Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: teroxmarja - 25.01.2013, 18:09:01

Otsikko: volvo s40 lastutus
Kirjoitti: teroxmarja - 25.01.2013, 18:09:01
Onko mahdollisesti volvo s40 turbo/121/163hv lastutuksesta.Tehon lisäyksestä ja vaikutusesta bensan kulutukseen.
Kokemuksista olisi kiva tietää.
Otsikko: Vs: volvo s40 lastutus
Kirjoitti: teroh - 25.01.2013, 22:58:45
S 40: ni  vm 2002 lastutettiin. Tehojen nousua en tiedä, kun ei ollut penkkiä. Kulku parani perstuntumalla  mukavasti ja bensan kulutus laski aavistuksen verran. Kyselin takuuta lastulle mutta ihmettelivät vain kysymystäni. Vuoden ajelin ja kaksi kertaa syttyi moottorihäiriön valo. Kun epäilin lastuvikaa tällä palstalla, aiheeni siirrettiin korjaamo-osioon. Kuulemma ei ollut vikaa lastussa. En tiedä mutta katti meni paskaksi kuiteski. Vaihdoin pois ja ostin vapaastihengittävän voimapesän enkä ole enää haaveillut lastusta.
Suosittelen lastua varauksella. Kannattaa tarkistuttaa auto ennen lastutusta, ettei tule epäselvyyksiä mahdollisissa ongelmatilanteissa.
Otsikko: Vs: volvo s40 lastutus
Kirjoitti: teroxmarja - 26.01.2013, 07:07:29
Kiitos tiedosta,laitetaan harkintaan.
Otsikko: Vs: volvo s40 lastutus
Kirjoitti: miikel - 26.01.2013, 09:41:08
No vikahan voi olla ihan missä vain muualla kuin lastussa! Luitko siitä vikakoodit, että mikä vika se edes olisi ollut? Esim puolavika tai rikkaalla käyminen vähän aikaa sulattaa katalysaattorin. En lähtisi suinpäin syyttämään lastuttajaa ilman näyttöä.
Otsikko: Vs: volvo s40 lastutus
Kirjoitti: ipijee - 26.01.2013, 10:02:20
Ei vaan kyllähän se on niin, että kaikki viat mitä autoon tulee lastutuksen jälkeen vaikka vuoden päästä on lastuttajan vika, huoh..  :idiot2: Asiaa tutkimatta tuskin kannattaa Samppasporttiakaan täällä monessa topicissa dissata. Katalysaattorikin on "kuluva osa", jolle jossain vaiheessa tulee tunnit täyteen, ei ne miljoonaa kestä ajella.
Ja takaisin aiheeseen: kolme nelikympistä käyttänyt / ollut mukana käyttämässä ohjelmoitavana ja ainakin Turbotecin ohjelmilla tuli kivasti vetoja lisää. Muistaakseni näin meni penkissä: -04 2.0T n.200hp @ 1 bar, -98 T4:sta ja -00 T4:sta ei saatu penkattua kunnon paineilla hukkiksen kellon takia, mutta uudella kellolla alkoi sitten kuljeksimaan iloisesti ja tehothan noissa menee sinne 225-235 heposen haarukkaan 1.4 baarilla..
Lämpimästi voin suositella softaa tuollaiseen matalapaineturboonkin - ainakin perstuntumalla kiihtyy ehkä vähän paremmin kuin vakio T4, jossa suurinpiirtein samat tehot. Tuo johtunee ahtimen kokoerosta, T-nepa lähtee vasta vähän ylempää vetämään.
Ja mitä tuohon kulutukseen tulee, niin omissa autoissa, joihin tehty pelkkää softaa on kulutus yleensä pikkaisen jopa tippunut normiajossa - kaasupoljin konehuoneessa asti menee sitten enempi, lisääntynyt teho kuin ei tule ihan ilmaiseksi..
Otsikko: Vs: volvo s40 lastutus
Kirjoitti: SamppaSport - 31.01.2013, 23:25:57
Kyselin takuuta lastulle mutta ihmettelivät vain kysymystäni. Vuoden ajelin ja kaksi kertaa syttyi moottorihäiriön valo. Kun epäilin lastuvikaa tällä palstalla, aiheeni siirrettiin korjaamo-osioon. Kuulemma ei ollut vikaa lastussa. En tiedä mutta katti meni paskaksi kuiteski.

Mielenkiintoista. En kyllä muista kyseistä tapausta ainakaan ihan heti.
Tosin noita pikkuvolvoja on tullut "muutama" tässä vuosien mittaan tehtyä, kaikkia ei voi muistaa. Onkohan muista hajonnut katalysaattori?
Ei ole ainakaan meillä tullut vastaan yhtään ahdettua pikkuvolvoa, josta olisi ollut/mennyt katti rikki, oli sitten vakio, ohjelmoitu tai enemmän viritetty. Vapareihin niitä on kyllä joskus vaihdeltu.
Vikakoodit olisi kiinnostavaa tietää, kuten myös missä katalysaattori on todettu vialliseksi, mutta asiaa on varmaan turha enää puida jos auto on jo kerran myyty.  :(