Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Posi - 29.01.2013, 16:19:20

Otsikko: B230K Käyntiongelmia
Kirjoitti: Posi - 29.01.2013, 16:19:20
Oma 740 rupes tekemään nokan ja kaasuttimen vaihdon jälkeen sellaista että lähtee huonosti käyntiin, eikä kärsi antaa kaasua kuin 1/4 tai muuten sammuu. Hivuttamalla saa kierroksia korkeammalle. Auto on pihalla ja sitä testailtiin vähillä bensoilla nokanvaihdon yhteydessä kun kaasaria säädettiin. Olisiko bensapumppu hajalla? Hajoaako näistä useimmin tankin siirtopumppu vai lohkon mekaaninen pumppu? Letkusta tulee aika heikosti bensaa startin yhteydessä, ja jostain oon lukenut että vähintään 1,5L minuutissa tarttis tulla? Tällähetkellä tulee varmaan 0,5L. Ennen nokan ja kaasarinvaihtoa pelasi siis täysin. Koneesta kuuluu nakutusta/raksutusta, mutta se ehkä johtuu laihalla käymisestä ja kuluneesta nokasta?
Otsikko: Vs: B230K Käyntiongelmia
Kirjoitti: HembalanD - 29.01.2013, 16:57:21
Onko jako oikein?
Otsikko: Vs: B230K Käyntiongelmia
Kirjoitti: tikkku - 29.01.2013, 17:21:47
sääditkö venttiilit nokan vaihdon yhteydessä..
Otsikko: Vs: B230K Käyntiongelmia
Kirjoitti: Posi - 29.01.2013, 20:17:20
Jaon pitäisi olla oikein, koska oli ajossa solexilla ja toimi. Nyt kun vaihdoin Weberin tilalle niin kävi laihalla ja toimi hetken aikaa jotenkin, mutta sitten ei saanu enää säätöihin millään ja kävi vaan laihemmalla, millä ennen kävi samoilla säädöillä rikkaammalla. Ja sen jälkeen käynyt huonosti. Ajettu kyllä vähällä bensalla, ja muutaman kerran kuiviinkin :D
Otsikko: Vs: B230K Käyntiongelmia
Kirjoitti: estate - 29.01.2013, 21:52:34
Jako pielessä, sytty sekasin ja kaasarin säädöt metässä.
Otsikko: Vs: B230K Käyntiongelmia
Kirjoitti: Posi - 31.01.2013, 00:31:19
Nyt on jako oikein, lähtee hyvin käyntiin, mutta tyhjäkäynti huutaa 3500rpm. Imuvuotoja ei ole.
Otsikko: Vs: B230K Käyntiongelmia
Kirjoitti: Elk - 31.01.2013, 11:29:54
Nyt on jako oikein, lähtee hyvin käyntiin, mutta tyhjäkäynti huutaa 3500rpm. Imuvuotoja ei ole.
Säädä se kaasari. Weberin tyhjäkäynnin säätö ainakin DGV:ssä on helppoa kuin lapsen lyöminen.
Otsikko: Vs: B230K Käyntiongelmia
Kirjoitti: Posi - 31.01.2013, 13:17:13
Joo, nimenomaan. Joka suuntaan pyöritelty ruuvveja ja kierrokset vaan nousee. 2T-kaasuttimien säätämisestä on kyllä kokemusta erittäin paljon mutta tämä on nyt uutta.
Otsikko: Vs: B230K Käyntiongelmia
Kirjoitti: Elk - 31.01.2013, 13:20:55
Joo, nimenomaan. Joka suuntaan pyöritelty ruuvveja ja kierrokset vaan nousee. 2T-kaasuttimien säätämisestä on kyllä kokemusta erittäin paljon mutta tämä on nyt uutta.
Kaasuläpän stopparia aukipäin ja tyhjäkäynnin säätöruuvia kiinnipäin. Ootko varma ettei vivusto jumita?
Otsikko: Vs: B230K Käyntiongelmia
Kirjoitti: Posi - 31.01.2013, 17:36:20
Noniin, kaasarista tosiaan puuttu yks ruuvi. Eipä tullu heti mieleen ku ittelle tuntematon kaasari. Nyt vaan sitte hienosäätöä.
Otsikko: Vs: B230K Käyntiongelmia
Kirjoitti: Elk - 31.01.2013, 17:38:13
Noniin, kaasarista tosiaan puuttu yks ruuvi. Eipä tullu heti mieleen ku ittelle tuntematon kaasari. Nyt vaan sitte hienosäätöä.
Mikä Weber se on?
Otsikko: Vs: B230K Käyntiongelmia
Kirjoitti: Posi - 01.02.2013, 16:07:45
Eipä pelaa kyllä vieläkään kunnolla alakierroksilla. Kiihdytyspumpun kalvo tarkistettu ja kaasari säädätetty. Ei saatu sieläkään pelaamaan alakierroksilla. Mooaa nopeassa kaasun avauksessa ja röpeltää ja paukkuu. Tulpat ja tulpanjohdot vaihdettu. 3000rpm--> pelaa hyvin. Kulutus 20l/100km. Voiko liian kova bensanpaine tehdä tuon?
Otsikko: Vs: B230K Käyntiongelmia
Kirjoitti: Posi - 24.02.2013, 01:29:08
Ei osaisi kukaa sanoa?
Otsikko: Vs: B230K Käyntiongelmia
Kirjoitti: pikatraktori - 24.02.2013, 09:44:18
Jos  siellä on "edelleen joku weberi" niin normipaine on 2 baaria ja sen säätämiseen tarvitset painemittarin ja tarvittaessa paineen säätäjän. Webereissä on tietysti "se ikävä piirre", että seoksista ei oikein voi sanoa ilman ARF-mittaria ovatko ne jollain alueella rikkaalla vai laihalla  ;). Vaikuttaisi vähän siltä siltä että tuossa kaasun äkillisessä avaamisessa "mennään laihalla"? Yleensä Weberin tyypilliset korvauskaasuttimet vaativat suurempia suuttimia kuin kaasuttimessa on. Esimerkiksi minulla on se suurin saatavissa oleva tyhjäkäyntisuutin mitä Weberille löytyy ja kaikki muutkin ovat suurempia kuin mukana tulleet. Tähän tosin tarvittiin paljon suuttimia kokeiluun - ei ARF:iä. Kone on Mitsun 2,5 litrainen, ja kulutus on pienempi kuin vakio lisessisolexilla. Perusvakiosta korvauskasuuttimesta poikkeaa siinä, että on DGEV-malli ns sähkörikastimella ja sain koko rikastinpiirin vesikierrosta pois (= tukkoon).
Otsikko: Vs: B230K Käyntiongelmia
Kirjoitti: estate - 24.02.2013, 21:35:40
Kiihdytyssuutin tai -pumppu liian pieni ja käy laihalla kun kaasua polkaistaan. Jos siellä on vakio mekaaninen B230K moottorin bensapumppu lohkon kyljessä käytössä niin ei pitäisi olla liian kovat bensanpaineet. Ettei vaan olisi venttiilejä mutkalla jos jako on ollut pielessä?