Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: samupyh - 26.01.2013, 12:59:28

Otsikko: 740 b200e+t RE85
Kirjoitti: samupyh - 26.01.2013, 12:59:28
Eli kuten otsikosta näkee aihiona on mahtava 1988 vuosimallin 740 b200e+m47 tekniikalla, josta olisi tarkoitus seuraavan kolmen kuukauden aikana saada vähän edes voimaa irti seuraavalla reseptillä:

-B200E alakerta 13mm kangilla, puristussuhde pysyy kympissä
-530 kansi siistittynä ja v-nokalla
-moottorinohjauksena ms1v2.2 mega protopartsin johtosarjalla ja perus hallijakajalla
-630cc dekat sähkoruiskun imusarjalla
-vakio k-jetin bensapumppu
-lc1 laajakaista (död!  :'() korvaavaa etsitään...
-nissan 45v4 ahdin, muistaakseni 49/47 siivillä ja 8 pesällä
-halkopakosarja ainakin aluksi
-600x300x76 cooleri
-turbon kytkin 228mm

Eli ei mikään erikoinen paketti, mutta tehotavoitteena on 250-270hv.

Kommentteja saa esittää.
Kuvia tulee kun kerkeän käydä tallilla.

Otsikko: Vs: 740 b200e+t RE85
Kirjoitti: Rusakko - 16.02.2013, 22:40:33
Kuvia tulee kun kerkeän käydä tallilla.
Olet todistettavasti käynyt tallilla ja silti ei ole kuvia? ::)
Otsikko: Vs: 740 b200e+t RE85
Kirjoitti: samupyh - 16.02.2013, 23:19:46
Olet todistettavasti käynyt tallilla ja silti ei ole kuvia? ::)

Totta,
Jäänyt vähän kuvien laitto :D ehkä sitten kuten erään rakentajan sanoin räikän suunta vaihtuu...

Otsikko: Vs: 740 b200e+t RE85
Kirjoitti: njietro - 17.02.2013, 00:55:26
(http://ttmk.kuvat.fi/kuvat/2013/Tallilla+tapahtuu/volvo+740+tic+drift+edition.jpg/_smaller.jpg)

(https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/487710_10151315162828099_563792522_n.jpg)

Oon kuullu juttua että Suomen öbaut kovimpien harrasteautojen tyyssijassa rakentuu muuan budjetti-drifteri kovaa vauhtia! Pään kokonen turbo ja pirkanmaan parhaiten hengittävä 530 kansi odottavat asennusta sliipperi-voleksiin. Tietääpä turbokin sitten että mitä varten on olemassa...

Ugh!  ;)
Otsikko: Vs: 740 b200e+t RE85
Kirjoitti: njietro - 17.02.2013, 00:58:18
(https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/s480x480/267942_10151317219528099_1976104011_n.jpg)
Ninjuu ja solahti sinne kennojakin keulalle koesovitukseen! Ei o tilasta pulaa ku tosiauton kone on pitkittäin...

http://www.youtube.com/watch?v=pKECNBfjjDY (http://www.youtube.com/watch?v=pKECNBfjjDY) Hurjimmat kävi myös jääradalla ottaan vähän tuntumaa perän liukkauteen näin etukäteen, jahka kohta on totiset kilpurit ajossa!
Otsikko: Vs: 740 b200e+t RE85
Kirjoitti: jogiin - 17.02.2013, 01:19:08
Tuolla tuntuu valmistuvan useampia turbo laitoksia  ::)
Otsikko: Vs: 740 b200e+t RE85
Kirjoitti: njietro - 29.03.2013, 12:28:52
(http://ttmk.kuvat.fi/kuvat/2013/Tallilla%20tapahtuu/WP_000020.jpg?img=smaller)
Kevättä odotellessa! Pääväylät on jo päivisin kuivia, eli kohta saadaan vastaus kysymykseen "Will it drift?!"

(http://ttmk.kuvat.fi/kuvat/2013/Tallilla%20tapahtuu/WP_000056.jpg?img=smaller)
Patti noussee kohta keulalle, jahka vaan viriosat löytää lohkon sisältä sopivan paikkansa. Pyöriviä osia on kuulemma jopa koneistettu porakoneella  ELK

(http://ttmk.kuvat.fi/kuvat/2013/Tallilla%20tapahtuu/WP_000057.jpg?img=smaller)
Lopulta ahtoputkien tarkat kurvitkin löysi lopullisen muotonsa. Pikkuisen pitää vielä lyhentää, mutta muoto on hyvä!
Otsikko: Vs: 740 b200e+t RE85
Kirjoitti: samupyh - 29.03.2013, 12:52:48
Itse tekijäkin näköjään päässy kuvaan  ;D

Tosiaan tällähetkellä kone on kasauksen alla ja vasta johtosarja+coolerin asennus tehtynä... Tarkoituksena olisi saada vapuksi ajoon mutta saas nähä

Vanteet tulee vaihtumaan luultavasti valkosiin Azevin A:hin koossa 16x7.5 et5, muuten ulkoasu jää noin karuksi :)

Ahtimen öljynkierto pitäisi kanssa suunnitella ja kerkesinkin jo hommata haaroituksen öljynpaineanturille nippoineen, mutta ongelmaksi tuli kuumaa öljyä kestävän klemmariasenteisen letkun löytäminen.

Vinkkejä otetaan vastaan mikä letku voisi kestää kuumaa öljyä?


Otsikko: Vs: 740 b200e+t RE85
Kirjoitti: Keme - 29.03.2013, 13:02:04
Mä hain taannoin ihan vaa hiflexistä jotai sopivaa letkua. Eihä sen tarvi kestää ku joku sata astetta ni eipä sen kummosta tarvi olla.
Otsikko: Vs: 740 b200e+t RE85
Kirjoitti: Rusakko - 29.03.2013, 23:11:51
Pannu sai päälleen hupun. Tupu ja Lupu etsii veljeään :D
(http://i126.photobucket.com/albums/p112/vesata/2013-03-29-744_zps663ba3fc.jpg)


Ja koko koneen kestävyys ei todellakaan ole hiuskarvan varassa, vaan hitsilangan varassa ;)
(http://i126.photobucket.com/albums/p112/vesata/2013-03-29-745_zpsafe7970d.jpg)
Otsikko: Vs: 740 b200e+t RE85
Kirjoitti: dumppi - 30.03.2013, 13:00:16
Vinkkejä otetaan vastaan mikä letku voisi kestää kuumaa öljyä?
käyt teettämässä siihen letkun niin kestää auton loppuiän :).

Ja koko koneen kestävyys ei todellakaan ole hiuskarvan varassa, vaan hitsilangan varassa ;)

:2funny:
Otsikko: Vs: 740 b200e+t RE85
Kirjoitti: Miuzo - 30.03.2013, 18:39:11
Itse tekijäkin näköjään päässy kuvaan  ;D


Ahtimen öljynkierto pitäisi kanssa suunnitella ja kerkesinkin jo hommata haaroituksen öljynpaineanturille nippoineen, mutta ongelmaksi tuli kuumaa öljyä kestävän klemmariasenteisen letkun löytäminen.

Vinkkejä otetaan vastaan mikä letku voisi kestää kuumaa öljyä?




Itse teetin hi-flexillä tollasen ratkasun :)

(http://i1073.photobucket.com/albums/w386/Miuzo/20121005_152845.jpg)

Teräspunottua jokunen kymmenen senttiä, toisessa päässä prässätty jenka liitos ja toisessa päädyssä banjon lenkki :) maksoi about 10e  ;)

Öljynpaluuna itsellä toimii 20mm halkasijalla oleva silikoni letku joka on klemmarilla ahtimessa ja toinen pää öljy pohjassa klemmarilla. Kestänyt hyvin kunhan ei ota pakosarjaan kiinni  V:>
Otsikko: Vs: 740 b200e+t RE85
Kirjoitti: samupyh - 30.03.2013, 22:11:26
Itse teetin hi-flexillä tollasen ratkasun :)

Teräspunottua jokunen kymmenen senttiä, toisessa päässä prässätty jenka liitos ja toisessa päädyssä banjon lenkki :) maksoi about 10e  ;)


Täytyypä käydä paikanpäällä kyselemässä, puhelimessa antoivat hinta-arvion hiflexillä n.40-50 alv.0 joten se kuulosti turhan tyyriiltä ratkaisulta...

Mutta eiköhän siihen joku ratkaisu löydy, ainakin sastamalasta saa edukkaasti teetätettyä varmasti, mutta on vähän typerää lähteä sinneasti hakemaan yhtä letkua :D

Otsikko: Vs: 740 b200e+t RE85
Kirjoitti: HembalanD - 31.03.2013, 10:32:58
Täytyypä käydä paikanpäällä kyselemässä, puhelimessa antoivat hinta-arvion hiflexillä n.40-50 alv.0 joten se kuulosti turhan tyyriiltä ratkaisulta...

Mutta eiköhän siihen joku ratkaisu löydy, ainakin sastamalasta saa edukkaasti teetätettyä varmasti, mutta on vähän typerää lähteä sinneasti hakemaan yhtä letkua :D
30e tuntumaan asiakkaan hinta, oli tuollainen miuzon vastaava letkupätkä hiflexiltä joskus, tosin siinä oli ihan kunnon hydrauliikkaletkua ja noita liitinnippeleitä ainakin tuplamäärä.
Otsikko: Vs: 740 b200e+t RE85
Kirjoitti: samupyh - 29.09.2013, 21:11:36
Vähän vierähtänyt aikaa siitä kun viimeksi päivittänyt tännekin. Erilaiset vastoinkäymiset projektin kanssa on syönyt motivaatiota koko kesän.
Suurimmat ongelmat on onneksi jo takana, mutta vielä tahtoo noi sähköpuolen hommat ahdistaa. Laajakaista muunmuassa pimeni totaalisesti. Positiivista on se että megan kanssa ei suurempia ongelmia ole ollut ja auto on jo käynytkin.

Mutta tässä pari kuvaa:

Konehuone valmiina
(https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1380428_639748029392150_1071053506_n.jpg)

Yleiskuva, vanteina Azevin A:t
(https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/s720x720/529341_10151409035678099_1531077886_n.jpg)
Otsikko: Vs: 740 b200e+t RE85
Kirjoitti: samupyh - 13.10.2013, 22:46:56
Nyt alkaisi olla viimeisetkin kohdat to-do-listalta tehtynä eli uusi 2.5" putkisto "katilla" ja ahtoputket tehtynä.  8)

Laajakaistalambdaa kaverien kanssa tutkittua. Scoopin kanssa katottiin prosessorin toimintaa ja todettiin, että luultavasti itse ohjainlaite on kärähtänyt. Varmuuttahan tästä ei ole...  :buck2:

(http://s13.postimg.org/bsncjys87/2013_10_07_0614.jpg)

Tästä laitoinkin jo viestiä innovatelle alkuviikosta, mutta mitään vastausta ei ole kuulunut. Sinällään harmittaa, kun ostin kyseisen laajakaistalambdan "uutena", mutta ilman takuuta. Mielestäni kuiteskin tuollaisen tuotteen pitäisi kestää yli kaksi viikkoa...  ::)

Nyt täytyisi vaan päättää minkä laajakaistan ostaisi seuraavaksi, innovaten tuotteita en enää osta! Kuiteskin parinsadan sijoitus tuollainen lc1+db9-gauge paketti.
Ehdotuksia otetaan vastaan.
Otsikko: Vs: 740 b200e+t RE85
Kirjoitti: Pöndeix - 13.10.2013, 22:53:13
PLX on kyllä toimiva laajakaista. Aem on itellä ollu aikasemmin mutta tuo plx on halvempi ja "modernimpi" kosketusnäytöllään ja että siihen saa laajaistan lisäks kaikki muutkin anturit samaan näyttöön :)
Otsikko: Vs: 740 b200e+t RE85
Kirjoitti: samupyh - 18.10.2013, 16:37:45
PLX on kyllä toimiva laajakaista. Aem on itellä ollu aikasemmin mutta tuo plx on halvempi ja "modernimpi" kosketusnäytöllään ja että siihen saa laajaistan lisäks kaikki muutkin anturit samaan näyttöön :)

Kiitokset neuvosta, tuollainen tuli sit laitettua tilaukseen ja ensi viikon puolella pitäisi saapua. Toivottavasti on pidempiaikainen keksintö kuin toi innovaten lc1, jota en kyllä suosittele kenellekään...  :idiot2:

Talvi alkaa vaan painamaan päälle ja pitäisi päästä säätämään.
Toisaalta voisi myydä tuon ahdinpaketin poies ja tehdä uuden pakosarjan isommalle ahtimelle ulkosella hukkiksella talven aikana. Myös nuo kesävanteet spacereilla tai ilman voisi myydä pois, jos joku tarvitsee.  ;)

Eli löytyy ihin kuulalaakeriahdin pakosarjoineen, ilmanputsareineen, öljylinjoineen ja downpipe+2.5" putki. Kokoluokka n. 18-19T ellei jopa vähän isompi. Täydellinen bolt-on setti 700-sarjalaiseen volvoon esimerkiksi vaparin turbotukseen. Hinta riippuu mitä haluaa mukaan. Tähänkin on mahdollista ostaa mukaan sähköruiskun imusarja uudella bensanpaineensäätimellä ja 630cc dekoilla, mutta näitä ei myydä erikseen.

Vanteet on 16x7.5 Azev A:t et 30 + 25mm spacerit 5x108 -> 5x112, päällä huonot renkaat. Mahdollisuus ostaa 205-55r16 kesärenkaat mukaan, jossa vielä pintaa.
Nämä sopii ainakin seiskasataseen todella nätisti.

Vaihdossa kelpaa g80 lukkoperä tai kokonainen lukollinen 740:sen akseli, isompi ahdin ja peltipakosarja ahtimelle.
Jos jotakuta kiinnostaa niin privalla tai 050-3500520.
Otsikko: Vs: 740 b200e+t RE85
Kirjoitti: mirok - 18.10.2013, 18:07:39
Tohon PLX:ään vielä, niin itellä on tuo PLX DM-6+SM-AFR kiinni omassa autossa ja muuten toiminut erittäin hyvin paitsi kylmällä kelillä näyttö ihan pikselimössöä ja välillä ei meinaa varsinkaan talvella "lämmetä" tarpeeksi että siitä jotain näkis. Parilla kaverilla ollu sama ominaisuus..
Otsikko: Vs: 740 b200e+t RE85
Kirjoitti: Pöndeix - 19.10.2013, 18:38:39
Tohon PLX:ään vielä, niin itellä on tuo PLX DM-6+SM-AFR kiinni omassa autossa ja muuten toiminut erittäin hyvin paitsi kylmällä kelillä näyttö ihan pikselimössöä ja välillä ei meinaa varsinkaan talvella "lämmetä" tarpeeksi että siitä jotain näkis. Parilla kaverilla ollu sama ominaisuus..

Miten mulla on muistikuva että tuo "ominaisuus" on korjattu. Ja toinen muistikuva on että jos tuo näyttö menee pikselimössöks niin kannatti katkaista virrat ja kokeilla uudestaan..Onhan siinä onneks ledit vielä mistä tietää suurinpiirtein missä mennään ;)
Otsikko: Vs: 740 b200e+t RE85
Kirjoitti: samupyh - 07.11.2013, 16:55:08
Vihdoinkin saatiin auto käyntiin ahdettuna viinalla, mappianturin hajoaminen vaan esti säätämisen. Myös tuli ostettua schwitzerin s2bg heräteostoksena, mutta en tiedä tuleeko ikinä kiinni tähän autoon.

Myös ulkonäkö tulee muuttumaan hieman tässä lähiaikoina:
(https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/q82/s720x720/1458594_661860257180927_2109809673_n.jpg)
(https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/q80/s720x720/1461178_661818497185103_1082252407_n.jpg)

Lisää kuvia tulee, kun saan tuon valmiiksi :)