Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: TimeBomb - 23.02.2011, 18:33:52
-
Eli kaupan pihassa rupesi lorina kuulumaan. Ajelin kotiin, ei nostanut lämpöjä edes, ihan normissa pysyi. Kävin hakemassa lisää nestettä -> kaadoin säiliöön -> rupesi samantien kusemaan syylärin yläosasta. Edestäpäin katsottuna vasemmalta ja ylhäältä, pyöreästä reiästä, missä on joku holkin tyyppinen kierrettävä osa?? Nestettä tuntui jääneen vielä, letkua kun puristaa niin siihen muoviseen säiliöön nousee hieman lientä. En oikein ymmärrä mistähän tässä nyt kiikastaa. Joku 30km ajanut sillä ja ei mitään ongelmaa vaikka se säiliö on tyhjä? Liittyykö jotenkin termostaattiin? Lämpöä tulee kyllä sisälle puhaltimista. Kiitoksia jo etukäteen vastauksista.
-
Siis apukuskin puolella syylärin yläosassa on noin 22mm halkaisijainen reikä, joka on suoraan taaksepäin sileällä tasaisella pinnalla, ja aivan siisti porattu reikä? Siihen kuuluu tulppa tai jäähdytysflektin anturi, riippuen siitä onko autossa syylärin etupuolella sähköflektiä.
-
No voi perhana, kun täytin säiliötä tungin sormen sinne reikään. Vuoto niin sanotusti loppui. Siis onko siitä irronnut tulppa tai anturi? Ja miten se on mahdollista. Syylärin etupuolella on tietääkseni juurikin sähköinen flekti. Kone on B230E... Vaihtokone, rekisterissä auto on 200E. Aika mystinen juttu, tai sitten olen vain niin turo näitten Volvojen kanssa. ;D
-
se anturi varmaankin on jo pudonnut tielle jos se syyläristä on irronnut, et etsimään johdonpäitä kumihattu päässä.
kannattaa päivänvalossa kattella onko syylärinpäätykin haljennut vai mistä syystä se anturi oksennettu mäelle??
-
Jes, sitä anturia tuskin löytyy mistään :D Kiitoksia perhanasti teille vastauksesta. Kaikkea kummallista voi sattua kun ajaa vanhalla Volvolla. Joskus jopa positiivisiakin ylläreitä.
-
Sitten sulla killuu sen reiän tienoolla kaksi johtoa, joissa toivottavasti kyseinen anturi vielä hengaa. Jos ei, siihen voi hakea motonetista uuden tai mie voin alkuviikosta lähettää toimivaksi todetun käytetyn 5e posteineen, uusi maksaa motonetissä jotakin 11-12e. Siihen reikään tulee kartion mallinen tiiviste, ja kun siihen työnnetään se tulppa, anturi ikäänkuin jumittuu siihen reikään.
-
Mulla kanssa joskus ampusen anturin siittä pois ja anturi jäi onneks piuhoihin kiinni ja löyty sieltä.
Kerran starttasin kaupan pihassa ja ihmettelin että mistä tulee kauhee läpätys ja sammutin auton ja menin kone huoneeseen kattoon ja huomasin etä anturi on läpättäny flektiä vasten :P pistin anturin takasin ja lisäsin jäähdytin nestettä peräkontista ja matka jatku seuraavana päivänä ampu uudestaan ja löyty taas anturi läpättämästä flektiin ja pistin anturin paikoilleen ja taas nestettä lisää ja siittä suoraan hakeen motonetistä uus tiiviste ja tein ohuesta alumiinistä ja putkiklemmarista kauluksen pitään anturin paikoillaan.
Tosta viime "korjauksesta" on kohta viis vuotta ja hyvin pysyny.
-
No ei se tulppa ehkä kaukana ole. Killuu johdon päässä siinä syylärin lähettyvillä.
Eli autossasi on ilmeisesti ilmastointi ja kyseinen tulppa on sen flektin käynnistymistä ohjaava termostaatti. Se termostaatti on siinä reiässä ihan vain painamalla, kumitiivisteen avulla pysyy paikallaan.
Jos se tulppa siinä johdon päässä on, niin osta uusi, tuore kumitiiviste siihen ja paina paikalleen takaisin.
-
Täytyykin tutkia huomenna asiaa. Autossa on juu ilmastointi, mutta yllättäen ei toiminnassa, hehe! TVS mä ilmoittelen jos ja kun tartten.. :) Hitto että osaa olla hyvä ja toimiva paikka. Tuli vastaukset kuin apteekin hyllyltä.