Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: SirBBa - 26.01.2013, 15:43:38
-
Eli kyseessä B230F -91 315tkm ajettu ja öljy korkkiin kertyy kerman väristä töhnää.
(http://i45.tinypic.com/30acifk.jpg)
Ajoa tulee pääosin alle 10km 2x päivässä.
Joten oletin että tämä johtuu lyhyestä matkasta, lohkolämppärin käytöstä ja talvisesta kelistä.
Kävin sitten motarilla polkemassa, ja korkki palasi normaalin väriseksi.
No tietysti pistin tämän seurantaan ja nyt olen ajanut 6 lyhyttä ajoa ja korkki jälleen samannäköinen.
Tikusta katsottuna ei näy mitään merkkejä vaahdosta ja mitä öljyn täyttöaukosta näkee niin ei venakopassakaan sitä näy.
Jäähynestettä katoaa (vesipumpun ympärys kosteena) hieman (min rajasta 1cm/3tkm), mutta neste ei näytä mustalta.
Lämmöt ei nouse puoleen väliin joten käytän keulapahvia joka peittää n.½ syyläristä.
Eikä lämmöt ole nousseet talven "lämpösimmiläkään" keleillä paljoakaan puolen välin yli.
Tosin visko on kyllä ottanut kunnolla kiinni, kovimassa polkemisessa. Mutta mistä lämmöistä se edes ottaa kunnolla kiinni, vedestä ?
Joten onko normaalia että tämä oire palaa näin "nopeasti", vai onko kansipahvi mennyt?
Luulis kansivikaisena nousisi lämmöt korkeemalle näillä 0°C -5°C keleillä kerta keula tukossa? Nyt ei edes rauhallisimmassakaan ajossa nouse puoleen väliin.
Ja vielä loppuun koneessa Mobil super 3000 5w40 ja vihreät vedet, molemmat vaihdettu 3tkm.
-
Ei välttämättä ole mitään vikaa. Voi johtua ohuesta öljystä, laittasin suodattimen siniseltä ja öljyn mikä siellä on aiemmin ollut tai mobilin 5w/50. Suosittasin paksumpaa öljyä, 5w50 on ihan hyvä öljy. Käytän itse 5w50 mobilin peak lifea ja kilometrit on samaa luokkaa kuin sinulla. Kannattaa korjata se pumpun vuoto, kovalla pakkasella vuotaa enempi , omasta vuotaa vesiputken juuresta ja putken joutuu vaihtamaan.
-
Ei välttämättä ole mitään vikaa. Voi johtua ohuesta öljystä, laittasin suodattimen siniseltä ja öljyn mikä siellä on aiemmin ollut tai mobilin 5w/50. Suosittasin paksumpaa öljyä, 5w50 on ihan hyvä öljy.
Filtteri on siniseltä ja edellisistä öljyistä ei ole tietoa.
Talvea varten valitsin juurikin ohuemman, kesällä olisi tarkoitus laittaa paksummat.
Mutta jos tolla nyt pärjäis niin että kävisi kerran viikossa heittämällä pidemmän lenkin ? :)
-
Filtteri on siniseltä ja edellisistä öljyistä ei ole tietoa.
Talvea varten valitsin juurikin ohuemman, kesällä olisi tarkoitus laittaa paksummat.
Mutta jos tolla nyt pärjäis niin että kävisi kerran viikossa heittämällä pidemmän lenkin ? :)
luultavasti menee.. 5w50 olen käyttänyt ympäri vuoden, ilman ongelmia.
-
luultavasti menee.. 5w50 olen käyttänyt ympäri vuoden, ilman ongelmia.
Toivotaan niin..
Mutta vielä varmistukseksi kansivikaisesta olisi ainakin
-veden väri
-öljyn väri
-veden katoaminen
-lisääntynt "öljyn määrä"
-vaahtoa öljyssä
-valkoista savua putkesta?
-lämpö ongelmat
-mitä vielä?
Meinaan mikään noista ei toteudu, muuta kuin vaahtoinen korkki..
Joten toivottavasti ollaan turvallisilla vesillä
-
Oliko tämäkin vielä, lämpöä ei tule kabiiniin kiihdyttäessä? ???
-
Oliko tämäkin vielä, lämpöä ei tule kabiiniin kiihdyttäessä? ???
hmm, mitenkä kiihdytys vaikuttaisi lämpöön? No empä ole semmoista edes huommanut tarkailla, tosin eipä se puhallin toimi kuin kolmosella (vissiin joku puhaltimen etuvastus kärähtänyt)
joten sitä ei käytetä kuin pakon edessä, ja silloinkin pitää musiikki kääntää täysille ;D
-
hmm, mitenkä kiihdytys vaikuttaisi lämpöön? No empä ole semmoista edes huommanut tarkailla, tosin eipä se puhallin toimi kuin kolmosella (vissiin joku puhaltimen etuvastus kärähtänyt)
joten sitä ei käytetä kuin pakon edessä, ja silloinkin pitää musiikki kääntää täysille ;D
muistaakseni se viittaisi ongelmiin kannen kanssa? (<en ole varma tästä) ainoastaan se vesivuoto pumpun vieressä pitäisi selvittää mistä johtuu, sen jälkeen päättäisin mitä tekisin.
-
muistaakseni se viittaisi ongelmiin kannen kanssa? (<en ole varma tästä) ainoastaan se vesivuoto pumpun vieressä pitäisi selvittää mistä johtuu, sen jälkeen päättäisin mitä tekisin.
Pumppu vaihtu samalla kuin nesteet ja jakopää eli se 3tkm sitten.
Ja se on motonetisä haettu.
Yksi huono kuva pimeestä puhelimella saatu
(http://i49.tinypic.com/imigjk.png)
Eli tosta o-renkaan kohilta näyttäisi tulevan, pumpun ja kannen välistä, mutta itse pidän tuota melko vähäisenä vuotona.
-
Ilmeisesti pumpun yläpuolinen tiiviste ei ole paikallaan. Onko huohottimen sihti missä kunnossa?
-
Ilmeisesti pumpun yläpuolinen tiiviste ei ole paikallaan. Onko huohottimen sihti missä kunnossa?
Löytyykö tämä sieltä imusarjan alta? Jos on niin en ole sinne katsonut.
Mutta tyhjäkäynnillä öljykorkkia avatessa huomaa selvän imun, ja kun mitta tikkua raottaa niin ei sieltäkää tule puhallusta.
Joten luulisi että ei oo huohotus tukossa ?
-
Venttiilikopan ja imusarjan välissä on kumiletku, sihti on sarjan yläpuolella, siihen tulee letku kaasuläpän suunnalta. Haarakappale mihin letkut tulee on jotain muovia, joten varovasti ettei hajoa se haara. Sihti voi jäätyä kosteuden takia ja öljyt tulee pihalle, ei muuta.
-
Pumppu vaihtu samalla kuin nesteet ja jakopää eli se 3tkm sitten.
Ja se on motonetisä haettu.
Yksi huono kuva pimeestä puhelimella saatu
(http://i49.tinypic.com/imigjk.png)
Eli tosta o-renkaan kohilta näyttäisi tulevan, pumpun ja kannen välistä, mutta itse pidän tuota melko vähäisenä vuotona.
Pumppu asennettu pieleen, ei tiivisty kunnolla. Ylätiivisteeseen kannattaa asennusvaiheessa laittaa Hylomar-tiivisteainetta, niin tiivistyy helpommin ja vaatii tosiaan sen pumpun nostamisen pultteja kiristäessä, että tulee tiivis liitos. Nyt pumppu on liian alhaalla ja tuo liitos vuotaa. Kannattaisi korjata pikaiseen ennen kuin tiiviste on niin huono, että joutuu hakemaan uuden, tosin varmaan joutuu kuitenkin tiivistesarjan ostamaan, kun lohkon paperitiiviste menee rikki pumppua irroittaessa.
Mitä tuohon vaahtoamiseen tulee, niin ihan normaalin näköistä tuollaisella pätkäajolla. :) Jos johtuisi kansipahvin hajoamisesta, niin öljyt olisivat jo ihan maitokahvia ja tuskin tulisi enää lämmintä kabiiniin.
-
- Kelit vaikuttaa myös vaahtoutumiseen noin lyhyellä ajulla
- Kuten myös jos öljyn merkkiä on vaihdettu. toisesta toiseen
- Huohotin
Itse olen käyttänny 10w-40 Mobilin 2000. eikä mitään ongelmia ole yhdessäkään 200-sarjalaisessa ollut
-
Eipä oma osaaminen riitä varmistuksi huohottimen sihdistä.
Mutta epäilys olisi että tuo se olisi?
Vähän tuntuu olevan ahtaassa noiden p-aine letkujen alla
(http://i46.tinypic.com/293ahxe.jpg)
-
Siinä se sihti majailee. :) jos lämmityslaite alkaa työntämään öljyn hajua sisälle niin heti seis ja tuo sihti puhtaaksi. Omasta jäätyi ja ilmansuodatin oli entinen ja muuta kivaa tuli myös. :(
-
Siinä se sihti majailee. :) jos lämmityslaite alkaa työntämään öljyn hajua sisälle niin heti seis ja tuo sihti puhtaaksi. Omasta jäätyi ja ilmansuodatin oli entinen ja muuta kivaa tuli myös. :(
Pitäiskö se pystyy irrottaa/puhdistaa ilman muuta purkamista.
Vähän kun koitin roplata mutta poltti vaan kädet (kone lämmin), ja kun en ollut edes varma oikeesta pömpelistä.
Eli pitäiskö tuon paksuimman ja ylimpänä olevan letku lähtea kiskomalla ylöspäin ?
-
Muuta ei tarvitse purkaa tuon takia. Siellä ei välttämättä ole sihtiä jos joku on ottanut sen pois. Varovasti sen pienen letkun haaran kanssa, ettei katkea ja se letku lähtee vetämällä ylöspäin.
-
No juu, tänään irrottelin sihdin ja puhdistin sen.
Jonkin verran oli vaaleeta töhnää, vähän samanlaista kun korkissa mutta huomattavasti kiinteempää. Mutta ei kuitenkaan niin tukossa että ei olisi ilma kulkenut läpi
Ja se alaletku menee vissiin itse huohottimelle ja se oli myös melko töhnäinen. Eli ilmeisesti itse huohotinkin samassa kunnossa.
Ja huohotinta ei vissiin saa ilman imusarjan irroitusta puhdistettua/irroitettua?
Jatketaan vaahtoutumisen tarkkailua...
-
Kyllä sen sieltä irti saa. Tosin vaatii kolmannen käden ja kyrpään koukun näin erästä opettajaani lainatakseni ;D
-
Imusarja tai tyhjäkäynnin romut ja ilmanputsarin haitariletku irti, pääsee puhdistamaan pöntön. Ostin joskus sen öljyloukun siniseltä ja hintaa oli 30e. Jos on tarvetta sen uusimiselle.