Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: PeePee - 25.01.2013, 19:16:17

Otsikko: Remontin jälkeen moottori "römsöttää" l. käy epätasaisesti
Kirjoitti: PeePee - 25.01.2013, 19:16:17
Tein moottoriremontin V70 -99 bensakoneeseen. Autossa on automaatti vaihteisto. Venttiilit ja vastapinnat hiottiin, sekä kansi oikaistiin. Lisäksi vaihdoin syylärin.

Nyt liki kuukauden ja pakerruksen jälkeen pääsin käynnistämään.

Venttiilit mekasti kamalasti, sillä olin painellut öljyt nostimista pois. Toivottavasti ääni paranee, kun pääsen myöhemmin käyttämään pidemmän aikaa.

Pahinta että tyhjäkäynti on hyvin huono, kierroslukumittarin heiluu välillä 900-1100. Koneen ääntä voisi sanoa römpsöttämiseksi l. kone sanoo rhöp- rhöp- rhöp- rhöp-, kun sen pitäisi mielestäni sanoa suunnilleen rrrrrrrrrrrr. Halvan vikakoodinlukijani mukaan vikakoodeja ei ole.

Tein neljä käynnistystä. Kolmannessa käynnistyksessä kone sammui heti käynnistyksen jälkeen. Neljännellä se käynnistyi römpsöttämään.

Osaisiko joku neuvoa mitä voisin tehdä? Moottori kävi oikein nätisti ennen remppaa, jollei yön seisomisen jälkeistä isoa savupilveä lasketa mukaan.

Toinen, mutta pienempi ongelma on, kun jäähdytyssysteemissä on ilmaa. Vaikka puristelen alaletkua, ilmat ei tunnu poistuvan järjestelmästä.
Otsikko: Vs: Remontin jälkeen moottori "römsöttää" l. käy epätasaisesti
Kirjoitti: Grahik - 25.01.2013, 19:48:36
Pienempään ongelmaan.. se kyllä ilmaa ittensä kuhan saat sen käymään kunnolla hetken ja lisäilet sitämukaa nestettä kun se paisarista katoaa.
Otsikko: Vs: Remontin jälkeen moottori "römsöttää" l. käy epätasaisesti
Kirjoitti: Justus - 26.01.2013, 10:19:45
Onkos tähän kaasuläppäkoteloa vielä vaihdettu?
Se tosin heittäis kyllä vikakoodin ja ETS-valon palamaan.

Oletko saanut luettua tuolla lukijalla tästä autosta aikaisemmin vikakoodeja?

Venttiiliennostajien naputus tasaantunee, kun ne saa öljyä.

Onko jakopää kasattu varmasti oikein?

Käykö kone 4:llä vai 5:llä?
Otsikko: Vs: Remontin jälkeen moottori "römsöttää" l. käy epätasaisesti
Kirjoitti: C70 - 26.01.2013, 10:54:04
Sytytysjärjestys oikein ? Eikös 99-> lähtenyt ne hydrauliset nostajat ja tuli palasäätöiset tilalle ? Eli olisiko sulla se vanhempi kone, jossa myös vaijeri kaasu ?? 99-> myös suorasytkä ja voi olla puolavika yhdessä pytyssä jne.....
Lisää infoa koneesta tarvittaisiin.
Otsikko: Vs: Remontin jälkeen moottori "römsöttää" l. käy epätasaisesti
Kirjoitti: hevonen - 26.01.2013, 14:08:59
Oisko tosiaan tuo vaijerikaasukone vielä ja vaan joku imuvuoto?
Letku irti jostain?
Otsikko: Vs: Remontin jälkeen moottori "römsöttää" l. käy epätasaisesti
Kirjoitti: PeePee - 26.01.2013, 19:05:55
Auto on syksyllä -98 ostettu, mutta kuitenkin -99 vuosimallinen. Kone on tyyppiä B5252S, ja koneessa valmistenumero 1593818.

Grafihikille

Kiitti! Pitääpä ryhtyä ohjeesi toimiin kunhan pääsen tien päälle.

Justukselle:
Kaasuläppäkotelon irrotin ja putsailin varoen puhdistusaineen menoa sähköliittimeen. Sen ikää en tiedä, kun auton hankin vasta viime keväänä.

Aikaisempi Puntossa käyttämäni vikakoodilukija ei Volvossa toiminut, ja kun sain Villeltä Hongkongista toisen, silloin autoni oli jo osina.

Jakopään kasaamisessa käytin Bilteman nokkalukitussarjaa19-1450, jossa on Volvon erikoistyökaluja vastaavat työkalut:
- nokka-akselien asentolukistin peräpäästä, Volvo nro 999 5452 ja
- kampiakselin asentolukitsin, paikka startimoottorin alla (tulppa), Volvo nro 999 5451
Bilteman nokka-akselin lukitustyökalu oli tehty suuremmalle nokka-akseleiden välille, joten jouduin poraamaan siihen lisäreiän, sekä vähän smirkelöimään, jotta se se sopi 10 venttiiliseen koneeseni.

Nokka-akselin maalatut ja kampuran nystyrät olivat paikoillaan hihnan asennuksessa, sekä moottorin pyörittelyn jälkeen.

Siitä että käykö kone 4:llä vai 5:llä, en osaa sanoa mitään. Kuinkahan voisin sen tarkastaa?

C70:lle:
Kaapeleiden järjestystä en ole muuttanut, sillä merkkasin paikat maalarinteipillä virranjakajan päässä, ja lisäksi johdot on niin tarkkamittaiset ettei niitä voi asentaa vääriin tulppiin.

Joo, Autossani on venttiilien hydrauliset säätimet, sekä vaijerikaasu myös. Autossa on vain yksipuola ja jakajapyörä jakaa virtaa joka tulpalle.

Termisi ”suorasytky” tarkoittaako se oikosulkua?

Toivon että edellisissä on toivomaasi lisäinfoa.

Hevoselle
Tosiaan lienee vaijerikone, koska läppäkotelon läppää käyttää vaijeri.
Laitoin imusarjaan uuden tiivisteen. Imusarjan yläpultit voi kiristää momenttiavaimella, mutta alapultit jouduin kiristämään käsituntumalla.

Pitääpä alkaa etsimään niitä mahdollisia irrallisia letkuja.

Lisää vinkkejä vielä kaipaan.
Otsikko: Vs: Remontin jälkeen moottori "römsöttää" l. käy epätasaisesti
Kirjoitti: Justus - 27.01.2013, 01:00:16
Ei siinä sitten mitään kaasuläppävikaa voi ollakaan, kun kerran on mekaaninen läppä.
Kisko tulpanjohtoja irti yksitellen koneen käydessä, mikäli jonkun pytyn kohdalla ei käynti muutu käy se sitten neljällä. Ei täs mitään suorasytkää ole, joten sytytysmodulissakaan ei voi olla vika.
Otsikko: Vs: Remontin jälkeen moottori "römsöttää" l. käy epätasaisesti
Kirjoitti: Justus - 27.01.2013, 01:01:44
Minkälainen se lukija on?
Otsikko: Vs: Remontin jälkeen moottori "römsöttää" l. käy epätasaisesti
Kirjoitti: PeePee - 27.01.2013, 12:14:12
Pitääpä ryhtyä tulpanjohtojen irrotteluun, kun illalla tulen kotiin.

Villeltä ostamani lukija on M.B.Intelligent Tegnologi Co., Ltd nimisen firman tuottama, tyypiltään CAC804. siinä mukana olevassa vihkossa on lueteltu geneeriset koodit väliltä: P0001-P0999.
Kannessa on tekstit CAN ja OBDII, sekä READ ja ERASE painikkeet. Ohjevihkossa laitteen kerrotaan sopivan 1996 jälkeen valmistettuihin autoihin.
Laite ei kerro tekstinä vikaa, vaan sen merkitys on katsottava mukana olevasta vihkosta, missä se on englanniksi.

Lisäksi laiteen pitäisi kertoa jotain muitakin diastoniikka tietoja, joita ei kuitenkaan (osattu?) saatu esille – esim. MIL.

Jossain sivulla neuvottiin puhdistamaan anturit CRC-kaasutinpuhdistus spraylla ja voitelemaan sen jälkeen aseöljyllä. - .miten on.
Otsikko: Vs: Remontin jälkeen moottori "römsöttää" l. käy epätasaisesti
Kirjoitti: hevonen - 27.01.2013, 15:45:57
Mulla on varmaan sama lukija jos sen tyyppi on CAS0804...

Jos tarkoitat antureilla vaikkapa asentotunnistimia, mikseipä niitä vois puhdistellakin.

Olisko sulla joku anturi tai sen liitin/johto ottanut vähän kipiää? Tai sitten huono käynti johtuu vaan tyhjistä nostajista?
En tiä. :)

Ne tulpanjohdot saa kyllä väärin jos sekoittaa aloituskohdan siellä jakajan kannessa.
Muistaakseni kolmosen johto lähtee siitä ylimmästä ja siitä myötäpäivään kiertäen(katsottuna kuljettajan etupyörän suunnalta) 5-4-2-1.
Sytytysjärjestyshän on 1-2-4-5-3.
Jakajan akselin pyörimissuuntahan on vastapäivään tästä suunnasta katsottuna, itse kerran ajatuksissani laitoin myötäpäiväisen pyörimisen mukaan ja ihmettelin huonoa käyntiä.
Teki mieli lyödä itseään kun aloin tarkistamaan hommaa ja huomasin virheeni. :facepalm:

Löytypä netistä erittäin havainnollinen kuvakin

(http://ww2.justanswer.com/uploads/expertvolvo/2009-09-23_192842_spark2.jpg)

Tämä nyt vaan varmuuden vuoksi tähän. ;)
Otsikko: Vs: Remontin jälkeen moottori "römsöttää" l. käy epätasaisesti
Kirjoitti: Justus - 27.01.2013, 16:57:31
Pitääpä ryhtyä tulpanjohtojen irrotteluun, kun illalla tulen kotiin.

Villeltä ostamani lukija on M.B.Intelligent Tegnologi Co., Ltd nimisen firman tuottama, tyypiltään CAC804. siinä mukana olevassa vihkossa on lueteltu geneeriset koodit väliltä: P0001-P0999.
Kannessa on tekstit CAN ja OBDII, sekä READ ja ERASE painikkeet. Ohjevihkossa laitteen kerrotaan sopivan 1996 jälkeen valmistettuihin autoihin.
Laite ei kerro tekstinä vikaa, vaan sen merkitys on katsottava mukana olevasta vihkosta, missä se on englanniksi.

Lisäksi laiteen pitäisi kertoa jotain muitakin diastoniikka tietoja, joita ei kuitenkaan (osattu?) saatu esille – esim. MIL.

Jossain sivulla neuvottiin puhdistamaan anturit CRC-kaasutinpuhdistus spraylla ja voitelemaan sen jälkeen aseöljyllä. - .miten on.
jos on tuo hepan mainitsema malli niin todistetusti toimii tän vuosimallin 70:ssä
Otsikko: Vs: Remontin jälkeen moottori "römsöttää" l. käy epätasaisesti
Kirjoitti: PeePee - 29.01.2013, 00:11:27
Tsekkasin sytytysjohdot. – oikein olivat. Otin tyhjäkäyntimoottorin irti, puhdistin sen CRC-kaasutin sprayllä ja voitelin kevyesti aseöljyllä. - Käsittelin sähköliittimiä elektroniikan puhdistusaineella. – Tarkistin että olisiko huohotusletkun liitoksen o-rengas pudonnut, - tallessa oli. – Puhdistin ilmanputsarissa olevan anturin CRC-sensor cleanerilla.

Sitten koekäyttöön. Edelleen tyhjäkäynti humppasi (900-1000), kaasua lisätessäkin epätasaisesti kävi ja auto tietysti tärisi. Venttiilien ääni kuitenkin oli hieman rauhallisempi.

Sitten kokeiluun käykö neljällä: Nostelin tulpan hattuja ylös. Minkään hatun nosto ei vaikuttanut mitään! Onko sytytys/ajoitus myöhäisellä, vai säätääkö automaatti jotenkin.

Otin tulpat pois puristuksen mittausta varten. Ne olivat ekassa mittauksessa 14,5 – 15,0 – 14,5 – 14,5 14,8.
   Mutta tulpat – me on kamalat. Autoa oli käytetty remontin jälkeen 5-kertaa, ehkä vajaa 10 minuuttia. Kun panin tulppia pöydälle niistä varisi nokea, ja kahdessa oli kosteutta.
Katso tulppien kuva:
(http://www.saunalahti.fi/irritus/peepee/0772.jpeg)

Tutkin jakopäätä. Hieman ongelmallista tarkistamisessa on, että hihnakopan kohdistuskolon kohta on joskus revennyt pois. Siksi oli hieman luotettava aikaisemman ”sepän” piirtämiin maalitäpliin.

Laskin kuitenkin hihnan koloja, hampaan sivuihin stanssatuista viivoista (klo 10.30 ja 13.30) lähtien, jolloin hihnan kosketuskohtiin tuli etäisyyttä 5 tai 6 koloa, eli pitäisi olla kohdallaan.
   Lisäksi hihnaa asennettaessahan minulla oli ollut nokka-akselien takapäässä lukitustyökalu kiinni ja. Kampiakselin pyörinen oli estetty ko. työkalulla, starttimoottorin alta.
Katso kuva:
(http://www.saunalahti.fi/irritus/peepee/0774.jpeg)

Kampiakseli kohdistusmerkkejä en saanut kuvattua, nyt kun kone on kasattu, mutta panen tähän kuvan, joka otettu kun apulaitehihnapyörä oli irti.
   Apulaitehihnan kiinnityslaipassa näkyy valettu kohdistusmerkki, jonka pään näkee, vaikka apulaitehihnapyörä on paikalla. (Kuvassa kiristimen vasemmalle osoittava ”viisari” pitäisi kait olla pystytappien välissä?)
Katso kuva:
(http://www.saunalahti.fi/irritus/peepee/0688.jpeg)

Olen pohtinut voisiko tyhjäkäyntivian syynä olla imusarjan alla olevat mahdollisesti vuotavat öljynerotin ja siitä lähtevät putket, entä Hevosen maininta: liitinvaurio? Mikähän liitin voisi olla kyseessä ja miten selviäisi.

Osaisiko ammattiliikkeiden vikakoodiluku selvittää asiaa, eli onko niillä moottorikoodeja paljon enemmän.
Otsikko: Vs: Remontin jälkeen moottori "römsöttää" l. käy epätasaisesti
Kirjoitti: Axu85 - 29.01.2013, 05:44:35
Missä säilytit suuttimet remontin ajan? oliko ne bensan joukossa vai ihan vain jossain laatikossa/ pussissa?

Itse pidin oman remontin ajan ne minigrip pussissa ja huonoksi ne meni. (ostin uudet sen jälkeen)
Jos siinä on Fenix ohjaus niinkuin 850 niin se ei muistaaksen anna edes vikakoodia huonosta suuttimesta. (ellei vastusarvo olle muuttunut).

Nämä suuttimet on sitten viimeinen keino saada käymään kunnolla, maksaa noin 450-600€ uudet.

Lähtisin kumminkin varmistamaan jakohihnan ajoitusta uusilla hilppeillä... (kuvissa näyttää että käytit vanhoja)
Otsikko: Vs: Remontin jälkeen moottori "römsöttää" l. käy epätasaisesti
Kirjoitti: PeePee - 29.01.2013, 07:03:21
Jakopään hihnat ja rullat ja myös vesipumppu on uudet. Viimeinen kuva on tosin otettu purkuvaiheessa, kun vanha remmi on vielä kiinni.

Ohjaussysteemi on mahdollisesti Fenix -  auto vm.-99 on loppuvuodesta 1998 tehty. Mistä Fenixin voi todeta?

Suuttimet olivat 3 viikkoa pahvilaatikossa ja tukissaan kiinni, pensaletkut tietysti irti, ja polttoaineen tuloreikä maalarinteipillä suojattuna.
Otsikko: Vs: Remontin jälkeen moottori "römsöttää" l. käy epätasaisesti
Kirjoitti: Elk - 29.01.2013, 08:10:32
B5252S on AINA Siemens Fenix moottorinohjauksella, helpoiten Fenixin tunnistaa puuttuvasta IMM:stä.
Otsikko: Vs: Remontin jälkeen moottori "römsöttää" l. käy epätasaisesti
Kirjoitti: -jadi- - 29.01.2013, 08:19:30
Onkos ilmanputsarilta imusarjaan tuleva haitariletku kunnossa, ettei ole murtumia. Näitä murtumiahan on jossain ko. moottoreissa ollut ainakin alkupään sarjoissa.
Otsikko: Vs: Remontin jälkeen moottori "römsöttää" l. käy epätasaisesti
Kirjoitti: Justus - 29.01.2013, 09:07:27
Sitten kokeiluun käykö neljällä: Nostelin tulpan hattuja ylös. Minkään hatun nosto ei vaikuttanut mitään! Onko sytytys/ajoitus myöhäisellä, vai säätääkö automaatti jotenkin.

Otin tulpat pois puristuksen mittausta varten. Ne olivat ekassa mittauksessa 14,5 – 15,0 – 14,5 – 14,5 14,8.
   Mutta tulpat – me on kamalat. Autoa oli käytetty remontin jälkeen 5-kertaa, ehkä vajaa 10 minuuttia. Kun panin tulppia pöydälle niistä varisi nokea, ja kahdessa oli kosteutta.
Katso tulppien kuva:
(http://www.saunalahti.fi/irritus/peepee/0772.jpeg)

Tutkin jakopäätä. Hieman ongelmallista tarkistamisessa on, että hihnakopan kohdistuskolon kohta on joskus revennyt pois. Siksi oli hieman luotettava aikaisemman ”sepän” piirtämiin maalitäpliin.

Laskin kuitenkin hihnan koloja, hampaan sivuihin stanssatuista viivoista (klo 10.30 ja 13.30) lähtien, jolloin hihnan kosketuskohtiin tuli etäisyyttä 5 tai 6 koloa, eli pitäisi olla kohdallaan.
   Lisäksi hihnaa asennettaessahan minulla oli ollut nokka-akselien takapäässä lukitustyökalu kiinni ja. Kampiakselin pyörinen oli estetty ko. työkalulla, starttimoottorin alta.
Katso kuva:
(http://www.saunalahti.fi/irritus/peepee/0774.jpeg)

Kampiakseli kohdistusmerkkejä en saanut kuvattua, nyt kun kone on kasattu, mutta panen tähän kuvan, joka otettu kun apulaitehihnapyörä oli irti.
   Apulaitehihnan kiinnityslaipassa näkyy valettu kohdistusmerkki, jonka pään näkee, vaikka apulaitehihnapyörä on paikalla. (Kuvassa kiristimen vasemmalle osoittava ”viisari” pitäisi kait olla pystytappien välissä?)
Katso kuva:
(http://www.saunalahti.fi/irritus/peepee/0688.jpeg)


Onko tuo alapää nyt varmaan noin:
(http://volvospeed.com/Pics/repairpics/afterjun00/CrankGearR.jpg)

Olihan sulla nokat vielä lukittuna ja nokkapyörät löysällä, kun kiristit hihnan?
Ellei niin sit ei oo välttämättä jako kuitenkaan kohdallaan.

Tulpat vaihtoon!
Otsikko: Vs: Remontin jälkeen moottori "römsöttää" l. käy epätasaisesti
Kirjoitti: I-A-T - 29.01.2013, 09:48:00
Mullahan oli noita starttaus ja käyntiongelmia johtuen ilmamassamittarista.
Ne oireet olivat pahimmillaan aivan käsittämättömän oloisia, just ihan kuin jako ei olisi kohdallaan.
Täristi todella runsaasti jossain vaiheessa. Tosin halpakin OBD-mittari antoi jotain tietoa.
Ja oireet aina pahempia kun autoa ei ollut käytetty vähään aikaan. Ja tolta ne tulpat mullakin näytti sitten.

Et jos on vielä se alkuperäinen niin ehkä olisi aika vaihtaa.
Otsikko: Vs: Remontin jälkeen moottori "römsöttää" l. käy epätasaisesti
Kirjoitti: PeePee - 29.01.2013, 11:36:13
Axu85:lle vielä: Yritettiinkö suuttimiasi puhdistaa (katso viestin lopussa lihavoitu teksti).

Samuraille: haitariletku ja letkun klemmarit on kunnossa.

Justukselle: Alapää on periaatteessa juuri noin paitsi, että merkit näkyvät huonommin, kun autossani ei ole hydraulista kiristintä, vaan se on jousikiristimellinen malli.

Kyllä minä muistaakseni kiristin nokkapyörien pultit vasta nokkahihnan kiinnityksen jälkeen. Ja vasta sitten ihan lopuksi irrotin kampiakselin ja nokka-akseleiden lukitustyökalut.

Mutta kun nyt kysyit niin pukkasi epäilys päälle -. Mutta jos vaihdan vielä öljynerottimen ja siitä lähtevät letkut, silloin panen lukitustyökalut uudestaan paikoilleen – löysään hihnapyörien pultteja ja katson asettuuko merkkeihin.
Ikävä kyllä, pääsen tähän hommaan vasta tulevana viikonloppuna.

I-A-T:lle: Hieman aikaisemmin Elk kertoi, ettei B5252S moottorissa käytetyssä Fenix ohjausjärjestelmässä ole lainkaan ilmanmassamittaria eli IMM:ää.

Liikaa systeemi bensaa työntää, kun täyttöilma ei riitä palamiseen, vaan noin kamalasti jättää nokea.

Asiaan liittyen aloitin toisen aiheen koskien ruiskusuutinten puhdistusta, nimella ”Ruiskusuuttimien puhdistus”, aihe on tässä samassa ” 850, V/S70 jne.”-osiossa
Otsikko: Vs: Remontin jälkeen moottori "römsöttää" l. käy epätasaisesti
Kirjoitti: Justus - 29.01.2013, 11:59:22
Justukselle: Alapää on periaatteessa juuri noin paitsi, että merkit näkyvät huonommin, kun autossani ei ole hydraulista kiristintä, vaan se on jousikiristimellinen malli.

Kyllä minä muistaakseni kiristin nokkapyörien pultit vasta nokkahihnan kiinnityksen jälkeen. Ja vasta sitten ihan lopuksi irrotin kampiakselin ja nokka-akseleiden lukitustyökalut.

Mutta kun nyt kysyit niin pukkasi epäilys päälle -. Mutta jos vaihdan vielä öljynerottimen ja siitä lähtevät letkut, silloin panen lukitustyökalut uudestaan paikoilleen – löysään hihnapyörien pultteja ja katson asettuuko merkkeihin.
Ikävä kyllä, pääsen tähän hommaan vasta tulevana viikonloppuna.

I-A-T:lle: Hieman aikaisemmin Elk kertoi, ettei B5252S moottorissa käytetyssä Fenix ohjausjärjestelmässä ole lainkaan ilmanmassamittaria eli IMM:ää.

Liikaa systeemi bensaa työntää, kun täyttöilma ei riitä palamiseen, vaan noin kamalasti jättää nokea.

[/b]

Niin se pienen pieni kolo siellä hihnapyörällä pitää olla lohkon merkissä. Vai onko sellaista tässä edes? Kuvastasi ei näy, mutta tuossa linkaamassani kuvassa näkyy mitä tarkoitan.
Sillä että asettuuko yläpää merkkeihin ei ole mitään merkitystä, mikäli alapää on kohdallaan ja nokat lukittu oikeaan asentoon. Laita vaan nokkapyörät löysään, nokat takapäästä lukkoon (lukitusvermeet varmasti suorassa) ja alapää merkkiin, sitten hihnan kiristys, sen jälkeen nokkapyörien kiristys ja lukituksien poisto.
Näin on varmasti jako paikallaan.

Kone on noennut nuo tulpat jo ennen koneremppaa.
Varmaan on ventiilinkumit päästäneet öljyä ohitseen ja siinä tulos.
Etkö puhdistanut tulppia ennen ekaa käynnistystä?
Tuntuu uskomattomalta, että 10min käytön jälkeen tulpat olis tuossa kunnossa.
Otsikko: Vs: Remontin jälkeen moottori "römsöttää" l. käy epätasaisesti
Kirjoitti: hevonen - 29.01.2013, 13:40:49
Onko näitä tämmösiäkin, joissa on tuo uudempi ihan p*ska kiristinsysteemi vaikka on vanhanmallin kone?(Vaijerikaasu).
No, uudet kokemukset avartaa ajattelua... :)

Onko siellä kiinnitysreiät sille hydr. kiristimelle, esim. tuon kuvassas olevan mustan muovitapin alla ja sitten 2 reikää sille patruunalle siitä vasemmalle ja alempana.
En ole tuota uudempaa kiristintä tavannut näissä vanhoissa koneissa joissa nokat on jäykät. Ei siis ole pakonokassa säätyvää pyörää...

Tuossa näkyy sen uudemman kiristimen asennusasennot lämpötilasta riippuen. Olen joitakin noita laittanut mutta takuuta en ole uskaltanut antaa. On niin pieni pultti ja ihan läkkipeltiä koko homma.   :facepalm:
(http://i1155.photobucket.com/albums/p554/LemayAutoCare/9s.gif)
Otsikko: Vs: Remontin jälkeen moottori "römsöttää" l. käy epätasaisesti
Kirjoitti: Justus - 29.01.2013, 13:44:37
Onko näitä tämmösiäkin, joissa on tuo uudempi ihan p*ska kiristinsysteemi vaikka on vanhanmallin kone?(Vaijerikaasu).
No, uudet kokemukset avartaa ajattelua... :)

Onko siellä kiinnitysreiät sille hydr. kiristimelle, esim. tuon kuvassas olevan mustan muovitapin alla ja sitten 2 reikää sille patruunalle siitä vasemmalle ja alempana.
En ole tuota uudempaa kiristintä tavannut näissä vanhoissa koneissa joissa nokat on jäykät. Ei siis ole pakonokassa säätyvää pyörää...

Joku ihme "välimallin" kone.
Otsikko: Vs: Remontin jälkeen moottori "römsöttää" l. käy epätasaisesti
Kirjoitti: Makru - 29.01.2013, 15:35:30
Kuinka kauan olet käyttänyt tätä remontin jälkeen? Jos nostajat ovat tyhjät öljystä voi kestää jonkin aikaa, että nostajat täyttyy öljyllä ja alkaa käymään kaikilla sylintereillä ja tasaisesti.
Otsikko: Vs: Remontin jälkeen moottori "römsöttää" l. käy epätasaisesti
Kirjoitti: PeePee - 30.01.2013, 22:21:11
No niin, kone on nyt kunnossa. Käy tasaista, auton mittarin mukaan, 900 tyhjäkäynti kierroslukua. Mieskin varmaan nukkuu ensi yön rauhassa.

Olin tavaillut englanninkielisiltä sivuilta syytä sytytystulppien pahaan nokeutumiseen, eli liian rikkaaseen seokseen. Neuvottiin etsimään vikaa likautuneista suuttimista alkaen, aina happi ja jäähdytysvesi antureihin asti.

Olin jo alkamassa irrottaa imusarjaa, kun huomasin että syylärin yläpuolella oleva vihreä pistoke ei olekaan aivan pohjassa (kyseiseen elementtiin tulee imusarjasta valkea 4mm putki).
Liitin oli kovin tiukka, mutta kun irrotin sen ja käsittelin silikoni sprayllä, niin jopa meni pohjaan.

Ei sitten muuta kuin, kone takaisin kasaan, sulakkeet paikalleen, tallin ovet auki ja käyntiin. Eipä autotallin peräpää enää ollut tummaa savua täysi.

Lausun Teille kaikille, jotka olette auttaneet minua hyvillä neuvoillanne, ja myötäeläneet siten kanssani, mitä suurimmat kiitokseni.

PeePee