Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: juuso-t - 27.01.2013, 12:35:57

Otsikko: 740 bensamittarista
Kirjoitti: juuso-t - 27.01.2013, 12:35:57
Mittari on irti (ei mikään amerikan temppu) ja tarkastelun tulos on että en löydä huonoa kolvausta tai kärähtämistä.

(http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/740mittari_zps5becd4d6.jpg) .

Tuleeko tuohon oikean puoleiseen pinniin kupari lanka kiinni. Muuten on turha siinä. Missä kohtaa se huono kolvaus yleensä on? (http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/740mittari2_zpsff80c833.jpg)
Otsikko: Vs: 740 bensamittarista
Kirjoitti: Justus - 28.01.2013, 22:53:39
mittaristovikahan piilee yleensä siellä "piirilevy"foliolla, hiusmurtuma jossain kohtaa
Otsikko: Vs: 740 bensamittarista
Kirjoitti: pikatraktori - 28.01.2013, 23:17:09
Näitä mittareita vertaillessa tulee mieleen tarvikemittari, jonka oli tarkoitus päätyä Volvo 740 GLT:n polttonestemittariksi. Siinä osia oli surkean vähän ja anturissakin vielä vähemmän. Ihmeellistä oli että tuo tarvikemittari pystyi yksinkertaisesta rakenteestaan huolimatta näyttämään polttoainemäärän ihan riittävän tarkasti ja tulisi ilmeisesti toimimaan vaikka "maailman tappiin" ;D. Lähes samanlainen mittari oli vanhassa Hiacessa 1986 ja toimi aina.

Tämä Volvon mittari ei mielestäni ole edes tarkoitettu toimimaan. Joku on vain keksinyt sen piruuttaan ;D. Siinä on liikaa osia.
Otsikko: Vs: 740 bensamittarista
Kirjoitti: Irual - 28.01.2013, 23:25:36
Mulla pitäs jostain varaston uumenista löytyä vielä yksi ehjä bensamittari 740 volvoon... Silloisessa volvossani vika ei ollut mittarissa, vaan tankin kohossa.
Otsikko: Vs: 740 bensamittarista
Kirjoitti: Justus - 28.01.2013, 23:27:47
Siis tämmönen mittarihan olisi yksinkertaisimillaan milliamppeerimittari. Mittaa anturin läpi menevää virtaa. Näin massey retkussonissa on ja toimii... jos vaan on aturi ehjä...
Ei tosiaan tarvita noin paljon osia.
Otsikko: Vs: 740 bensamittarista
Kirjoitti: Huikkoster - 28.01.2013, 23:39:13
Siis tämmönen mittarihan olisi yksinkertaisimillaan milliamppeerimittari. Mittaa anturin läpi menevää virtaa. Näin massey retkussonissa on ja toimii... jos vaan on aturi ehjä...
Ei tosiaan tarvita noin paljon osia.
Taitaa sen takia olla noin monimutkainen että nousee heti kun laittaa virrat päälle.

Tuosta kun käy jokaisen juotoksen läpi kolvilla niin voi alkaa toimimaan :)
Otsikko: Vs: 740 bensamittarista
Kirjoitti: retiisi69 - 28.01.2013, 23:44:03
mittaristovikahan piilee yleensä siellä "piirilevy"foliolla, hiusmurtuma jossain kohtaa

Mitenköhän kun omassani on mittariston "piirilevyssä" juuribensamittarin takana kaksi aivan pientä murtumaa mutta kupari näkyy, ja bensamittari näyttelee aivan omiaan, voiko tosiaan johtua siitä? saakohan sitämillään kuntoon?
Otsikko: Vs: 740 bensamittarista
Kirjoitti: Huikkoster - 29.01.2013, 00:06:49
Totta kai voi johtua siitä. Juota siihen murtumaan tinasilta.
Vai onko se piirilevy sellaista kalvoa? Sen juottaminen on aika hankalaa ellei mahdotonta. Jotain sähköäjohtavaa liimaa tai teippiä tai muuta vastaavaa ei lämpöä vaativaa korjausta pitää suunnitella.
Otsikko: Vs: 740 bensamittarista
Kirjoitti: retiisi69 - 29.01.2013, 01:04:52
no siis mitä kalvoa lie, VDOn mittaristo tuo taisi olla, sellaista sinertävää muovikalvon tyylistä piirilevyä.. muistaakseni kaksi vai kolme johtoa kulkee siinä bensamittarille ja kahdessa sellaista nirhamaa..
Otsikko: Vs: 740 bensamittarista
Kirjoitti: KalleKyy - 29.01.2013, 01:33:19
Samanlainen murtuma kalvossa aiheutti varoitusvalojen toimimattomuuden omassa seiskassa ja siihen onnistuin varovasti juottamaan tinasillan ihan siihen kalvoon ja toimi. Ei se tosin kaunis ollut, mutta ajoi asiansa.
Otsikko: Vs: 740 bensamittarista
Kirjoitti: Justus - 29.01.2013, 08:26:46
Totta kai voi johtua siitä. Juota siihen murtumaan tinasilta.
Vai onko se piirilevy sellaista kalvoa? Sen juottaminen on aika hankalaa ellei mahdotonta. Jotain sähköäjohtavaa liimaa tai teippiä tai muuta vastaavaa ei lämpöä vaativaa korjausta pitää suunnitella.

Siitä folion piirin pinnasta raaputtaa puukolla sen "lakan" pois ja sit pystyy varovasti juottamaaan. Laitaa vaikka hyppyjohdon jos ei muuten onnistu.
Otsikko: Vs: 740 bensamittarista
Kirjoitti: pikatraktori - 29.01.2013, 09:29:10
Muistan vieläkin kun tein ensimäisen hyppyjohto-ohituksen Cortina 1500 GT:n kierroslukumittariin. Menetelmää on tullut käytetyksi sen jälkeen monta kertaa mm releitä korjattaessa. Kannattaa opetella ainakin näihin antiikkivehkeisiin  :D. Niissä on usein ns ahtaita paikkoja, mutta onnisttu yleensä hyppyjohdolla.
Otsikko: Vs: 740 bensamittarista
Kirjoitti: Justus - 29.01.2013, 09:40:03
Taitaa sen takia olla noin monimutkainen että nousee heti kun laittaa virrat päälle.

Tuosta kun käy jokaisen juotoksen läpi kolvilla niin voi alkaa toimimaan :)

Nousishan se milliamppeerimittarikin. Muta joo, tuossa on varmaan jotain vaimennusta mittarin heilumiselle haettu. Kun bensa tankissa "hölskyy" niin anturihan siellä kans seilaa ees taas, mikäli mitään vaimennusta ei ole niin mittari seilais kans ihan holtittomasti.

Tuskin on noissa kuvien juotoksissa mitään vikaa. Mutta ottaa luupin ja tutkii jokaisen juotoksen ensin silmämääräisesti ennen, kuin alkaa kolvin kanssa enempää "tuhoa" tekemään.

Lähtisin piipan tai ohmimittarin kanssa käymään tuota mittariston folioita läpi.
Siinä on semmosia jyrkkiä taitoksia, joihin tulee hiusmurtumia aika herkästi.
Ei niitä välttämättä paljaalla silmällä erota, mutta mittari kyllä paljastaa.
Otsikko: Vs: 740 bensamittarista
Kirjoitti: pikatraktori - 29.01.2013, 09:44:15
Taitaa sen takia olla noin monimutkainen että nousee heti kun laittaa virrat päälle.

Asia taitaa olla ikäänkuin lähes päinvastoin  ;). En ole huomannut viivettä vaikka monta "antiikivehjettä" olen joutunut käyttämään. Esim Ford Customline V8 sivuventtiilikoneella - ensimäinen autoni 8). Muuten esim 1986 Hiacessa jäi lukema näkyviin vaikka koneen sammutti pois. Ford ei ole vieläkään onnistunut tuossa täysin esim Mondeossa - näyttölukema pienenee kun lähtee seuraavan kerran ajoon. Vanhat Skodat taas olivat "yliherkkiä" ja lukema siirtyi laidasta laitaan kun tiessä oli mutkia ja äksympi kuski puikoissa.