Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: Kivinjuh - 30.01.2013, 20:54:13

Otsikko: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: Kivinjuh - 30.01.2013, 20:54:13
Minkälaisia kokemuksia on, paljonko voi olla että vielä toimii ilman ongelmia. Montako baaria on esim.b20e vakiona? :idiot2: asiaa sivuten onko jossain b20 moottorissa ollut ns. Kuoppamäntä vakiona. Vai onko noita laittettu jälkiasennuksena ja jos on nii miksi? :idiot2:
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: Kivinjuh - 02.02.2013, 22:31:04
Tossa B20E koneessa ollu 10,5 ja 11,5 alkaa kai olla siinä rajoilla että tulee ongelmia. Tollasia löysin kun komppasin nettiä. 8,7 B20a arvo. Onko jollakin parempaa tietoa? Toi kuoppamäntä asia ei vielä valjennut mulle? :idiot2:
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: sjs - 02.02.2013, 22:41:32
Kaikissa B20 tappikoneissa ollut tasamännät TEHTAALTA paitsi MB20B vene petroolimoottorissa, jossa reilu kuoppa, 6:1 puristus-suhde ja petroolilla tarkoitettu ajettavaksi.

B20A kannella puristus-suhde 8,7, sama koskee B20F kantta ja muistaakseni kans harvinaista B20D.
B20B kannella 9,5
B20E 10,5

Puristuspaineita jos sit tarkoitat, niin 9bar nurkilla alkaa oleen kone huonossa hapessa, timmi kone antaa 14bar.

Ja huomaathan, puristuspaineet ja puristus-suhde on eri asia!

Puristus-suhde on laskennallinen suurre, eli lasketaan YHDEN sylinterin iskutilavuus (B20 tapauksessa 88,9mm vakioporaus ja 80mm isku tekee 496,5kuutiosenttimetriä), ja sitten lasketaan kannentiivisteen paksuudesta (0,8-2mm) palotilan tilavuus JA kannesta palotilan tilavuus. Ynnätään nämä kolme ja jaetaan kansitiivisteen+kannen tilavuudella.

Puristupaineet sitten tottakai mitataan mittarilla.

12:1 puristus-suhteisia koneita on näkynyt B20 rintamallakin. Kovempaakin varmasti pystyy menemään, kunhan polttoaineensyöttö ja sytytyslaitteisto on senmukaan mitoitettu. Kaasareilla ja jakajasytytyksellä raja on varmasti 11,5 nurkilla vapaastihengittävänä pumppubensalla.

Suorasytytyksellä, polttoaineen suihkutuksella ja paremmalla polttoaineella mennään vaikka 14:1 puristus-suhteilla.
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: Kivinjuh - 02.02.2013, 23:54:31
Tämän kaltaista tietoa juurikin kaipaan,ostamassani moottorissa on kuitenkin paikoillaan männät joissa on selkeästi reunassa noin sentin levyinen kranssi ja siinä pudotus noin 1 mm eli tämä keskiosa on syvempi kuin reunus. Moottori on numeron perusteella ns miljoonalohko ja kansi on mallia missä on tasaiset alueet suutimen paikoille. Tuon männän muodon olen katsonut tulpan reiästä. Kait se pitää purkaa että saa selkoa mitä pitää sisällään. Moottorin tiiviyden saa hahmotettua sitten nuo puristukset mittaamalla. Tuota puristussuhdetta varten pitäisi sitten mainitsemasi asiat tarkistaa kun en tiedä mitä moottorille on tehty,onko esimerkiksi kantta laskettu ja mikä on poraus.
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: Lankku - 02.02.2013, 23:57:32
Puristuspaine- ja ohivuotomittaus kertoo perusjutut kunnosta ilman avausta. Nokka-akselikin vaikuttaa puristuspaineeseen. Onhan se hyvä avata muutenkin jos ei ole tietoa miten pitkään on ollut käyttämättä.
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: Kivinjuh - 03.02.2013, 00:12:25
Ei ole paljon tietoa, konetta kun pyörittelin niin venttiilin liikkeen mittasin työntömitalla ja se oli 10.2mm eli ei ilmeisesti ihan vakio,käyntikuntoinen moottori on kuitenkin.
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: hyvoneju - 03.02.2013, 10:17:39
Kyllähän tuo voi olla ihan vakio , esim C-nokka , jota ollut pentoissa , ja tuplien kera !
http://www.uusitorppa.fi/korjaamo/nokka_akselit2.htm
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: JuHaU - 03.02.2013, 10:34:05
Monttumäntä voisi viitata esimerkiksi  siihen, että siellä on B19 koneen ylikokomännät paikoillaan.
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: Kivinjuh - 03.02.2013, 10:43:59
Niin tuo vois olla kyllä vaikka tuo C-akseli vertasin vaan noihin muihin mitä itellä on, tossa B18 koneessa tuo A nokka ja tossa toisessa B20 koneessa myös tuo A-nokka kun  noihin vertasin niin toista milliä eroa tuossa nostossa. Mittauksessa en huomionut tuota ventiilin välystä eli todellisuudessa muutama kymmenys voi olla nostoa enemmänkin kuin tuo 10,2. Selvintä varmaan kun tuon avaa ja tarkistaa. Toinen B20 on jo koneistamolla että sen vuoro seuraavaksi valmistua siihen helpompi miettiä viritystä kun oli täysin alkuperäisessä kunnossa. Paikoillaan nyt oleva vakio B18 moottori palvelkoon ainakin nyt alkuun. :sundaydriver:
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: Kivinjuh - 03.02.2013, 10:45:58
Onkos tuon B19 koneen poraus paljon isompi kuin B20 moottorin?
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: JuHaU - 03.02.2013, 11:25:50
Onkos tuon B19 koneen poraus paljon isompi kuin B20 moottorin?

Molemmissa on vakiona sama 88.90 mm. B19 ja B20 miljoonalohkossa on sama 24 mm männäntappi. B20 koneeseen sopii myös suoraan B19 kiertokanget ja mannätkin.
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: Elk - 03.02.2013, 11:28:28
Onkos tuon B19 koneen poraus paljon isompi kuin B20 moottorin?
Sama poraus, sama iskunpituus, sama iskutilavuus.

edit: JuHaU oli taas nopeampi.
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: Kivinjuh - 03.02.2013, 14:12:47
Eli jos noita b19 mäntiä käyttää pitää kantta pikkusen madaltaa että puristukset eivät laske, muuten toimii ok. Kiitos infomaatiosta,pikkusen viisaampi taas. :pomo:
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: The_OttoB - 03.02.2013, 14:57:14
Paras höylätä lohkotasosta.
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: pomo - 03.02.2013, 15:23:35
Lykkäämpä nyt omankin lusikkani soppaan kun jotain kohde koneesta tiedän. No oon mä sen ainakin nähny.  ::)

Eli kone on kuulemma rempattu ja sillä ei ole ajettu, ainakaan kovin paljoa. Eli jos se on "ajamaton" niin voisiko puristus paineet, mitkä myyjä on mitannu, olla alhasemmat kun palikat ei oikeen oo viä asettunu?
Kannesta näkee silmällä että sitä olis madallettu, mahdollisesti enemmänkin. Dekkitasosta ei tiedä mitään, onko plaanattu tjsp.
Mutta kannessa tuo punaisella ympyröity taso on aika paljon ohuempi kuin mitä B18 koneessa. Kuinkahan paksu se on vakio kannessa?
(http://i750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/Shit/eb_f1_zps186f7f06.jpg)

Nokasta sen verran, että meidän mittaukset oli sinnepäin. Mikä olisi oikea tapa selvittää nosto irrottamatta akselia? Heittokellollahan se, mutta kun sellaista ei nyt ole käytössä.
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: JuHaU - 03.02.2013, 16:30:50
FAQ osiosta löytyy nuo kansien paksuudet

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14179.0

Lainaus
B20 A  head  3.41"   86.61 mm  --   head gasket  .055 ( 1.4 mm ) unloaded --- .047  ( 1.2 mm ) loaded

B20 B  head  3.39 "  86,11 mm --  head gasket  .031" ( .8 mm ) unloaded --- .028  ( .7 mm )  loaded

B20 E  head  3.34 "  84,84 mm --  head  gasket  .031" ( .8 mm ) unloaded --- .028  ( .7 mm ) loaded

B20 F head   3.42"   86,87 mm  --  head  gasket  .047" ( 1.2 mm ) unloaded  -  .039 ( 1 mm ) loaded
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: Kivinjuh - 03.02.2013, 16:51:53
Kannen vahvuus oli 84,5 eli laskettu on reilusti. Puristuspainetta mittalin niin vähän päälle 150 psi antoi kolmesta sylinteristä ja ykköspytty vain 120psi että siinä jotain eroa,toivottavasti olis vaan renkaat vähän jumissa, kone kuitenkin ollut yli vuoden käyttämättä. Ohi vuodot kun testaisi niin tietäisi että vuotaako toi ykkönen venttiileistä vai männän kautta. Kiitos avusta kaikille. -H-
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: TD Power - 03.02.2013, 18:41:29
Vanha konsti on laittaa ruokalusikallinen öljyä pyttyyn. Jos paine on sitten mitattuna isompi, niin vuoto on männän ja sylinterin välistä, jos ei tulos parane niin venttiileistä falskaa.
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: Kivinjuh - 03.02.2013, 18:43:22
Kiitti vinkistä pittää testata. -H-
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: hyvoneju - 03.02.2013, 20:47:42
Lykkäämpä nyt omankin lusikkani soppaan kun jotain kohde koneesta tiedän. No oon mä sen ainakin nähny.  ::)



Nokasta sen verran, että meidän mittaukset oli sinnepäin. Mikä olisi oikea tapa selvittää nosto irrottamatta akselia? Heittokellollahan se, mutta kun sellaista ei nyt ole käytössä.

No jotain osviittaa saa kun vetää vaikka teippiä fylliksi työntötangon ympäri ettei heilu kovin paljon reiässään , ja mittaa työntötangon mitan kannen pintaan maksimissaan , ja minimissään  :-\
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: Kivinjuh - 03.02.2013, 20:59:45
Eikös sitten tarvi laskea keinuvipu suhde lisäksi? On kait nuo ilmoitetut nostot nokka-akseleilla ventiilien todellisia aukeamis mittoja?
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: InlineFour - 03.02.2013, 21:02:09
Eolee venttiilin todellisia aukeemia.
Keinuvipusuhde on n. 1.45. Eli kerrot sen tuolla.
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: hyvoneju - 03.02.2013, 21:04:29
Joo mittaustulos kertaa 1.45  ;) ja tulee parempi tulos kuin venalta mitattuna , koska keinuvipujen suhde ei aina oikeasti ole 1.45  :buck2:
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: Kivinjuh - 03.02.2013, 21:08:41
Vanha konsti on laittaa ruokalusikallinen öljyä pyttyyn. Jos paine on sitten mitattuna isompi, niin vuoto on männän ja sylinterin välistä, jos ei tulos parane niin venttiileistä falskaa.
  Tämä testattu paine nousi reilusti oli jopa paljon suurempi kuin noissa toisissa pytyissä. Täytyy toivoa että renkaat vaan vähän jumissa,antaa nyt liota rauhassa, pitää muistaa pyöritellä silloin tällöin. Parasta olis varmaan tehdä pukki missä vois käyttää lämpimäksi.
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: Kivinjuh - 03.02.2013, 21:11:20
Just näin kannattaa varmasti toi nokka-akselin liike tutkia ei sitten häiritse esim. Toi venttilin välys mittaustulosta. Hyviä vinkkejä ihan satelee. :)
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: pomo - 03.02.2013, 21:13:47
Kyllä me sitten ollaan oltu asioista hajulla.  ;)
Mitään muuta kuin kone autoon kiinni ja kovaa ajoo . . . ai niin, ne tuplat kiinni kans.   S*
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: Kivinjuh - 03.02.2013, 21:15:38
Kyllä me sitten ollaan oltu asioista hajulla.  ;)
Mitään muuta kuin kone autoon kiinni ja kovaa ajoo . . . ai niin, ne tuplat kiinni kans.   S*
  Ei nyt hätäillä siellä. ELK
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: AKK - 11.03.2013, 22:59:57
Tuli kans miäleen et ostat 45mm pakkaspropun. Avaat sen nokan takaa propun niin helpolla näät mikä siel on sisässä... tai helpolla ja helpolla mut saa täyden varmuuden!
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: hyvoneju - 11.03.2013, 23:22:33
Tuli kans miäleen et ostat 45mm pakkaspropun. Avaat sen nokan takaa propun niin helpolla näät mikä siel on sisässä... tai helpolla ja helpolla mut saa täyden varmuuden!

Väitän kyllä ettei ole 45 mm nokka proppu  :-[
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: joneee - 12.03.2013, 08:32:36
Väitän kyllä ettei ole 45 mm nokka proppu  :-[

nii miekii! oisko toi nokan proppu ollu 35mm?
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: AKK - 12.03.2013, 10:00:36
Väitän kyllä ettei ole 45 mm nokka proppu  :-[

Anteeks joo meni mitat ristiin...
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: Kivinjuh - 27.03.2013, 19:00:04
Tätä moottoria purin sen verran että kannen otin pois, yllätyin mäntien kokoa 91,99 lukee männän päällä ei taida enää isommaksi voida edes porata? Kannen vahvuus sama mitä B20E kannessa venttiilit kokoa 37/46. Kannen käytän tuohon koneistamolla olevaan lohkoon mikä on porattu 0,30 ylikokoon. Eiköhän siitä hyvä paketti tule,nokka akselin katson vielä tuosta (monsteri moottorista) jos vaikka olisi joku käyttökelpoinen.  ;)
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: Amahouni - 29.04.2013, 20:19:13
Juu, ja kyseinen kone jatkaa (jossain vaiheessa) elämäänsä täällä hämeenperässä . Kerron sit joskus paljonko tosta saa "pikkusen" kutiteltua O0 (jahka poika kerkee siihen perehtyä), itellä menee aika ja hermot tota jenkkiä rassatessa. Niin ja tallikin pitäs rakentaa kesällä :o
Tää on ollut mielenkiintonen ketju  ;)
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: WEBERMAN - 30.04.2013, 23:33:50
Niin 1 Bar ero aiheuttaa jo tyhjäkäynnin epätasaisuuden. Ohivirtausmittaus sitten kertoo missä on vika. ;) ;)
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: luchadore - 01.05.2013, 19:29:49
En Tiedä mihin topikkiin kuuluu enkä viitsi uutta tehdä taas, mutta tuossa tulevaa kantta purkailin ja tutkiskelin niin siellä oli 3. pytyn imu- pako kanavan välissä halkeama siinä ohuimmassa kohdassa keskellä, en nähnyt kuinka syvälle menee, mutta varmaan sentin verran ainakin.

Onko vaarallista, voiko vuotaa paineet, tai sotkeeko jäähdytysnesteet pyttyyn ? Miten tuollaista korjata, jos tarvetta ?
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: Kivinjuh - 01.05.2013, 19:52:43
Romukoppaan,  :-\ en laittaisi valmiiksi halkinaista kantta käyttöön enään. Kansia saa kyllä ehjiäkin. ??? Yleensä nuo halkeamat pakkaa laajenemaan.
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: luchadore - 01.05.2013, 20:10:27
Meinaat ettei kannattaisi vaikka hitsata sitä kiinni venttiili-istukoiden kohdilta ja koneistaa istukat uudelleen ? Eipä tuollaisia kansia kauheasti tarjolla ole, ainakaan ihan pikkurahalla. KG:lta saa ainakin.
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: Kivinjuh - 01.05.2013, 21:31:28
Ai jaa, oletin että joku B20:n vakiokansi, niitähän nyt löytyy. :)
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: hyvoneju - 01.05.2013, 21:51:57
Meinaat ettei kannattaisi vaikka hitsata sitä kiinni venttiili-istukoiden kohdilta ja koneistaa istukat uudelleen ? Eipä tuollaisia kansia kauheasti tarjolla ole, ainakaan ihan pikkurahalla. KG:lta saa ainakin.

Ei ole muuten tuo B20 kannen hitsaus mikään pikku juttu , tuppaa aina ratkeamaan hitsauksen vierestä  :'(
Ja halkeama pitää kaivaa "pohjaa" myöten vinkulla auki , että hitsaus vois onnistua .
Millainen kansi se on ?
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: luchadore - 01.05.2013, 21:58:53
Tällanen kansi, On kanavilla kokoa mukavasti ja 46/40 venttiilit, tuplajousilla. Tarkempaa tietoa ei ole. KG:n mukaan varman steg 5 tai 6 kansi.
(http://i8.aijaa.com/t/00777/12166137.t.jpg) (http://aijaa.com/9AQhqq) (http://i2.aijaa.com/t/00430/12166138.t.jpg) (http://aijaa.com/V8kYvo)

Kannessa numero 552443
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: Kivinjuh - 01.05.2013, 22:09:33
Tehokkaan näköinen kansi, toivottavasti saat korjattua.  :)
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: AKK - 02.05.2013, 21:31:28
Tehokkaan näköinen kansi, toivottavasti saat korjattua.  :)

Juu huh aika isot kanavat. Alkaa toi oma "teho" kansi näyttää mopolta... Toivottavasti pystyy korjata!
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: luchadore - 02.05.2013, 22:24:51
Joo on tuossa kyllä aikalailla tappiin nuo kanavat vedetty  8) Voi sanoa että räyhää kyllä kivasti kone tuolla, kesämmällä vielä R-nokka tuon kaveriksi niin saa nähdä miten lujaa mennään.

Kansi oli kiinni vähän aikaa, en huomannut kyllä mitään ongelmaa toiminnassa, tosin se oli vaan sen hetken kun erinäisistä syistä piti vielä purkaa irti, ja sitten huomasin tuon halkeaman samalla, niin laitoin vanhan kannen takasin. Varmuuden vuoksi. Ei kehtaa rikkoa konetta ja kantta enempää.

Mutta kuinka paha riski on ajaa silti tuolla kannella, en näe muuta vaaraa tuossa kun että halkeaa vesikanavaan asti, jollon pytty täyttyy nesteestä, ja että puristukset fuskaa siitä ?

Pitää lähteä koneistamokierrokselle tuon kanssa kyselemään hintaa korjaukselle. Kattoo sitten mitä tekee.
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: hyvoneju - 03.05.2013, 12:37:50
Oletko mitannut minkä kokoinen tuo palotila on ? Vaikuttais mun mielestä vähän turbo kannelta , kun ei ole
paljoa laskettukaan ? Ja nokka-akseliksi hiukan joku rajumpi kuin R , jos sen meinaa saada  laulamaan (MUTU) , ei herneitä
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: luchadore - 03.05.2013, 13:16:34
En ole mitannut palotilaa, vaparissa tuo on ollut ja hyvin se on kuulemma vienyt. Meininki on ottaa vähän pois kannesta, koska edelleen vapariin tulossa. Ei ole R:ää rajumpaa nyt käytettävissä, meinasin että jätän nykyisen K:n koneseen, koska se vääntää niin mukavasti. Saa nähdä kumpi sitten, kaasareina on HS6, mikä niille toimii parhaiten. Näillä näkymin en ole rajumpia kaasareita laittamassakaan.

Kyllähän joku KG5 tai 6 ja weeberit kelpaisi jos ei maksaisi niin paljon, ja sitte alkaa menovesikin kelpaamaan jo :D
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: InlineFour - 03.05.2013, 14:58:47
Joku toinenki meinaa rääkätä HS6:sia jossain järjettömässä setupissa kaasuttimiin nähden  ;D
Onko ihan vakio-kuntoset kaasuttimet?
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: luchadore - 03.05.2013, 23:45:44
Kyllä  ;) kaasareista imetään viimeisetkin tehot irti. On vakiokuntoiset, kun en osaa niitä mitenkään viritellä, paitsi ne tulevat neulat (jos tuo nyt mikään viritys on).

Kyllähän jossain sanottiin että hs6:t puhaltaisi maksimit ~170hp jollon loppuu kapasiteetti. Sinne nurkille varmaan mennäänkin jos saa muun koneen hyvin rokkaamaan.
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: WEBERMAN - 09.05.2013, 22:53:57
Joko kansi on käynyt painekokeessa koneistamolla. Siellä sitten voivat tutkia kuinka paha vaurio on. On saattanut joskus olla jopa turbokäytössä ja ehkä keittänyt pahemmin. Oletko tarkistanut onko se suora ja mitannut paksuuden että onko sitä mahdollisesti kuinka paljon koneistettu jo aiemmin?

Kyllä tuollainen Su riittää sinne 170 tienoille ja on ihan hyvä ratkaisu kun ovat kunnossa. 45DCOE on sitten seuraava askel. ;)
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: luchadore - 10.05.2013, 11:08:27
Ei ole vielä tapahtunut kannelle mitään. Pitää ottaa se mukaan autoon ja käydä eri koneistamoilla utelemassa vähän. Kattoo sitten mitä tekee sen kanssa, budjetti ei ole kovin suuri tällä hetkellä autoremontteihin. Eipä tuosta ainakaan paljoa tosiaan ole madallettu. Joku päivä tässä menen taas autojuttujen pariin niin sitten mittailen korkeuden ja tilavuuden.
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: luchadore - 29.06.2013, 22:50:11
Kirjataanpas tännekin jos ketään kiinnostaa :) Kansi on ollut nyt kovassa käsittelyssä, kanavat on vieläkin hiottu pikkasen lisää, itse kansi on maalattu. Kannen korkeus on 84mm, eli on sitä jonkun verran tiputettu. Hioin venttiileitä tahnalla (saikin hinkata ihan kunnolla) niin 2 pyttyä pitää löpön ihan vaan venttiilien omalla painolla, kaikki pitää löpön kun laittaa jouset kiinni. Myös tuo haljennut. Siitä tuli aika hyvä kun hioi, ei se halkeama taida kauhean syvä olla. Tosin ei varmaan ole kauhean viisasta sitä nyt laittaa kiinni. Mutta onneksi en olekkaan viisas :buck2:
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: InlineFour - 29.06.2013, 22:57:36
Meille ainakin opetettiin aikoinaan koulussa että seetit on hyvät vasta kun
venttiili omalla painollaan tiivistää sen bensalta
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: luchadore - 29.06.2013, 23:19:26
niinhän se taitaa olla, pitihän ne silleen erikseen kaikki muistaakseni (paitsi se haljennut pakopuolella), testasin monta kertaa. Kertaakaan vaan en saanut niitä kaikkia pitämään kerralla, muuta kun nuo 2 pyttyä. Kyllä saa nyt välttää, testiksi ainakin nyt että toimiiko, ja miten hyvin, kun tollanen nyt kerta on saatu hommattua.

Tarkennan vielä että näytti tiiviys olevan aika paljon kiinni siitä mihin asentoon venttiili sattui jäämään, niitä kun pyöritti samalla niin heti tuli läpi. Tietyissä kohdissa kyllä kaikki piti. Viittaako tuo sitten johonkin että venat on kierot tai ohjurit on kierot tms ???
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: hyvoneju - 29.06.2013, 23:30:48

Tarkennan vielä että näytti tiiviys olevan aika paljon kiinni siitä mihin asentoon venttiili sattui jäämään, niitä kun pyöritti samalla niin heti tuli läpi. Tietyissä kohdissa kyllä kaikki piti. Viittaako tuo sitten johonkin että venat on kierot tai ohjurit on kierot tms ???

Vois venat olla hiukan vääriä , miltä vaikuttaa se tiivistyvä pinta venttiilissä , onko ympäri venaa samanlevyinen ?
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: luchadore - 29.06.2013, 23:56:09
En ajatellut yhtään kattoo tarkemmin. Mutta kun niitä hioin niin oisin kyllä kiinnittänyt huomiota jos olisi se kosketuspinta leveys vaihdellut kovin paljon. Ihan tasaisesti ne mielestäni otti. Tuli kirkkaat seetit ja venttiilit, tosin joissakin seeteissä oli kyllä ihme mustia länttejä/hapettumia paljon, kaikkia en saanut pois, mutta en kyllä huomannut että ne olisi montullakaan yhtään, voihan se olla että olisi pitänyt hioa vieläkin enemmin vaan.. laiska..
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: WEBERMAN - 30.06.2013, 08:52:51
Kyllä tuollaiset yleensä kannattaa käyttää Miralla läpi niin tulee kaikki kerralla kuntoon ja siinä sitten näkee kaikkien kunnon eli ohjurit venttiilit ja seetit, eli juurikin istukat.;)

Kun itselle tekee, niin sitten saa juuri mitä tulee ja vieraille on tietysti pakko tehdä paremmin kuin tehdas. ;)
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: luchadore - 19.07.2013, 23:41:05
Kirjataanpas nyt ongelmaa tänne julki, jos joku osaisi auttaa. Eli nyt on uutta kone pakettia testailtu ja ajeltu jo hyvän matkaa, kyllähän tuo eteenpäin vie. Kone ollut nyt käytössä 2.5vk. Sitten itse kysymyksiä.

Tosiaan kun kasasin koneen, ja sain sen jonkunlaiseen ajosäätöön, oli pikkukierroksilla ongelmia, mutta kun sain koneen hereille (2-3000rpm) niin sillon lähettiin ja lujaa, ja oli TODELLA kierrosherkkä. Sitten menin ropeltamaan kaasareita kun testasin toista vivustoa niihin, jota en saanut toimimaan, kasasin entiselleen, ja koeajolla veto oli hävinnyt. Tasaisen laiskasti se kiihtyi, ei lähelleekkään sitä mitä aiemmin oli. Ja kierrostenkin nousu (paikallaan kaasuttaessa) hidastui ainakin puolella ?
Huomio tässä välissä että ajoin viikon ajan ilman ilmanputsareita, koska ei ollut mitään laittaa, tilauksessa oli kyllä, enkä ajanut kertaakaan hiekkatietä, asvaltitkin oli normaalipuhtaita. Tuo vivustokokeilusäätö oli sen viikon puolessavälissä.

Sitten putsarit tuli ja heti kiinni. Mielestäni ei vaikuttanut mihinkään käynnissä eli hyvin virtaa. Pari päivää sitten otin kaasarit auki kun auto kävi röpöttämään pahasti eikä enää jaksanu käydä. Oli toisesta irronnut se ohjuri joka estää alipainemännän pyörimisen. Kyllä oli sydän kurkussa hetken, ennenkun tajusin että se ei voi päästä moottoriin, ja löytyikin tippuneena vivuston päälle kun avasin kaasarin. Niin nyt säädin ohjeen mukaan kaasaritviimeisen päälle tarkasti, silleen että niitä testinipukoita nostamalla käynti ei paljon heilahtanut. Ne on nyt hyväntuntuiset, auto puksuttaa pienellä kierroksella ykköselläkin tosi tasaisesti, ja vääntöä tuli ihan alapäähän tosi mukavasti, takakumi inisee melkein normilähdössä.

Mutta, edelleen on tuo ongelma että kiihtyvyysveto on ihan olemattoman laiskaa, ja paikallaan kaasuttaessa laiskasti ottaa kierrokset, kyllä se korkealle ne nostaa toki nytkin, mutta reippaasti hitaammin kun sillon alussa. Ja tosiaan mihinkään muualle en koskenut kun kaasareihin sillon.

Mietin tuota kuumeisesti että raiskasinko moottorin ajamalla ilman ilmanputsareita sillä, mutta se teho hävisi laakista kun olin roplannut kaasareita, eli en usko että kone kulunut pilalle. Koneeseen ilmestynyt myös outo säksätysääni, kierrosteen mukaan kuuluva sellanen suhahteleva ääni, alussa sitä ei ollut. Bensankulutus on mielestäni kasvanut kokoajan (ajotapa samanlainen kokoajan). Missä vika  ???

Kone siis b20 030", alakerta on kovasti kevennetty, tasapainotettu, kantena KG:n steg 5/6 kansi, 46/40, 84mm, Isot kanavat, tuplajouset, R nokka, peltisarja, 2" putki, Tupla SU hs6. (Jos tiedolla merkitystä).
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: AKK - 20.07.2013, 00:01:47
Aukeeko läppä kokonaan auki polkimesta? Älä kokeile kädellä suoraan kaasarista vaan pyydä jotakuta painamaan kaasua ja katso itse. Nosta mäntä ylös. Sitten että onko imuvuotoja? Kaasarin kiinnitys ei vuoda, läppäakselit, alipaineletkut? Oletko kokeillut uudelleen ilman suodattimia?
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: luchadore - 20.07.2013, 00:32:01
En oo muuten kattonut aukeeko läpät kokonaan polkimesta. Kaasarit on holkitettu eli läppäakselit pitäisi olla kunnossa. Alipaineletkulle ei ole ollenkaan paikkaa (vaikuttaako se mitenkään ? en muuten ole tulpannut v.jakajasta sitä letkureikää, voiko se seilata itsekseen?) En ole kokeillut ilman suodattimia, mutta tosiaan niitä ei ollut sillon vielä sen säätöjupakan jälkeenkään pariin päivään.

Tuo imuvuoto voisi olla mahdollinen, näissä yhtälöissä. Ja tuo läppien aukeaminen. Menenkin tarkistamaan seuraavaksi nuo.

Sellanen vielä että onko vaikutusta että alunperin laamasin öljyllä molempien alipainemäntien kurkkuun menevät pinnat, ja ne kuppia vasten tiivistävät pinnat. Jos se teki paremman alipaineen sinne kuppiin. Koska pyyhin öljyt pois sillon niistä kun niitä vivustoja kokeilin, niin jos ne ei nouse yhtä tehokkaasti nyt  ??? Kokeilen tuonkin vielä.

(Asiaan liittymätöntä sinällään, mutta millaisia sytytystulppia kannattaisi kokeilla tuollaiselle koneelle ? olisi uusinnan tarpeessa nuokin.)
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: luchadore - 22.07.2013, 19:39:57
Aukeeko läppä kokonaan auki polkimesta?

Joo läpät ei auennut tarpeeksi, ennen ei koskaan ole ollut ongelmaa, mennyt kai tuurilla aina kohdalleen, niin ei tullut mieleenkään tuollaista huomioida. Kone parantui jonkunverran, mutta vieläkin se kovin veto uupuu. Taisi siellä taaempi kaasarin tiiviste vuotaa, kun oli ainakin märkä ulkopuolelta. Avasin kiinnityksen ja laitoin uudestaan kiinni vaan. Pitää vaihtaa uudet tiivisteet kokonaan.
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: leka - 22.07.2013, 19:47:50
Kokeile uudestaan ilman putsareita.
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: luchadore - 30.07.2013, 20:13:33
Tänään kone ajaessa, reippaan maantielle kiihdytyksen jälkeen kun laitoin neloselle ja kierrokset alas se puski pakoputkesta reippaat savut ja rupesi röpöttämään ihan kunnolla. Säikähdin että nyt menee kansipahvi justiinsa, mutta toistaiseksi nyt on kuitenkin toiminut hyvin. Kun antaa paljon kierrosta, puskee vieläkin paksut savut, mistä voi johtua ?

Nyt tässä justiin äsken avasin tulpat, kopan ja keinupukin pois. Tein lopultakin jälkikiristyksen kannelle, ja kyllä ne pultit vaan aika löysästi kiertyi, kiersin jokaista tuntumalla n.1/6 kierrosta. Tulpat on hyvän väriset, ihme. Katon myös venttiilivälykset kohta.
Ja puristuspaineet mittasin, 1. 9.5bar, 2. 11bar, 3. 10.3bar, 4. 11bar. Omasta mielestä aika paljon heittää, mutta tuossa 1. Pytyssä oli jälkiä vähän.

Mutta tosiaan, onko normaalia että puskee savupilven kovilla kierroksilla (7000+)  ?? Kun ennenkään en ole tuollaista huomannut. Onko pelkoa että kansitiiviste kärähtää kohta ?
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: AKK - 30.07.2013, 22:32:24
Paljos sul oli niit kilsoi konerempasta?
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: luchadore - 30.07.2013, 23:25:07
Onhan niitä varmaan 2-300km. Jos tuota jälkikiristämistä meinaat niin se vähän unohtui tehdä :-[  ei kyllä ole ongelmaa ollut vaikka oon laulattanut konetta muutaman kerran ihan rajoille. Hyvin se noitten nettilaskureitten mukaan kiertää yli 9000rpm.  Venttiilivälykset oli elänyt joissain venoissa aika paljon.
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: AKK - 31.07.2013, 13:40:28
Joo se jälkitiukkaus olis pitäny tehä heti samassa rytäkässä kun laitoit kantta kiinni eli kun on ekan kerran termari auennu... Mut sitten, avaapas paisarin korkki käydessä, pulputtaako ilmaa kunnolla, viittaa vuotoon. Ja tuo pölläytys niin on pari koulukuntaa männänrenkaitten osalta, ekat on sitä mieltä että sisäänajo 5000km max 3000rpm ja toiset sitä mieltä että nykyaikaiset m-renkaat eivät tarvitse sisäänajoa. Tähän ei oo muuta mielipidettä kuin ite pelaan varmanpäälle!

Teepäs se purituspainetesti uudelleen siten että kaada korkillinen moottoriöljyä sinne ykköspyttyyny ja testaa paineet. Kerro sitten miten kävi.
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: luchadore - 31.07.2013, 15:22:36
Tuo kone sinällään on siis ajosta otettu irti edellisen omistajan toimesta, niin ei tullu mieleenkään että tarviisi sisäänajoa, kun en lohkoon vaihtanut mitään, en ottanut mäntiäkään pois. Olisi kyllä kannattanut  >:( muttakun oli kiire ajamaan ???  Sen verran näin yläkautta että ykkösessä oli pituussunnassa pari jälkeä. Pitää testata vielä öljyllä vaikka nuo kaikki. Kannen halkeama on 2. Pytyssä ja se puristi ihan hyvin.
Mutta nyt on mm rallit tässä välissä, sunnuntaina jatkuu.
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: luchadore - 26.08.2013, 23:41:32
Joo jatketaas tännekin. Kyllä tuo kone nyt on alkanut heräilemään taas. Kaasarien ropeltamista vaan kokoajan, siellä on ongelmaa. Ja nyt viimosin ongelma ettei enää vedolla kierrä kovinkaan pitkälle. En sitte tiedä käykö laihalla vai tukehtuuko. Se rupeaa varmaan jossain 6-7000rpm kohdilla röpöttämään vaan. Ennen ainakin kun tietoisesti laihalla ollut (vanhalla koneella) se lopetti vedon myös, mutta se kuullosti ja tuntui samalta kun katkaisisi kipinän koneesta. Eli ite ainakin luulen että se saa ihan liikaa bensaa, neulatkin kun on sellaset että ne nousee kokonaan suuttimista pois kun alipainemännät aukeaa kokonaan auki, ja ovat tosi tosi ohkaiset muutenkin kärjestä.

En vielä ole mitannut öljyn kanssa puristuspaineita. Mutta selvältä vaikuttaa että männän välistä vuotaa. Toinen ongelma paljastui, syttytulpat olivat loppusuoralla, taisi jo jättää kipinöitäkin välistä. Vkl kiihdytysajossa suli 4. tulppa ihan kokonaan pimeäksi. Viritys topicissa on lisää juttua.
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: luchadore - 15.11.2013, 12:31:07
Niin mikäli ketään enää kiinnostaa :P niin kävin tuota kaasariongelmaa tutkimaan vähän eri pohjalta, ja löytyi sellanen juttu että kun kaasarien seoksen säätää ohjeen mukaan, menee suuttimet aivan vinksalleen. Huomasin että ne oli melkein kierroksen verran pielessä toisiinsa nähden. Mutta ne testinipukat, joista niitä testataan väitti että ovat kunnossa, käynti heilahti vähän ja tasaantui takasin.

Eli alkuperäinen ongelma alkoi silloin heti kun "säädin" seokset. Sitä ennen kun kasasin koneen, kiristin vaan suuttimet kurkun tasalle (jos kääntää kiinni ne tulee jonkun verran yli, ja eri tasoon?), ja avasin sitten kierroksen verran, ja sillon se juuri toimi. Tuollalailla tein nytkin ja johan rupesi taas kehräämään ja vääntämään. Vääntöä heti tyhjäkäynniltä, eikä mieti tai nikottele ollenkaan. Pienestä se on kiinni :buck2:
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: luchadore - 13.01.2014, 23:36:43
(http://i1351.photobucket.com/albums/p796/luchadore__/Amazon/20140113_181013_zps93515e44.jpg) (http://s1351.photobucket.com/user/luchadore__/media/Amazon/20140113_181013_zps93515e44.jpg.html)

Ei joo pompi korkit enää irti... :idiot2:

Nyt alkaa mennä jos yli ymmärryksen tuo ??

Paremmat kuvat vielä kuvan alta photobucketissa.
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: Jukkaw - 14.01.2014, 09:08:37
Tuossa kun kävin viemässä omia palikoita koneistamolle, koneistaja kyseli että mitä muita virejä tulee ja sanoin et tupla Su jne. Niin se sano et ne riittää vielä näille mun vireille K-nokka, 44/37 venat ja pieni kanavien raaputtelu, ja puristukset sinne 9,5-10 tienoille. Mutta hirveen paljon enempää ei laittaisi tai ei ainakaan suositellut noilla kaasuttimilla ja se on kyllä tehnyt näitä volvon koneita historicciin ja muutenkin joka lähtöön joten luulisi olevan jollain lailla perillä asioista.

Sulla vaan rupeaa olemaan nuo muut virit sellaiset ettei pysy nuo kaasuttimet mukana ja sen takia iskee korkit irti. Joten todennäköisesti joudut laittamaan isommat ja paremmat kaasuttimet jos haluat kaikki tehot irti. Tämän tosiaan varmaan tiesitkin, mutta sanotaan nyt kun juuri tuosta oli puhetta. 
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: luchadore - 14.01.2014, 11:34:08
Joo, no ei sen puoleen on tuolla odottamassa 40mm lortot, en vaan saa niitä kiinni vielä. Niistä puuttuu muutama suutin ja pitäisi modata konehuoneeseen tilaa. Nuo on pakko jättää kevätlämmöille, kun ei ole tallipaikkaa. Kylmänä tuo kone tykkää yskiä, oliskohan se pamauttanu nuo. Kyllähän tuolla vielä syksylläkin kun otin vähän rajumman kiihdytyksen niin ampui korkit joka kerta irti.

Pitäisi vaan selvitä talven yli noilla melkein pakosti. Pitää kokeilla tehdä vaikka alumiinista vähän vahvemmat korkit, jos ne pitäisi.

edit. Niin tosiaan itelläki oli vielä kesällä vähän rauhallisempi kansi ja K-nokka. Se paketti toimi täydellisesti kyllä, vääntöä oli.
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: eke - 14.01.2014, 13:29:57
SU :n joissain oikein vanhoissa versioissa oli messinkikorkki ,Brittiautoissa enempi ,niitä käytettiin kauan sitten .
Yksi pieni parannus tulee muovikorkinkin kestoon kun painaa tuon "tapin" pois paikaltaan ja juottaa pienen prikan siihen varteen (merkkaa paikka kun tappi on oikealla korkeudella ), tappi liiman kanssa paikalleen ,niin se prikka vastaa isommalta alalta muoviin eikä tule tappi enää läpi.
Seuraavaksi todennäköisesti "korkkaa kierteet "  muovista , muutaman kierteen "vahvistusta" saa lisää kun ottaa sen paksun tiivisteen korkin alta pois  .
Öljy ,mitä on vaimennin putkessa vaikuttaa paljon ,automaattivaihteisto öljy on hyvä monessa tapauksessa ,kokeilemisen arvoista voisi olla myös talvella  0-30  syntettiset moottoriöljyt , jos kylmää konetta "polkasee" heti on tuo paikka kovilla .
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: luchadore - 14.01.2014, 19:31:42
Lootaöljyt ja moottoriöljyt ampui korkkia kokoajan pois, ajelin pitkään sitten sellaisella jollain yleisöljyllä (ompelukoneisiin jne.), se oli tarpeeksi ohutta että toimi suunnilleen, mutta se hävisi kokoajan johonkin. Ei näkynyt valumia koskaan, imikö kone sitten jostain kautta sitä ja poltti pois sitä en tiedä. Tuntuu imuja olevan tuolla, pitää korjata ne korkit, ja oon ajatellut kokeilla laittaa vähän lisäpainoa noihin luisteihin, vaikka parit isot prikat jousien alle, jos se vähän rauhoittaisi. Taitaa vaan tuo r-nokka olla liikaa, ainakin tuolla nykyisellä kannella.

Pitää asennella alipainemittari imusarjaan ihan uteliaisuuden vuoksi.
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: InlineFour - 15.01.2014, 09:28:59
Sitä öljyä kuuluukin hävitä sieltä, en nyt tosin muista millä tahdilla about, mutta löytyy ihan vihreäkantisesta.
Oisko ollu joku niinkin huima kuin että 1000km välein jopa piti tarkastaa ja täyttää?
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: luchadore - 15.01.2014, 13:18:40
Sitä öljyä kuuluukin hävitä sieltä, en nyt tosin muista millä tahdilla about, mutta löytyy ihan vihreäkantisesta.
Oisko ollu joku niinkin huima kuin että 1000km välein jopa piti tarkastaa ja täyttää?

Se ei vielä haittaisikaan :) mutta kun se piti joka toinen päivä täyttää, välillä joka päivä sillon kun se innostui niitä korkkeja ampumaan.
Otsikko: Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
Kirjoitti: luchadore - 30.01.2014, 15:41:23
Nyt se sitten tapahtui. Aiemmin spekuloitu kannen halkeama. Perhanan pakkaset, olin unohtanut kokonaan pakkasnesteen, siellä oli -20 nesteet, ja jäihinhän se veti, ja kone keitti kaiken ulos (N. viikko sitten tapahtui). Tuloksena vesipumppu rikki ja kansi vuotaa nesteet sylinteriin :facepalm:. Aiemmin kansi ei ole oireillut yhtään, tänään ihmettelin kun ei käy kovinkaan nätisti, vetelin tulpanjohtoja vuorotellen irti, ja 2. pytyn kohdalla johto irti niin käynti parani. Juurikin tuossa pytyssä on se halkeama venttiililautasten välissä. (aiemmin kirjoitin väärin että se olisi 3. pytyssä).

Sainpahan nauttia puoli vuotta sentään tuosta aika lennokkaasta menosta.

Pitää vielä varmistua asiasta, tulppaa irti ja kattoa vaikka puristuspaineet. ennenku rupeen purkamaan. :'(