihtovälikin kyllä ylittyny mutta tänää jos vaikka hakisi patruunan ja öljyt motonetistä.

jotenki radikaali sanoa että jos bensanpaluun tukkiin niin auto alkaa käydä paljon, paljon paremmin ja vetää paremmin ku seos on selvästi laihempaa.. tulppia en ole vielä ehtinyt katsoa. Oon merkillä pitäny että kulutus olisi laskenut 15l/100km:stä n.11l/100km..
ei tota kaasaria kehtais vielä ton pikkusen käynnistysongelman takia pöydälle purkaa, vaan jos joku osaisi sanoa että olisiko jotankin muuta mahdollista syytä, niin jakaa sen. Sytkä puolen uusin seuraavaan kahen viikon sisään kokonaan. kun katoin että 50€:lla saa kaikki, puolalta aina tulpille asti. Kattoo paranisko sillä yhtään.
Otsikko: Vs: volvo 240 dl käynnitysongelma
Kirjoitti: s73 - 26.01.2013, 12:58:26
Kuuluisiko se letku siihen huohottimen liekkilukon haarakappaleeseen? Vilkaisin ruiskukoneen imusarjaa ja se tuli mieleen. ???
Otsikko: Vs: volvo 240 dl käynnitysongelma
Kirjoitti: RikuPit - 26.01.2013, 23:14:29
ai sieltä löytyy semmonenki.. täytyy kattoo tarkemmin ku pellin seuraavan kerran aukasee. kiitos vinkistä :) aika syvällä vaan vissiin se huohotin, paremmalla ajalla sitten virittelis sen kiinne.
Otsikko: Vs: volvo 240 dl käynnitysongelma
Kirjoitti: RikuPit - 07.03.2013, 21:15:24
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7431.0

tällä jantterilla on näköjään kuva tuosta letkulähdöstä josta oli mullakin aikasemmin tässä puhetta.. tuolta huohottimen tyköötä en havainnut mitään irrallisia nippoja joihin se voisi mennä..

osaisiko joku kuvan perusteella kertoa mistä tässä on kysymys? Jannu mainitsee tekstissä jostai "bensa-altaan hengitysventtiilistä" ?

-Riku
Otsikko: Vs: volvo 240 dl käynnitysongelma
Kirjoitti: Jule - 27.03.2013, 14:08:02
Siis tuohan ei ole varsinainen paluuputken paikka, vaan tuosta on tarkoitus laskea pahimpia bensankäryjä ulos. Siitä kuuluu lähteä letku jonka toinen pää on auton alla vaihteiston kannatainpalkin kohdalla. Jos tuon letkilähdön takana oleva venttiili on tiivis sillä ei ole juurikaan mekritystä onko se auki vai siinä oikea letku paikallaan, mutta vanhassa siksakissa se tuskin on enää kunnossa.

Sinänsä, vaikka tuon koko venttiilin repisi pois, niin oikeastaan suurin käytännön vaikutus tuolla on että imuputki ei ole enää tiivis, ja se imee ilmaa ohi suodattimen. Tuostahan ei ole yhteyttä mihinkään muualle kuin kaasarin päällä olevaan imukoteloon.
Otsikko: Vs: volvo 240 dl käynnitysongelma
Kirjoitti: RikuPit - 08.04.2013, 20:58:03
Kiitos selvennyksestä. Ihmetytti vaan kun tuon lähdön tukkimen alensi niin paljon bensankulutusta.. Peräti 3-4 litraa sataa ajettua kilometriä kohden. :D Sen jälkeen vaan alko käynnistymään huonommin, eikä vika korjaantunut lainkaan ilmojen alettua lämpenemään.